Auto: meer vermogen uit de Peugeot J5 2.5TD (1992)

Informatie over de techniek van de auto,
het woongedeelte en zelfbouw van de camper.
Plaats reactie
mazdafreak
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 0:44

Auto: meer vermogen uit de Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door mazdafreak »

hallo

ik heb een camper met een peugeot J5 2.5td van 1992
ik vind dat die zo weinig vermogen hebben , vlakke weg haalt die zo 100km/u soms 110 km/u en dan een beetje bergop zakt mijn snelheid weg naar 80km/u
is dat normaal of zou ik er meer moeten uit krijgen en waaraan zou dat kunnen liggen en hoe verhelpen

mvg Marc
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vermogen van een Peugeot J5 2.5TD (1992)



Bericht door Kroppie »

nu daar gaat ie dan .
Heren moderators misschien handig om dit in de kennisbank te zetten , ten 1e blijft het bewaard , ten 2e hof ik het niet iedere keer opnieuw te schrijven als e.e.a. gevraagd word , we zien wel .

als eerste zeker weten dat het aan de membranen ligt , hoe?, wel van af het inlaatspruitstuk loopt een vrij dunne slang naar de achterzijde van de brandstofpomp, deze slang bij het spruitstuk losnemen , schoonvegen en dan in de slang blazen , kun je blijven blazen dan zijn er 2 mogeelijkheden , of de slang/aansluiting is lek , of de membranen beide of eentje zijn/is lek .
als je zeker weet dat de slang niet lekt en je kunt blazen dan ligt het aan een of beide membranen .
nu het vervangen
allereerst met diesel spullen , ZEER SCHOON werken ,dus eerst omgeving schoonmaken , nee niet je hele woonplaats , maar de plek waar je voor deze klus moet wezen , rondom brandstofpomp dus , en vergeet het gereedschap niet

de membranen zitten in het ronde doosje achter op de brandstofpomp op dat doosje ztten 2 slangen een dunne (retour) en een iets dikkere (drukleidingvan inlaat)
slangen losnemen , zit er nog een wit(geweest) plastic dopje op de centrale bout dat er uit wippen (is niet erg als het stuk gaat) , dan moer slw(sleutelwijdte 14mm) met goed passende sleutel losdraaien(probeer de bout met een inbussleutel 4mm tegen te houden zodat ie niet meedraait) , nu kan het blikkendekseltje eraf .
nu zie je een zeskant slw 38mm , wat uit 2 delen bestaat , bovenste zit vast met 3 inbus boutjes slw 2.5 deze losdraaien en bovenste deel met b.v schroevendraaiertje los wippen, (klemt wat door een o-ring) en nu oppassen , de bovenste helft eraf nemen en goed kijken hoe e.e.a. zit je ziet nu het membraan gedeelte , in het afgenomen gedeelte zit de holle bout en daarin een veertje en een klein ringetje ,goed opletten hoe het zit , eerst het ringetje erin dan het veertje
het membraan eruit nemen let op daaronder zit een metalen stift , lekker laten zitten , en oppassen dat ie er niet uitvalt
als je losse membranen hebt kunnen bemachtigen :

het membraan gedeelte kun je met 2 sleuteltjes losdraaien , weer goed opletten op welke plek de membranen zitten 1x een grote(nou ja groot) en 1x een kleinere en hoe om ze zitten , 1 kant zit een verdikking , membranen vervangen , en in omgekeerde volgorde de boel weer monteren , voor een makkelijker montage rubber o-ringen en membranen licht met vaseline invetten .

het zeskantgedeelte slw38 wat nog in de pomp zit kan blijven zitten ,als je het er toch uitdraait vervang dan de o-ringen ,welke daarop zitten (gelijk met de membranen bestellen ,is geen gangbare maat) en let met montage op dat het gedeelte met de slangaansluitingen op de goede plek zit (nok )
.
heb je geen losse membranen maar een set :

oude membraan uitnemen en nieuwe plaatsen , let in beide gevallen op de stift onder het membraan is ie eruit gevallen dan heeel goed schoonmaken ,met diesel bevochtigen en met de bolle zijde naar het membraangedeelte weer in het gaatje duwen , hij moet soepel gaan , zo niet is ie niet schoon genoeg .

let met opdraaien van de moer slw 14 op de bout dat de bout niet verdraait(met inbus4 tegenhouden) , slangen weer monteren en gaan

e.e.a. is redelijk goed te bereiken met de auto opgekrikt , een goede lamp is van groot voordeel
voor wat foto,s ff google op:suralimentation cx en dan kiezen http://www.mes-citroen-cx.fr/index.php/ ... mentation/(link" onclick="window.open(this.href);return false; werkt niet , krijg de dubbele punt boven de e in citroen er niet op )maar zo toch te vinden
nog wat foto,s op http://www.cxclub.cz dan in het menu aanklikken: navody,tipy,triky ,en dan vymena membran , en nee ik spreek geen tseggies :)

voor onderdelen losse membranen http://www.vissserautoelektra.nl ,en vor
komplete set http://www.autodiesel13.com (45 euro)membrane suralimentation , er zijn 2 types 560 en 561 meestal type 560 ,maar ff mailen met nummer van de pomp en je krijgt de juiste (er is ook een komplete unit maar die kost 185 euro en is als je niets sloopt niet nodig

afstellen :als de bout waar de moer slw 14 opzit niet verdraait is , bijna nooit nodig indien toch nodig , het uitstekende schroefdraad gedeelte boven de moer moet ongeveer 2 draadgangen zijn ,dat is de basis afstelling, trekt de motor van af iets boven stationair niet lekker op kun je de bout iets (1/4 slag per keer)iets uitdraaien , rookt ie met optrekken dan iets indraaien .

gebruik goed passende sleutel en inbussleutel de moer en boutjes zijn van erg zacht staal en gauw beschadigd.

wel dat was het zo ongeveer wel , succes , en nog vragen ? , gewoon stellen in het forum dan heeft iedereen wat aan het antwoord
commentaar en kritiek ook welkom (ben ook maar een mens en vergeet ook wel eens wat (laatste jaren gaaat het wel steeds beter ,ja ik bedoel het vergeten

jos

edit: adressen bij gewerkt en op werking gecontroleerd
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 18 aug 2016, 19:38, 3 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie