Internet: Mobile Partner = universeel dashboard van Huawei

Artikelen over de aanleg, onderhoud
en het gebruik van elektronica in de camper.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Internet: Mobile Partner = universeel dashboard van Huawei



Bericht door Marius HRL »

Mobile Partner: nog een universeel mobiel internet-dashboard
versie 11-08-2010)

Mensen, die in meerdere landen gebruik willen maken van mobiel internet via ‘lokale’ providers, ontdekken dat het soms moeilijk/onmogelijk is om lokale SIMkaarten uit het buitenland te benutten. Men wil die lokale (meestal prepaid) SIMkaarten gebruiken om de torenhoge roamingtarieven van de Nederlandse provider, bij benutting van een NL-SIMkaart in het buitenland, te vermijden.

De meeste aanbieders van mobiel internet leveren bij hun HS(D)PA-modemstick een dashboard (verbindingssoftware), dat specifiek is aangepast aan het aanbod van die provider. Dat heeft voordelen, bij gebruik in combinatie met een SIMkaart van de betreffende provider. Vaak is dat dashboard voorgeprogrammeerd om contact te maken met de eigen provider en zijn er provider-specifieke mogelijkheden ingebouwd om bijv. een flatrate te boeken en tegoed op te vragen of op te waarderen.

Het kan ook nadelen hebben: wie dat modem wil gebruiken in combinatie met een SIMkaart van een andere provider, kan ontdekken dat het, in geheugen van het modem geïnstalleerde, dashboard uitsluitend verbinding maakt met die ene provider (ook genoemd NET-lock) of dat uitsluitend een SIM-kaart van die provider wordt geaccepteerd (SIMlock).

Een SIMlock is niet te omzeilen; wel te verwijderen. Een NETlock kan wél worden omzeild: door een dashboard te installeren, dat niet voorzien is van een NETlock. Om diverse redenen is de nieuwste versie van Mobile Partner een goede keuze.

EIGENSCHAPPEN Mobile Partner
Het freeware dashboard Mobile Partner is als verbindingssoftware bruikbaar voor internetmodems, geproduceerd door de grote modemfabrikant Huawei (ook als die voorzien zijn van een andere merknaam). Mobile Partner werkt met SIMkaarten van (nagenoeg) alle providers.
Dit dashboard wordt door veel telecomproviders meegeleverd bij hun Huawei-modems. LET OP! Er worden soms aanpassingen aangebracht, waardoor die versie van Mobile Partner niet langer universeel bruikbaar is....

In deze bijdrage hebben we het over versie 11.030.01.07.03. De eerdere versies zijn niet universeel bruikbaar!!!
Sommige providers benutten SMS-berichten; andere benutten USSD-opdrachten (opdrachten van het type: *104#) om tarieven te activeren/beëindigen of tegoed op te vragen/laden. Het Duitse Aldi Talk (MedionMobile) benut bijv. USSD-codes om de flatrate Monatsflat te starten/checken/beëindigen. In het door Aldi Talk DE bijgeleverde dashboard is die USSD-functie op maat verwerkt. Mobile Partner kan voor alle systemen ingesteld en gebruikt worden.

Mobile Partner 11.030.01.07.03 is via de website van 2Com te downloaden: http://www.2com.nl/shop/Mobile_Partner_ ... 3_2com.exe
Mobile Partner is naar keuze Engelstalig of Duitstalig instelbaar.


Installatie Mobile Partner
  1. Download Mobile_Partner_11.030.01.07.03_2com.exe (ingepakte versie)
  2. Start het uitpak-programma en kies een map om het bestand uit te pakken (Zielverzeichnis)
  3. Klik op "Installieren"
  4. Ga naar de map met de uitgepakte bestanden en start "Setup.exe"
  5. Kies de taal waarin je wilt installeren (in voorbeeld: English) en klik op "Next"
  6. Lees de voorwaarden en ga ermee akkoord (I agree)
  7. Kies de map om Mobile Partner te installeren
  8. Klik op "Install" (installeren)
  9. Mobile Partner wordt vervolgens geïnstalleerd. Klik op "Finish"(Voltooien)
Benutting Mobile Partner
Start Mobile Partner. Het startscherm biedt een aantal submenu's; een deel daarvan wordt hier nader aangeduid.
In de balk onder in het scherm kun je zien of er een met deze SIMkaart toegankelijk telecomnetwerk is (als daarbij het woord "Roaming" vermeldt wordt, is er sprake van een partner-netwerk van de provider; meestal in het buitenland). Houd dan rekening met mogelijk veel hogere kosten"!
Het symbooltje ernaast duidt aan of er een actieve dataverbinding is met het betreffende netwerk (een rood kruisje betekent: geen verbinding).

Om verbinding te kunnen maken met het netwerk van de betreffende provider, dien je eerst de toegangsgegevens voor die provider in te voeren in een profiel. Om een profiel te kunnen aanmaken voor het mobiel internet van de provider(s), waarvan je een SIMkaart kocht, klik je boven in het scherm op de optie "Tools". Hier zitten de mogelijkheden om het programma in te stellen. Je kunt de menutaal aanpassen (Language) en via "Options" o.a. profielen aanmaken en wijzigen.

Profiel maken/wijzigen
Het aanmaken van een profiel vindt plaats via het "Profile Management". Klik daartoe op de knop "New" (nieuw). In de regel volstaat het invullen van :
  • De naam van het profiel (bijv. Vodafone NL)
  • De naam van het te gebruiken APN (netwerk)
  • De gebruikersnaam
  • Het bijbehorende wachtwoord (password)
  • Eventueel: Access number (standaard: *99#)
  • Eventueel: via knop "Advanced" vast DNS-IP invoeren
Afbeelding

Door klik op "Save" (opslaan) het profiel opslaan. Als je het geselecteerde profiel als voorkeursprofiel wilt benutten, klik je op "Set as Default".
Wijzigen van een profiel gaat simpel, door het te wijzigen profiel te selecteren en te klikken op "Edit" (wijzigen).

Gebruikers van een Iers Vodafone SIMkaartje maken een profiel aan met de naam Vodafone Ierland Live, met APN = live.vodafone.com en zowel gebruikersnaam als wachtwoord = vodafone.

Gebruikers van het Duitse Aldi Talk maken twee profielen aan: één voor het gebruik van de dag-flatrate (APN = tagesflat.eplus.de ) en één voor de maand-flatrate (APN = internet.eplus.de ).

PINcode
Via Tools > PIN Management kan de (eventuele) PINcode van de SIMkaart ingevoerd, gewijzigd of uitgeschakeld worden.

Verbinding maken
Via het scherm "Connection" kun je instellen via welk profiel je verbinding wilt maken. Je kiest het profiel dat je aangemaakt hebt voor de geplaatste SIMkaart. Via de knop "Connect" (Verbinden) activeer je vervolgens de internetverbinding.

Afbeelding

Gebruik USSD-codes
De eerder vermelde USSD-codes worden door veel providers benut. USSD-code *100# of *101# wordt vaak gebruikt om de hoogte van het prepaidtegoed op te vragen. Veel providers kennen ook een USSD-code om met een opwaardeerbon het tegoed op te waarderen. Gebruikers van een SIMkaart van Aldi Talk / MedionMobile Duitsland kunnen de USSD-code invoeren voor het activeren en stopzetten van de Monatsflat – flatrate (activeren met: *121*004# | beëindigen met: *122# | opvragen flatrate-status met: *123# ). Wacht met benutting van Monatsflat tot de activerings-SMS is ontvangen!

Afbeelding

Informatie over dataverkeer
Mobile Partner kent twee schermen, die informatie verschaffen over het feitelijk dataverkeer via het mobiel internet.
Het scherm "Statistics" levert een veelheid aan informatie over de actuele internetsessie.

Afbeelding

Het scherm "Connect History" (Verbindingshistorie) geeft een overzicht van de eerdere internetsessies en specificeert daarbij zowel upload als download van dataverkeer.

Afbeelding


OVERIGE WETENSWAARDIGHEDEN:
  • Via Tools > Options > Network kun je een voorkeur voor een netwerktype instellen. GSM duidt op de netwerktypen GPRS en EDGE. WCDMA duidt op UMTS. Instellen op "WCDMA preferred" verdient aanbeveling. Dan wordt eerst getracht verbinding te maken met het UMTS-netwerk van de betreffende provider en pas als dat niet lukt, met het GPRS-/EDGE-netwrek van die provider.
  • Via het submenu Text kunnen SMS-berichten worden verzonden, ontvangen en gelezen. Vereist daarvoor is dat de gegevens over de door de provider gebruikte SMS-berichtencentrale (SMSC) ingevoerd zijn
  • Via het submenu Help krijg je toegang tot een uitgebreidere gebruiksaanwijzing, in de ingestelde taal (Engels of Duits),
  • Sommige providers bieden een flatrate (vast dag- of maandtarief) met een beperkte hoeveelheid dataverkeer. Dan is het handig om het verbruik per dag of maand kunnen bijhouden. De in Mobile Partner opgenomen indicatoren van het dataverkeer voorzien niet in de mogelijkheden van 'volume-bewaking' met een vorm van alarmering. Het installeren van de kosteloze en Nederlandstalige verbruiksmeter Bitmeter II: http://codebox.org.uk/controller?page=bitmeter2 is dan handig voor het monitoren / bewaken van je dataverbruik. Na installatie en opstarten Bitmeter stel je de alarmering in (RechterMuisklik op icoon in Taakbalk > ISP-Restricties > Plaats vinkjes bij "ISP beperking toegepast" en "Totaal verkeer". Afbeelding
    Bij een begrensd aantal MB per kalenderdag stel je (elke gebruiksdag) de "Startdatum periode" in op de datum van de volgende dag. Bij een verbruiksbegrenzing per week of maand kies je een dusdanige datum, dat in het venster bij Status het correcte aantal kalenderdagen (van de te bewaken gebruiksperiode) zichtbaar wordt
  • Mwconn is een alternatief universeel modem, dat óók werkt met andere merken mobiel internet modems.
Opmerkingen en aanvullingen s.v.p. melden via een Persoonlijk Bericht (PB-tje) aan de auteur. Bij voorbaat bedankt daarvoor!


Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Plaats reactie