Camper: handige uitvindingen

Informatie over de techniek van de auto,
het woongedeelte en zelfbouw van de camper.
Plaats reactie
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Camper: handige uitvindingen



Bericht door Marius »

Vanuit een ander topic kwam de suggestie (dank aan Cobes daar voor) om al onze "uitvindingen" eens te verzamelen in 1 topic.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8402872
Zodat we van elkaar kunnen afkijken wat er voor slimme truukjes zijn.

Adriatik Coral 680SP

Iedereen heeft zo zijn eigen uitvindingen gedaan of iets gekopieerd
( beter goed gejat dan slecht bedacht)
Ik ben gezegend met een ruime garage, maar daarin lagen steeds
buitentafel en stoelen in de weg.
Wij willen nog niet boren en timmeren in onze nieuwe camper dus:
d.m.v. 6 uitschuifbare spandouchstangen staat alles nu stevig
en voor het grijpen
Wat een genot
Afbeelding

Gooff

Een hele tijd geleden heb ik ooit beloofd om fototjes te plaatsen van een aanhang tafeltje die van een beetje afval plaat materiaal te maken is. Wij gebruiken het al jaren
Afbeelding
en de maten:
Afbeelding
Freekw

Zijn variant:
Afbeelding

Bluesmobiel

In het voorjaar heb ik een aantal veranderingen en aanpassingen gedaan aan de camper die me in de loop van het jaar prima zijn bevallen.
Ik dacht misschien leuk om hier een paar van mijn knutseltjes te laten zien.
Wellicht is het al "ouwe koek"...dan moet je dit maar negeren.

Plankenkast
Omdat we de hangkast niet als hangkast gebruiken (jassen hangen in de douche) heb ik eenvoudig middels latjes op de wand en plaatjs multiplex plankjes gemaakt.
Afbeelding
Plankjes beplakt met plastic folie. Nu heeft ieder gezinslid zijn "eigen" plankje en kunnen we veel meer kleren gesorteerd kwijt.
Alles kan eruit en ongedaan gemaakt worden.
Aan de binnenzijde van de deur een handig droogdoek klemmetje (hangen nu de ovenhandschoenen in), zo had ik gelijk een mooi plekje voor de theedoek enz uit het zicht.

Waterkoker

Afbeelding
Zoals je ziet houden we van een goed bakkie koffie. Helaas neemt de DE koffiezetter veel ruimte in en ik werd het zat elke keer de water koker voor thee en afwas uit de kast te halen. Met twee multiplex plankjes en een aluminium strip hang ik de koker zo aan de wand. Alles voorzien van vilt en antislip om de camper niet te beschadigen. De voetplaat van de koker zit vastgeschroefd op het houten plaatje zodat ie er niet af kan donderen tijdens het rijden

Kopjes en Glazen
Ik mag graag koffie uit porcelein en bier uit glas drinken. Boven de kastje was nog ruimte en er zat al een latje om te voorkomen dat dingen eraf glijden.
AfbeeldingAfbeelding
Met wat zaag en freeswerk heb ik kistjes gemaakt die erboven op kunnen staan. Onderkant beplakt met antislip en binnenkant een plankje met gaatjes voor de glazen en dit beplakt met groen vilt (chique hoor! :wink: )
Kistje gelakt met bootlak en gekleurd om een beetje bij het interieur te komen. Een gat voor de vinger om ze makkelijk van de bovenkastje te halen.
Afbeelding
Kopjes, bier- en thee glazen gaan zo uit de afwas in het kistje en opgeruimd staat netjes. Geen gerammel meer en geen scherven.

Pannen en borden

Ja, pannen stonden onderin het keukenkastje en borden opgestapeld in de kast. Dit wilde ik ook beter hebben dus heb ik een soort inzet rekje gefabriceerd waar de pannen vaststaan in een ronde uitsparing en de borden op grootte gestapeld kunnen worden. Als je nu grote borden wilt pakken hoef je niet eerst de ontbijt bordjes op te tillen. De borden staan schuin naar achteren dus ze kunnen nooit uit de kast glijden (zelfs niet als ik de schuifklep open laat) Alles staat nu lekker op ooghoogte dus tijdens afwas hup, gelijk alles opgeruimd. er was ook nog ruimte voor een schaal bovenop. De deksels staan links, ook dit loopt schuin naar achteren dus deksels kunnen er niet uit rollen.
AfbeeldingAfbeelding
het rekje past precies in het kastje en schuifklep sluit alles netjes af. natuurliik alles gekleurd en gelakt en voorzien van antislip (ook aan de binnenzijde)

Buiten eten

Er is natuurlijk niets zo heerlijk dan buiten voor je camper aan je klaptafeltje te eten (met name ontbijt.)
Nu vond ik dat een hele heisa voordat de tafel gedekt is...ik liep wel 6 keer de camper in en uit om beleg, boter, bordjes, enz te halen....ken je dat??
Nou, daar kwam bij dat al het zoet beleg e.d. los in een kastje stonden.
De oplossing was simpel. ik heb een groot dienblad gelijmt met een hoge opstaande rand (zodat niets eraf kan kukelen tijdens het rijden of tijdens de afdaling van het campertrapje)
AfbeeldingAfbeelding
Binnen doe ik kopjes, bordjes, brood, boter, enz op het blad want daar is het groot genoeg voor. Misschien nog een keer lopen voor de thee maar dan is ook alles buiten.
En afruimen gaat net zo snel :D
Het dienblad is aan de onderzijde voorzien van antislip en de bodem beplakt met vrolijk smarties plakplastic. Vanzelfsprekend past ie precies in een bovenkastje.

De Kluis

Tenslotte de kluis...ik wilde een kluis die groot genoeg was voor mijn laptop. Ik liep al met plannen rond om iets in elkaar te lassen en toen zag ik een advertentie bij Sligro voor 19 euro!!!
Dus met de laptop en al de Sligro binnen gestapt (wel effe van te voren gemeld dat ik met mijn eigen laptop de zaak in zou lopen...stel je voor dat ik hem na afloop af moet rekenen :lol:
Afbeelding
k had mazzel, laptop past er precies in.
Nog wel effe de kluis zwart gespoten dus nu als de deur openstaat valt ie nauwlijks op. Hij past precies onder de voorbank, wel ten koste van een van de poten. kluis is verankerd aan de vloer en bank is weer verankerd aan de kluis, alles met moeren aan de binnenkant.
Het electrische slot is ook een uitkomst omdat ik altijd mijn sleutels kwijt ben.

Ron.

Dit is dus pas het begin, heeft u meer ideeën laat ze mij weten via een pb'tje, bij voorkeur met foto's of schetsjes.
Via de mail kan ook:
marius apenstaartje camperzone.nl (apenstaartje is @ zonder spaties)

Marius

Mijn inbreng:

Toilet ontluchting

Met wat spulletjes die ik nog overhad, en een roostertje wat ik moest kopen, ben ik dus voor 1,40 Euro klaar..:) en een uurtje werk.

In de tank heb ik een gat geboord van rond 12, hier in heb ik een "Festo"
snelkoppeling geplaatst.
Aan de binnen zijde heb ik hier een moer op geschroefd,
dit kwam precies mooi uit, omdat het gat recht tegen over
de "leeg loop" dop zit van de tank.

Hierin kan ik een stukje slang klikken wat ongeveer 30cm lang is,
en met de andere kant zit verbonden met een klein doosje wat op
het deurtje vast zit geschroefd. (een "las doosje", normaal bedoelt
voor kabel lassen in te maken)

Aan de buiten zijde van het deurtje heb ik een roostertje geplaatst, wat weleens waar wat groot is, maar ze hadden geen kleinere..:)

Ik heb er niet voor gekozen om er een ventilator bij te plaatsen, denk dat het zo al genoeg ontlucht, omdat de druk altijd weg kan. En het voordeel van de perslucht koppeling is dat hij afsluit als ik het stukje slang er uittrek, dus als ik de tank er uit moet halen om hem te legen, is hij nog steeds water/lucht dicht.

Wat fotootjes ter verduidelijking:

De koppeling op de tank
Afbeelding
Het las doosje op het deurtje
Afbeelding
Buitenkant met roostertje
Afbeelding
Dit alles trouwens op onze vorige camper dus vraag me nu niet om duidelijkere foto's, die kan ik dus niet meer maken..:)
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Plaats reactie