Eenvoudige fietsnavigatie

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Eenvoudige fietsnavigatie



Bericht door Gino608D »

Ik gebruik zelf een Garmin eTrex Touch 35. Ik heb deze gebruikt voor rond de 100 euro gekocht via Markplaats. Je kunt hier net als bij de Oregon op de fiets mee navigeren. Er zit ook een fietshouder bij.

Je zou ook voor de Garmin eTrex Touch 25 kunnen gaan. Deze is wat goedkoper en mist wat features. Ik zou even op de website van Garmin kijken voor de verschillen. Ik denk dat de 25 ook wel voldoende voor je zal zijn.
Zie hier de verschillen: https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/catalog ... uct=156867

Een Touch 25 koop je voor 156 euro:
https://www.amazon.de/-/en/Garmin-eTrex ... 153&sr=8-6

een Touch 35 voor 194 euro:
https://www.amazon.de/-/en/010-01325-11 ... 153&sr=8-1

Met die prijzen in je achterhoofd kun je best wat afdingen op Markplaats. Vaak vragen mensen de hoofdprijs, omdat ze dat destijds ook betaald hebben.

Ik weet niet waar je huis staat, maar anders mag je altijd even komen kijken.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Edmond
Berichten: 149
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 18:04

Re: Eenvoudige fietsnavigatie



Bericht door Edmond »

Tahuna app gratis op de telefoon online en offline aanwijzing via spraak,
Offline kaarten op sd kaart te plaatsen, zelf routes maken,
GR ED.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Eenvoudige fietsnavigatie



Bericht door Gino608D »

TS zegt dat hij niet wil navigeren met een smartphone
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Eenvoudige fietsnavigatie



Bericht door jasperenpriscilla »

Bedoel je echt 100% zonder smartphone, of mag de smartphone eventueel wel op de achtergrond meedraaien? en wat bedoel je precies met eenvoudig. Eenvoudig in weergave of gewoon simpel en goedkoop?

Ikzelf ga voor op de motor een Beeline navigatie kopen (deze hebben ze ook voor op de fiets). dit is een soort waterdicht klokje die je een afstand en pijltje laat zien. je hebt echter wel een app op je smartphone nodig die deze gegevens naar dit klokje sturen. Accu van je smartphone zou hierdoor niet heel veel sneller leeg moeten gaan (wel iets want GPS van smartphone wordt gebruikt)

Ik ga deze overigens ook in de camper gebruiken. Omdat je hem ook op kompas functie kan zetten. dan stel je een einddoel in, en de pijl wijst continu naar je einddoel. De weg hierheen moet je dan zelf zoeken. Dat lijkt me ontzettend leuk voor op vakantie op de dagen dat je lekker op de bonnefooi rondzwerft.
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: Eenvoudige fietsnavigatie



Bericht door de toren »

Wij gebruiken naar alle tevredenheid teasy tahuna . Gewoon kaart voor je neus en batterij gaat gewoon dagje mee dat kan telefoon niet. was regelmatig bij aldi in aanbieding .
Gebruikersavatar
r3mco
Berichten: 616
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 12:47
Locatie: Julianadorp

Eenvoudige fietsnavigatie



Bericht door r3mco »

jasperenpriscilla schreef:Bedoel je echt 100% zonder smartphone, of mag de smartphone eventueel wel op de achtergrond meedraaien? en wat bedoel je precies met eenvoudig. Eenvoudig in weergave of gewoon simpel en goedkoop?

Ikzelf ga voor op de motor een Beeline navigatie kopen (deze hebben ze ook voor op de fiets). dit is een soort waterdicht klokje die je een afstand en pijltje laat zien. je hebt echter wel een app op je smartphone nodig die deze gegevens naar dit klokje sturen. Accu van je smartphone zou hierdoor niet heel veel sneller leeg moeten gaan (wel iets want GPS van smartphone wordt gebruikt)

Ik ga deze overigens ook in de camper gebruiken. Omdat je hem ook op kompas functie kan zetten. dan stel je een einddoel in, en de pijl wijst continu naar je einddoel. De weg hierheen moet je dan zelf zoeken. Dat lijkt me ontzettend leuk voor op vakantie op de dagen dat je lekker op de bonnefooi rondzwerft.
Zou je kunnen vertellen met welke app of apps dit samenwerkt? Kan er niets van vinden op internet?
Dank vast.
Groet,
Remco.

Sorry gevonden in de AppStore, niet verder gekeken dan mijn neus lang is.Afbeelding
Groet,
Remco.
Gebruikersavatar
galaxis
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 14 aug 2013, 10:46
Locatie: Bergen NH

Re: Eenvoudige fietsnavigatie



Bericht door galaxis »

Je zou voor de Garmin 76CSX kunnen kijken; heel oud ding maar werkt hier reeds v.a. 2009
Is geen beter scherm (helemaal met volle zon) waterdicht en in een vliegtuig als je dat zou hebben
extra kaartje erin van 32GB en gooit er open fiets map Eu op verder kunt je alle waypoints inladen gelijk met de kaart
Je moet maar denk dat je dat reeds hebt Mapsource of Basekamp hebben verder kun je ieder route er zo inschuiven.
op MP staan ze nog wel eens onverslijtbaar made in USA
Ed
Boulange
Berichten: 126
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 21:15

Re: Eenvoudige fietsnavigatie



Bericht door Boulange »

Ik zou zeker voor de Wahoo Elemnt kijken.
Veel makkelijker in gebruik dan een Garmin, zeer duidelijk scherm en lange batterijduur.
Een route er op zetten moet wel met een smartphone.
Geen OFM, maar ik zou ook niet weten waarom je dat zou willen.
De kaarten die er op staan zijn al goed genoeg om te mountainbiken, dus zeker voor op asfalt.
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Eenvoudige fietsnavigatie



Bericht door jasperenpriscilla »

r3mco schreef:
wo 16 dec 2020, 10:34

Zou je kunnen vertellen met welke app of apps dit samenwerkt? Kan er niets van vinden op internet?
Dank vast.
Groet,
Remco.

Sorry gevonden in de AppStore, niet verder gekeken dan mijn neus lang is.Afbeelding
Het werkt alleen met de Beeline app samen. Dit is overigens een prima app die ze ook nog eens sterk aan het uitbreiden zijn.

Ik heb de beeline nu een paar maanden, ben er echt heel erg tevreden mee. Accu van de beeline zelf gaat echt heel erg lang mee, die heb ik nu pas 1 keer opgeladen 30uur puur rijtijd is best lang op de fiets of motor.

Accu van mijn telefoon verbruikt tijdens navigeren ongeveer 4 a 5 % per uur. Dus na een lange rijdag (10uur) heb je nog een halve accu over. Mooie routes op gpx kun je importeren. Snel even een route in elkaar zetten gaat ook eenvoudig in de app (paar punten aanklikken, en voila je hebt een route)

Kwa navigeren is het wel wennen. en het is zeker niet feilloos, dat vind ik ook het leukste eraan. Even een voorbeeldje: Ik woon in nuenen, op de europalaan hebben we hier een soort ovale rotondes (officieel geen rotonde). als ik vanuit de wijk daarop rij, en ik moet 3kwart. dan zijn de instructies:
- eerst rechts
- meteen als je rechtsgaat en gas geeft omdat je denkt rechts te moeten, springt de beeline op links (Waarna je de bocht niet meer red en dus verkeerd rijd)

Met een 'normaal' navigatiesysteem zie je gewoon meteen als je aan komt rijden al dat je navi zegt rechtsaf, terwijl je op het scherm ziet dat je de 'rotonde' driekwart moet nemen.

Op de snelweg zijn afritten in afritten ook wat lastig te snappen. (zoals duitsland ze veel heeft)

Maar op de B-wegen is het supereasy hem te volgen, en het allerleukste is dat je weer eens ouderwets verkeerd kan rijden, Waarna enkel de pijl aangeeft dat je niet goed gaat en dat hij een nieuwe route voor je uitzoekt (of een zwart pijltje blijft aangeven terug naar het dichtstbijzijnde punt van de gpx die je volgt). Waardoor het dwingende wat navigatie systemen je opleggen helemaal niet aan de orde is. Rijd je verkeerd, dan helpt ie je terug. Rijd je bewust verkeerd gewoon omdat je daar zin in hebt (of omdat je een leuk weggetje ziet) dan mekkert ie niet dat je moet omdraaien. Hij blijft enkel suggesties geven hoe je de route zou kunnen vervolgen.

Ik gebruik hem nu vooral in motor modus en in fietsmodus op de fiets. Van het weekend ga ik hem voor het eerst testen in de bossen op de MTB. Ik ben heel benieuwd hoe dat is. Ik ben echt heel erg fan.

Mochten jullie het eens willen testen, (ik wist dat niet van te voren) je kunt gewoon gratis (zonder reclames enzo) de app downloaden. En de beeline routeinstructies volgen op je smartphone. Ze verdienen de app kosten terug met de verkoop van de apparaatjes zelf denk ik.

Ik ben heel erg fan, dat merken jullie wel aan mijn enthousiasme denk ik. maar ik snap ook heel goed dat veel mensen er niet tegen kunnen om zo weinig instructies te krijgen. ook als je snel en foutloos een route wil volgens of van a naar b wilt, dan is dit echt niet het juiste appraat. Ben je iemand zoals ik die juist moet lachen als ik weer eens verkeerd rijd, en zie je daar het avontuur van in, dan is dit echt een ding om lol mee te hebben!
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Eenvoudige fietsnavigatie



Bericht door jielus »

Op de snelweg zijn afritten in afritten ook wat lastig te snappen. (zoals duitsland ze veel heeft)
Zou ik ook niet doen! Zelfs niet met een elektrische fiets!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Eenvoudige fietsnavigatie



Bericht door Will »

Mijn mobil met fietsroute navigatie Route.nl,en ik gebruik ook mijn mobil voor camper navigatie met Google maps kan ik voor die 400 euro weer wat anders doen.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Eenvoudige fietsnavigatie



Bericht door DiffRental »

jasperenpriscilla schreef:
vr 18 dec 2020, 13:15
maar ik snap ook heel goed dat veel mensen er niet tegen kunnen om zo weinig instructies te krijgen.
Klopt,
Mijn motor heeft dergelijk pijltjes navigatie systeem standaard, voor €10,- kun je de app downloaden op je smartfoon en je hebt navigatie op je scherm en in je headset. Heb het wel eens getest, niets voor mij, zie liever een routekaart en routelijn. (+alle extra mogelijkheden en informatie wat een kaart navigatie systeem biedt)

Misschien is het op de fiets om enkel iemand te volgen wel voldoende info.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Eenvoudige fietsnavigatie



Bericht door jasperenpriscilla »

Gister op de MTB een route gereden, deels bewegwijzerd, deels op de beeline. Gaat echt heel goed. Een offroad GPX track laadt hij in als waypoints. en vervolgens krijg je steeds een richting en een afstand te zien tot het volgende waypoint. Je zoekt zelf gewoon de weg tussen de waypoints, en op routes waar meer mensen fietsen is dat easy omdat je genoeg single tracks ziet door het bos.

Ik ga hem ook in de camper gebruiken, vooral op momenten dat we geen zin hebben in de snelweg. Ik kwam erachter dat de garmin edge een zeer vergelijkbare klem heeft. die klem heb ik nu als test even besteld op alie. als dat inderdaad zo is, dan koop of maak ik een mooi beugeltje voor in de camper.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Eenvoudige fietsnavigatie



Bericht door Zadowolony »

Onlangs op advies van derden Komoot aangeschaft. Voor fietsen en wandelen. Eigen routes maken maar ook routes van derden met aandachtspunten voor interessante locaties ( en ook deze weer aan te passen).
Nog niet kunnen uitproberen, maar de recensies zijn goed.
Plaats reactie