Internet in de camper

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Sempai
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 27 mei 2020, 19:50
Locatie: Mattentaartenstad

Re: Internet in de camper



Bericht door Sempai »

Ik ben vorig jaar 3 weken in Frankrijk geweest van het noordwesten tot de pyreneeën, maar op één plaats - ergens omgeving van Tourmalet op +/-3000m - geen netwerk, ook geen telefonie. Er zullen uiteraard nog meerdere plaatsen zijn, daar geef ik jou 100% gelijk in. Maar is dat ook niet zo met een schotelantenne? Maar het is een keuze, nietwaar :wink:
Groeten,

Sempai
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Internet in de camper



Bericht door marjasjaak »

@Sempai
N.a.v. van de antennevraag, wij hebben een Powerwifi USB antenne.
Deze kan enkel op een laptop worden aangesloten, het was één van de eerste toen wij hem kochten.
In de configuratie kan ik het zendvermogen opkrikken naar 500miliWatt. Je bent wat sterker dan je buren die met 100 miliWatt uitzenden.
Je hebt ook externe Wifi antennes met daaraan een router, zodat je een eigen netwerkje maakt.
Maar de snelheid gaat er dan wel uit.
De antenne ontvangt het signaal van bijvoorbeeld de camping en moet dat weer doorgeven aan je tablet of smartphone.

Hoe werkt wifi: de "camping" stuurt naar je tablet 98 bitjes, je tablet antwoord ik heb 98 bitjes ontvangen dat klopt.De volgende uitzending is 111 bitjes je tablet zegt ik heb 110 ontvangen (storinkje in de ontvangst) . De camping gaat opnieuw die 111 bitjes sturen. Maar je buurman is ook druk aan het youtuben, die zit ertussendoor met zijn uitzendingen. Dat komt allemaal bij de router van camping terecht en als daar de aansluiting niet snel is krijg je een bitjes file. Je hebt dan traag internet.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op wo 24 mar 2021, 7:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Internet in de camper



Bericht door macfocus »

Om het nog maar niet te hebben over alles wifinetwerken die op elkaars kanalen zitten.
Zeker als iedereen lekker 2.4 Ghz netwerkjes heeft.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Sempai
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 27 mei 2020, 19:50
Locatie: Mattentaartenstad

Re: Internet in de camper



Bericht door Sempai »

Ik maak geen gebruik van camping-wifi, omdat wij meestal vrij of op cp staan :-B

Ik kijk gewoon even uit om het signaal te versterken naar mijn TP-link 3750 router, vandaar naar mijn interesse naar uw antenne :wink:
Wat info uitwisselen is altijd leuk :thumbup:

Groeten,
Groeten,

Sempai
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Internet in de camper



Bericht door TestCase »

Inderdaad, het aantal kanalen op 2.4GHz wifi is te beperkt. Iedereen bouwt zijn eigen wifi netwerk, met telefoon/mifi/router, dus met 10 van die wifi's zit je elkaar mega te storen plus dat de antenne van de camping ook niet naast je staat. Begrijp wel dat bijv. kanaal 2 behoorlijk stoort op kanaal 1 en 3 en, minder, zelfs op 4.
Versterkers helpen slecht tot niets behalve wanneer je die versterker halverwege jou en de camping antenne plaatst, dat doet niemand.
Een richt/beam antenne helpt het best.
Ik heb wifi in de camper opgegeven.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Internet in de camper



Bericht door Ruud Adam »

Ik dacht dat Mickel Moen wel goede resultaten haalde in zijn camper met een versterker.

O.a. in dit topic praat hij erover.
viewtopic.php?f=13&t=8465185&hilit=internet+versterker

Recentelijk heeft hij ook nog een nieuw apparaat getest, meen ik.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Internet in de camper



Bericht door TestCase »

Een versterker, in je camper, werkt het best wanneer je zo goed als alleen staat, dus zonder meerdere storende wifi netwerken om je heen. Op een camping heb je die luxe niet. Ik zeg express niet 'werkt goed' want wifi is niet gemaakt voor afstanden, 100m is al heel ver.
Je kunt een verstoord signaal gaan versterken, het blijft verstoord. Wat je terugstuurt moet door de niet versterkte ontvanger wel weer goed worden ontvangen, je kunt dan met meer vermogen gaan zenden waardoor je op de zijkanalen nog breder stoort. Heb je zo'n 'joker' op de camping heeft hij wel, w.s. langzaam, signaal maar de rest niets.
Wifi is leuk voor thuis maar op de camping inherent gebrekkig door het ontwerp.
Met 5GHz wifi heb je meer kanalen maar de afstand wordt nog verder beperkt door de hogere frequentie.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Internet in de camper



Bericht door evdoetelaar+larana »

Als je echt goed en betrouwbaar internet wil hebben, zijn kostbare voorzieningen nodig. Moet je je wel achter de oren krabben en je afvragen of je dat zou willen of wensen. Voor mij heeft dat geen toegevoegde waarde.

https://youtu.be/LwIPBmJKIbc
https://youtu.be/4c3vPZF_7ZY
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Sempai
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 27 mei 2020, 19:50
Locatie: Mattentaartenstad

Re: Internet in de camper



Bericht door Sempai »

Bij mijn weten en ervaring enkel een router of smartphone en een chromecast. :idea:
Iedereen heeft een mobieltje en een chromecast kost 35€

Dus helemaal niet duur hoor :!:
Groeten,

Sempai
Gebruikersavatar
des
Berichten: 707
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 21:21
Locatie: Watervliet Belgie

Re: Internet in de camper



Bericht door des »

Internet tja, eigen ervaring,
Ik kan zelfs met mijn smartphone rechtstreeks sturen naar de Google Chrome cast, met oudere gsm of smartphone lukt dat niet.
normaal heb je 3 toestellen nodig,
Een wifi signaal via smartphone of ander toestel die signaal geeft,
waar de chromcast op ontvangt, en uw eigen gsm die op hetzelfde netwerk zit, zo kan je streamen naar je tv.

Echter hier en daar heb geen goede ontvangst voor 4g, en durft het voor te komen dat ofwel halfweg je film alles uitvalt, ofwel je niet genoeg ontvangst hebt en je niet kan streamen, let op dit is maar zelden, maar als je tv wil kijken met een schotel heb je dezelfde issus hoor, kunnen bomen in de weg staan of ditte of datte.

Als het gewoon voor op de tablet of laptop ontvangst is, zie ik geen meerwaarde in dure antennes of versterkers, je hebt ontvangst of je hebt er geen.

Das mijn mening hoor 😉
Mobviletta i90 2022
Bavaria 746 ´2018

België
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Internet in de camper



Bericht door TestCase »

Ik begrijp dat je over heel iets anders praat. Zoals ik het lees gebruik je 4G voor de internet verbinding en wifi voor de chromecast wanneer er voldoende 4G dekking is.
Dit draadje gaat over gebruik van de wifi aangeboden op de camping voor internet en dus niet 4G. Dat is toch iets anders.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Sempai
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 27 mei 2020, 19:50
Locatie: Mattentaartenstad

Re: Internet in de camper



Bericht door Sempai »

TS heeft het ook over zijn internet gebruik van 10gig :wink: ....dus niet alleen over wifi.
Groeten,

Sempai
Plaats reactie