Reistijd in Google maps realistisch?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Google maps realistisch?



Bericht door iSonic »

Wim Corduwener schreef:
za 05 jun 2021, 19:05
Een beetje een dingetje is dat GoogleMaps niet overal even nauwkeurig is. Op een van de Griekse eilanden hebben we een keer een autootje gehuurd. Veel teveel gedoe om onze TomTom mee te nemen dus deden we dat via GoogleMaps op de iPhone. Dat was een slecht idee want een asfalteerde ‘witte weg’ op GoogleMaps werd vervolgens onverhard, veranderde in grind en vervolgens werden de steentjes steeds groter tot grote keien. Het was verder wel een avontuurlijke rit.
GoogleMaps is prima om naast je bestaande navigatie te gebruiken om te zien of de verkeersinformatie een beetje klopt.
Mijn ervaring is juist dat Google map het veel vaker juist heeft.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Google maps realistisch?



Bericht door Wim Corduwener »

Ik weet niet of dit off-topic is:
Van mijn TomTom Go Professional Truck-navigatie vind ik de aankomsttijd behoorlijk exact. De Garmin Camper 600 die al in de de camper zat speelt wèl vals: hij geeft een eerdere aankomsttijd aan en naarmate de bestemming nadert snoept-ie minuten van de aankomsttijd af.
Jan en Simonne schreef:
za 05 jun 2021, 19:30
Toevallig gaan wij ook weer papieren wegenkaarten kopen. :D
Ik heb een kast vol fantastische boeken met wegenkaarten, maar die zijn na een paar jaar alweer verouderd. Omdat ik op een navigatiescherm alleen de directe omgeving zie, vind ik een kaart erbij voor het grotere geheel wel prettig en die haal ik dan (gratis) bij de ANWB.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Google maps realistisch?



Bericht door AadenAnke »

kampo schreef:
za 05 jun 2021, 19:38
Zonder tolwegen moet je gemiddeld 100 euro verkeersovertreding meerekenen

De rijtijden van googlemaps haal je nooit met een camper.
Gebruik eerder een truck routeplanner en dan nog is het scherp.
Heel erg overdreven natuurlijk ik heb de afgelopen 7 jaar minstens 2 keer per jaar naar zuid Frankrijk gereden en nog geen keer een tolweg genomen en ook geen prent gekregen voor wat dan ook. Ja als je principieel pas het gas los laat als je het bord dat de snelheid aangeeft dan pak je ze wel. In Frankrijk staan de camera's vaak net na het bord. Gewoon niet jakkeren en een beetje opletten

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Google maps realistisch?



Bericht door Bob Diesel »

Wim Corduwener schreef:
za 05 jun 2021, 20:21
Ik weet niet of dit off-topic is:
Van mijn TomTom Go Professional Truck-navigatie vind ik de aankomsttijd behoorlijk exact. De Garmin Camper 600 die al in de de camper zat speelt wèl vals: hij geeft een eerdere aankomsttijd aan en naarmate de bestemming nadert snoept-ie minuten van de aankomsttijd af.
Jan en Simonne schreef:
za 05 jun 2021, 19:30
Toevallig gaan wij ook weer papieren wegenkaarten kopen. :D
Ik heb een kast vol fantastische boeken met wegenkaarten, maar die zijn na een paar jaar alweer verouderd. Omdat ik op een navigatiescherm alleen de directe omgeving zie, vind ik een kaart erbij voor het grotere geheel wel prettig en die haal ik dan (gratis) bij de ANWB.
De TT Truck ,past zich aan onder het rijden, zo dat je altijd op tijd aankomt :!:

Wat kaarten betreft
De laatste FR gids was 7 jaar oud
De SP gids 10 jaar
Beide nu vers 2021
En behalve hier en daar een rondweg uitbreiding ,weinig verandert
De doorgaande route,s ,zitten in het koppie gebakken :shh:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Ties100
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 26 okt 2020, 22:46

Re: Google maps realistisch?



Bericht door Ties100 »

Goedemorgen,
Dank voor alle tips, hier haal ik toch weer wat nuttige informatie uit. Ik ga zeker de route nog eens goed bekijken en er hier en daar wat uurtjes bij op tellen!
Ik heb nog een 20 jaar oude Michelin wegengids van Frankrijk, moet goed komen😂.
De camper die we huren heeft navigatie, daar kan ik nu dus nog niks mee, weet iemand een goeie gratis truck/camper app?
Dank alvast en fijne zondag.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Google maps realistisch?



Bericht door Wim Corduwener »

Als je een camper huurt en er zit navigatie in dan mag je toch veronderstellen dat het een campernavigatie is? Anders even met de verhuurder bellen welke navigatie er in die camper zit dan weet je wat je kunt verwachten.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Google maps realistisch?



Bericht door iSonic »

Nee hoor. Waarom? Zou groot is het verschil nu ook weer niet. En bij TomTom kun je gewoon je (maximale) snelheid invoeren en wordt je eindtijd ook realistischer.

Enige verschil is dat een camper of truck navigatie rekening houd met je breedte... Maar aangezien lang niet alle breedte beperkingen in de navigatie kaarten opgenomen zijn heb je er niet veel aan. Daarom worden er ook vrij weinig van verkocht....
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Google maps realistisch?



Bericht door Sandor Gora »

Tel er zeker tijd bij. Volgens mij gaat Google Maps uit van de maximum snelheden met een gewone auto. Ik rij altijd langzamer, ook met de camper. Als ik een route plan met Maps, ga ik voor het gemak altijd uit van een kwart meer reistijd.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Google maps realistisch?



Bericht door iSonic »

Als je gewoon op doorreis bent vind ik tolwegen ontwijken tegenwoordig trouwens een ramp. Ik vind de vele rotondes zeer onprettig. Steeds afremmen en optrekken. Ik betaal dan liever tol.
Ties100
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 26 okt 2020, 22:46

Re: Google maps realistisch?



Bericht door Ties100 »

Wim Corduwener schreef:
zo 06 jun 2021, 10:33
Als je een camper huurt en er zit navigatie in dan mag je toch veronderstellen dat het een campernavigatie is? Anders even met de verhuurder bellen welke navigatie er in die camper zit dan weet je wat je kunt verwachten.
Klopt, er zit uiteraard een camper navi in, alleen heb ik daar nu niks aan. Ik wil van te voren graag weten hoe lang in over de routes doe, google maps is voor auto’s die overal de maximum snelheid kunnen rijden.
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Google maps realistisch?



Bericht door des »

Mijn ervaring, met Google maps is dat je per uur er gemakelijk een kwartier reistijd mag bijdoen als je op stap bent met de camper en tolwegen vermijd,
Met de gewone wagen is dit redelijk correct moet ik zeggen.

Als ik met 2 gps rijd, de garmin camper'avigatie en google maps valt dit duidelijk op.

Op de camper' navigatie stel ik in op max 50 km per uur, en dat is redelijk correct vind ik, ik neem nooit tolwegen, en soms foeter ik ook als ik iets te veel rotondes achter elkaar heb, maar, grote maar.. Wat je onderweg ziet van het vele moois, de mogelijkheid te stoppen onderweg enz... Is niet op te wegen tegen péage.

Boetes heb ik nog niet gehad.

Google is goed, maar mist toch nog veel instellingen om er echt te vrede mee te reizen.
Goed alternatief voor wie geen gps heeft, maar zonder een echte gps zou ik het niet doen om lange trips te maken.
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Ties100
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 26 okt 2020, 22:46

Re: Google maps realistisch?



Bericht door Ties100 »

des schreef:
zo 06 jun 2021, 13:35
Mijn ervaring, met Google maps is dat je per uur er gemakelijk een kwartier reistijd mag bijdoen als je op stap bent met de camper en tolwegen vermijd,
Met de gewone wagen is dit redelijk correct moet ik zeggen.

Als ik met 2 gps rijd, de garmin camper'avigatie en google maps valt dit duidelijk op.

Op de camper' navigatie stel ik in op max 50 km per uur, en dat is redelijk correct vind ik, ik neem nooit tolwegen, en soms foeter ik ook als ik iets te veel rotondes achter elkaar heb, maar, grote maar.. Wat je onderweg ziet van het vele moois, de mogelijkheid te stoppen onderweg enz... Is niet op te wegen tegen péage.

Boetes heb ik nog niet gehad.

Google is goed, maar mist toch nog veel instellingen om er echt te vrede mee te reizen.
Goed alternatief voor wie geen gps heeft, maar zonder een echte gps zou ik het niet doen om lange trips te maken.

👍 thnx!
Ties100
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 26 okt 2020, 22:46

Re: Google maps realistisch?



Bericht door Ties100 »

Het is in Frankrijk zeker de bedoeling om de peage’s te vermijden, de N wegen zijn goed te doen en heel veel moois te zien onderweg.
In Italië ben ik er minder zeker van, een Italiaanse kennis had al aangegeven dat sommige stukken zonder tolweg niet te doen zijn, hier mis je de provinciale wegen. En de tol is minder duur dan in Frankrijk.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Google maps realistisch?



Bericht door CaradoT135 »

Als ik dagelijks voor mijn werk bij pad ben vind ik het wel handig om te weten hoe laat ik op mijn bestemming aankom. Als ik met de camper onderweg ben kan het mij niet zo veel schelen, zodra ik het rijden er zat van ben zoek ik op de app waar de dichtstbijzijnde camperplaats is en overnacht ik daar.
Wat navigatie betreft vind ik Google maps het betrouwbaarst, die geeft zeer actuele info op de route weer. Van een huur camper met ingebouwde navigatie is het de vraag of deze wel zijn laatste updates heeft gehad en daarmee zo realistisch is.
Plaats reactie