Auto: Light Truck banden bijv. LT 7.00-16

Informatie over de techniek van de auto,
het woongedeelte en zelfbouw van de camper.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 682
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Auto: Light Truck banden bijv. LT 7.00-16



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Staat in de aanduiding een - (b.v. 7.00-16) dan is het een diagonaal opgebouwd carcas.
Staat in de banden aanduiding een R (b.v. 7.00R16), dan is het een radiaalband (betere keus voor een RV of Camper).

Vaak wordt de aanduiding vooraf gegaan door LT (Light Truck, b.v. LT7.00-16). In dat geval gaat het om versterkte diagonaal banden. Moet je niet willen onder je Camper !!, Hebben het comfort van een kiepwagen.

De aanduiding R of - heeft echter niets met de maatvoering uit te staan.
Er zijn dus 7.00-16 (diagonaal) en 7.00R16 (radiaal) banden leverbaar.
Michelin heeft in het begin de X gebruikt, om zijn "X"-banden aan te duiden (7.00X16). Maar die gebruikt inmiddels ook de 'standaard' R in zijn maatvoering.

De inch maat 'standaard' stamt uit 1957 en staat voor een zogenaamde "Low-section" band.
Bij deze aanduiding is de hoogte breedte verhouding 0,88 : 1.
De hoge 'Inch" bandenmaat is in de personenauto sector geheel verdwenen. In de 'Truck"- wereld is deze maarvoering nog steeds aktueel. Ook professionele terreinbanden worden vaak in inch maten gebouwd, dus als 88% (b.v. 7.50R16 4x4 onder een Land Rover)

In 1966 is de "Super low section"-banden maatvoering ingevoerde, herkenbaar aan de milimeter aanduiding voor de breedte (195R16). Hier is de 'standaard' H : B = 0,82 : 1 (zgn. 80% banden). Hierbij ontbreekt een verdere toevoeging in de breedte aanduiding.

De velg diameter wordt tot vandaag de dag nog steeds in inch gegeven (ondanks pogingen van Michelin om dat in de 80er jaren te veranderen !)

Al in de 70er jaren werden er lagere banden ontwikkeld. De afwijkende hoogte : breedt aanduiding vindt met terug in de maatvoering, b.v. 225/70R16. Hier staat de 70 voor een H : B = 0,7 : 1. Maar ook 50% is mogelijk, b.v 245/50R16.

Even omrekenen dus, als je van bijvoorbeeld een 7.00R16 naar een lagere band overgaat. De omtrek moet namelijk nagenoeg gelijk bijven ivm de trekkracht en de teller afwijking.

Als je overgaat op een "80%" of zelfs naar een bredere "Serie 70", dan kom je voor een LT 7.00R16 uit op de 195R16 (2 % groter) of 205/75R16 (2 % kleiner) of 225/70R16 (nagenoeg gelijk).

Let dan wel op de Load-index, het draagvermogen van de band. Vaak is deze bij de LT band hoger als bij "Serie 70" bandenmaat
En uiteraard op de velg breedte. Een bredere band heeft ook een bredere velg nodig ! !
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 682
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Amerikaanse LT maten



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Op Amerikaanse RV's (en 4x4 Pick-Ups) komen we vaak afwijkende maatvoering tegen.
Bijvoorbeeld: 28/10,5R15 LT.

Deze banden hebben geen vaste hoogte / breedte verhouding !

De maat aanduiding 28/10,5R15LT geeft de volgende uitleg:
- 28 inch, dit is de totale diameter (hoogte) van de band in inches (dus x 2,54 om er centimeters van te maken),
- 10,5 inch, dit is profiel breedte,
- R = Radiaal (een - of X is de aanduiding voor diagonaal),
- 15 inch is de velg maat,
- LT staat voor Light Truck.

Met name voor USA Pick-Ups (4x4) zijn er bij dezelfde breedte (10,5 inch) meerdere hoogtes leverbaar.
Bijvoorbeeld: 31/10,5R15 (is dus 3 inch groter), zelfs 33/10,5R15 is leverbaar, dus allemaal met dezelfe breedte en velg maat.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Plaats reactie