GPS tracker

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: GPS tracker



Bericht door HLA »

En voor wie een tracker dan heeft met name voor antidiefstal is het goed te weten dat een beetje professionele dief dit "Anti-positionering GPS-signaal Blocker Car Jammer" bij zich heeft. Kost vanaf € 6 en schijnt nog te werken ook. Je stopt het in het 12v contact en wegwezen.
Qua antidiefstal kan een tracker nuttig zijn en als hobby vind ik het erg leuk om te zien wat allemaal kan, maar ik zou altijd meer vertrouwen hebben in een mechanische beveiliging. Lees: een bearlock of ander merk versnellingsbakslot of iets dergelijk uit staal en zonder electronica :thumbup:
Henk.
Gebruikersavatar
r3mco
Berichten: 616
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 12:47
Locatie: Julianadorp

GPS tracker



Bericht door r3mco »

HLA schreef:Hoi
Ik heb sinds jaren, ik schat zo pak weg 6, een tk103 tracker in de camper ingebouwd. Is een redelijk standaard "build in China" tracker.
De tracker heeft al die jaren nu (nagenoeg) foutloos gewerkt. Hij is aangesloten op de hh accu van de camper en de antennes zitten verstopt achter de plastic bekleding van de camper. Er zit een sim van Simpel in met abo van €2,50 per mnd. Die heeft 250 mb data wat per maand ruim genoeg is. Het gebruik is gemiddeld 11 mb per mnd.
De ontvangst is al die tijd,ook in het buitenland, goed. Natuurlijk sta je soms wat verkeerd zodat de antenne geen goed zicht op de satelieten heeft maar als je rijdt is het signaal ook zo weer opgepakt. De betrouwbaarheid van de locatie varieert wat tussen circa 2 tot 10 meter. Als je een tijd stil staat beweegt je locatie binnen een straal van zo'n 10 mtr.
Ik heb de tracker via de gsm gekoppeld aan een raspberry pi mini computer (kost circa € 60) thuis. Daarop draait Traccar. Dat is open source software die gratis te downloaden is en ook apps in de google playstore (traccar manager) heeft. Je kun na installatie de locatie van de camper ook dus op je telefoon zien. Je kunt overigens ook een app downloaden (traccar client) waarmee je op iedere telefoon een tracker kunt installeren. Vind je dat te complex kun je ook via een SMS bericht naar de tracker een locatie opvragen.
Met deze configuratie kan ik altijd zien waar de camper is en na een vakantie een overzicht van de reis maken. Altijd leuk om te bewaren bij de foto's.
Voor mij een leuk hobby project en, naar ik hoop nooit nodig, een optie als de camper wordt gestolen.
Mocht je meer willen weten over hoe een en ander is ingesteld, altijd bereid te helpen.
Mvg en prettige feestdagen x:D
Henk..
Wat een leuk verhaal. Vraag van mij: kan dat Traccar ook een telefoon zeg maar volgen, maw als ik in mijn camper onderweg ben dat ik achteraf mijn route kan zien die ik heb gereden? Zo ja draait dat onder Raspbian?

Ik heb nog een raspberrypi liggen, heb er één waar homeassistant op draait en een vpn.
Aangezien we toch allemaal thuisblijven is er voor mij misschien weer wat te knutselen?
Fijne dagen en de beste wensen voor 2021.
Groet,
Remco.

Edit: taalfout.
Groet,
Remco.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: GPS tracker



Bericht door javanes »

Traccar kan ook een telefoon volgen.

Installeer Traccar Cliënt op de telefoon en zet de server aan.
Installeer Traccar Manager op b.v. een andere telefoon of ga even naar een demo server op je PC/laptop en je kunt de cliënt volgen.
https://www.traccar.org/demo-server/
In beiden moet je wel het 6 cijferige nummer van de cliënt invullen.

Mijn ervaring is dat na verloop van tijd het contact weg is en je de cliënt niet meer ziet. Het lijkt er op dat de app cliënt server op de telefoon na verloop van tijd uit gaat. Als je dan weer op het icoontje van Traccar Cliënt klikt zie je hem weer gelijk op de Cliënt manager.
Misschien op te lossen met de app "dontkillmyappbenchmark"

Misschien dat iemand daar een oplossing voor weet.

Overigens kunnen veel navigatiesystemen de gereden route opslaan. IGO en de oude TomTom toestellen kunnen dat b.v.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: GPS tracker



Bericht door kampo »

@HLA
bedankt voor de info x;-)
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: GPS tracker



Bericht door travelscout »

"Anti-positionering GPS-signaal Blocker Car Jammer"

Je zou zo toch haast weer een flashback krijgen en in niet erg oude discussies belanden, met items zoals;
- het al dan niet, op afstand uitschakelen van de brandstofpomp.
- gecertificeerde trackerts.
- GSM-jammers.
- verzekeringsissues.
- ksoten van vertragende techniek tov de dagwaarde van het gestolene..

Ikke pas.
Paul.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: GPS tracker



Bericht door pwhooftman »

Ik heb zelf Traccar in een docker container op mijn synology gehad, maar nadeel is dat de gps tracker bij stilstand niet in slaap ging en bleef updaten met hogere datakosten tot gevolg. Nu gebruik ik gratis gps-trace.com, werkt prima. Soms moet je niet alles zelf willen doen :D
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: GPS tracker



Bericht door TestCase »

Gps-trace is prima, heb ik ook even gebruikt, maar je geeft je data weg. Prima wanneer dat je niet interesseert..
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
r3mco
Berichten: 616
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 12:47
Locatie: Julianadorp

Re: GPS tracker



Bericht door r3mco »

Sinds gisteren maar even aan het knutselen geweest.
Traccar draait inmiddels op de Raspberry en volgt, zoals ik wil diverse telefoons.
Dank voor de tips.

Groet,
Remco.
Groet,
Remco.
Gebruikersavatar
r3mco
Berichten: 616
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 12:47
Locatie: Julianadorp

Re: GPS tracker



Bericht door r3mco »

HLA schreef:Hoi
Ik heb sinds jaren, ik schat zo pak weg 6, een tk103 tracker in de camper ingebouwd. Is een redelijk standaard "build in China" tracker.
De tracker heeft al die jaren nu (nagenoeg) foutloos gewerkt. Hij is aangesloten op de hh accu van de camper en de antennes zitten verstopt achter de plastic bekleding van de camper. Er zit een sim van Simpel in met abo van €2,50 per mnd. Die heeft 250 mb data wat per maand ruim genoeg is. Het gebruik is gemiddeld 11 mb per mnd.
De ontvangst is al die tijd,ook in het buitenland, goed. Natuurlijk sta je soms wat verkeerd zodat de antenne geen goed zicht op de satelieten heeft maar als je rijdt is het signaal ook zo weer opgepakt. De betrouwbaarheid van de locatie varieert wat tussen circa 2 tot 10 meter. Als je een tijd stil staat beweegt je locatie binnen een straal van zo'n 10 mtr.
Ik heb de tracker via de gsm gekoppeld aan een raspberry pi mini computer (kost circa € 60) thuis. Daarop draait Traccar. Dat is open source software die gratis te downloaden is en ook apps in de google playstore (traccar manager) heeft. Je kun na installatie de locatie van de camper ook dus op je telefoon zien. Je kunt overigens ook een app downloaden (traccar client) waarmee je op iedere telefoon een tracker kunt installeren. Vind je dat te complex kun je ook via een SMS bericht naar de tracker een locatie opvragen.
Met deze configuratie kan ik altijd zien waar de camper is en na een vakantie een overzicht van de reis maken. Altijd leuk om te bewaren bij de foto's.
Voor mij een leuk hobby project en, naar ik hoop nooit nodig, een optie als de camper wordt gestolen.
Mocht je meer willen weten over hoe een en ander is ingesteld, altijd bereid te helpen.
Mvg en prettige feestdagen x:D
Henk..
Nog even een vraag Henk.
Hoe kan achteraf je route zien die je hebt gereden/ gelopen of gefietst?


Groet,
Remco.
Groet,
Remco.
Gebruikersavatar
DynaDetty
Berichten: 690
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
Locatie: Beetsterzwaag

Re: GPS tracker



Bericht door DynaDetty »

Daarvoor zou ik een App als Polarsteps nemen, kun je ook nog tekst en foto’s toevoegen en hoef je niet in een tracker te investeren.


D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: GPS tracker



Bericht door HLA »

Hoi
Ik heb Traccar op m'n Raspberry draaien. Ik log dan via m'n gewone PC in op het gebruikersscherm van Traccar. Daarin is onderaan het scherm de optie rapportages opgenomen.
Als je daarop klikt krijg je een keuzebalk.
Klik op Configureer en je krijgt een klein keuze menu voor van welk apparaat je een overzicht wilt en welke periode. Dit wijst zich zelf denk ik. (Wel Toon markeringen aanvinken.)
Kik daarna op het vak Type. Je kunt dan het soort overzicht kiezen: Kies Route.
Hierna heb je de optie:
Laat zien: toont de route op de kaart
(Je hebt dan ook de opties exporteren en emailrapport maar die gebruik ik niet.)
Het aantal positiemeldingen op de kaart wordt bepaald door de instellingen op de tracker. Bij sommige kan dat per tijd (dus om de zoveel minuten) en bij andere per afstand (om de zoveel meter).Ik zie dat ik hem nu per minuut laat melden en dat is eigenlijk wat overdreven. Maar goed bij 11mb per maand ?? :-B

Ik zelf maak een schermprint van de route (zie onder) en plak die waar ik hem hebben wil. Is veruit het makkelijkst. Je kunt inzoomen tot op 50 mtr.
route .JPG
route .JPG (54.07 KiB) 511 keer bekeken


Ik heb de tracker niet zo ingesteld dat hij stopt als de camper stilstaat. Dat kan wél en scheelt een hele boel niet relevante posities. Onder laat wél mooi zien dat als de camper stil staat hij toch af en toe wat raar heen en weer springt. Dat is 90% van de tijd een kleine afstand met een paar vreemde uitbijters. de posities naar linksboven. Dat kan dus door de "kwaliteit" van de tracker ontstaan maar het soort mij niet zo dat ik daarvoor een andere ga zoeken. Als ik naar een plaatje bij mij thuis kijk zie ik dit soort grote afwijkingen overigens maar zelden.
Camperplaats vechtdal.JPG
Camperplaats vechtdal.JPG (36.62 KiB) 511 keer bekeken
Misschien weet iemand andere met meer ervaring of er trackers op de markt zijn die minder tollerantie hebben?

mvg
Henk.
Gebruikersavatar
r3mco
Berichten: 616
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 12:47
Locatie: Julianadorp

Re: GPS tracker



Bericht door r3mco »

Duidelijk uitgelegd, dank daarvoor.

Groet,
Remco.
Groet,
Remco.
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: GPS tracker



Bericht door FrankdB »

Henk,

Je variatie in 90% van de tijd lijkt me aardig overeen te komen met wat Garmin voor zijn ontvangers opgeeft: "Garmin GPS-ontvangers zijn 95% van de tijd nauwkeurig tot 15 meter. Normaal gesproken, onder standaard omstandigheden, zal GPS binnen 5 tot 10 meter nauwkeurig zijn."

Er zullen best betere trackers zijn maar het GPS heeft onnauwkeurigheden die niet door de ontvanger kunnen worden opgelost zoals afwijkingen in de satellietbanen, posities van de satellieten ten op zichte van elkaar, plaatsing van de antenne, de omgeving van de ontvanger/antenne...

Verbeteringen in de ontvanger worden dan steeds duurder voor kleinere optimalisaties.

Frank
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: GPS tracker



Bericht door TestCase »

Met het, Amerikaanse, GPS systeem kun je sowieso niet erg nauwkeurig plaats bepalen, Galileo is nieuwer en beter.
Afwijkingen komen door ontvangst van minder satellieten, bij 8 prima bij 3, het minimale aantal, is de mogelijke afwijking het grootst.
Die afwijkingen zijn dus te minimaliseren door een goede ontvangst te verzekeren. Goede antenne bijvoorbeeld en niet in gebouw of tussen hoogbouw staan.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie