Externe SSD schijf

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Externe SSD schijf



Bericht door CaradoT135 »

Lokaal informeren bij een winkel in deze Coronatijd zal lastig worden.
Aan een M.2 SSD heb je niets aan, die M.2 slaat op de fysieke aansluiting, heeft niets met snelheid te maken Je hebt SATA en PCIE SSD's, beiden met een M.2 aansluiting, een SSD met NVME en PCIE maakt het snelheidsverschil. De snelheidsbeperking zit hem bij een externe drive in de USB snelheid van je device.
Gebruikersavatar
Mohlman
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 07 jul 2019, 11:19
Contacteer:

Re: Externe SSD schijf



Bericht door Mohlman »

Wij verkopen SSD's met een lees/schrijf snelheid van rond 500Mbit/s en M.2 met snelheden van rond 3000Mbit/s
Natuurlijk is het de vraag, of je usb2 hebt, of een usb3.
Usb2 heeft een datasnelheid van rond 480 Mbit/s en een usb3 wel rond 4,8 Gbit/s datasnelheid
Laatst gewijzigd door Marius op di 06 apr 2021, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd
#staypositive
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Externe SSD schijf



Bericht door TestCase »

Die usb snelheden zijn ook theorie en in de praktijk gaat daar een flink stuk vanaf. Voor backup heb je die hoge snelheden als particulier niet nodig, bak koffie extra en de backup is ook klaar. En je mag blij zijn wanneer eens per maand een backup gemaakt wordt, dus super hoge snelheden kun je beter inruilen voor meer opslag?

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Mohlman
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 07 jul 2019, 11:19
Contacteer:

Re: Externe SSD schijf



Bericht door Mohlman »

Eens, wij gebruiken ook gewone schijven voor backups, al was het maar om bv veel meer TB's te hebben.
Velen hebben in hun pc/laptop ook nog gewone schijven, en de hebben ook een lagere lees snelheid ...
Veel mensen die langs komen, hebben ooit eens een backup gemaakt ... of eigenlijk nooit ...
Laatst gewijzigd door Marius op di 06 apr 2021, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd
#staypositive
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Externe SSD schijf



Bericht door Dafluc »

Beste Mohiman, vriendelijk verzoek: als je rechtstreeks op een post reageert, zoals hierboven twee keer, wil je dan niet quoten aub. Het bericht staat er dan namelijk onnodig dubbel. Bij rechtstreeks reageren graag de knop Plaats reactie gebruiken links onder. Quoten doen we alleen als je reageert op een bericht dat al een stuk hogerop staat, dus als er berichten tussen staan. Onze dank is groot :wink:
Afbeelding
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Externe SSD schijf



Bericht door CaradoT135 »

Zoals ik in het begin van dit topic al vermelde is een kopie van je data geen back-up. Het kost een paar centen maar mijn back-up staat op OneDrive, dat lijkt duur maar bij diefstal (of brand) heb ik mijn dierbare data nog.

En je haalt nog steeds standaarden door elkaar. je hebt SSD's met een SATA aansluiting en je hebt ze met een M.2 aansluiting. Dan heb je in de M.2 twee protocol smaken AHCI en NVME, de eersten zijn langzamer dan de tweede. In veel gevallen zijn externe SSD's qua snelheid gelimiteerd aan de controller die in het doosje zit en aan de USB aansluiting van je device (USB 2.0, 3.0, 3.1 3.2).
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Externe SSD schijf



Bericht door Camperic »

CaradoT135 schreef:
di 06 apr 2021, 10:05
Zoals ik in het begin van dit topic al vermelde is een kopie van je data geen back-up.
Onzin. Een kopie van je data is een back-up. Dat het beter is om die op een andere locatie te bewaren, omdat het dan tegen meer mogelijke oorzaken van dataverlies is beschermd doet daar niets aan af.
Het is bovendien verstandig om ook regelmatig te checken dat je ook kunt restoren, want anders heeft een back-up weinig zin :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Uitgeschreven

Re: Externe SSD schijf



Bericht door Uitgeschreven »

CaradoT135 schreef:
di 06 apr 2021, 8:25
Lokaal informeren bij een winkel in deze Coronatijd zal lastig worden.
Aan een M.2 SSD heb je niets aan, die M.2 slaat op de fysieke aansluiting, heeft niets met snelheid te maken Je hebt SATA en PCIE SSD's, beiden met een M.2 aansluiting, een SSD met NVME en PCIE maakt het snelheidsverschil. De snelheidsbeperking zit hem bij een externe drive in de USB snelheid van je device.
Hier werkt het zo: even bellen of ze iets op voorraad hebben of een goed advies kunnen geven en vervolgens een afspraak maken dat je 'm op komt halen. Ik begrijp echter uit de hele draad dat dit een uitzondering is.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Externe SSD schijf



Bericht door GeMa »

Het zal wel aan mij liggen (ja, ik zie de reacties al), maar wat een geneuzel over snelheid en zo, terwijl je de externe SSD als back-up wilt gebruiken!

De eerste keer maak je een volledige back-up, daarna incrementele (alleen latere wijzigingen). Zal de eerste keer wat langer duren, maar daarna is het minuten werk. Het zou wat anders zijn als je de SSD als directe 1e schijf voor de laptop wilt gebruiken en regelmatig grote (b.v. video) bestanden moet lezen en schrijven.

Ik gebruik een "gewone" externe HD voor m'n back-up's, kost geen reet en werk al jaren betrouwbaar.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Externe SSD schijf



Bericht door kampo »

Velen werken net zoals ik ondertussen in de cloud.
Het voordeel is dat je op meerdere toestellen/plaatsen tegelijk aan je data kan.
Echter wat de beveiliging betreft kan nog makkelijker als voorheen voorvallen dat je van op één van die toestellen data per abuis wist. Mijn computer expert waarschuwt mij hiervoor en maakt dit regelmatig mee. Recovery is dan een drama. Je merkt het meestal te laat dat er een deel van je data weg is.

Tot 14 dagen terug kan je aan Microsoft vragen om "oude" data terug te zetten. Maar dan overschrijven ze ook je werk van de laatste 14 dagen met oude data. In veel gevallen kom je er pas later achter dat data plots weg zijn. Dus een hele operatie met het her installeren van oude en recente data.

Daarom is het belangrijk om regelmatig een harde backup op een externe schijf te blijven maken. bv om de 14 dagen of om de maand. Een dagelijkse backup heeft geen zin bij cloudopslag.

Een SSD in USB 3 is sneller en slechts iets duurder.
De bottle neck is je netwerksnelheid en die van USB 3. Bovendien ga je bij de eerste synchronisaties soms over de maandelijkse datalimiet van je provider.

Maar op lange termijn van 5 of 10 jaar is een SSD nog steeds minder stabiel en bedrijfszeker als een traditionele schijf.
Daarom adviseert mijn computerexpert me om voor deze langjarige toepassing gebruik te maken van een gewone harde schijf. Voor mobiel gebruik beter zonder voeding want dat is lomper.
Omwille van dat advies werk ik voor de thuis backup van mijn cloud gegevens met een kleine USB 3 schijf en doe dit om de maand.

De backup schijf bewaar ik niet in dezelfde woning als de PC.
Mijn micro PC is een Intel NUC, net zoals een backup schijfje, en die kan je zo in je zak steken, dus diefstalgevoelig.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Externe SSD schijf



Bericht door evdoetelaar+larana »

Nadat ik jaren geleden 'n crash heb gehad met de HD in de PC en veel waardevolle foto's verloren zijn gegaan, heb ik 'n jaar of 8 geleden een NAS ingezet. In het begin een kleine en de laatste 4 jaar een grotere (met dubbele HD). Backups worden dagelijks automatisch gemaakt met daarvoor geschikte software.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Externe SSD schijf



Bericht door Aloys »

Een NAS heb ik ook, die draait op zolder met 2 x 2TB. Maar die wordt alweer wat ouder... Die dingen hebben een eigen formattering en besturingssysteem, waarschuwde mij laatst iemand van de TU Twente. Gaat de NAS zélf stuk, dan zou je zo'n harddisk niet zomaar aan je computer kunnen hangen? Misschien geldt dat alleen voor een NAS met 3, 4 of meer harddisks. De mijne draait RAID-1, dus beide harddisk bevatten dezelfde informatie.

Maar daarnaast heb ik ook nog backups op twee stuks portable USB3-schijfjes van een paar TB. Hoewel, alles past ook nog steeds op één schijfje van 1TB (~1000GB). Van die schijfjes neem ik er altijd eentje mee, op reis in de camper. Dan heb ik alles bij me, mocht de woning afbranden... :oops:

Zo heb ik ook altijd mijn 11.400 (70GB) muziekstukken bij me, 9.000 (5GB) eBooks en meer dan 171.000 foto's (230GB). :mrgreen:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Externe SSD schijf



Bericht door TestCase »

USB3.0 is leuk maar geen pc haalt die snelheid bij backuppen. Gemiddelde snelheid zal zeker wel boven die van USB2.0 liggen, dat is mooi meegenomen.
SSD of HDD als medium gebruiken, ach zolang mensen alleen maar backuppen en nooit controleren of ze alles terug kunnen lezen is het lood om oud ijzer welke je kiest. Afbeelding

Alleen incrementals of differentials na één volledige backup is vragen om problemen bij terugzetten, inderdaad gaat de backup sneller bij niet te veel bestands wijzigingen. Het terugzetten moet dan wel met aandacht en kennis gebeuren.

Formaat van NAS schijven is of EXT of FAT en is op een PC prima terug te lezen bij RAID1. Bij andere RAID instellingen gaat dat echt niet lukken. (Edit: foutje verbetert wisselde raid 0 en 1)

Belangrijk bij backup is.
Doe het regelmatig!
Bewaar de backup niet thuis, of althans 1 backup niet.
Maak meerdere backups, alle eieren in één mandje is link. Dus backup op minstens 2 schijven en rouleer deze. (Een ei is geen ei, twee ei is een half ei, drie ei is ....)
Controleer of alles op de schijf te lezen is met bijv. Chkdsk onder windows https://www.easeus.com/partition-master ... ws-10.html
Bewaar de installatie bestanden van het programma waarmee je evt. de backup maakt. Je hebt dit programma weer nodig om alles terug te kunnen zetten.
Laat de backup schijf niet voortdurend gekoppeld aan je pc, krijg je een virus (ransomware?) dan pakt die je backup ook mee!




\\Kees



Laatst gewijzigd door TestCase op wo 07 apr 2021, 15:42, 2 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Externe SSD schijf



Bericht door Aloys »

Weet je ook een goed backup/synchroniseer-programma?

Ik gebruik nu de gratis versie van Syncback: https://www.2brightsparks.com/freeware/ ... e-hub.html
Nadeel: hij is in de loop der jaren wel wat ingewikkelder geworden...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie