Internet in de camper

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
diks
Berichten: 116
Lid geworden op: di 01 sep 2020, 21:05

Internet in de camper



Bericht door diks »

We hebben nu sinds een half jaar een camper
En heb toen camp pro gekocht een soort wifi versterker
Zo dat als we op een camping staan het wifi signaal konden versterken in de camper om tv te kijken
En merk nu dat het wifi signaal niet altijd geweldig is op de campings
Heb zelf wel internet op me mobiel 10 gig maar dat is ook zo op
Hoe kan ik dat het beste oplossen
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Internet in de camper



Bericht door macfocus »

Camping wifi is vaak (meestal) slecht. Simpelweg omdat hele volksstammen het gebruiken zoals thuis. Lekker videos streamen en zo.

In gebieden met goede 4G dekking gewoon die gebruiken, met evt een ruimere bundel.
En als er geen dekking is én geen goede wifi, dan heb je slechte wifi of niks.

Andere alternatieven zijn wat duur (inet over de satelliet b.v.)

Last resort; een boek.... 8-)
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Internet in de camper



Bericht door DJSmiley »

Wifi op de camping varieert heel erg.

Soms is de wifi zelf gewoon beroerd, oude en slechte zenders, maar soms is ook gewoon de verbinding met de buitenwereld te beroerd. Je kan de beste wifi hebben, maar als de hele camping op een ADSL lijntje zit helpt dat niet.

Ik ken campings waar tegenwoordig een prima glasvezellijn ligt (er is op de veluwe in veel buitengebieden tegenwoordig glas beschikbaar) maar niet elke camping wil investeren.

4G is een prima alternatief, maar ook hier is dit plaatselijk. Ik ben ook wel op een camping geweest waar amper dekking was. Dan helpt dat ook niet.

Makkelijkste, voor 4G, is een zgn Mifi router. Ik heb zelf de TPLink MR600. Daar kan gewoon een simkaartje in en maak je je eigen wifi netwerk.
Je kan dat ook op een telefoon doen (hotspot maken) maar dat zuipt aardig van de accu en werkt niet altijd praktisch naar mijn mening. Als je bij je provider een 2e simkaart kan krijgen dan kan die mooi in zo'n mifi routertje, ideaal.

En voor de vakantie kun je eventueel in het betreffende land ook een prepaid sim kopen met een beste databundel als je zelf een kleine bundel hebt.
In veel landen zijn wel betaalbaar aardige bundels te koop.
In Frankrijk koop je bv 25 euro 35Gb prepaid bij SFR, of zelfs 150Gb bij Free (maar die dekking is niet overal, dus altijd goed checken)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Internet in de camper



Bericht door Atoz »

Ja dat kan
En neen wij kijken niet in HD, kijken zo zelden dat we zelfs de Snipe gedemonteerd hebben.
Maar surfen ook veel
Ongelimiteerd traag (relatief) europees internet
Hardware: TP-Link AC750 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & Orange.be netwerk
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Internet in de camper



Bericht door DJSmiley »

Hoe is de ervaring met die antenne?

Daar had ik ook naar gekeken (naja, de vergelijkbare mimo antenne's), maar ik zat aan de Poynting Puck 2 te denken als optie.

Overigens heeft mn werkgever een Starlink besteld. Ik heb die al geclaimed ('moet m toch testen') dus als die geen geolock heeft :bow:
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
diks
Berichten: 116
Lid geworden op: di 01 sep 2020, 21:05

Re: Internet in de camper



Bericht door diks »

Die antenne werkt goed ik kan hem 2 meter boven de camper hangen
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Internet in de camper



Bericht door marjasjaak »

We hebben al heel veel campings bezocht, maar de wifi is zelden snel genoeg om daarmee TV te kunnen kijken.
Vaak is het s´morgens nog wel redelijk snel op de campings, maar in de avonduren kan je het wel vergeten.
Je hebt ook campings waar je via betaalde wifi wel een redelijke snelheid kunt behalen.
Maar vaak is dat zo duur dat je beter je eigen bundel kunt gebruiken.
De camping moet toch zijn aangelegde wifi infrastructuur terug verdienen.

Als je in Nederland een onbeperkte 4G bundel hebt, dan is deze over de grens vaak beperkt (fair use policy) . Je krijgt dan een X aantal gb´s per maand.
TV kijken via je 4G of 5G kost redelijk wat data, reken op 1 GB per uur.

Het voordeel van zo´n externe antenne is, je hebt een groter bereik. Heb weleens kunnen inloggen op de wifi van een hotel aan de overkant van een meer. Het beste werkt een richtantenne zodat alle zendenergie gericht naar het wifi punt gaat.
Voorbeeldje: in het midden staat 1 persoon, daaromheen staan er 20 mensen. Degene die het hardste schreeuwt komt er bovenuit.
Met een externe antenne werkt het net zo..
Gebruikersavatar
Sempai
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 27 mei 2020, 19:50
Locatie: Mattentaartenstad

Re: Internet in de camper



Bericht door Sempai »

@marjasjaak,

Welke antenne gebruik jij en hoe/waar sluit je deze aan?
Wij kijken ook tv via onze router (TP-LINK 3750) en dat werkt goed -vebruikt ongeveer 1GB/1,5/u, staat ingesteld op lage videoresolutie 150mb/uur-
maar af en toe hebben slechte verbinding - 3G is toch het minimum- om een goede ontvangst te hebben, vandaar de overweging om een antenne te plaatsen.

Dit ten zijde, ik begrijp soms nog niet goed waarom NIEUWE camperaars die nog geen satelliet/schotel installatie hebben dit toch nog willen aankopen, het kost toch snel 2000€ -automatische op het dak- plus de maandelijkse kosten. Wie zeg maar 100 dagen reist/jaar wat toch al veel is denk ik - ik ben nog aan het werken :thumbup: - en 3uur/dag tv kijkt is dat ongeveer 2 à 3gb verbruikt aan ongeveer 1 à 1,5€, komt dat op ongeveer 200 tot 400€ jaarlijkse kost :-B

Maar ieder zijn keuze hé, maar als beginnende camperaar vind ik toch interessanter :wink:

Kostprijs TP-LINK 3750 80€ en uiteraard een smard/i-phone, maar dat heeft toch iedereen :-B :-B
Groeten,

Sempai
Tiemen
Berichten: 216
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 22:12
Locatie: Zwolle

Re: Internet in de camper



Bericht door Tiemen »

Dat is inderdaad de reden dat ik, ondanks in eerste instantie wel besteld, toch geen automatische schotel op onze camper laat monteren. Ik ga voor 3 en 4G en neem vooralsnog een losse schotel (overgehouden van de caravan) mee.
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 390 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Internet in de camper



Bericht door travelscout »

Het ligt er maar aan hoeveel uur je per avond tv kijkt en/of hoe handig je bent!
Maar ook of je al een schotel thuis gebruikt.

Wifi repeaters zoals de camp pro (1/2) helpen relatief weinig, netzoals wifi versterkers.
Bovendien is ook de hoeveelheid data die de campinghouder biedt vaak aan een maximum verbonden. Soms wil een goede en goed uitgerichte antenne wel eens uitkomst bieden (goed zelf te maken!!).
Kost vaak allemaal veel tijd terwijl de oplossing er nog steeds niet één is als; schotel/tv/ontvanger aan en gelijk tv kijken.

Dat geldt min of meer ook voor (tv-)internet via het gsm netwerk, als eerder omschreven.
Persoonlijk zou ik om die reden niet snel meer investeren in een nieuwe automatische schotel om tv te kunnen kijken.

Voor gsm naar wifi (voor in de camper) kun je goed volstaan door een wifi-hotspot te maken van je smartfoon.
Is vrij eenvoudig in gebruik.
Kunnen medereizigers internetten op basis van mijn gsm abbo-data-hoeveelheid :-).
Paul.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Internet in de camper



Bericht door GeMa »

diks schreef:
za 20 mar 2021, 18:00
We hebben nu sinds een half jaar een camper
En heb toen camp pro gekocht een soort wifi versterker
Zo dat als we op een camping staan het wifi signaal konden versterken in de camper om tv te kijken
En merk nu dat het wifi signaal niet altijd geweldig is op de campings
Heb zelf wel internet op me mobiel 10 gig maar dat is ook zo op
Hoe kan ik dat het beste oplossen
Ook de Camp Pro gehad. Snel mee gestopt, omdat inderdaad WiFi op de campings vaak slecht is. En slecht versterken, blijft slecht. Gebruiken nu een speciale automotive MiFi (Teltonika RUT 850) met Pointing Puck buiten antenne (iemand vergeleek die met de Camp Pro, maar de ene is een WiFi antenne en de Pointing Puck een LTE buiten antenne). Daarnaast een KPN umlimited abo dat je per maand (winterstalling) kunt opzeggen. Binnen NL onbeperkt data (fair use, bij 5Gb per dag moet je steeds een extra 1 Gb opvragen), in het buitenland -EU- 25 Gb per maand. En ja, niet overal is 4/5G. Overigens, van de Camp Pro is nu ook een versie te krijgen voor 4G.
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: Internet in de camper



Bericht door Ramonn »

Sempai schreef:
ma 22 mar 2021, 11:57

Welke antenne gebruik jij en hoe/waar sluit je deze
Dit ten zijde, ik begrijp soms nog niet goed waarom NIEUWE camperaars die nog geen satelliet/schotel installatie hebben dit toch nog willen aankopen, het kost toch snel 2000€ -automatische op het dak- plus de maandelijkse kosten. Wie zeg maar 100 dagen reist/jaar wat toch al veel is denk ik - ik ben nog aan het werken :thumbup: - en 3uur/dag tv kijkt is dat ongeveer 2 à 3gb verbruikt aan ongeveer 1 à 1,5€, komt dat op ongeveer 200 tot 400€ jaarlijkse kost :-B

Maar ieder zijn keuze hé, maar als beginnende camperaar vind ik toch interessanter :wink:

Kostprijs TP-LINK 3750 80€ en uiteraard een smard/i-phone, maar dat heeft toch iedereen :-B :-B
Wij hebben hem van onze nieuwe camper af laten halen. Die is te koop😉

Maar dat is omdat ik geen TV kijk. Zou ik dat wel doen dan is het toch een ander verhaal. Ik ben toch al wel veel plekken tegengekomen in Europa en de rest van de wereld waar geen 4g is of van belabberde kwaliteit. Zelfs al in Duitsland.

Dan kan je rekenen wat je wilt, maar heb je geen TV.
Gebruikersavatar
Sempai
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 27 mei 2020, 19:50
Locatie: Mattentaartenstad

Re: Internet in de camper



Bericht door Sempai »

@Ramonn,

Je niet persé 4G nodig hoor :wink:
Groeten,

Sempai
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: Internet in de camper



Bericht door Ramonn »

Dat weet ik. Laat ik dan schrijven dat er veel plekken zijn met geen of te langzaam internet via het mobiele netwerk.
Plaats reactie