Garmin Camper vs DriveSmart?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
DigiBoy
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Garmin Camper vs DriveSmart?



Bericht door DigiBoy »

Ik ben op op zoek naar een voor gebruik in de camper.

Allen zit ik met de vraag wat de meerwaarde is van de Camper-versie tov de gewonen DriveSmart versie?
Want, aangezien ik op mijn Garmin XT ook campings of camperplaatsen in de interne database kan opzoeken of via de Drive app de locatie naar het toestel kan doorzenden. Rest er volgens mij enkel nog verschil dat je in de campernavigatie de hoogte, breedte, lengte en het gewicht +3,5T kan ingeven, waarop de route voor een camper +3,5T zal omgeleid worden.

Daar mijn camper onder de 3,5T zit en je net zo goed de verkeersborden in de gaten kan houden vraag ik me af welke meerwaarde de duurdere Camper-versie kan bieden?
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Garmin Camper vs DriveSmart?



Bericht door Wim Corduwener »

Sowieso is het natuurlijk belangrijk om bewegwijzering en verkeersborden in de gaten te houden. Zoals je zelf al aangeeft denk dat het grootste voordeel van een navigatiesysteem voor camper of vrachtwagen is dat je gewicht, afmetingen en snelheid kunt invoeren. Ook al rijd je in een lichtere camper, dan bestaat er toch de kans dat een auto-navigatie je camper in de poep laat rijden. Bovendien heb ik begrepen dat op een camper-navigatie ook plaatsen zijn te vinden die voor je camper handig kunnen zijn.
Maar het gaat er natuurlijk ook om wat je over hebt voor een duurdere navigatie; helemaal als je er nog een hebt liggen.
Ikzelf heb een navigatie voor auto, bus, vrachtwagen en bestelwagen en ik heb ’m gebruikt voor m’n caravan i.v.m. de lagere snelheid en ik gebruik ’m nu voor de camper en stel ’m in als bestelwagen.
Laatst gewijzigd door Wim Corduwener op do 24 jun 2021, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
DigiBoy
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Garmin Camper vs DriveSmart?



Bericht door DigiBoy »

Om camperplekjes en campings op te zoeken maak ik gebruik van campercontact, Park4Night, google, enz..
Ik kan me moeilijk voorstellen dat Garmin een database aan campings heeft die bv niet te vinden zijn in campercontact, Park4Night, google, enz..?

Of mis ik hier iets?
Wim Corduwener schreef:
ma 24 mei 2021, 20:28
Bovendien heb ik begrepen dat op een camper-navigatie ook plaatsen zijn te vinden die voor je camper handig kunnen zijn.
roma
Berichten: 4525
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Garmin Camper vs DriveSmart?



Bericht door roma »

Ik ben helemaal genezen van Garmin. Duur en nooit meer.
Kom overal met een Samsung tablet (offline) met Sygic en OSM. Is ook nog eens veel goedkoper.
DigiBoy
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Garmin Camper vs DriveSmart?



Bericht door DigiBoy »

Euh, ik ben toch niet op zoek naar een tablet?
roma schreef:
ma 24 mei 2021, 20:48
Ik ben helemaal genezen van Garmin. Duur en nooit meer.
Kom overal met een Samsung tablet (offline) met Sygic en OSM. Is ook nog eens veel goedkoper.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Garmin Camper vs DriveSmart?



Bericht door Wim Corduwener »

DigiBoy schreef:
ma 24 mei 2021, 20:41
Om camperplekjes en campings op te zoeken maak ik gebruik van campercontact, Park4Night, google, enz..
Ik ken campercontact niet, maar dat kan natuurlijk ook en kun je alles zelf bepalen. Het kan trouwens ook vet irritant zijn om een kaart in je scherm te hebben barstensvol vol met ongevraagde symbolen.
Ikzelf heb een TomTom en via MyDrive kan ik alle routes van te voren plannen. Er zit in onze camper ook een Garmin Camper 600, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Garmin Camper vs DriveSmart?



Bericht door Bob Diesel »

Ongevraagde symbolen, Uitschakelen
Dmv ,,toon poi,, uit te vinken
Hoe meer er aan staan ,hoe langzamer het toestel
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Garmin Camper vs DriveSmart?



Bericht door juanv »

Ik had een Garmin camper gps, dit was voor mij het meest verfoeide toestel wat ik ooit gehad heb.
De gewone navigatie is ondermaats, als je enkel naar de gesproken aanwijzingen luistert ben je de helft van de keren verkeerd aan het rijden, blijkbaar kunnen ze bij Garmin nog niet zo goed het aantal uitritten van een rond punt tellen .
Als je telkens bij elk kruispunt ook de kaart goed in de gaten houdt is het wel te doen, alhoewel het spul mij op bepaalde locaties omwegen van +- 50 km wou laten doen , daar waar alle grote vrachtwagens binnendoor rijden :bang:

Maar vooral in de reden waarvoor ik dit toestel kocht was ik 200% teleurgesteld , namelijk aangepaste navigatie rekening houdende met het ingegeven gewicht en afmetingen , daar gaat dit toestel helemaal de mist in , deze zogenaamde aangepaste navigatie is een kompleet miskleun , trek echt nergens op !

Het spul wilde o.a

Diverse malen onder tunneltjes van 2.20 M hoog sturen , daar waar de hoogte op 3,4M was ingesteld
Stuurde mij diverse malen door landweggetjes waar ik met 2,27 meter niet door kon , alhoewel de breedte was ingesteld op 2,90M
Met het resultaat ........ een file boze Italianen achter mij , en quasi onmogelijke 180° graden omkeer om er terug uit te geraken.
Wilde mij anderzijds 110 km doen omrijden voor een zogezegde hoogte beperking , welke reeds meer dan vijf jaar niet meer van toepassing was.

Kortom, als je je graag ergert aan een slecht werkend systeem , koop de Garmin Camper GPS , en je zal tevreden zijn!

Nooit meer Garmin :thumbdown:
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Garmin Camper vs DriveSmart?



Bericht door DiffRental »

Hier ook in bezit van een zumo XT maar ook een camper navigatie met dashcam.

Qua navigatie en lezen van tracks is de XT een veelzijdigere navigatie en eigenlijk heb je verder niets nodig.

De camper navigatie heb ik enkel voor de dashcam en het grote scherm, als instelling staat ie gewoon op auto.
Heb het idee dat als ik kies voor de juiste camper afmetingen + trailer de Garmin alle leuke weggetjes overslaat.
Tis dat ik de camper 785 nu eenmaal heb, geloof niet dat ik die nogmaals zou kopen. Overigens is de 785 wel een fijn apparaat wat gebaseerd is op Android besturing en perfect samen werkt met een smartfoon, zelfde als de XT
Eigenlijk is het een overbodige luxe.
Voor snelle navigatie op korte ritjes gebruik ik meestal Apple CarPlay, nog iets eenvoudiger dan via Garmin drive.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Garmin Camper vs DriveSmart?



Bericht door MonRoe »

Wij hebben al jaren een Garmin Drive Smart en zijn er erg tevreden mee. De camper versie heeft voor ons geen meerwaarde omdat dit nog niet werkt voor heel veel landen. De gegevens moeten wel aan de kaarten maker aangeleverd worden, gebeurt dat niet, dan wordt je nog steeds door dat smalle dorpje geleid of onder een viaduct van maar 2,50 mtr. Alles heeft te maken met het kaartmateriaal en niet met het apparaat wat er omheen zit.

Wij zetten zelf de camperplaatsen in de Garmin, Nederland en grensgebied Duitsland en Belgie zitten er standaard in en verder alleen die landen waar we denken met de vakantie heen te gaan. Wat heb ik er aan om Noorwegen er in te hebben staan als ik naar Spanje ga?

Verder zijn wij erg Garmin minded, hebben er nu 3 liggen, 1 autonavigatie en 2 voor fietsen/wandelen/geocaching.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Garmin Camper vs DriveSmart?



Bericht door FrankdB »

DigiBoy schreef:
ma 24 mei 2021, 20:13

Allen zit ik met de vraag wat de meerwaarde is van de Camper-versie tov de gewonen DriveSmart versie?
De Garmin website heeft/had(?) een functie waarmee je hun verschillende modellen kan vergelijken. Wellicht kan dat helpen je keuze te maken?

Let op: zoals aangegeven in de draad en bij de productbeschrijving, de mogelijkheid om een route te laten afhangen van de camperafmetingen heeft beperkingen (“Not available in all areas. Entering your camper or trailer profile characteristics does not guarantee your camper's characteristics will be accounted for in all route suggestions.”)

Frank
Gebruikersavatar
Seif
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 11 apr 2021, 8:42

Re: Garmin Camper vs DriveSmart?



Bericht door Seif »

Ik heb een Garmin Camper 1090 aangeschaft. Geweldig apparaat met spraakbediening (deze functioneert wel). Er zitten zeer veel camperplaatsen in, zelfs vlak bij mij in de buurt waar ik het bestaan niet eens van wist. Ik heb ook een bijbehorende achteruitrijcamera camera van Garmin erbij aangeschaft en op de achteruitrijverlichting aangesloten. Het is tevens een carkit. Zeer tevreden! Aanrader.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Garmin Camper vs DriveSmart?



Bericht door Camperic »

DigiBoy schreef:
ma 24 mei 2021, 20:13
Allen zit ik met de vraag wat de meerwaarde is van de Camper-versie tov de gewonen DriveSmart versie?
..... maar de anti-Garmin brigade :lol: laat direct ook weer van zich horen.

Ik gebruik al jaren de Camper-versie naar tevredenheid en vind het meerwaarde hebben.
Wellicht omdat ik het als een hulpmiddel beschouw en zelf na blijf denken :wink: :mrgreen:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Garmin Camper vs DriveSmart?



Bericht door TestCase »

Garmin gebruikt dezelfde kaarten als bijv. Tomtom of Sygic of iGO of,... Er zijn maar twee kaartenmakers en als het niet op de kaart staat gaan alle navi's in de fout. Dus inderdaad, het ligt niet aan het kassie/merk!
Zelf ben ik blij met truck/camper navigatie. Zonder of met, altijd blijven opletten. Keuze is persoonlijk en financieel want mèt is duurder.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie