Ubuntu Linux: mobiel internet onderweg

Artikelen over de aanleg, onderhoud
en het gebruik van elektronica in de camper.
Plaats reactie
HiCamper
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 18:58
Locatie: Eindhoven

Ubuntu Linux: mobiel internet onderweg



Bericht door HiCamper »

Laatste wijziging: 9 juli 2011
Mijn Asus Eee-900 gaat al enkele jaren trouw mee op vakantie. Mijn Eee-900 draait momenteel Ubuntu 10.04 Linux en als er Wifi is, dan lukt internetten prima. Wifi is echter niet overal beschikbaar.

De twee berichten de van Marius HRL over Mobiel internet onderweg op je laptop en Mobiel internetten: méér doen met buitenlandse SIMkaarten heb ik aandachtig doorgelezen en dacht "Dat wil ik ook!!!" Echter de meeste mobiele oplossingen zijn echter zeer Windows gericht, dus dat zou nog een probleempje kunnen geven.

Na wat onderzoek ben ik tot de volgende werkende setup gekomen:
  • Een laptop of netbook met Ubuntu Linux 10.04.
  • De Aldi/Medion dongel (Medion WebStick S4011). Dit is een rebranded E160/E220 dongel van Huawei.
  • De Prepaid SIMkaart van Vodafone Ierland.
Ik ga er even voor het gemak vanuit dat je Ubuntu Linux 10.04 al hebt geïnstalleerd op je laptop of netbook. Op deze site vind je de informatie over hoe je Ubuntu Linux 10.04 kunt installeren.


Testen van de Huawei dongel

Je hoeft geen extra software of drivers te installeren om het Huawei modem werkend te krijgen. De Huawei E160/E220 dongel wordt vanaf Linux kernel 2.6.20 standaard ondersteund.

Om er zeker van te zijn dat je Huawei dongel goed wordt herkend kun je een eenvoudig commando uitvoeren op de command line. De onderstaande test hoef je maar één keer uit te voeren.
  • Steek de Huawei dongel in een USB poort en start je laptop.
  • Open een terminal door de toetsencombinatie [Ctrl]+[Alt]+t te drukken. Er opent zich nu een Terminal scherm.
  • In het Terminal scherm kun je het commando lsusb uitvoeren. Op het Terminal scherm verschijnt een overzichtslijst van de herkende USB devices.
Het Huawei modem zou nu, zoals in screenshot van figuur 1, weergegeven moeten worden.

Afbeelding
Figuur 1: Terminal window met lsusb output.


De configuratie instellingen voor Mobile Broadband onder Linux

Om met Ubuntu Linux een verbinding te kunnen maken met een Mobile Broadband netwerk van je provider moet je eerst de volgende configuratiestappen uitvoeren. Als configuratie voorbeeld heb ik hier een Vodafone Ierland Prepaid aansluiting genomen. Bij aansluitingen van andere providers zijn de configuratiestappen vergelijkbaar.

Afbeelding Zorg dat de Huawei dongel op een USB poort is aangesloten voordat je de laptop of netbook opstart.

Stap 1: Klik, met de rechtermuisknop, in de menubalk op het netwerk icoontje. In het uitklapmenu selecteer je “Enable Mobile Broadband” zoals in figuur 2 is weergegeven. Hiermee activeer je de mobiele breedband functie.

Afbeelding
Figuur 2: Menubalk met uitklapmenu met "Enable Mobile Broadband".

Stap 2: Klik nu met de linkermuisknop op het netwerk icoontje. Er verschijnt nu een uitklapmenu zoals in figuur 3 weergegeven. Selecteer de optie “New Mobile Broadband (GSM) Connection ...” om de 'Connection Wizard' te starten.

Afbeelding
Figuur 3: Menubalk met uitklapmenu met "New Mobile Broadband (GSM) Connection ...".

Stap 3: Met behulp van de 'Connection Wizard' kun je eenvoudig je mobiele breedband provider instellen. In de onderstaande screenshots laat ik zien hoe je de instellingen voor het Vodafone Ierland Prepaid aansluiting kunt maken. Klik in het scherm “Set up a Mobile Broadband Connection” op de Forward button.

Afbeelding
Figuur 4: Startscherm 'Connection Wizard'.

Stap 4: In het “Choose your Provider's Country” scherm selecteer je het thuisland van de provider van je simkaart. In mijn voorbeeld is dit Ierland, want ik maak gebruik van een Vodafone Ierland Prepaid kaart. Druk op Forward button om door te gaan.

Afbeelding
Figuur 5: Provider thuisland selectiescherm.

Stap 5: In het scherm “Choose your Provider” kies je de naam van je provider. In mijn voorbeeld Vodafone. Druk op Forward button om door te gaan.

Afbeelding
Figuur 6: Provider selectiescherm.

Stap 6: In het “Choose your Billing Plan” scherm kies het abonnement type dat je gebruikt. Let erop dat je hier de correcte keuze maakt, want het is een duur foutje als je het foutieve abonnement kiest. Ter controle wordt ook het APN dat bij je abbonement hoort weergegeven. Hier als voorbeeld Prepaid en live.vodafone.com. Druk op Forward button om verder te gaan.

Afbeelding
Figuur 7: Abonnement keuzescherm.

Stap 7: In het scherm “Confirm Mobile Broadband Settings” krijg je een overzicht van de door jouw geselecteerde gegeven. Controleer deze gegevens nogmaals. Druk op Apply button om je keuzes te bevestigen.

Afbeelding
Figuur 8: Keuze samenvattingsscherm.

Stap 8: Het scherm “Pin code required” verschijnt alleen als je een pincode op je simkaart hebt geactiveerd. Vul je pincode in en druk op de Ok button om verder te gaan.

Afbeelding
Figuur 9: Pincode vraag.

Het invoeren van de pincode is de laatste stap. Je bent nu klaar met het instellen van Mobile Broadband onder Linux. In de menubalk zie je nu het netwerk icoontje bewegen. Ubuntu Linux is nu naar het mobiele breedband netwerk van je provider aan het zoeken. Als het netwerk gevonden is, dan verschijnt er een ballonnetje zoals hieronder in figuur 10 is weergegeven. Normaal gesproken is de functie "Automatisch verbinden" uitgeschakeld. Het "Automatisch verbinden" gebeurde bij mij alleen maar tijdens het configureren.

Afbeelding
Figuur 10: Verbonden met mobiel netwerk.


Instelling "Automatisch verbinden" controleren

De functie "Automatisch verbinden" is thuis heel erg handig, maar dan maak je ook verbinding met je eigen (gratis) draadloze netwerk. Als je met de camper in het buitenland zit, dan moet je vaak zelfs al voor het maken van de verbinding betalen. Als de functie "Automatisch verbinden" is uitgeschakeld kun je zelf bepalen wanneer je online gaat.

Om te controleren of de functie "Automatisch verbinden" is uitgeschakeld klik je met de rechtermuisknop op het netwerk icoontje. Vervolgens selecteer je, zoals weergegeven in figuur 11, in het uitklapmenu de optie "Edit Connections".

Afbeelding
Figuur 11: Openen van het scherm "Network Connections"

Nu wordt het scherm "Network Connections" geopend. Selecteer, zoals in figuur 12 is weergegeven, de tab Mobile Broadband en vervolgens de naam van je mobiele verbinding. In mijn voorbeeld is dit Vodafone Prepaid. Druk vervolgend op de Edit knop.

Afbeelding
Figuur 12: Het scherm "Network Connections"

Om ervoor te zorgen dat de functie "Automatisch verbinden" is uitgeschakeld mag in het scherm "Editing Vodafone Prepaid" de checkbox "Connect automatically", zoals in figuur 13 is weergegeven, niet geselecteerd zijn.

Afbeelding
Figuur 13: Het scherm "Editing Vodafone Prepaid"

Als je provider instellingen wijzigt op het netwerk kun je die ook wijzigen ook in het scherm "Network Connections" doorvoeren.


Verbinding maken met het mobiele netwerk

Bij een verbroken netwerkverbinding of na het opstarten van je laptop zal de netwerkverbinding handmatig hersteld moeten worden. Dit komt omdat de functie "Automatisch verbinden" is uitgeschakeld om onnodige kosten te besparen. Verbinding maken met het mobiele netwerk gaat heel eenvoudig.

Klik, zoals in figuur 14 weergegeven, met de linkermuisknop op het netwerk icoontje en selecteer vervolgens de naam van de verbinding. In mijn voorbeeld is dit "Vodafone Prepaid".

Afbeelding
Figuur 14: Mobiele netwerkverbinding herstellen.

In de menubalk zie je nu het netwerk icoontje bewegen. Ubuntu Linux is nu naar het mobiele breedband netwerk van je provider aan het zoeken. Als het netwerk gevonden is, dan verschijnt er een ballonnetje zoals hieronder in figuur 15 is weergegeven.

Afbeelding
Figuur 15: Verbonden met mobiel netwerk.


Mobiele netwerkverbinding verbreken

Klik met de linkermuisknop op het netwerk icoontje en selecteer “Disconnect” onder de naam van van jouw mobiele breedband provider om de mobiele netwerkverbinding te verbreken.

Afbeelding
Figuur 16: Mobiele netwerkverbinding verbreken.

De verbinding wordt nu verbroken en er verschijnt een ballonnetje zoals hieronder in figuur 17 weergegeven.

Afbeelding
Figuur 17: Mobiele netwerkverbinding verbroken.


Het dataverbruik van de mobiel internetverbinding meten

Met het standaard programma System Monitor kun je in Ubuntu Linux het dataverbuik meten. De System Monitor kun je starten door via de menubalk => System => Administration => System Monitor te selecteren. In de System Monitor selecteer je het tabje Resources. Onder het kopje Network History zie het data verbruik. Deze functie is niet te vergelijken met een volwaardig Mobile Broadband Dashboard, maar het voordeel is dat er geen extra software geïnstalleerd wordt.

Afbeelding
Figuur 18: Dataverbruik van de mobiele netwerkverbinding.


Conclusie

Mobiel Internet onderweg met Ubuntu Linux werkt. Afgelopen vakantie heb ik het kunnen testen in Nederland, België, Frankrijk en Spanje. Slechts 1x kreeg ik geen verbinding, maar die avond zaten we wel in een uithoek. Ook op mijn mobiele telefoon was daar de ontvangst heel slecht (2 streepjes i.p.v. 5).

Wat mij de eerste dagen nog de meeste 'problemen' gaf was "Oei oei oei ..... heb ik al 50Mb verbruikt???". Nadat ik 'Afbeeldingen weergeven' had uitgeschakeld, was dat probleem verdwenen. De rest van de vakantie heb ik lekker kunnen uitrusten en als het nodig was even het Internet gebruikt om iets op te zoeken.

Heb je nog tips m.b.t. mobiel internet en Linux, dan hoor ik dat graag en dan zal ik ze hier toevoegen.
Veel camper plezier met mobiel internetten op Ubuntu Linux.


Werkende mobile internet dongels of usb stick

De onderstaande mobiele internet dongels en usb sticks zijn als werkend gemeld.
  • Huawei E160/E220 dongel (Aldi/Medion WebStick S4011)
  • Option GI0225 usb stick
  • Huawei 1750 modem
Laatst gewijzigd door HiCamper op za 09 jul 2011, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
HiCamper
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 18 aug 2010, 18:58
Locatie: Eindhoven

Re: Ubuntu Linux: mobiel internet onderweg



Bericht door HiCamper »

Gebruiker taste meld dat mobiel internet via Linux ook werkt met zijn Huawei 1750 modem. Ook dit modem werkt standaard onder Linux. De ixconn software herkent het modem echter (nog) niet. Maar dit is geen probleem omdat de Linux distro's mobiel internet "out of the box" ondersteunen.
Plaats reactie