route van tevoren uitstippelen met navigatie

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8223
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door hurktoilet »

Gewoon uit nieuwgierigheid, maar ook omdat jullie nieuw zijn met camperen: waarom wil je eigenlijk van te voren routes uitstippelen?
Wij hebben vooraf vaak een ruw idee waar we heen willen. Aan de hand van weerbericht en de atlas met de mooiste kleine weggetjes gaan we dan op pad. Om vervolgens als we bedenken dat links toch mooier is dan rechts, vrolijk van ons plan af te wijken. En onderweg komen we wel ergens een supermarkt en een loosplek voor sani tegen.
Voor ons is die ontdekkingsreis nu juist de charme van het camperen. Maar als jullie gewoon gelukkig worden van uitgestippelde routes, is dat natuurlijk helemaal prima...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1593
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door DiffRental »

hurktoilet schreef:
za 16 okt 2021, 0:23
Voor ons is die ontdekkingsreis nu juist de charme van het camperen.
+1 :thumbup:

Onze eerste camper reizen maakte ik veel routes vooraf maar niet gebonden aan tijd. Kwam er al heel snel achter dat we toch altijd afweken van de route. Dus tegenwoordig gaan we op pad met enkel een paar richtpunten en zien verder wel hoe de reis verloopt.

De routes op de motor wil ik wel altijd exact rijden zoals bedoeld en vaak vooraf gepland omdat die over wegen gaat die ik absoluut wil rijden, denk aan bepaalde bergpassen of natuurgebieden met uitzichtpunten.

Wil je vooraf goede routes maken en ook exact zo rijden, koop dan een (gebruikte) motor navigatie en bij voorkeur een Garmin.
Om routes te maken zijn verschillende programma’s op de pc te krijgen, het Garmin programma is nu nog Basecamp. Voordeel van Basecamp is dat je in de software kan kiezen voor Camper en je kan allerlei beperkingen invoeren waar de route rekening mee kan houden. Het grote voordeel van een motor navigatie is dat ie Tracks kan lezen, een Track is opgebouwd uit misschien wel 10.000 punten. (Waypoints) Dus als je deze Track naar je apparaat stuurt zal de route exact overgebracht worden, het navigatie toestel heeft daarmee geen enkele marge om iets aan de route te veranderen door eigen instellingen.

Een voorbeeld om het duidelijk te maken; je maakt een route met +/- 30 waypoints op de pc in een bepaald programma. De instelling op je pc programma is voorkeur voor snelwegen en hoofdwegen, dorpen en kleine wegen vermijden. Vervolgens sla je die route op in het formaat wat je navigatie toestel kan lezen. Als je die route wil gaan rijden gaat het navigatie toestel een route bepalen aan de hand van slechts 30 waypoints en aan de hand van de instellingen van het navigatie apparaat. Als je nu per ongeluk als voorkeur hebt dat je de snelwegen wil vermijden dan kan je wel raden wat er met je route gebeurd. Ofwel ga je heel ver omrijden ofwel zal de navigatie bij elke afrit van de snelweg er afgaan om vervolgens bij de oprit er weer op te gaan.
2e probleem is als je zo wil werken dat je met verschillende kaarten werkt, de kaart op de pc is geheid anders als de kaart in het navigatie toestel.

Dus als je het goed wil doen en exact een vooraf gemaakte route wil rijden, koop een motor navigatie die Tracks bestanden kan lezen.
Maakt het niet zoveel uit hoe je er komt maar wil je een aantal belangrijke plaatsen aandoen, zoek die op de PC en schrijf het adres of coördinaten op en zet die in de navigatie toestel incl de voorkeuren waar het apparaat rekening mee moet houden. (Is de simpelste en goedkoopste, en misschien ook wel de leukste oplossing)
Groeten Peter
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 498
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door GeMa »

Gebruik Sygic truck & camper.

Thuis lekker voorpret en alles uitzoeken, op de tablet de route maken en opslaan. Daarna gebruiken in de camper.

Hebben ook een ingebouwde headset (Pioneer) met (iGo) navigatie en die moet inderdaad met .kml routes kunnen omgaan.

Is me tot op heden niet gelukt. Je moet inderdaad NaviExtras gebruiken (updates gaan prima) om POI's en routes te importeren. Krijg ze wel in de headset maar de navigatie software "ziet" ze niet. Contact hierover met Pioneer gehad (duurt even voor je antwoord krijgt) en die geven aan dat je op de USB-stick het path moet aangeven waar normaliter op de headset de routes ook moeten komen.

Ga ik binnenkort proberen, camper staat nu in de stalling.
Zijspan
Berichten: 2563
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door Zijspan »

Wij reden erg veel met de motor en zetten dan routes uit in basecamp en werkt met Garmin goed.
Nu in de camper heb ik niet zoveel met routes maken, ik zei wel waar we komen en dan vind je de mooiste plekjes soms.
Op zoek ter plaatse naar camping of camperplaats gebeurt nog wel met de hulp van de navigatie natuurlijk.
Van mezelf heb ik wel een goed richtingsgevoel om ergens heen te gaan, of anders de papieren kaart er bij.
Er is bij ons ook veel meer tijd nu om ergens heen te gaan, dat is een voordeel dat je gepensioneerd bent.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Roussa
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 09 aug 2021, 13:13

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door Roussa »

Motivatie om de route voor te bereiden is eigenlijk gewoon de lol :-B Vroeger deed ik dat ook al en het is niet erg als het dan toch een andere route wordt:)
Bijkomstig voordeel is een beetje anticiperen op die nauwe straatjes waar je onverwacht ingestuurd wordt. Onze camper is 8.40 en 3.25 hoog dus moet je natuurlijk altijd opletten.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1593
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door DiffRental »

De vraag is dan of je graag mooie binnenwegen kiest of het liefst via de snelste route naar de plaats van bestemming gaat.
Ik heb geen ervaring met de Zenec maar neem aan dat je wel bepaalde voorkeuren in het apparaat kan zetten?

Zoals ik de andere reacties lees is het niet heel makkelijk om routes te importeren.
Daarnaast zou je dan met de problemen te maken krijgen zoals ik al eerder uitlegde, beperkt aantal waypoints.
Hou het simpel en gebruik enkel de instellingen van het apparaat.
De voorpret is het zoeken van mooie plaatsen.
Groeten Peter
Roussa
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 09 aug 2021, 13:13

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door Roussa »

Dank allen. Ik heb voor nu gekozen voor Sygec trucks. Eens kijken wat die in de praktijk brengt. In ieder geval wel leuk en nuttig om van tevoren een beetje rond te toeren vanuit de schommelstoel :-B
Gebruikersavatar
Bluesart
Berichten: 2093
Lid geworden op: zo 15 nov 2009, 15:57
Contacteer:

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door Bluesart »

Voor een goede route gebruik ik altijd nog de gratis kaarten van de ANWB, die het verschil kent tussen rode, gele en witte wegen, wat zover ik weet navigatiesystemen niet kennen. Vroeger gebruikte ik ook veelal de Bison Fute kaarten voor Frankrijk die je gratis kon krijgen bij de Franse toeristenbureaus. Ter plaatse en onderweg gebruik de navigatie voor camperplaatsen, lpg stations etc.
Reisverslagen van onze reizen naar Zuid-Frankrijk en Italië vind je op onze website http://www.bluesart.net
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8223
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door hurktoilet »

De routekaarten van de ANWB gebruik ik alleen voor de hele grove benadering, zodat ik weet dat ik vanuit Nl naar Granada beter via Parijs dan via Berlijn kan rijden. Nu ja, bij wijze van spreken :lol3:
In Frankrijk gebruik ik de gele Michelin-atlas, die heeft een fijne combinaties van grote lijnen, lekker gedetailleerde kaarten en een tussenvorm. Die detailkaarten gebruik ik ter plekke om de leukste kleine weggetjes te vinden. Er is ook een (iets minder fijne) variant voor Spanje. en ik heb voor Duitsland de detail-atlas van de Adac.
Navigatie-apparatuur? Gebruik ik alleen om te weten waar ik nu eigenlijk precies zit. Of als ik zeker wil weten dat ik op tijd op een begrafenis ben...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Bluesart
Berichten: 2093
Lid geworden op: zo 15 nov 2009, 15:57
Contacteer:

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door Bluesart »

Oef Hurk,
Het eerste jaar dat wij met onze Chevycamper op vakantie waren kreeg ik ik in het zuiden van Frankrijk het bericht dat de dochter van onze vriend was overleden. 21 Lentes jong. Niet mee spotten.
Reisverslagen van onze reizen naar Zuid-Frankrijk en Italië vind je op onze website http://www.bluesart.net
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8223
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door hurktoilet »

Oef, Bluesart, daar staat je verstand bij stil. Mensen, zeker geliefden, horen dood te gaan als ze oud zijn, en dan is het al erg genoeg. Maar 21... Mijn vader, God hebbe zijn ziel, was dominee, maar die zou gevloekt hebben bij zo'n bericht.
Anyway, ik zou mijn Navi ook direct ingesteld hebben op kortste weg naar huis. laten we wel wezen,zo'n bericht krijg niet elke vakantie. Meestal niet zelfs, Goddank..
Maar ik snap de impact, ook al kan ik die gelukkig niet bevatten. Heel veel.sterkte!
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Bluesart
Berichten: 2093
Lid geworden op: zo 15 nov 2009, 15:57
Contacteer:

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door Bluesart »

Weet maar dat ik gevloekt heb. En gehuild, gehuid. Het doet me nog zeer als ik het schrijf.
We hebben veelal tolroutes genomen, wat we anders niet doen.
We wilden bij de begrafenis zijn.
Ik even stil.
Reisverslagen van onze reizen naar Zuid-Frankrijk en Italië vind je op onze website http://www.bluesart.net
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door PaulBng »

TestCase schreef:Helaas vind ik dat iGO en voorgeprogrammeerde routes verre van handig werken, zo wordt je bij afwijken van de route niet meer de route opgestuurd maar wordt mogelijk een andere route naar het volgende poi gemaakt. Dit is nou net niet wat ik wilde.
En dat vind ik dan weer een ramp.
Want kom je bij een wegafsluiting, en moet je anders, sta je na 5 minuten weer voor datzelfde hek.

Vooral in Frankrijk. Want vaak blijkt dat de borden "Deviation" voortijdig op zijn. Zoek het zelf maar uit...


Paul
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5961
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door TestCase »

Dat is heel wat anders Paul, maar ik begrijp wat je bedoelt. Daar is de knop obstakel op de weg voor, dan krijg je een andere route.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie