route van tevoren uitstippelen met navigatie

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Roussa
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 09 aug 2021, 13:13

route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door Roussa »

Vanaf november zijn wij hopelijk de gelukkige eigenaren van een Frankia Titan 840 plus. Nu vind ik het fijn om routes van te voren te bekijken en te bedenken. Zeker met deze grote camper en ons als rookies extra fijn om enigzins voorbereid op weg te gaan.
In deze camper zit een Zenec 3766 navigatie systeem. Wij hebben daar geen ervaring mee.
Kan iemand mij vertellen of dit systeem het toelaat om bv buiten de camper alvast e.a. voor te programmeren nadat je de route hebt uitgestippeld? Of iemand een ander idee? Uiteraard gaat er ook altijd een gewone kaart mee.
Ik hoor graag jullie tips, ook ervaringen met dit systeem en of hij redelijk met hoogte en lengte, gewicht > 3,5 t rekening houdt.
Alvast reuze dank. Want als er e.a. mogelijk is, kan ik van de winter alvast ‘op reis’ terwijl de Frankia in de stalling staat.
Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 405
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 17:18
Locatie: Twente

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door freekvo »

Haardvuurtoerisme............... Niets leuker dan dat................
Sorry, is geen antwoord op je vraag :roll:
Benimar Mileo 263 2017
Mercedes-Benz GLB 200 Automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8342
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door EasyBee »

Nou weet ik niet in hoeverre je zelf al rondgekeken hebt bij Zenec of in de handleiding, maar je zult dat anders moeten oplossen dan met Zenec.
Geen woord daarover bij Zenec of in de manual.
http://www.zenec.com/products/ego-navi/ ... 6/?lang=en
https://www.gebruikershandleiding.com/Z ... 24789.html
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door henk en lila »

En ook in het Nederlands: http://www.zenec.com/wp-content/uploads ... _rev-c.pdf
Daarin staat overigens vrijwel niets over de bediening van de navigatie in deze set.

Op de schaarse plaatjes ziet het er iGO achtig uit. Daarmee kan een heleboel. Maar hoe doe je dat met een ingebouwde navigatie die met de camper in de stalling staat?
Probeer eerst maar eens in het scherm "route maken" en/of "route laden" te vinden.
Dan zou je een in Maps gemaakt setje met Nuttige punten/POI kunnen op slaan als .kml bestand en deze op de juiste plek op die sd-kaart plaatsen. En dan op de Zenec zelf met die punten een route maken.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3047
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door rijschoollucassen »

Ik neem aan dat je die route op de computer wilt maken, bijvoorbeeld in Basecamp van Garmin of iets dergelijks. Eerste vereiste is dan natuurlijk dat je dat route bestandje ook naar de Zenec moet kunnen overzetten. Dus er moet ergens een SD kaart of zo in kunnen. Bestand moet natuurlijk ook nog geconverteerd worden naar een voor Zenec leesbaar bestand. Als laatste struikelblok heb je dan nog de kaart versies. Uitzetten op de ene kaart, rijden met een andere, leidt al gauw tot fouten. Garmin ondervangt dat door bij kaart updates de mogelijkheid te bieden om dezelfde kaart ook in Basecamp te installeren.

Hoop dat je er wat mee kunt.

Groet,
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1712
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door Sandor Gora »

Ik maak weleens een route op de pc thuis, met Tomtom. In de camper kan ik dan op de reisdag de volgende bestemming ingeven, nogmaals: met TT. Geen idee hoe dat met uw systeem moet/kan.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Peter+Annie
Berichten: 1332
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door Peter+Annie »

Soms,als ik n langere route in wil geven,maak ik routes met verschillende plaatsen ( POI.s),van de ene plaats naar de andere waar waar ik heen wil.(omdat de navi soms niet de weg volgt die ik wil)
Bij zo een plaats aangekomen roep ik in het menu de vorige bestemming op( dat is de bestemming die ik invoerde vóór de huidige bestemming.
Zo zit er tussen de plaats waar ik vertrek en de bestemming verschillende trajecten die ik apart in moet voeren.
Laatst gewijzigd door Peter+Annie op vr 15 okt 2021, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Will
Berichten: 3524
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door Will »

Wij hebben de navigatie de deur uitgegooid dat is zo 2021 :D Google is onze vriend.
Op Google stippel ik de route uit alhoewel ik moet zeggen dat het in de praktijk altijd anders verloopt.
Mijn vrouw doet de navi op de mobiel (Google maps) altijd actuele informatie en gebruiken een oude Tom als het bereik wegvalt zoals in Tjechie een keer.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Peter+Annie
Berichten: 1332
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door Peter+Annie »

Mijn vrouw doet helemaal niets,die heeft vakantie zegt ze. :mrgreen:
Roussa
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 09 aug 2021, 13:13

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door Roussa »

Wat een leuke reacties allemaal :-B Haardvuurtoerisme -die houd ik er in! Ik had inderdaad de handleiding al gevonden maar voor navigatie deel heb je daar niets aan. ik ga Zenec zelf eens even contacten. Dank allen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5450
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door Atoz »

Zijn deze week vertrokken, alles netjes op papier. Best wel wat werk om dat allemaal uit te vlooien.
Op exact vijfhonderd meter van ons vertrekpunt is er een andere weg gevolgd...

Belangrijkste reden?
Elk navigatiesysteem en elke software versie leid een eigen leventje / willetje.
Dus als je iets doet, doe het dan op het juiste apparaat.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 857
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door cor heku »

Zelf bedenk ik een plan, zoek, met behulp van de NKC app/p4n app camperplekken erbij die enigszins op de route liggen en noteer die plekken op papier via Excel.De sitecodes zet ik erbij en de coördinaten van iedere camperplek.Dan uitprinten en reis vervolgens, door per dag, de coördinaten van de komende dag in te voeren.De route is niet vaststaand en kan hier altijd van afwijken.
Hobby is --de gratis plekken--geen tolwegen.
Ik gebruik, tijdens de rit, natuurlijk wel mijn verstand en wat ik niet vertrouw, draai ik niet in.
De reis begint dus al thuis voor de computer.
cor.
isoplus
Berichten: 6333
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door isoplus »

Ik bedenk de route met een ouderwetse papierenkaart, waar ik problemen verwacht of de verblijfplek wil verkennen klop ik die in op Google earth en rij virtueel een stukje van de route. Nadien haal ik de TomTom uit de camper en geef de route in met de nodige tussenstops zodat tommetje ook werkelijk mijn route gebruikt.
Dat gaat eigenlijk altijd goed en is nog wel leuk om te doen.
Deze winter naar Portugal hebben wij een paar maal een huisje gehuurd om even de benen te kunnen strekken na verblijf in het busje. Google earth heeft ons bij het uitzoeken van de verblijfplekken goed geholpen.
Niet een antwoord op je vraag maar als je zo de route bepaalt en per dag invoert in je navi moet het lukken.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5960
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: route van tevoren uitstippelen met navigatie



Bericht door TestCase »

Zenec is volgens mij inderdaad iGO navigatie. Je moet een route in kml formaat aanmaken en dat met naviextras (een software programma op je pc zoek maar eens op dit forum) op het sd kaartje zetten dat de de zenec weer automatisch inleest bij opstarten.

Helaas vind ik dat iGO en voorgeprogrammeerde routes verre van handig werken, zo wordt je bij afwijken van de route niet meer de route opgestuurd maar wordt mogelijk een andere route naar het volgende poi gemaakt. Dit is nou net niet wat ik wilde.

Dat naviextras programma heb je ook nodig om nieuwe kaarten te installeren.

Mits mijn aanname, iGO navigatie, klopt. Ik denk het wel.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie