Geen poi van Campercontact meer op Garmin en TomTom?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
burow
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 17 nov 2003, 21:41
Locatie: Enschede

Re: Geen poi van campercontact meer op Garmin en TomTom?



Bericht door burow »

Alleen Nkc leden konden dat downloaden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

Weggaan is ook thuiskomen
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Geen poi van campercontact meer op Garmin en TomTom?



Bericht door TestCase »

Nope, iedereen kon de poi's downloaden. Een login was niet nodig.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Geen poi van campercontact meer op Garmin en TomTom?



Bericht door javanes »

Die mogelijkheid kunnen ze dus weer gewoon herstellen.
En dan alleen voor leden.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Geen poi van campercontact meer op Garmin en TomTom?



Bericht door Aloys »

Kijk, dat wist ik niet.
Femma houdt bij ons de TomToms, Igo's, iPad en dergelijke up-to-date. Zij is ook degene die onderweg een camperplaats zoekt, dus eigenlijk bemoei ik me daar niet mee.
Ik bemoei me met het forum, elke (vakantie)dag, en op vakantie ook nog mijn blog. Nou, daar heb ik de handen al vol aan... :wink:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
DynaDetty
Berichten: 690
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
Locatie: Beetsterzwaag

Re: Geen poi van campercontact meer op Garmin en TomTom?



Bericht door DynaDetty »

Het is vreemd dat de NKC het POI bestand niet meer aanbiedt voor download. Dat de verwerking niet meer handmatig maar automatisch gaat zou er juist voor pleiten dagelijks een export uit de database geautomatiseerd daar klaar te zetten. Ik heb geen idee hoe het zit met de eigendomsrechten m.b.t. die database, daar zal toch niets veranderd zijn neem ik aan? Maar misschien heeft 40 jaar ervaring in de ICT me een beetje te argwanend gemaakt.


D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
Gebruikersavatar
Chateau
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 11:39
Locatie: Regio Amsterdam

Re: Geen poi van campercontact meer op Garmin en TomTom?



Bericht door Chateau »

Als iemand een bundeling maakt van gedichten dan heeft die de rechten op die samenstelling (niet op de gedichten zelf). De auteursrechten van de samenstelling van de adressen van camperplaatsen, de database, liggen dus bij de NKC en die bundeling, of een deel daarvan, willen ze dus niet meer "weggeven".

Dezelfde vraag speelde vorig jaar ook mbt de poi's van France passion.
Groet, Hans

LMC Cruiser SL T672G (2015/2016)
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Geen poi van campercontact meer op Garmin en TomTom?



Bericht door Frank1954 »

Het NKC haalt zich met deze ingreep héél wat herrie op hun nek....waarom was een goed werkende en gebruiksvriendelijke website en app nodig om die in zo een "lullig" en "dom" kleedje te steken
Dat hun servers misschien niet meer de duizenden foto"s konden verteren daar kan ik in komen maar deze nieuwe website "trekt-op-niets" :bang:
En, ze zullen de hete adem van héél wat gefrustreerde camperaars al via mail hebben gelezen..
Dit doe je niet met duizenden trouwe klanten en zéker niet met camperaar :twisted:
Deze nieuwe website en alle zaken die nu plots verdwenen zijn werd "gebouwd" door iemand die nog nooit een camper gezien laat staan gereisd heeft.. :bang:
Dat je zoiets verwacht van een organisatie als het NKC had niemand ooit gedacht
Misbruik van POI bestanden...iedereen kon ze downloaden gratis :roll:
Maak ze dan betalend of bied de mogelijkheid aan samen met een betalende app dmv een code toch de POI voor je navi te kunnen downloaden
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Geen poi van campercontact meer op Garmin en TomTom?



Bericht door FrankJC »

Chateau schreef:
do 10 sep 2020, 22:52
Als iemand een bundeling maakt van gedichten dan heeft die de rechten op die samenstelling (niet op de gedichten zelf).
Dat is niet juist, op gedichten rust ook het auteursrecht al dan niet gebundeld.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Geen poi van campercontact meer op Garmin en TomTom?



Bericht door EasyBee »

Die gedichten zijn geschreven door mensen. Die hebben het gemaakt en in principe de auteursrechten, niet de bundelaar.
En wie leverde die informatie mbt een camperplekken aan. In de meeste gevallen niet de NKC zelf, maar de leden (of zelfs niet-leden) of de eigenaren van de camperplekken of anderszins, maar de NKC reed niet rond door Europa om die informatie te verzamelen. Dus het feit dat ze de informatie bundelen en er een strik omheen doen, geeft ze nog geen auteursrechten. Ze zouden hooguit een kleine tegemoetkoming kunnen vragen voor niet NKC leden voor bundel POI's. Voor NKC leden uiteraard vrij.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Chateau
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 11:39
Locatie: Regio Amsterdam

Re: Geen poi van campercontact meer op Garmin en TomTom?



Bericht door Chateau »

FrankJC schreef:
vr 11 sep 2020, 0:00
Chateau schreef:
do 10 sep 2020, 22:52
Als iemand een bundeling maakt van gedichten dan heeft die de rechten op die samenstelling (niet op de gedichten zelf).
Dat is niet juist, op gedichten rust ook het auteursrecht al dan niet gebundeld.
Even goed lezen, want dat is precies wat ik zeg. Als die iemand een gedicht in zijn bundeling wil opnemen dan zal aan de auteur of de rechthebbende toestemming moeten worden gevraagd. De vergelijking met de poi's gaat misschien een beetje mank, want op een enkel adres of coördinaat rust natuurlijk geen auteursrecht.
EasyBee schreef:
vr 11 sep 2020, 0:16
Dus het feit dat ze de informatie bundelen en er een strik omheen doen, geeft ze nog geen auteursrechten. Ze zouden hooguit een kleine tegemoetkoming kunnen vragen voor niet NKC leden voor bundel POI's. Voor NKC leden uiteraard vrij.
Ik ben bang dat je niet gelijk hebt en als het er op aan komt toch echt bakzeil moet halen. Welke vergoeding ze vragen voor het gebruik van hun bundeling mag de NKC dan zelf bepalen.
Groet, Hans

LMC Cruiser SL T672G (2015/2016)
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Geen poi van campercontact meer op Garmin en TomTom?



Bericht door EasyBee »

Het bronmateriaal (gegevens over de camperplekken en de foto's, etc.) is niet hun eigen werk en kun je geen auteursrechten (op andermans werk) op leggen. De bundeling is hun werk en dat ze daar een tegemoetkoming in de kosten voor vragen van niet NKC leden, is logisch. Maar je zou verwachten dat NKC leden dat bij hun lidmaatschap er bij krijgen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Chateau
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 11:39
Locatie: Regio Amsterdam

Re: Geen poi van campercontact meer op Garmin en TomTom?



Bericht door Chateau »

Ja, daarom zei ik net al dat op een enkel adres of coördinaat natuurlijk geen auteursrecht zit. Het bepalen van de hoogte van een vergoeding, al dan niet voor leden, is echt aan diegene die het auteursrecht heeft en geloof me, dat is harde handel. Een tegemoetkoming op dit vlak ben ik tijdens mijn werkzame leven niet tegengekomen (en ik gaf het ook niet voor niets weg).

Laten we maar afwachten hoe het zich ontwikkelt, maar navigeren met deze nieuwe app schijnen we alleen nog maar met Maps te mogen doen :bang:
Groet, Hans

LMC Cruiser SL T672G (2015/2016)
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Geen poi van campercontact meer op Garmin en TomTom?



Bericht door EasyBee »

Navigeren met een ander routeplanner dan Maps?
Zie in een nader draadje dit bericht https://camperforum.nl/viewtopic.php?f= ... 8#p1961170
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Chateau
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 11:39
Locatie: Regio Amsterdam

Re: Geen poi van campercontact meer op Garmin en TomTom?



Bericht door Chateau »

Sorry EasyBee, die link had ik eigenlijk moeten plaatsen, was wel zo netjes geweest.
Groet, Hans

LMC Cruiser SL T672G (2015/2016)
Plaats reactie