Auto: Snelheidsbegrenzer import camper zwaarder dan 3500kg

Informatie over de techniek van de auto,
het woongedeelte en zelfbouw van de camper.
Plaats reactie
teo zelf
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 20:27
Locatie: gelderland

Auto: Snelheidsbegrenzer import camper zwaarder dan 3500kg



Bericht door teo zelf »

De regel is voertuigen met een bedrijfsauto kenteken gebouwd na 30 september 2001 moeten zijn voorzien van een snelheids begrenzer.
Deze regel geldt ook voor campers met een bedrijfsauto kenteken.
Maar er zijn ook campers boven de 3500kg met een personenauto kenteken.

Wanneer krijgt uw camper een personenauto kenteken of een bedrijfsauto kenteken?


Bij import krijgen de meeste campers boven de 3500 kg een bedrijfsautokenteken.
Dit komt omdat de auto door de fabrikant gebouwd is volgens een bedrijfsauto typegoedkeuring.
Op deze auto is dan later een camper opbouw gezet maar de bedrijfsauto typegoedkeuring blijft dus intact.
U bent dan verplicht om de reflecterende platen aan de achterzijde te voeren en ook bent u verplicht om een snelheidsbegrenzer te hebben (na 30 september 2001).

U kunt de camper alleen op personenauto kenteken krijgen als de camper is gebouwd volgens een personenauto typegoedkeuring.
U bent dan niet snelheidsbegrenzer plichtig en ook de reflecterende platen zijn alleen verplicht bij bedrijfsauto's.
Hoe kunt u weten of uw camper is gebouwd volgens een personenauto typegoedkeuring?
Op het buitenlandse kenteken bewijs en/of de constructieplaat van de camper is dan voorzien van een europese(personenauto) typegoedkeuringsnummer.
Dit nummetr begint met een e (bijvoorbeeld e2*98/112*016*01)

Is er geen europese(personenauto)typegoedkeuring te vinden op de buitenlandse kentekenpapieren en/of constructieplaat dan krijgt u een bedrijfsauto kenteken en bent u platen en snelheidsbegrenzer plichtig.

Is er wel 1 te vinden dan krijgt u een personenauto kenteken. (en bent u dus niet begrenzer plichtig)

Mensen let dus altijd op als u een camper boven de 3500kg wil importeren!
Wel of geen snelheidsbegrenzer of reflecterende platen heeft niks te maken met de inrichting.
Of het nu wel of geen camper is.
Het heeft temaken met de soort typegoedkeuring welke gebruikt is!
Wilt u geen begrenzer en de camper is gebouwd na 30 september 2001 dan zult u een camper moeten importeren waarop een europese(personenauto)typegoedkeuring van toepassing is!

Anders komt u in de problemen en kunt u op uw kop gaan staan bij de RDW maar zo zijn de regels.
teo zelf
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 20:27
Locatie: gelderland



Bericht door teo zelf »

Wat kunt u doen als u al een camper boven de 3500kg op bedrijfsauto kenteken in uw bezit heeft?
Als de camper is gebouwd na 30 september 2001 bent u dus begrenzer plichtig.
Als u deze begrenzer niet wilt dan kunt u maar 1 ding doen en dat is omkeuren naar een personenauto kenteken.
Dit kan maar bij een klein aantal campers.
Op de camper moet een europese typegoedkeuring afgegeven zijn.
Als dat zo is dan zit er onder de motorkap of aan de rechterbuitenzijde een constructie plaatje met daarop een europees typegoedkeuringsnummer.
U kunt het nummer herkennen,het begint met een e (bijv.e1*98/14*0016*01).
Als er zo'n soort nummer op het constructie plaatje staat kunt u contact opnemen met de camper importeur en kunt u een CVO aanvragen.
Hiermee gaat u (en de camper) naar de RDW.

Heeft u geen constructieplaatje met een e nummer dan kunt u nog contact opnemen met de importeur maar voor 99,99% kan deze geen CVO overleggen omdat de camper een bedrijfsauto typegoedkeuring heeft.

Zonder CVO van de importeur kunt u nooit omkeuren en blijft u dus begrenzer plichtig.
teo zelf
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 20:27
Locatie: gelderland



Bericht door teo zelf »

Hier ook even een antwoord op een vraag welke ik via een PBtje binnen kreeg


Ik begrijp dat je een camper wil kopen van 3850kg uit ongeveer 2004.
Je wilt hem in Nederland geregistreerd hebben op 3850kg (c-rijbewijs nodig).
Als deze camper op bedrijfsauto kenteken gezet wordt heb je het probleem dat je ook een snelheidsbegrenzer moet hebben.
Daarom moet je een camper kopen waar een europese typegoedkeuring op van toepassing is.
Deze camper kan dan geregistreerd worden als personenwagen en heb je geen last van een snelheidsbegrenzer.

Hoe kun je weten of er een europese typegoedkeuring op een camper vantoepassing is?Dat kun je zien op het typeplaatje van de camper of op het kentekenbewijs.

Hoe herken je een europese typegoedkeuring?
Er staat dan op het typeplaatje en/of kentekenbewijs een letter/cijfer combinatie beginnent met een e
Bijvoorbeeld e1*96/112*0021*01
Als er zo'n soort nummer op het plaatje en/of kentekenbewijs staat dan is er een europese typegoedkeuring van toepassing.
Staat er niet zo'n soort nummer op dan is de kans heel klein dat er een europese typegoedkeuring is afgegeven op deze camper.

Waar kan ik het typeplaatje vinden?
Dit is per camper verschillend.
Hij kan onder de motorkap op de slotplaat zitten.
Of op de rechter buitenzijde van de camper.
Of bij de ingang van het woongedeelte op de inbouwkast.

Wat moet je doen als er een e nummer op het typeplaatje en/of kentekenbewijs staat?
Het beste kun je dan een CVO verklaring (in het duits ubereinstimmungsbescheidigung) aan vragen bij de importeur.
Dit kan bij de duitse of nederlandse importeur.
Meestal zijn hier kosten aan verbonden.
In Duitsland waarschijnlijk minder omdat de importeur daar algeld heeft verdient aan de camper.

Wat kan ik doen als er geen e nummer op het plaatje en/of kentekenbewijs staat?
De kans is groot dat deze camper niet volgens een europese typegoedkeuring is gebouwd.
In nederland wordt deze dan niet als personenauto geregistreerd maar als bedrijfswagen je bent dan dus snelheidsbegrenzer plichtig.
Je kunt nog contact zoeken met de importeur en even vragen of zij toch een CVO verklaring kunnen afgeven.

Het belangrijkste verschil tussen een camper op personenauto kenteken en een bedrijfsautokenteken is voor deze bouwjaren de verplichting tot een snelheidsbegrenzer.

Als je een camper van 3850 kg wil terug keuren naar 3500kg.
Dan is het belangrijk om het echte gewicht van de camper te weten.
Dus niet het gewicht uit een foldertje of wat er op het kenteken staat.
Je moet de camper dan eerst wegen in Duitsland.
Tel daarbij het gewicht van een volle brandstof/water tank +75 kg voor elke inzittende welke je mee wil nemen.
Je weet dan of het laadvermogen toereikend is voor je bagage en fietsen e.d.
De meeste campers zijn niet geschikt om terug te keuren.
Als je terug wil keuren moet je het gewicht in duitsland laten aanpassen (op de fahrzeugbrief).
Voor import is een CVO dan niet nodig.
Plaats reactie