Ubuntu Linux: ixconn een mobiel internet-dashboard

Artikelen over de aanleg, onderhoud
en het gebruik van elektronica in de camper.
Plaats reactie
HiCamper
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 18:58
Locatie: Eindhoven

Ubuntu Linux: ixconn een mobiel internet-dashboard



Bericht door HiCamper »

Laatste wijziging: 27 maart 2011
Als je Ubuntu Linux gebruikt, dan is het eigenlijk niet nodig om een mobiel internet-dashboard te gebruiken. Wil je echter weten met welk netwerk je verbonden bent, wat je upload/download snelheid is of hoeveel data je hebt verbruikt dan is een mobiel internet-dashboard de applicatie die je nodig hebt. Ixconn heeft al deze mobiele functies in één applicatie samengevoegd.

Ixconn is de Linux versie van MWconn. De werking van Ixconn is gelijk aan MWconn. Hoe je MWconn en ixconn gebruikt is zeer goed beschreven in het "MWconn: universeel mobiel internet-dashboard" topic van Marius HRL. Ik dit topic zal ik alleen de installatie van ixconn beschrijven.

Momenteel is versie 0.4 van ixconn beschikbaar. Deze versie werkt zonder extra patches met mijn Huawei E160/E220 dongel. Om ixconn te installeren volg je onderstaand stappenplan.
  • Download ixconn via deze link.
  • Er verschijnt een pop-up windows met de vraag wat je wilt doen met het bestand. Kies hier Open with Ubuntu Software Center (Default).
  • Het Ubuntu Software Center zal nu openen. Klik op de knop Install.
  • Om te kunnen installeren zal het Ubuntu Software Center om je wachtwoord vragen. Voer je wachtwoord in de pop-up die verschijnt in.
  • Na de installatie kun je het Ubuntu Software Center sluiten. Op mijn Eee-900 laptop duurde de installatie nog geen 30 seconden.
  • Ixconn moet nog geconfigureerd worden. Dit doe je via het Applications menu => Internet => ixconn Configuration. De configuratie is gelijk aan die van de Windows MWconn. Dit is uitvoerig beschreven in de post "MWconn: universeel mobiel internet-dashboard" van Marius HRL.
  • Na het configureren kun je ixconn starten via het Applications menu => Internet => ixconn.
In het ixconn schermpje kun je goed zien hoeveel data dat je verbruikt hebt. Dit is waardevolle informatie als je een mobiel abonnement hebt met een datalimiet.

Heb je nog vragen of tips m.b.t. mobiel internet, ixconn en Linux, dan hoor ik dat graag. Veel camper plezier met mobiel internetten op Ubuntu Linux.
Als je kort door de bocht gaat .... rij je vaak schade
Plaats reactie