Navigatie: navigatie/laptop + toebehoren

Artikelen over de aanleg, onderhoud
en het gebruik van elektronica in de camper.
Plaats reactie
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Navigatie: navigatie/laptop + toebehoren



Bericht door Marius »

De laptop als navigatiesysteem

Op navigatie gebied zijn er veel keuzes wat betreft de vorm: PDA's, TomTom-systemen, Garmin GPS-systeem.
Wat echter een goed alternatief kan zijn is de laptop als hulp bij het navigeren. Zeker als je reeds een laptop hebt voor het werk of als computer thuis.

Dit stukje is niet bedoeld om een voorkeur uit te spreken voor welk navigatie systeem dan ook. Het dient enkel als informatie verzamelpunt om tot een weloverwogen besluit te komen welk navigatie systeem er aangeschaft kan worden, en vooral waar je op dient te letten.

De laptop
De navigatie software bepaald in zekere mate de minimale eisen waaraan de laptop moet voldoen.
Zeker de software met uitgebreide en grafisch erg mooie kaarten plegen nog al een aanslag op het intern geheugen en de video kaart van de laptop.
Maak je dan ook nog gebruik van windows xp dan is 512Mb toch wel het minimum aan intern geheugen wil je de nieuwste navigatie software kunnen gebruiken.
Het kan met minder, onze vorige laptop met slechts 128 mb intern geheugen kon het ook, maar dan wel enkel met windows 98 en oudere navigatie software.
De processor snelheid is in dit geval niet van belang, het enigste dat er berekend word door deze software is de route, het inladen van kaarten is puur een intern geheugen kwestie.
De grote van de harde schijf doet er ook niet echt toe, de meeste moderne navigatie pakketten worden geleverd op een dvd, dus houd minimaal rekening met een 2 tot 3 Gig aan vrije ruimte.
Dient de laptop nog aan geschaft te worden kijk dan ook een naar laptops met zogenaamde breedbeeld schermen.
Als je dan toch zo een ding moet aan schaffen, dan is een goed groot scherm erg fijn.

De GPS ontvanger
De GPS-ontvanger, ook wel GPS-muis genoemd, is een klein apparaatje dat gekoppeld aan de laptop de navigatiesoftware voorziet van de exacte positie waar je je op dat moment bevindt.

Afbeelding

Dit gebeurt via de signalen die vanuit de satellieten worden verstuurd.
De nieuwste gps ontvangers kunnen wel tot 16 satellieten tegelijkertijd ontvangen.
De GPS muis ontvangt slecht plaats bepalings informatie, en is dus niet (zoals sommige mensen misschien denken) verbonden met het internet.

De door ons zelf gebruikte ontvanger gaat tot 6 stuks maximaal, dit werkt ook perfect, maar hoe meer satellieten hoe nauwkeuriger de plaats bepaling zal zijn.
Ook zijn de nieuwere ontvangers beter in staat om de satellieten te ontvangen, zelfs onder een dik bladerdak in de bossen, of bij gebruik in een alkoof camper, waarbij de ontvanger op het dashboard ligt.

Hier in zijn 2 mogelijkheden:
- draadloos via bluethooth-technologie
- bedraad via usb/ps2
Beide hebben hun voordelen.

Draadloos
Draadloos heeft als grootste voordeel dat de GPS-ontvanger geplaatst kan worden waar deze het beste ontvangst heeft.
Zeker bij een alkoof camper kan het plaatsen van de ontvanger op het dashboard een slechte ontvangst veroorzaken.
Dan is een draadloze GPS muis zeker een aanrader, deze kan met wat hulp middelen zo onder het dakluik in de alkoof geplaatst worden, waar de beste ontvangst gegarandeerd is.
Houd met een bluetooth GPS muis rekening met je laptop, deze zal ook een bluetooth ontvanger moeten hebben om de GPS muis überhaupt te kunnen gebruiken!
Het grootste nadeel van een dergelijke draadloze GPS muis is nog wel de interne accu/batterijen, als je de ontvanger elke dag gebruikt zul je deze ook elke dag moeten opladen.
Of je zult er een extra set batterijen voor mee moeten nemen.

Bedraad
Bedraad heeft als grootste voordeel dat de voedingsspanning voor de ontvanger uit de laptop komt, en er dus geen batterijen nodig zijn om de GPS muis te voeden.
Een nadeel zou kunnen zijn de beperkte lengte van de kabel, maar ook hiervoor zijn verleng kabels te krijgen, tot wel 5 meter voor USB.
Op die manier moet een goede plaatsing wel mogelijk zijn.
Bij onze vorige camper (een alkoof) had ik geen tot zeer slechte ontvangst als de GPS-muis op het dashboard lag, maar met de standaard kabel (2,5 meter) kwam ik precies tot op de motorkap.
Aangezien veel GPS-ontvangers magnetisch zijn en waterdicht is dat dus een perfecte plek.

De volgende website kan een hulp zijn bij het uitzoeken van een dergelijke ontvanger:
http://www.gps-koopgids.nl

De software
De keuze voor een navigatie pakket is erg persoonlijk.
Wij zelf hebben Route 66 2005 gebruikt, maar zijn nu over gestapt naar MS autoroute 2006.
De software kun je via Marktplaats of een dergelijke 2dehands website aanschaffen, maar er zijn ook diverse mogelijkheden om rechtstreeks bij de software-fabrikant te kopen.
Ook bestaat er nog de mogelijkheid om de software te downloaden.

Ik heb net eens gezocht via Google, maar het vinden van een website waar nieuwe navigatie software voor de laptop verkocht wordt is nog niet zo makkelijk.
Vraag dus eens rond op de diverse forums.

Heb je dergelijke software aangeschaft of "gevonden" dan is dit vaak software die niet geupdate wordt.
Dat wil zeggen dat de kaartbestanden zijn zo als ze zijn.
Ieder jaar worden er wel ergens wegen bij gelegd, of rotondes gemaakt, daarmee wil ik aan geven dat het kaart materiaal verouderd, en niet ge update wordt.
Over dit kaartmateriaal gesproken, de dekking is vaak per merk software verschillend.
Vaak is west Europa geen probleem, maar ga je richting Griekenland/Turkije of nog verder richting het oosten, dan zul je echt moeten zoeken om een goed software pakket te vinden.
Ook hier bij geldt: vraag het eens op het forum, er zijn honderden gebruikers die op deze manier navigeren en die kunnen je zo vertellen wat een bepaald pakket wél heeft en wat niet.

De meeste software voor op de laptop is uitermate geschikt om routes te plannen, met meerdere "way points" (plaatsen waarlangs de route uit gezet wordt).
Ik ben nog geen software tegengekomen voor op de laptop die de route automatisch herberekent als je fout rijdt, zoals bijvoorbeeld TomTom dit wel doet.

via Abe (gebruiker op dit forum) begreep ik het volgende:
Abe schreef:"Michelin Mapsonic doet dit wel, en draait ook op de laptop. Ik gebruik dit programma inmiddels een aantal jaren. Werkt ook met gesproken aanwijzingen. Programma is gemakkelijk te bedienen. Nadeel is dat je alleen een route van A naar B kunt plannen, een "via" kun je niet tussenvoegen."
Het automatisch herberekenen van de route kan dus wel bij die software.
Bij MS Autoroute is het ook mogenlijk door als je fout bent gereden op F3 te drukken, maar dit gaat dus niet zoals bij de Tom Tom software vanzelf.

Ook zijn er erg veel sites te vinden waarop zogenaamde poi's verzameld worden (poi = Point Off Interest oftewel zogenaamde interessante plekken).
Bijvoorbeeld alle flitspalen in Nederland, alle Aldi vestigingen, maar voor ons alle veel interessanter: alle camper plaatsen in Europa, alle ACSI of ANWB campings in Europa.

Het vinden van de sites met poi's is een kwestie van de diverse forums in de gaten houden, of gewoonweg vragen op een van de forums.
Veel campergebruikers hebben dergelijke bestanden op hun pc staan, en willen deze graag delen.
Ons zelf is opgevallen dat een bestand met bijvoorbeeld alle camperplaatsen in Europa niet echt handig is.
Het lijkt leuk maar met ruim 9000 camperplaatsen wordt het overzicht er niet echt beter op.
Die enorme bestanden zijn vaak niet echt up to date, en het komt vaak voor dat een plaats niet meer bestaat.
Ook staan er vaak alle plekken op die iets met "de camper" te maken hebben.
Dan bedoel ik dat er ook camperservicepunten bij staan, daar kun je niet overnachten.
Vaak staan er ook campings bij die tegen vergoeding service mogelijkheden voor de camper-kampeerders bieden,
oftewel plekken waar je enkel water kun lozen en innemen, of je accu's kunt laden.
Wij hebben dit soort bestanden dus wel, maar maken er geen gebruik meer van.

In het moderne internet tijdperk, met de vele sites voor camperplaatsen bieden ze bijna allemaal veel informatie en vele foto's van de plekken.
Wat wij doen is vaak van te voren een streek uitzoeken, en dan via http://www.campersite.nl of http://www.campercontact.nl de camperplaatsjes in die streek uitprinten, om dan onderweg de betreffende adressen in te voeren al naar gelang we in de buurt zijn.


Wat er nog overblijft
De stroomvoorziening: zelfs de beste laptop kan niet een hele vakantie op de zelfde accu werken.
Houd er dus rekening mee dat er onderweg opgeladen dient te worden.

De gemiddelde laptop werkt een uur of twee op een accu, en dat is inderdaad voor een reis dag vaak aan de korte kant.
Er zal dus tijdens het rijden bijgeladen moeten kunnen worden.

Wij gebruiken een 12 volt -> 230 volt omvormer, een 300 watt model.
Hiervoor hebben we gekozen omdat dit ding ook voor andere opladers gebruikt kan worden: foto- of videocamera, telefoon, tandenborstel, dat soort zaken.

Er zijn ook perfecte 12 -> 19 volt omvormers (of welke andere spanning de betreffende laptop nodig heeft) te koop, die rechtstreeks de laptop kunnen voeden.

Kijk daarvoor eens op www.conrad.nl
of op http://www.paradigit.nl/info.php?group=15&art=10007501

Afbeelding

De plaatsing
Een beetje integraalcamper heeft ruimte genoeg op het dashboard om een laptop neer te leggen.
Een bus camper, of een alkoof met de normale bestelbus cabine er nog onder, heeft hier wat meer moeite mee.
Maar ook daar zijn genoeg mogelijkheden voor:

Afbeelding Afbeelding

Tot slot
Het komt dus neer op het volgende boodschappen lijstje:
- laptop
- GPS-muis (draadloos of bedraad)
- navigatie software (op cd-rom/dvd)
- stroom voorziening (12V -> 230V omvormer of 12V -> laptopspanning)

Voor en nadelen op een rijtje

De meerwaarde in mijn opzicht van de laptop:
- mobiel internet via openstaande onbeveiligde hotspots.
- groot scherm
- topografische kaarten (in het geval van ms autoroute 2006)
- mogelijkheid om tijdens de vakantie de digitale foto's al vast te kijken op een groot scherm, en eventueel al te bewerken, of zelfs al te plaatsen op je internetsite.
- het kunnen kijken van dvd'tjes tijdens de donkere winter avonden.
- schrijven van een reisverslag terwijl je onderweg bent.
- volledige muziek collectie bij de hand in de vorm van mp3tjes.
- de mogelijkheid om met behulp van extra software volledige internet pagina's op de laptop op te slaan, zodat je dus bijvoorbeeld ook zonder internet verbinding de volledige campersite (niet dit forum maar de site met de camperplaatsen) kunt bekijken.

Nadelen mijns inziens:
- Niet echt mobiel en niet klein dus moeilijk te gebruiken in de normale personenauto.
(kan op schoot van de bijrijder, of op de lege passagiers sotel, maar is mijn inziens niet zo handig als een Tom Tom systeem of een PDA)
- Bij de meeste software is het niet van zelf sprekend dat de route word herberekend indien je fout rijd, vind je dit een vereiste let dan goed op wat voor software je aanschaft.
- Het nodig hebben van een mogelijkheid om de laptop tijdens het rijden op te laden, al dan niet via een directe laptop voeding (12V -> 19V) of via een omvormer (12V -> 230V)

Hierbij leiden dus vele wegen naar Rome en zijn er ontelbaar veel mogelijkheden.
De een zweert bij Alturion als software, de andere bij Route 66.
Die wil weer een hypermoderne laptop met alle moderne snufjes, iemand anders vindt een oud beestje met Windows 98 geen bezwaar.

Maar mijn conclusie is toch wel dat ik niet meer zonder laptop met de camper weg ga.
Al weet ik de weg, zet ik toch de navigatie aan, al was het maar vanwege het duidelijke overzicht van alle wegen om je heen.


Op- of aanmerkingen?
Ik weet er zijn vast dingen die ik over het hoofd heb gezien, of die beter beschreven hadden kunnen worden.
Zie daarom dit stukje maar als een blijvend concept. Eventuele aanpassingen, tips of correcties kunnen naar mij gestuurd worden via een pb'tje.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Plaats reactie