Hoe lang met een device voor vervanging?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Hoe lang met een device voor vervanging?



Bericht door seth_space »

Die open source opties gebruik je dan ook juist op devices waar de support gestopt is :hug:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Hoe lang met een device voor vervanging?



Bericht door CaradoT135 »

seth_space schreef:
di 01 dec 2020, 12:29
Daarnaast is het vaak mogelijk alternatieve Android versie te plaatsen uit de open source community die vele jaren daarna nog support krijgen.
Als ik op dit forum de vragen van medeleden lees over het updaten van navigatie of andere simpele dingen, is het installeren van CyanogenMod of een andere custom rom voor de meesten onder ons zeer zeker een brug te ver. Daarnaast zijn van veel moderne smartphones de accu ook niet zomaar te vervangen. Dat laatste is volgens mij één van de reden om een divice te vervangen.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Hoe lang met een device voor vervanging?



Bericht door travelscout »

Een brug te ver?

Heb niets met apple maar als je ziet hoe simpel je een oude Iphone 5 kunt opwaarderen:

https://www.youtube.com/watch?v=A6k563uBW-c
Paul.
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Hoe lang met een device voor vervanging?



Bericht door CaradoT135 »

In al de 11 minuten zie alleen maar scrollen van de ene naar de andere app maar geen jailbreak te zien.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Hoe lang met een device voor vervanging?



Bericht door seth_space »

Accus vervangen is voortaan zelden een dure uitgave. Veel merken kun je voor tussen de 30 en 50 euro weer jaren mee laten gaan. Dat je de mod door een handig neefje moet laten plaatsen en daarna gewoon gebruik maakt van updates is ook voor oude apparatuur een prima 2e leven.
Voor Appltjes die uit de update cyclus zijn is het wat dat beteeft wel einde verhaal. Daar zijn nauwelijks alternatieve updates voor.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Hoe lang met een device voor vervanging?



Bericht door CaradoT135 »

Drie weken geleden de accu van mijn S8 vervangen. De aankoop van € 15,- was nog het minst moeilijke. Maar om bij de accu te komen en daarna de boel weer lijmen en waterdicht maken is een heel ander verhaal en dat geldt eigenlijk voor alle gelijmde toestellen.
Natuurlijk zou een handig neefje dat allemaal kunnen, maar wat als je op vakantie in het buitenland met een bricked smartphone komt te zitten, het neefje over laten komen?
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Hoe lang met een device voor vervanging?



Bericht door jielus »

seth_space schreef:
di 01 dec 2020, 23:11
Voor Appltjes die uit de update cyclus zijn is het wat dat beteeft wel einde verhaal. Daar zijn nauwelijks alternatieve updates voor.
Ben ik niet met je eens! Hier draait nog een iPhone 4 (2011) met een nieuwe batterij prima als Mifi, telefoon, camera en enkele simpele apps. Hij blijft totdat hij het helemaal heeft begeven. Ondertussen ligt de iPhone 11 er naast.

Uiteindelijk is het net als gereedschap. Een waterpomptang van de Action doet ook zijn werk.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Hoe lang met een device voor vervanging?



Bericht door appellover »

Denk dat Seth bedoelt dat iPhone 4 ( en 5) niet verder gaan dan ios10.3.3 en we nu met 14.2 werken.
Gebruik mijn 5 dagelijks en idem ipad met 12.4.9.
Alle app’s werken nog steeds,maar beveiliging wordt dus niet bijgewerkt.
Maar zowel met ios en mac’s nog nooit gehackt oid.Nooit een virusscanner gebruikt.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Hoe lang met een device voor vervanging?



Bericht door Marco Polo »

https://www.iculture.nl/nieuws/ios-12-4 ... llen-atv3/

iOS 12.4.9 bevat belangrijke beveiligingupdates en is beschikbaar vanaf de iPhone 5s.
Dateert van 5 november en zelfs toestellen van ruim 6 jaar oud zijn blijkbaar nog steeds up-to date qua beveiliging van het besturingssysteem.

En dus ook ook jouw iPad Ron ;-)
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Hoe lang met een device voor vervanging?



Bericht door Bob Diesel »

Ben als tijdverdrijf ook eens in de appelkist gedoken
wat mij daar bij opvalt is dat ivm GPS mogelijkheid je verplicht :bang: een celulair uitvoering moet nemen
en daardoor het toestel gigantisch veel ,nog duurder als duur word

zie met dat speurwerk ook wel dat ze zeker onderhuids veel te bieden hebben :thumbup:
Zag een goedkoper merk ,wat wel een fantastisch goed full hd scherm heeft , net zo goed als een 4 x duurdere samsung
en dus iets minder als de retina

Maar met de specs compleet door de mand viel, wat snelheid cpu accuduur enz enz :thumbdown:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Hoe lang met een device voor vervanging?



Bericht door jielus »

Marco Polo schreef:
wo 02 dec 2020, 10:06
https://www.iculture.nl/nieuws/ios-12-4 ... llen-atv3/

iOS 12.4.9 bevat belangrijke beveiligingupdates en is beschikbaar vanaf de iPhone 5s.
Dateert van 5 november en zelfs toestellen van ruim 6 jaar oud zijn blijkbaar nog steeds up-to date qua beveiliging van het besturingssysteem.

En dus ook ook jouw iPad Ron ;-)
Beveiliging is relatief. Ik begrijp dat wel maar ik gebruik die oude voor helemaal niets dat ook maar enige beveiliging nodig heeft.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Hoe lang met een device voor vervanging?



Bericht door veetee »

Bob Diesel schreef:
wo 02 dec 2020, 10:37
Ben als tijdverdrijf ook eens in de appelkist gedoken
wat mij daar bij opvalt is dat ivm GPS mogelijkheid je verplicht :bang: een celulair uitvoering moet nemen
en daardoor het toestel gigantisch veel ,nog duurder als duur word
Al eens gedacht aan een zgn. losse GPS-muis (bluetooth of lightning aansluiting) voor een "niet-cellular" Appeltje? Kan dan ook gewoon mee met volgende vervanging tablet...
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6057
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Hoe lang met een device voor vervanging?



Bericht door TestCase »

Die gps muizen heb ik ook een tijd gebruikt maar ben daarvan terug gekomen, laatste is alweer 4 jaar geleden.
1) De bluetooth verbinding gaf nog al eens problemen en moest ik steeds opletten of het wel goed ging.
2) Weer een batterij erbij die ik op tijd moest opladen of steeds aan de (usb) lader hangen, toch weer een snoertje.

Ben blij met tablet mèt GPS ontvanger.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Hoe lang met een device voor vervanging?



Bericht door seth_space »

jielus schreef:
wo 02 dec 2020, 8:42
seth_space schreef:
di 01 dec 2020, 23:11
Voor Appltjes die uit de update cyclus zijn is het wat dat beteeft wel einde verhaal. Daar zijn nauwelijks alternatieve updates voor.
Ben ik niet met je eens! Hier draait nog een iPhone 4 (2011) met een nieuwe batterij prima als Mifi, telefoon, camera en enkele simpele apps. Hij blijft totdat hij het helemaal heeft begeven. Ondertussen ligt de iPhone 11 er naast.
Er zijn zelfs mensen die een oude ipad als onderzetter gebruiken.
Zonder security updates is het blijven gebruiken van een device echter onverantwoord. Maar die keuze kun je maken, als je dan ook de potentiele gevolgen draagt.
Zelfs als mifi device blijf je dan hangen op een verouderende encryptie die onveilig zal worden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie