Wie gebruikt er een tablet of iPad en waarom?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
2407010
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 11:32

Wie gebruikt er een tablet of iPad en waarom?



Bericht door 2407010 »

Hoi,

Ik twijfel tussen een tablet(ipad) of mijn radio upgraden naar 2 din (multifunctioneel)
Wie gebruikt er een tablet en wat zijn de voor- en nadelen in een camper?

Thanks,
Ron
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19164
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wie gebruikt er een tablet of iPad en waarom?



Bericht door Aloys »

Ik zie alleen maar voordelen in de camper. Zij heeft een iPad Mini, ik red me nog prima met een Samsung Tab A 10.1 (2016) tablet. De nieuwere koop je via Internet voor minder dan € 200. We lezen er onderweg de krant op, ik modereer het forum erop, het zijn ware duizendpoten.

Ik zou mijn tablet niet willen verruilen voor een Din2-tablet in het dashboard. Ik zie mij daar al het forum op modereren... Krijg ik pijn in mijn nek denk ik. Bovendien, wanneer we stilstaan draaien we de stoelen om. Kan die Din 2 dan ook nog uit het dashboard?

Is de kwaliteit van een goed merk tablet ook niet (veel) beter dan die goedkope Aziatische Din-2 tablets?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4388
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Wie gebruikt er een tablet of iPad en waarom?



Bericht door jheeck »

Op basis van de schermgrootte en locatie van een dubbeldins radio ga ik voor de navigatie waarschijnlijk toch voor een tablet. Nu één vakantie gebruikt en redelijk tevreden. Ik wil alleen nog iets verzinnen voor de 'richtbaarheid' van het scherm bij navigatie, de standaard houder van de Ducato is het nét niet. Of de radio desondanks een Android toestel wordt voor eventuele andere campergebonden apps weet ik nog niet zeker.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Wie gebruikt er een tablet of iPad en waarom?



Bericht door Arie55 »

ik gebruik juist GEEN tablet of ipad. Kan er niet mee omgaan. Het aantippen van een knop gebeurt er bij mij vaak niets. Hetgeen het nogal vaak op de knop drukken wordt. Of er gebeurt niets (dus ergernis) of er wordt een aantal taken achter daarna elkaar gedaan, die ik helemaal niet wil (ergernis). Of bij het eerste dat de knop steeds heftiger ingeramd wordt (ergernis).
Wat ook vaak gebeurt is bij het oppakken dat het ding ineens van alles gaat doen, waar ik niet om gevraagd heb (wat heb ik nou weer aan m'n fiets hangen...)
Ben voorstander van dat 1 apparaat vanalles kan. Echter doordat het ene programma de ander dwars zit of erger op het moment dat IK het nodig heb (*), het niet werkt, ga ik steeds meer over op 1 apparaat 1 a 2 functies.

*) die ervaringen heb ik als sinds de tachtiger jaren. En het vervelende is dat na decennia dat nog steeds opgaat.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Wie gebruikt er een tablet of iPad en waarom?



Bericht door CaradoT135 »

Aloys schreef:
ma 02 nov 2020, 15:27
Ik zou mijn tablet niet willen verruilen voor een Din2-tablet in het dashboard. Ik zie mij daar al het forum op modereren... Krijg ik pijn in mijn nek denk ik. Bovendien, wanneer we stilstaan draaien we de stoelen om. Kan die Din 2 dan ook nog uit het dashboard?
Het lijkt mij ook lastig modereren als je de onder het rijden je tablet of iPad gebruikt om te navigeren.

@ TS in het verleden toen ik nog een TomTom gebruikte heb ik per abuis, vanwege de beschikbare van het geheugen de kaarten van de Zuid Europese landen gewist. Het jaar daarop richting Kroatië had ik geen kaart. Toen heb ik voor het eerst onze Samsung tablet gebruikt. Vanwege de inval van zonlicht vind ik het maar matig. Daarnaast moet je ook nog een houder hebben.
Voordeel van de navigatie in combinatie met radio/beeldscherm is dat je de (eventuele) achteruitrijcamera hier ook op kan bekijken. Nadeel van zo'n ingebouwde navigatie is de dure update van de kaarten.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22887
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wie gebruikt er een tablet of iPad en waarom?



Bericht door PaulBng »

Ik denk dat we onderscheid moeten maken tussen gebruik tijdens het rijden (navigatie) en wanneer de handrem erop staat.

In het laatste geval zie ik een dubbeldin ding absoluut niet zitten. Alleen al omdat, net als bij Aloys, de stoelen gedraaid staan.

Dan gebruik ik een iPad.


Paul
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Wie gebruikt er een tablet of iPad en waarom?



Bericht door CaradoT135 »

De vraag wordt gesteld in het navigatie forum gedeelte, het lijkt mij dat de vraag over het navigeren met een tablet gaat, niet iets anders.
Dick-B
Berichten: 1314
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 15:27

Re: Wie gebruikt er een tablet of iPad en waarom?



Bericht door Dick-B »

Hier ook een Samsung Tab A 10.1,
Krant lezen,camperforum volgen ,spelletjes,
campercontakt en verder wat maar mogelijk is,
gr.Dick.
Will
Berichten: 3557
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Wie gebruikt er een tablet of iPad en waarom?



Bericht door Will »

Ik gebruik de i-pad ook voor alle digitale klusjes van mp3 met een mooie boombox en tot foto's en soms ook tv kijken.
Als navigatie gebruik ik mijn smartphone wel zo makkelijk, een navigatie is zo 2019 een beetje toyboy voor zeventig plussers. :lol3:

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6072
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Wie gebruikt er een tablet of iPad en waarom?



Bericht door TestCase »

Handsdown wint tablet voor alles behalve dab radio. Zit in ducato klem. Onze radio wordt alleen gebruikt om mp3 af te spelen.
Op tablet zit voor navi: iGO (truck), HereWeGo, TomTom, Sygic(truck) en Magic Earth. Verder de app voor de krant, ziggo, CC en media speler video/muziek evt. via bluetooth naar 'boombox'. Internet meestal via thethering en soms met eigen sim.

Ps. Ja ik ben bang dat ik de weg kwijt raak.

Let op dat tablet GPS heeft, liefst 64GB geheugen en/of USB otg ondersteund (voor stick met muziek en video's)


//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wie gebruikt er een tablet of iPad en waarom?



Bericht door Bob47 »

Ik gebruik een tablet 10" Samsung tab s4 64gb.
Als ik rij als navigatie (heb 4 navigatie programma,s erop draaien), hangt ie aan notitieblok houder (ducato 250), pracht kamerbreed display.
Ik zie alleen maar voordelen tov een vast ding.
In ruste gebruik ik hem voor van alles NKC, email, krant lezen ect. ect.
Overigens ben tot Samsung gekomen na een test (op advies van mijn zoon die in de GPS ontwikkelings business zit, bij verschillende is de gps module een sluitpost en zijn ze minder gevoelig).
Vijf verschillende Tablets gekocht, naast elkaar opgehangen met hetzelfde navigatie programma, en alle 5 parr. laten navigeren tijdens rijden. Samsung kwam hier het beste uit, speciaal onder moeilijk omstandigheden bv onder bomen rijden.
De 4 verliesaars terug gestuurd.
Overigens IPad moet ook goed zijn maar ik ben geen Apple man.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Wie gebruikt er een tablet of iPad en waarom?



Bericht door Don Esteban »

Voorop gesteld: het is mijn hobby om te stoeien met smartphone, tablet, laptop en TomTom maar om te navigeren prefereer ik toch echt mijn vertrouwde TomTom Premium met life time gratis updates. Via een handige houder bevestigd aan een van de roostertjes kan ik hem zelfs deels bedienen zonder met dezelfde hand het stuur los te laten.

Op 29 en 30 oktober reden we vanaf Spanje door Frankrijk naar huis -vlak voordat alles op slot ging- en we stonden meerdere keren in de file wegens overmatige drukte. Een paar keer heeft de TomTom ons om een deel van de file weten te leiden via een alternatieve route. Qua kilometers soms langer maar wel een héél stuk prettiger rijden. Het lukte niet altijd want 7 uur rijden over 350 km is natuurlijk geen topprestatie...

Een tablet op het dashboard om te navigeren? Neuh..liever niet. Wel maken we soms gebruik van de smartphone (Samsung S10) die handig onder de klem van de kaartleesplank is te bevestigen. Bijv. om een supermarkt te vinden. Google Navigator starten en je locatie wordt direct herkend. Bestemming intypen (bijv. Lidl is al genoeg) dan Start aantippen en mevrouw Google leidt je netjes tot aan de voordeur van de supermarkt.
Zij die de app kennen, weten dat het instelbaar is op auto, bus, trein, fiets of te voet. Lengte, tijdsduur, visuele route enz.
Ik prefereer Android want ik heb alles van Samsung. Ik ga er echter vanuit dat met het iOS van Apple het weinig of niet anders zal zijn. Maar zoals Bob ook al schrijft: ik ben geen Apple fan.
Laatst gewijzigd door Don Esteban op ma 02 nov 2020, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Wie gebruikt er een tablet of iPad en waarom?



Bericht door mMario »

Gebruik al 8 jr Apple IPad met separate GNS 2000 gsm reciever.
Één keer speciale Brodit houder voor gekocht, Hymer dashbord is heel groot.
Eerst met TomTom app maar toen die jammer genoeg verdween met Sygic. Daar naast de Campercontact App en de Lidl app en je komt overal van Zweden tot Portugal.
We lezen de NHD krant, mail en camperforum op Tapatalk App.
Dan kun je wel heel makkelijk fotoos op camperforum plaatsen.
Gebruik laptop of pc bijna nooit meer. Zo’n IPad loopt nooit vast en je kan er de hele dag mee spelen. S’nachts aan de lader en je hebt de hele dag genoeg lading.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Wie gebruikt er een tablet of iPad en waarom?



Bericht door appellover »

https://www.gadgets4u.nl/webshop/naviga ... actie.html
Deze navigatie gebruik ik al jaren,zeer tevreden.
Elke 2 jaar een nieuw sd kaartje a 19,50€ en weer nieuw.
En 2 ipads ,3 iphones en chromcast mee ,de mac air gaat niet meer mee.
Ben dus wel heel groot apple fan.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie