Ubuntu Linux: Mobiel dataverbruik laag houden

Artikelen over de aanleg, onderhoud
en het gebruik van elektronica in de camper.
Plaats reactie
HiCamper
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 18:58
Locatie: Eindhoven

Ubuntu Linux: Mobiel dataverbruik laag houden



Bericht door HiCamper »

Mobiel internetten op vakantie is leuk, maar de telecomproviders berekenen voor mobiel internet in het buitenland vaak erg hoge tarieven. Ook is er vaak zelfs een maximum gesteld aan het aantal MB voor het 'lage' tarief, als dit maximum wordt overschreden gaat de prijs enorm omhoog. Een mooi voorbeeld is het mobiele internet van Vodafone Ierland (2,99 euro voor de eerste 50MB en daarna wordt het 1 euro per MB)

Met 50MB kun je heel goed uitkomen, maar je zult wel op het dataverbruik moeten letten. In deze post wil ik laten zien hoe je het dataverbruik op een Ubuntu Linux laptop kunt minimaliseren.

Je internet gedrag zul je moeten aanpassen. Vele moderne internet toepassingen verbruiken veel data. In onderstaand lijstje heb ik enkele grootverbruikers opgesomd.
  • Gebruik geen Skype of andere internet telefonie toepassingen.
    Dataverbruik 50 tot 72MB per uur.
  • Bekijk geen Youtube filmpjes.
    Dataverbruik 131MB per uur.
  • Bekijk geen internet TV zoals bijvoorbeeld Uitzending gemist.
    Dataverbruik 220MB per uur.
  • Luister niet naar internet radio.
    Dataverbruik 30 tot 60MB per uur.
  • Laat geen bittorrent downloads openstaan. Deze blijven namelijk data uploaden en dat teld ook mee voor je dataverbruik.
  • Download geen mp3 bestanden onderweg, want deze zijn ook al snel zo'n 3 tot 5MB per stuk.
Andere bronnen van onnodig dataverbruik zijn soms minder duidelijk, maar kunnen je dagvoorraad van 50MB als sneeuw voor de zon laten verdwijnen. Hieronder heb ik een lijstje gemaakt van de stille data verbruikers. Ik heb er tevens tips bij gezet om deze dataverbruikers te stoppen.
  • Advertenties en andere reclame uitingen op websites. Ze zijn vaak zeer irritant, maar verbruiken ook nog eens erg veel data.
    Tip: Installeer de Firefox Adblock Plus Extension via deze link. Bijkomend voordeel is vaak sneller internetten.
  • Plaatjes bij nieuwsberichten worden automatische gedownload als je op een nieuwssite het laatste nieuws aan het bekijken bent. Vaak zijn die foto's niet interessant, maar ze kosten je wel extra dataverbruik.
    Tip: Stop in firefox het automatisch downloaden van afbeeldingen door Edit => Preferences => tab Content => Load images automatically uit te vinken.
  • Thuis heb je waarschijnlijk je email programma ingesteld om elke minuut te controleren of er nieuwe mail is. Op vakantie is dit onnodig dataverbruik en je kunt dit in Ubuntu Linux voor de Evolution Mail client eenvoudig uitzetten.
    Tip: Via menu Applications => Internet => Evolution Mail => Edit Preferences => Mail Accounts => Selecteer je mail account en klik Edit => tab Receiving Options => Check for new messages every ... uitvinken
  • Twitter en andere social media programma's controleren ook continue of er nieuwe berichten zijn. Dit is ook onnodig dataverbruik en je kunt dit in Ubuntu Linux uitschakelen.
    Tip: Via het menu System => Preferences => Broadcast Messaging Preferences => tab Options => Start service at login uitvinken.
  • Maak je gebruik van Dropbox, dan kun je deze ook beter uitschakelen.
    Tip: Dropbox uitschakelen via het menu System => Preferences => Startup Applications Preference => tab Startup Programs => Dropbox uitvinken.
  • Maak je gebruik van Ubuntu One, dan kun je deze uitschakelen.
    Tip: via het menu System => Preferences => Startup Applications Preference => tab Startup Programs => Ubuntu One uitvinken.
  • De controle voor nieuwe hardware drivers kan uitgeschakeld worden.
    Tip: Via het menu System => Preferences => Startup Applications Preference => tab Startup Programs => Check for new hardware drivers uitvinken.
  • In de menubalk worden het weer en de temperatuur weergegeven.
    Tip: Deze kun je uitschakelen door met de rechtermuisknop te klikken op de tijd weergave in de taakbalk => Preferences => tab Locations => selecteer je locatie en klik op remove.
  • Ubuntu Linux heeft een automatische update functie. Deze is heel handig, maar je maar 50MB mobiel dataverbruik per dag hebt, dan kan dit erg vervelend zijn.
    Tip: Schakel deze functie uit door via het menu System => Administration => Update Manager => Settings => tab Updates => Check for updates ... uit te vinken.
    Tip 2: Zorg dat je alle nieuwste updates geïnstalleerd hebt voordat je op vakantie gaat.
Op deze manier heb ik ruim voldoende aan de 50MB die de mobiele aansluiting van Vodafone mij biedt.
Als je kort door de bocht gaat .... rij je vaak schade
Plaats reactie