Navigeren met TomTom Go Mobile (iPad) op basis van foto

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dancing Wind
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 18 nov 2018, 22:05
Locatie: Zwolle, Stadshagen

Navigeren met TomTom Go Mobile (iPad) op basis van foto



Bericht door Dancing Wind »

Sinds jaren ben ik Apple-fan (manlief niet, maar is nu ook om), en evenzoveel jaar de TomTom Go Mobile in gebruik in auto, op scooter, fiets, en nu ook in de camper.
Om het wat beter te kunnen zien (lees groter), gebruiken wij in de camper een iPad met daarop oa de TomTom Go Mobile. Daarvoor hebben wij de standaard klembordhouder van ons dashboard in de camper, vervangen door een speciale tablethouder waar de iPad inklemt.

Ik ben al lang op zoek naar een manier om mijn favoriete plaatsen, nu camperplaatsen, als POI in de TomTom Go Mobile te zetten, wat mij niet lukt. Het programmaatje zit voor mij helemaal dichtgetimmerd, helaas.
Daartoe heb ik in My Google een "vakantiemap" gemaakt, waar ik alle leuke camperplaatsen met GPS in zet, met bijbehorend symbooltje (betaald, gratis, wild, etc.). Ik lees oa veel camperverhalen en de leuke plaatsen waar ik ook naar toe wil, haal ik eruit voor mijn eigen "databankje".

Echter het navigeren vinden wij prettiger met de TomTom, daarbij ook geen internetgebruik en een prettiger stem.
Dus elke keer op de TomTom de gewilde GPS overzetten vanaf de vakantiekaart. Werkt wel, maar kan handiger.

Inmiddels heb ik wel een andere manier gevonden om deze plaatsen in een "databankje" op mijn TomTom te zetten en vervolgens aanklikken en er naar toe te navigeren.
Misschien dat ook andere TomTom Go Mobile gebruikers hier iets aan hebben.

Let wel, al mijn apparaten zijn Apple-tjes. Ik weet niet of dit met Microsoft gaat lukken, met name het invoeren van de Geo-info op een foto.

Als eerste: Op de iPad heb ik in "Foto's" een album aangemaakt met de naam "Camperplaatsen", om makkelijker terug te vinden tussen al die foto's.
Vervolgens zoek ik op internet (op de iMac) een camperplaats die ik mooi vind en zoek een geschikte foto met veel pixels.
Met de selectie (command-shift-4) snij ik de foto uit en maak een kopie: deze komt automatisch op het bureaublad.
Via Finder deel ik deze foto met Foto's, toevoegen aan Foto's (nog steeds bezig op de iMac).
In Foto's zoek ik de foto op en voorzie deze via de "i" (van informatie, staat rechts boven) van de GPS-code in het (nog lege) adresveld.
Bij invoer laat Apple het adres zien wat hij herkent, en dat klik je aan. De foto is nu van Geo-info voorzien.
Er kan naar wens nog meer info toegevoegd worden, maar alleen de Geo is van belang voor de TomTom.
Vervolgens deel ik de foto via Airdrop met mijn iPad.
Op de iPad voeg ik foto toe aan mijn album "camperplaatsen", gebruik hiervoor het vierkantje met het pijltje, en selecteer het album.
De foto staat nu in mijn album.

Vervolgens ga ik in TomTom zoeken via de 3 puntjes links beneden. Klik Zoek, dan Favorieten, vervolgens Foto's.
Ik kies het album "camperplaatsen", zoek de foto, klik hem aan. Voor de check eerst "toon op kaart" en vervolgens "rijd".
Werkt perfect.
De albums ga ik nog wel wat slimmer indelen op gebied/land/soort om makkelijk een camperplaats te vinden. We staan niet lang op 1 plek en kiezen op basis van de plek waaruit we vertrekken.
Bijlagen
Foto met Geo-info.jpg
Foto met Geo-info.jpg (146.71 KiB) 1036 keer bekeken
Pura Vida !

Edwin & Marian
Jesse

Knaus Sky Ti 700 Meg, 180 pk, verzwaard chassis
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Navigeren met TomTom Go Mobile (iPad) op basis van foto



Bericht door Bob Diesel »

Leuk dat je het voor je zelf hobbyend voor elkaar hebt :thumbup:

Echter je schrijft het progje ,tt-go app. zit dicht voor je
ik lees echter niks over tt- drive , het progje waar mee je ,j eigen poi verzameling mee in tt- go moet zetten
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Dancing Wind
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 18 nov 2018, 22:05
Locatie: Zwolle, Stadshagen

Re: Navigeren met TomTom Go Mobile (iPad) op basis van foto



Bericht door Dancing Wind »

Dank voor je compliment Bob !

Om de tt-drive te laten communiceren met de tt op de iPad/iPhone lukt mij niet, al geprobeerd want dat was idd de kortste klap. Ik kan dan niet via de connecter verbinding maken, geen mogelijkheid voor tt-go-mobile.
Ga het nog wel verder uitzoeken, maar heb er een hard hoofd in.
Pura Vida !

Edwin & Marian
Jesse

Knaus Sky Ti 700 Meg, 180 pk, verzwaard chassis
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Navigeren met TomTom Go Mobile (iPad) op basis van foto



Bericht door veetee »

Leuke manier, maar beetje omslachtig. Je kunt toch ook POI-bestanden via je tt account importeren naar tt go?

Zie http://download.tomtom.com/open/manuals ... NECTED.htm
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Navigeren met TomTom Go Mobile (iPad) op basis van foto



Bericht door Bob Diesel »

Dat zeg ik :wink: :thumbup:

ik weet niets van appeltje,s
echter via android ,zowel op de phone als tablet functioneerd het uitstekend
wel in de instellingen de button aanklikken ,dat je het device toestemming geeft om te communiceren met tt drive
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: Navigeren met TomTom Go Mobile (iPad) op basis van foto



Bericht door de toren »

Wij reizen ook met tt go op ipad vergeet aub niet internet aan te zetten of te roamen vanaf telefoon in verband met omleidingen of files is zonder internet geen doen en je word van kastje naar de muur gestuurd :).
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Navigeren met TomTom Go Mobile (iPad) op basis van foto



Bericht door macfocus »

veetee schreef:
di 22 sep 2020, 12:32
Leuke manier, maar beetje omslachtig. Je kunt toch ook POI-bestanden via je tt account importeren naar tt go?

Zie http://download.tomtom.com/open/manuals ... NECTED.htm
Dat kan niet want ze gebruikt de TomTom app op de iPad. Daar kan je hooguit routes mee syncen via tomtomdrive (dat op zich fijn werkt.

Tip voor de topic starter.
Als je iCloud gebruikt, dan verschijnt de foto vanzelf op je iPad in Foto’s (mits deze aan internet hangt,
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Navigeren met TomTom Go Mobile (iPad) op basis van foto



Bericht door Bob Diesel »

Geld dat specific voor apple :?:

Ik heb nl alles wat ik wil in de tt-go app staan
Gewoon ov2 bestanden
Bv mij FP poi
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Navigeren met TomTom Go Mobile (iPad) op basis van foto



Bericht door macfocus »

Ik ben het nu aan het proberen Bob, wie weet leer ik wat...
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Navigeren met TomTom Go Mobile (iPad) op basis van foto



Bericht door macfocus »

Nope, op TomTom Go app op iOS heb je wel een "Mijn plaatsen", maar ik zie daar geen poi's oid verschijnen, zie alleen maar eerder ingevoerde plaatsen.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Navigeren met TomTom Go Mobile (iPad) op basis van foto



Bericht door Bob Diesel »

Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Dancing Wind
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 18 nov 2018, 22:05
Locatie: Zwolle, Stadshagen

Re: Navigeren met TomTom Go Mobile (iPad) op basis van foto



Bericht door Dancing Wind »

Dank voor alle tips, ben in de avonduren ermee aan de slag geweest :thumbup: , want heb nog een full-time baan.
De tip voor iCloud ga ik vanavond uitproberen.
Het gaat idd (nog) niet lukken met my drive connect, ik kan mijn TT Mobile niet toevoegen naast de al bestaande UConnect. Maar eens even contact opnemen met TT.
Inmiddels heb ik ook het (gratis) progje iMazing gebruikt om te proberen daarmee een POI-bestand te implementeren. Prachtig om je iPhone/iPad mee te onderhouden ipv iTunes. Maar helaas, ook dat wil niet lukken om in de bestanden van TT te rommelen; geen toegang tot het "document", waar die bestanden in staan. Je kunt hier ook een betaalde versie van nemen, maar dat doe ik pas als ik weet dat ik dan ook in de bestanden kan komen.
Blijf het proberen en zoeken, er móet een manier zijn om zelf POI's toe te voegen.
Pura Vida !

Edwin & Marian
Jesse

Knaus Sky Ti 700 Meg, 180 pk, verzwaard chassis
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Navigeren met TomTom Go Mobile (iPad) op basis van foto



Bericht door Bob Diesel »

Het is img wel zo dat ik mijn ,,eigen,, poi wel in een map heb staan ,welke een eigen naam heeft
en deze map dus via mydrive naar mijn plaatsen stuur

dus geen losse poi ,maar een verzameling in een mapje :idea: , al is het maar 1 poi welke daar in staat


.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Dancing Wind
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 18 nov 2018, 22:05
Locatie: Zwolle, Stadshagen

Re: Navigeren met TomTom Go Mobile (iPad) op basis van foto



Bericht door Dancing Wind »

:thumbup: ga ik vanavond ook proberen een mapje er bij in te schuiven.
Pura Vida !

Edwin & Marian
Jesse

Knaus Sky Ti 700 Meg, 180 pk, verzwaard chassis
Plaats reactie