TomTom of Garmin of...

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door javanes »

jielus schreef:
za 05 sep 2020, 13:26
Ja, en aankomst tijd bij volgend waypoint.
Kan bij IGO Primo ook. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door jielus »

€ 25,- voor een navigatie? Dat moet wel heel goedkoop zijn.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door Kroppie »

op mijn telefoon heb ik sygic , is gratis, maar ik hoef ook alleen maar te weten hoe ik ergens kom, meer niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door DiffRental »

Na de camper 770 van Garmin heb ik nu de camper 785 met ingebouwde dashcam.
De 785 is verder vergelijkbaar met de 890 qua software en gebruik.
De laatste weken gebruik gemaakt van de 785 en bevalt prima, verbonden met internet via de telefoon maar ook nieuwe bestemmingen invoeren via de telefoon. (Garmin Link)
Vooral de verbeterde integratie van de mobiele telefoon naar het navigatie toestel is een groot voordeel t.o.v. de vorige Garmin modellen.
De weersvoorspellingen 3 uur vooruit op de route, verkeersinformatie, informatie over wat er verderop is aan camping/camperplaatsen, stop adressen, eten en drinken etc etc.

Verder aan boord een dubbel din Kenwood autoradio met apple carplay en android auto tevens verbonden met dezelfde telefoon en internet voor muziek maar zou ook met google maps of een ander navigatie programma van de telefoon kunnen draaien.

Verder niet veel ervaring met andere oplossingen, een chineese android radio geprobeerd en snel weggegooid, een oude 10 inch tablet met diverse gratis programma's was het voor mij ook niet.
Misschien ook te weinig tijd in gestoken om het goed te laten werken.
Groeten Peter
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door jielus »

Ik heb gelezen dat er ook toestellen zijn met wifi. Heb jij daar ervaring mee?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door DiffRental »

Heb WiFi voor de update's bij de Garmin XT en Garmin 785.
Werkt bij beide toestellen goed.

De Garmin 785 kan ik zelfs streamen op de de smart TV, best leuk routes kijken op een scherm van 140cm :-B
Groeten Peter
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door jielus »

Het gaat mij meer om de overdracht van data. Heb jij OSX of Windows?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door Camperic »

Kan met de 770 ook al.
Updates gaan in ieder geval probleemloos via wifi zonder aan de pc te hoeven koppelen.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door jielus »

Dat is goed nieuws!

Hoe plaats jij nieuwe waypoints op de Garmin? Basecamp en dan ook via wifi?
Kun je mappen en bestanden zien via wifi?

16Gb extra micro SD?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door DiffRental »

De Garmin gebruikt de wifi maar of je de Garmin kan opnemen in je netwerk e.d. zou ik niet weten.
De Camper 785 en 890 hebben een browser dus je kan ze (beperkt) gebruiken als een kleine tablet. (eerlijk gezegd nooit echt gebruikt in de praktijk)
Als ik iets wil zoeken op internet dan pak ik mijn telefoon, tablet of laptop.

Basecamp gebruikte ik vroeger veel voor de motorroutes, waypoints zoek ik op de Garmin of vroeger ook wel vaker in Basecamp.
Volgens mij is Garmin nu bezig met "Explore", daarmee kun je routes, waypoints e.d. op een cloud zetten en vervolgens ophalen via de Garmin.
Mijn XT ondersteunt dat wel maar het staat allemaal nog in de kinderschoenen. Ben er ook nog niet echt mee bezig geweest.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door kampo »

javanes schreef:
vr 04 sep 2020, 16:45
kampo schreef:
vr 04 sep 2020, 12:54
We weten allemaal dat je al een (goede) navigatieoplossing kan vinden voor minder dan 200 euro.
Maar topklasse toestellen zoals een Garmin 890 zitten in een heel andere prijsklasse.
En is een Garmin 890 dan beter dan een goedkoop 7 of 9 inch navigatieapparaat wat draait onder WinCE en gebruik maakt van b.v. IGO Primo of Sygic truck. enz.?
Met daarop de nodige nuttige plaatsen van b.v. Campercontact.
Mijn ervaring is dat een echt, zelfs basic, navigatietoestel iets eenvoudiger in gebruik is en op termijn degelijker als een tablet. De duurste Garmin kan natuurlijk meer als de goedkoopste. Maar de prijs is zeer hoog als je hem in het eerste jaar koopt. Als je het kan of wil betalen maak je geen foute keuze. Je moet ook niet iedereen gaan veroordelen die een i-phone koopt.

Temperatuurgevoeligheid, weerspiegeling van het scherm, stevigheid, bevestiging op het dashboard, accuproblematiek, traagheid van de processor, gedoe met de software, ... zijn de bekende nadelen van tablets. Ook hier zijn de modernste merktoestellen over het algemeen beter als de goedkoopste chinezenklonen van een paar euros.
Enkel over de voordelen van een tablet spreken en doen alsof dit de perfecte en goedkope navigatieoplossing is dat lees je hier dagelijks, maar is gewoon de boel verkeerd voorstellen.

Net zoals navigeren met een kleine GSM. Dat kan ook maar met zo een klein prutsscherm heb je zeer weinig comfort. Veel van die beperkte of goedkoopste oplossingen zijn geschikt voor occasioneel maar onvoldoende voor serieus gebruik.
De ene gebruiker wil enkel van camping A naar camping B rijden. De andere gaat een veldweggetje opzoeken om beneden aan de rivier wild te camperen.

De tablet van 10" is net als de grote personenwagenschermen van moderne voertuigen gewoon gebruiksvriendelijker als de kleinere schermen.
Zoveel mensen vonden hun TV en PC van vroeger groot genoeg totdat ze later bij de aankoop van een grotere tot de vaststelling kwamen dat ze het fout hadden.

Nog een paar voorbeelden van hoe het kan. En niet ieder voertuig is hetzelfde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door kampo op ma 07 sep 2020, 8:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door TestCase »

Kampo, mijn tablet draait op Android 8.0, en is met 10 processoren en grafische versneller echt zeker zo snel als een Garmin, denk zelfs sneller. Hoezo gedoe met software en niet meedraaien in bochten? (Koop eens een fatsoenlijke tablet.)
Jammer dat je de oneigenlijke argumenten weer naar voren haalt, je hebt duidelijk geen of oude ervaringen.

Maar nogmaals Garmin is ook goed, ik vertel mijn ervaringen.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door kampo »

TestCase schreef:
ma 07 sep 2020, 8:36
... (Koop eens een fatsoenlijke tablet.AfbeeldingAfbeelding)
Jammer dat je de oneigenlijke argumenten weer naar voren haalt, je hebt duidelijk geen of oude ervaringen.

Maar nogmaals Garmin is ook goed, ik vertel mijn ervaringen.

//Kees.
Vertel misschien ook eens iets over de nadelen van een tablet. Je valt in herhaling en begint me zelfs af te breken wat niets bijdraagt aan het uitwisselen van kennis. Zolang je je beperkt tot enkel de voordelen komt je verhaal heel ongeloofwaardig over.

Denk je nu echt dat ik geen ervaring met tablets en andere navigatiesystemen heb ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door kampo »

En voor de geïnteresseerden ... nog een paar tablethouders
want dat blijkt voor de wat zwaardere toestellen nog niet zo eenvoudig te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Plaats reactie