GPS tracker

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
fdeleeuwe
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 11 jan 2021, 9:46

Re: GPS tracker



Bericht door fdeleeuwe »

pwhooftman schreef:
do 24 dec 2020, 0:32
Ik heb zelf Traccar in een docker container op mijn synology gehad, maar nadeel is dat de gps tracker bij stilstand niet in slaap ging en bleef updaten met hogere datakosten tot gevolg. Nu gebruik ik gratis gps-trace.com, werkt prima. Soms moet je niet alles zelf willen doen :D
Hoi pwhooftman, welke tracker gebruik jij hierbij? Ik ben op zoek naar een tracker die zonder simkaart werkt dus op gps (als ik het goed heb)
---
Challenger 398 XLB
Nieuwerkerk aan den IJssel
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: GPS tracker



Bericht door seth_space »

Een tracker zal altijd een vorm van dataverkeer moeten hebben.

GPS is intern en is afhankelijk van de satellieten. Werkt over de gehele wereld maar je moet nog wel een methode hebben om die locatiedata te onvangen. Je hebt dus GPS in je tracker nodig om de locatie adhv de satellieten te bepalen en een methode om de info naar je toe te krijgen:
Daarvoor is een dataverbinding nodig:
GSM ( de simkaart) is een vorm van dataverkeer. Met het GPS signaal komt ook de locatie van de mast mee en dat geeft dus een beperkte locatieinfo.
De nauwkeurigheid hiervan is echter onvoldoende om een camper te localiseren. Men gebruikt dat vooral om een snellere fix te verkrijgen van de ingebouwde GPS chip.Veel (goedkope chinese) trackers werken op het nu snel af te schaffen 2G GPRS of 3G systeem. Dat wordt vervangen door het 4G en inmiddels zelfs a 5G systeem voor datacomminucatie. Trackers op basis van 2G hebben daar de voorkeur. Dat erg oude systeem blijft vaak nog iets langer in de lucht dan 3G, afhankelijk van provider.
Hier een overzicht: https://vastenmobiel.com/wat-gebeurt-er-met-2g-en-3g/

Een alternatief is het ergens op pagina 2 of 3 van deze genoemde Sigvox systeem. Dat is een datasysteem dat vooral industrieel gebruikt wordt en erg goedkoop is. De hoeveelheid data is dan weliswaar beperkt maar een tracker hoeft niet veel door te geven.
https://www.sigfox.com/en
Er zijn trackers beschikbaar op basis van dat systeem. Daarvan is de kostprijs vaak met een aantal jaar sigfox inbegrepen en jaarlijks uitbreidbaar.

Dus wat jij zoekt: zonder sim
https://www.trackpointer.nl/nieuws/de-s ... s-tracker/

voorbeeld: ( al eerder genoemd in deze discussie)
https://www.invoxia.com/nl/gps-tracker
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: GPS tracker



Bericht door Ruud Adam »

Ik zocht op Tweakers naar een GPS Tracker.
Viel me op dat je ook daar (waar echte wijsneuzen zitten) nog niet een systeem hebt, dat nauwkeurig is en dekking in alle landen.
Las bijvoorbeeld dat je met het systeem van Sigfox niet iets op kon sporen als het object zich in Polen bevindt.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: GPS tracker



Bericht door TestCase »

Trackers zonder GSM, SIM, kunnen alles lokaal in de tracker opslaan. Echter je hebt daar niets aan wanneer je camper gestolen is, de tracker info is dan ook foetsie.

\\Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: GPS tracker



Bericht door Ruud Adam »

Met GPS tracker bedoelde ik tevens de trackers die een sim hebben.
Voor mij totaal nieuwe materie en ik was benieuwd of er een goed systeem is, dat wereldwijd werkt.
Of in ieder geval in alle landen van de EU en een aantal randlanden zoals Wit-Rusland, Turkije, Oekraine, Groot-Britannie, Marokko bijvoorbeeld.
Maar ook op Tweakers niets gevonden. En als het ergens zou moeten staan op een NL'se site, dan is het daar wel.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: GPS tracker



Bericht door seth_space »

Ook de trackers met een sim lopen of gaan tegen het probleem van de verdwijnende frequentie banden aanlopen. Zeker internationaal een probleem.
Dus begin met een 4g tracker
https://www.bol.com/nl/p/magnetische-4g ... 001806482/

Ps.
Sigfox rolt men inmiddels ook in Polen uit.
https://www.sigfoxpoland.com/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: GPS tracker



Bericht door gsm »

Ik heb de TK104 tot volle tevredenheid maar ik weet niet op welke frequentie werkt, weet jij dat ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: GPS tracker



Bericht door seth_space »

Als ik die opzoek:
Specificaties

Band frequentie:2G GSM:850/900/1800/1900Mhz (Global 2G netwerk)
Geen idee hoe betrouwbaar deze specs echter zijn?
Bron: https://nl.aliexpress.com/item/1005001291489654.html

Nog even toegevoegd generaties.
2G capabilities
GSM 900, GSM 1800

3G capabilities
UMTS 900, UMTS 2100

4G capabilities
LTE 800, LTE900, LTE 1800, LTE 2600

5G capabilities
5G 700 (28)
Laatst gewijzigd door seth_space op ma 15 feb 2021, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: GPS tracker



Bericht door gsm »

Bedankt, ik had hem ook op Ali gezien maar zonder deze gegevens.
Ik hou het in de gaten want als 2G er uit gaat dan moet die onbereikbaar zijn verwacht ik en dan is het tijd voor een nieuwe.
Die van je link is niet goedkoop maar dan heb je wel wat :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: GPS tracker



Bericht door travelscout »

Wij gebruiken nog altijd de voorloper -TK103- maar dan zonder van GPRS gebruik te maken (kostte destijds een euro of 35).
(geschikt voor gebruik met SIM kaartjes die met 850/900/1800/1900 Mhz of 900/1800/1900 Mhz kunnen omgaan).
Volgen / bedienen gaat buitengewoon goed, met name zolang er voldoende smsjes beschikbaar zijn bij de providers.
Dat laatste is lastiger omdat meerdere (goedkopere?) providers, steeds trager smsjes door te lijken sturen.

Als ik nu een nieuwe zou kopen, zou ik eerder een keuze maken op basis van het stroomverbruik.
Of data per GPRS netwerk daar invloed op heeft weet ik niet, gebruiken we (nog) niet.
Modernere trackers lijken minder te verbruiken waardoor je hem langer aan kunt laten staan.

https://nl.aliexpress.com/item/12352818 ... 224ca7ztBi
Paul.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: GPS tracker



Bericht door gsm »

Ik heb er een Simyo kaartje in met voor mij genoeg smsjes.
Opwaarderen online en ik zag net dat ik het de afgelopen jaar niet opgewaardeerd heb en er staat nog €3,60 op
Sms kost €0,10 en saldo vervalt niet zolang je er maar 1 x per half jaar gebruik van maakt
Stroomverbruik is weinig en kan een klein paneeltje van ±40 x 40 aanvullen want alleen dat staat aan in de camper en de HHaccu is nog steeds 100%.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
manitou
Berichten: 50
Lid geworden op: di 12 jan 2010, 16:44

Re: GPS tracker



Bericht door manitou »

2G gaat er niet direct uit dit in tegenstelling tot 3G.
2G wordt in een groot deel van de wereld gebruikt voor M2M toepassingen.
Machine-to-machine communicatie, beter bekend als M2M of telematrie
Het verbindt machines of apparaten op afstand en wisselt belangrijke informatie tussen machines of apparaten uit.
Bijvoorbeeld het op afstand uitlezen van voorraadniveaus of storingsmeldingen, het volgen van voertuigen, of het monitoren van statussen van kopieerapparaten en printers.Ook het op afstand centraal besturen van stoplichten, pompen, reset-knoppen en verlichting. Digitale meters voor electriciteit,gas in de thuisomgeving werken meestal via M2M sim.
2G heeft ook een betere dekking dan 4G en verbruiken slechts enkele KB voor data overdracht tegenover de MB en GB in de 4G netwerken.
5G zou de vervanger kunnen worden van 2G maar dat kan nog wel wat jaren duren eer alle apparaten overgezet zijn.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: GPS tracker



Bericht door seth_space »

manitou schreef:
wo 17 feb 2021, 15:01
2G gaat er niet direct uit dit in tegenstelling tot 3G.
Zie: https://vastenmobiel.com/wat-gebeurt-er-met-2g-en-3g/

Overigens de reden dat sigfox sterk opkomt is mede het afschaffen van 2G.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: GPS tracker



Bericht door Ruud Adam »

Maar betekent dit dat KPN en anderen het netwerk niet meer in hun pakket hebben, of dat het ook technisch niet meer beschikbaar is?
Dus dat er nog wel 2G-antenne's (of hoe heet dat?) in de zendmasten hangen, maar dat er alleen een beperktere groep gebruik van maakt?
Groet, Ruud
Plaats reactie