Welk navigatiesysteem op Android 10 radio?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Welk navigatiesysteem op Android 10 radio?



Bericht door travelscout »

Wij gebruiken nog altijd Mapfactor Navigator.

Voldoet mijns inziens aan al je eisen, bovendien:
- neemt bovendien relatief weinig opslagruimte in,
- landkaart download ik pas, als ik hem nodig hebt.

Wel:
- vooral bij afsluiten reclame en alleen als je een internet verbinding hebt.
- wat lastiger met het invoeren van je eigenste POI's.

Dat laatste is beslist te doen en zelfs makkelijker geworden dan ik destijds heb omschreven:
viewtopic.php?f=13&t=8462510&p=1705864& ... r#p1705851
Paul.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Welk navigatiesysteem op Android 10 radio?



Bericht door GeMa »

Beste camperaars, zoveel mensen, zoveel wensen.

Ik ben een gadget liefhebber en probeer zoveel mogelijk zelf uit. Daarnaast lees ik veel bladen en reviews op internet, dus ik denk dat ik wellicht een zinvolle bijdrage kan leveren aan deze discussie.

De vraagstelling was een goed en gratis navigatieprogramma voor op Android Auto 10.

Ik zie hier allerlei verschillende reacties en wellicht ten overvloede, Android Auto is vergelijkbaar met Apple Carplay, vanaf een smartphone kun je bepaalde app's op het (grotere) scherm van je auto systeem vertonen. Vanaf Android 10 zit deze optie standaard in het systeem. Lang was deze optie trouwens niet in Nederland beschikbaar en moest je met een truc (andere locatie instellen) Android Auto in Nederland werkend krijgen.

Nou is me niet helemaal duidelijk of de vraagsteller een op Android 10 gebaseerd auto systeem heeft ingebouwd en DAAROP een navigatie app wil hebben of dat hij inderdaad via Android Auto op z'n smartphone met een navigatie app het scherm van z'n auto systeem wil gebruiken.

Direct op het systeem, dan moet je goed kijken naar de specs en de mogelijkheden die de fabrikant zelf aangeeft. Niet alle Android app's draaien zomaar (goed) op dergelijke (vaak Chinese) systemen. Veelal is de schermresolutie een probleem, maar ook de al dan niet aanwezigheid van een GPS ontvanger in/aan het systeem. En dan tenslotte de Android versie op het systeem zelf. Dat zo'n systeem Android Auto 10 ondersteunt, wil nog niet zeggen dat daar ook Android 10 op zit (mijn af fabriek systeem in onze (nieuwe) personenauto heeft een aangepaste Android 6 versie aan boord, maar ondersteunt zowel Apple Carplay als Android Auto). Vaak werken op dit soort systemen op Igo Primo gebaseerde app's wel redelijk.

Via Android Auto op het scherm van het auto systeem is makkelijker. Als je zelf Android 10 of hoger op je smartphone hebt EN een geschikt auto systeem, dan kun je de gangbare navigatie app's voor Android gebruiken. Sommige zijn gratis (Google Maps, Waze) en voor sommige moet je betalen (TomTom, Sygic), maar allen kunnen overweg met Android Auto en Apple Carplay.

Natuurlijk kun je ook oudere of minder bekende app's gebruiken, maar vaak geven die comptabiliteits problemen op nieuwere systemen en/of zijn de kaarten outdated of lastig te updaten.

De keus is aan U!

PS: Sommigen van U zullen wellicht opmerken dat Google Maps een online systeem is en dat de vraagsteller een offline wilde (met kaarten op de smartphone of auto systeem), maar ook Google Maps kun je offline gebruiken door thuis de kaarten te downloaden. Is iets omslachtiger, maar ja, het is gratis.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Welk navigatiesysteem op Android 10 radio?



Bericht door macfocus »

Hi,

Best een goed verhaal, alleen de vraag was:

“Welk navigatiesysteem op Android 10 radio”

Niet :
“Welk navigatiesysteem op Android Auto 10”

De eerste vraag leid naar gebruik van een “native” app die draait op de radio zelf onder het Android OS van de radio.

Die antwoorden zijn al gegeven.

De 2e vraag, heb jij beantwoord.


Er zit een significant verschil tussen beiden.
Beide zijn best bruikbaar afhankelijk van de wensen.

Maar persoonlijk vind ik Een navigatie app via Android Auto (of Apple Carplay)draaien op een Android radio een onnodige en beperkende omweg.

Stel dat je op je telefoon een TomTom Go app abonnement hebt, dan kan je dat ook gebruiken in de native Android TomTomGo app op de radio zelf.
2 voor de prijs van 1.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Welk navigatiesysteem op Android 10 radio?



Bericht door GeMa »

macfocus schreef:
zo 14 feb 2021, 10:24
Hi,

Best een goed verhaal, alleen de vraag was:

“Welk navigatiesysteem op Android 10 radio”

Niet :
“Welk navigatiesysteem op Android Auto 10”

De eerste vraag leid naar gebruik van een “native” app die draait op de radio zelf onder het Android OS van de radio.

Die antwoorden zijn al gegeven.

De 2e vraag, heb jij beantwoord.


Er zit een significant verschil tussen beiden.
Beide zijn best bruikbaar afhankelijk van de wensen.

Maar persoonlijk vind ik Een navigatie app via Android Auto (of Apple Carplay)draaien op een Android radio een onnodige en beperkende omweg.

Stel dat je op je telefoon een TomTom Go app abonnement hebt, dan kan je dat ook gebruiken in de native Android TomTomGo app op de radio zelf.
2 voor de prijs van 1.
Android 10 radio bestaat officieel niet, vandaar de verduidelijkingsvraag.

Het is of een MM systeem, draaiend op Android 10 OF Android Auto, dat standaard aanwezig is vanaf Android 10.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Welk navigatiesysteem op Android 10 radio?



Bericht door Camperic »

Android 10 radio is volgens mij voor vrijwel iedereen eenduidig synoniem voor MM-systeem dat draait op Android 10 :wink:

Ik heb m.b.v. dongle zowel Carplay als Android Auto op mijn MM-systeem dat draait op Android 9.1
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Loeki
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 9:04

Re: Welk navigatiesysteem op Android 10 radio?



Bericht door Loeki »

Wat bedoelt U met; "MM-systeem?

Hier heeft U alle specificatie's van de aangekochte radio:

Android 10 Auto Radio Dvd-speler GPS Navigatie
Kenmerken:

1:AHD Reverse video-ingang (Optioneel)
2: ondersteuning mobiele telefoon interconnectie
3: ondersteuning HD 1080P/ondersteuning voor lossless muziek
4: ingebouwde Wifi/ondersteuning 3G/4G netwerk
5: ondersteuning voor Android app downloads en de Google Play winkel
6: capacitieve multi-touch scherm HD IPS scherm
7;GPS navigatie: Pre-geïnstalleerd offline kaarten van klant gebieden
Video ondersteuning: WMV (VC1 code) AVI (H.264, MPEG4, Xvid, WMV), MP4 (H.263, H.264, MPEG4), MPG (MPEG-2), M4V (H.264, MPEG4)
8:Bluetooth 5.0 ondersteunt alle merken mobiele telefoons, telefoonboek invoeren, muziek afspelen, ondersteuning voor A-Z naam zoeken
9.OSD Taal: engels/Russisch/Frans/Duits/Spaans/Italiaans/Arabisch/Portugees/Turks/Thai/polish/Hebreeuws alle 53 taal
10.Radio Chip NXP6686, AM / FM met RDS
11.Support Stuurbediening
12.Support AUX-IN Audio, Met 2 usb-poorten

De ingebouwde navi is echter verouderde versie en daarom wil ik er een offline ssyteem opladen met specs zoals beschreven in openenings vraag
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Welk navigatiesysteem op Android 10 radio?



Bericht door macfocus »

MM staat in dit geval voor Multi-Media.

En dat is zo te zien eat je hebt.
Heb je wellicht ook de merknaam/typenummer of nog beter een linkje naar de site waar je hem gekocht hebt?
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Loeki
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 9:04

Re: Welk navigatiesysteem op Android 10 radio?



Bericht door Loeki »

Hier de link
Aangekocht 4GB/64GB versie (€212,- geleverd aan huis vanuit Polen, binnen EU dus)

https://nl.aliexpress.com/item/40003720 ... hweb201603_
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Welk navigatiesysteem op Android 10 radio?



Bericht door macfocus »

Precies wat ik al aannam in mijn eerste post. Een Android based radio. (MM systeem zoals een ander het noemt)
Ik neem aan dat je de Google Playstore daar op hebt staan.
Dan ‘kan je dus elk eerder al genoemde navi app zelf installeren.
Waarschijnlijk kan je ergens in de instellingen wel instellen welke app de standaard navi app moet zijn. Die zal dan starten als je op “navi” klikt.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Welk navigatiesysteem op Android 10 radio?



Bericht door seth_space »

Hier heb je nog een aardig overzicht va een aantal genoemde apps.
https://www.androidplanet.nl/apps/offli ... s-android/
en uiteraard deze nog:
https://play.google.com/store/apps/deta ... l=nl&gl=US
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Welk navigatiesysteem op Android 10 radio?



Bericht door jan- »

travelscout schreef:
zo 14 feb 2021, 0:06
Wij gebruiken nog altijd Mapfactor Navigator.

Voldoet mijns inziens aan al je eisen, bovendien:
- neemt bovendien relatief weinig opslagruimte in,
- landkaart download ik pas, als ik hem nodig hebt.

Wel:
- vooral bij afsluiten reclame en alleen als je een internet verbinding hebt.
- wat lastiger met het invoeren van je eigenste POI's.

Dat laatste is beslist te doen en zelfs makkelijker geworden dan ik destijds heb omschreven:
viewtopic.php?f=13&t=8462510&p=1705864& ... r#p1705851
Ik wil fietsknooppunten toevoegen aan mij Windows CE navigatie (Funtrek 130) waarop ik Mapfactor draai met Open Street Maps
Wat zou de makkelijkste manier zijn?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Welk navigatiesysteem op Android 10 radio?



Bericht door TestCase »

Probeer eens HereWeGo of Magic Earth. Beide gratis, offline maps en staan in Google Play. Deze twee zijn echter ZONDER verkeers info. (Alleen voor niets gaat de zon op.)
Succes.

Ps: met alle functionaliteiten moet je altijd iets illegaals doen.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Welk navigatiesysteem op Android 10 radio?



Bericht door jan- »

Is dat niet voor Android? Ik had de vraag hier gesteld omdat travelscout hier een simpele methode voor Mapfactor wist, maar ik weet niet hoe dat dan gaat.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Welk navigatiesysteem op Android 10 radio?



Bericht door travelscout »

Poi's overzetten gaat/ging redelijk simpel naar mapfactor. Is wel iets veranderd.

Mapfactor maakt gebruik van openstreetmaps.
Als zoveel gratis software. Prima gratis offline systeem.
Reclame te voorkomen door internet voor Mapfactor te blokkeren.

Ook rijstrook aanduidingen. Maar geen verkeersinfo zonder internet gebruik , dehuh... :crazy:
.
Paul.
Plaats reactie