Navigatie/Garmin: Poi's installeren incl. icoon

Artikelen over de aanleg, onderhoud
en het gebruik van elektronica in de camper.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Navigatie/Garmin: Poi's installeren incl. icoon



Bericht door Zwerfsteen »

Onderaan bij "Garmin gpi formaat exporteren" staat een herziene handleiding.

Poi's installeren in een Garmin

Poi Loader
Met behulp van het gratis te downloaden programma Poi Loader kunnen Poi’s in een Garmin Nuvi en ook Zumo geïnstalleerd worden.

De nare eigenschap van dit programma is dat de bestandsnaam in alle gevallen Poi.gpi is, waardoor een eerder geïnstalleerd Poi-bestand overschreven zal worden. Dat is niet handig als er in zo’n bestand flitspalen, camperplaatsen e.d. zitten.
Op eenvoudige wijze is dit echter te voorkomen, overzichtelijk te houden en kunnen updates uitgevoerd worden.

Poi bestanden
Op diverse sites op het internet kunnen Poi bestanden worden gedownload. In dit voorbeeld gebruik ik de camperplaatsbestanden van Camperzone en de FON bestanden van de Hoekies
Helaas zijn deze bestanden alleen geschikt voor TomTom en niet voor een Garmin. Om deze om te zetten gebruik ik het programma
PoiEdit

Werkwijze
In het programma POIedit open ik het gedownloade bestand cp_europa.ov2 en ik sla dit meteen weer op in het formaat csv (Garmin Comma Separated), dus als cp_europa.csv. (Let op dat extensie ov2 veranderd in csv, het programma is nogal hardnekkig.)
Om straks in de Garmin een mooi icoontje op het scherm te krijgen heb ik ook op de eerder genoemde website camperzone een zipbestand met icoontjes gedownload. (Let op! het formaat mag max. 22 X 22 pixels zijn)

De file cp_europa.csv en het icoontje moeten dezelfde naam hebben, anders het icoontje even hernoemen naar cp_europa.bmp. Daarna plaats ik beide bestanden in een aparte map, bijvoorbeeld GarminPoi.

Start het programma Poi Loader. Als eerste komt er een scherm waar gezocht wordt naar een aangesloten Garmin apparaat of een kaartlezer.
Om niet per ongeluk iets te wissen of te veranderen in de Garmin geef ik de voorkeur aan een SD-kaartje in een kaartlezer.
In het volgende scherm wordt gevraagd waar de gegevensbestanden staan (blader naar de eerder genoemde map GarminPoi waar de twee bestanden cp_europa.csv en cp_europa.bmp staan).
Zodra er op volgende wordt geklikt zal er op het SD kaartje een map met submap Garmin\Poi worden aangemaakt waarin de file Poi.gpi is gezet.
Door deze file te hernoemen naar cp_europa.gpi zal de Garmin straks de camperplaatsen en het icoontje op de kaart zetten.

Het bestand verplaatsen we nu naar de Garmin unit zelf en wel in de map [letter:\Nuvi\Garmin\Poi].
Hetzelfde doe ik met de Fon bestanden of eventueel Flitspaal of LPG-stations bestanden.

Het resultaat
In mijn Garmin Nuvi 660 staan Camperplaatsen, ANWB- en Ascii-campings, flitspalen, FON access points, Lidl- en Aldi-bestanden.
Afhankelijk van het model zijn er slechts ca 10 -20 te zien in het scherm onder Extra - Mijn eigen punten of Mijn Poi's.
Dit zijn dan de dichtstbijzijnde, op een andere locatie zijn dit uiteraard weer anderen.
Laatst gewijzigd door Zwerfsteen op do 15 feb 2018, 14:29, 13 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard



Bericht door Zwerfsteen »

Snelheids- en afstandsinfo toevoegen.

Met het bovengenoemde programma PoiLoader kan desgewenst snelheids- en/of afstandsinfo aan Poi's worden toegevoegd.
Na het opstarten van het programma kan in het 2e scherm gekozen worden voor 'handmatig' of 'Express' mode.

Afbeelding

Als hier handmatig wordt gekozen kan er een snelheid of een afstand ingevuld worden.

Afbeelding

De rest gaat zoals hierboven beschreven.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Navigatie/Garmin: tips voor de Garmin



Bericht door Zwerfsteen »

Poi's naar Garmin gpi formaat exporteren


Onlangs heb ik mijn oude laptop vervangen en bleek het bij mij niet meer mogelijk te zijn met het programma PoiEdit de TomTom.ov2 files te exporteren naar een Garmin.csv bestand.
De mogelijkheid zit wel in het programma maar bij mij werkte het niet en kreeg een foutmelding dat de bestandsindeling niet overeenkwam.
Meerdere mensen hadden mij hierover al benaderd maar ik kon het toen niet reproduceren, nu liep ik er zelf tegenaan.

Ik heb een alternatief gevonden in het programma GPSBabel

De geschreven methode hierboven was voor velen toch wat lastig en ik zal proberen met schermafdrukken e.e.a. duidelijk te maken.

Op de site van Peter van de Hoekies neem ik als voorbeeld de camperplaatsen van W-Europa.
Deze download ik naar een map op mijn pc en start het programma GPSBabel.

Bij Input kies ik het formaat: TomTom Poi file (ov2) dit is het formaat van de gedownloade file.
Met de knop [Filename(s)] browse ik naar de downloads map op mijn C: schijf en klik de file cp europa.ov2 aan.

Afbeelding

Bij Output kies ik het formaat: Garmin Points of Interest (.gpi)

Afbeelding

Met de knop [Filename] browse ik naar de sd kaart die op mijn pc de I: drive heet.
Op de sd kaart had ik al een map Garmin en een sub map Poi aangemaakt.
en achter Bestandsnaam vul ik CP Europe in en kies Opslaan.

Onder de Output [ options ] toets onder filename is het mogelijk snelheids- en/of benaderingsinstellingen te maken.
Dit wijst zich vanzelf en ik zal het hier niet behandelen.

Afbeelding

Kies Apply

Afbeelding

De poi file CP Europe.gpi staat nu op de sd kaart.

Afbeelding

Zodra de sd kaart in de Garmin wordt gestoken zal er op het scherm een melding komen:

Nieuwe gegevens gevonden op de kaart. kies OK.

Wanneer er gevraagd wordt om deze gegevens te installeren dient eerst een vinkje geplaatst te worden voor de zin: Niet opnieuw vragen.
Anders staan de pois straks 2X op het toestel, op de kaart en in het vaste geheugen.
Druk dan op NEE

De nieuwe pois kunnen gevonden worden onder Waarheen - Extra's - Eigen nuttige punten.
Laatst gewijzigd door Zwerfsteen op do 15 feb 2018, 13:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Navigatie/Garmin: tips voor de Garmin



Bericht door Zwerfsteen »

Poi's installeren in een Garmin (herzien)

Wat heb ik nodig?

- Het gratis programma GPSBabel.

- Het gratis programma PoiLoader.

- Een Poi bestand.


Poi bestanden

Op diverse sites op het internet kunnen Poi bestanden worden gedownload. In dit voorbeeld gebruik ik de camperplaatsbestanden van W-Europa van Peter van de Hoekies.
Deze download ik naar een map c:\downloads op mijn pc.

Helaas is dit bestand alleen geschikt voor TomTom en niet voor een Garmin.
Met het programma GPSBabel is het bestand cp europa.ov2 om te zetten naar een bestand wat het Garmin programma Poi Loader kan lezen.

Werkwijze

Start het programma GPSBabel.

Afbeelding

Bij Input kies ik het formaat: TomTom Poi file (ov2) dit is het formaat van de gedownloade file.
Met de knop Filename(s) browse ik naar de downloads map op mijn C: schijf en klik de file cp europa.ov2 aan.


Bij Output kies ik het formaat: Garmin POI database en achter de filenaam cp europa voeg ik de extentie .csv toe.

Om straks in de Garmin een mooi icoontje op het scherm te krijgen heb ik ook op de eerder genoemde van Peter van de Hoekies een icoontje gedownload. (Let op! het formaat mag max. 22 X 22 pixels zijn)

De file cp_europa.csv en het icoontje moeten dezelfde naam hebben, anders het icoontje even hernoemen naar cp europa.bmp.
Daarna plaats ik dit bestand in de map c:\dump.

Start het programma Poi Loader.

Afbeelding


Om niet per ongeluk iets te wissen of te veranderen in de Garmin geef ik de voorkeur aan een SD-kaartje in een kaartlezer en kies ik voor computer waar ik de eigen nuttige punten wil opslaan.
Op het SD kaartje heb ik een map aangemaakt met de naam: Garmin en in deze map Garmin een submap met de naam Poi.
In mijn computer is dit drive I maar dit kan bij u een andere letter zijn.

Afbeelding


Afbeelding


In het volgende scherm wordt gevraagd waar de gegevensbestanden staan (blader naar de eerder genoemde map c:\dump waar de twee bestanden cp europa.csv en cp europa.bmp staan).


Afbeelding

Zodra er op volgende wordt geklikt zal er op het SD kaartje in map I:\Garmin\Poi een file met de naam dump.gpi zijn aangemaakt.


Afbeelding


Door deze file te hernoemen naar cp europa.gpi zal de Garmin straks de camperplaatsen en het icoontje op de kaart zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Het resultaat

Zodra de sd kaart in de Garmin wordt gestoken zal er op het scherm een melding komen:

Nieuwe gegevens gevonden op de kaart. kies OK.

Wanneer er gevraagd wordt om deze gegevens te installeren dient eerst een vinkje geplaatst te worden voor de zin: Niet opnieuw vragen.
Anders staan de poi's straks 2X op het toestel, op de kaart en in het vaste geheugen.
Druk dan op NEE

Afhankelijk van het model Garmin kunnen de nieuwe poi's gevonden worden onder Waarheen - Extra's - Eigen nuttige punten

of bijv.

Waarheen - Categorieën - Eigen nuttige punten
Plaats reactie