TomTom of Garmin of...

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door DiffRental »

TestCase schreef:
ma 07 sep 2020, 8:36
(Koop eens een fatsoenlijke tablet.AfbeeldingAfbeelding)
Naast mijn Garmin heb ik een heel fijn iPad met ingebouwde sim en GPS.
Denk dat inderdaad de tablet zeker zo snel en nog veelzijdiger is dan de garmin.
Prijs Garmin camper 785 = €500
Prijs iPad (exacte prijs ben ik maar vlug vergeten) + €1000,-

De oude android tablet van toen €200,- werkt voor voor geen meter in vergelijk met een navigatie toestel.
Mijn ervaring, met goedkoop lever je in op iets van kwalteit, gebruiksgemak, snelheid of mogelijkheden.
Neem je daar genoegen mee en wens je niet meer geld uit te geven dan heb je voor jezelf de beste keus gemaakt.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door henk en lila »

kampo schreef:
ma 07 sep 2020, 8:25
....
Net zoals navigeren met een kleine GSM. Dat kan ook maar met zo een klein prutsscherm heb je zeer weinig comfort. Veel van die beperkte of goedkoopste oplossingen zijn geschikt voor occasioneel maar onvoldoende voor serieus gebruik.
De ene gebruiker wil enkel van camping A naar camping B rijden. De andere gaat een veldweggetje opzoeken om beneden aan de rivier wild te camperen.
......
Nu moet ik toch even dwars gaan liggen. Hoezo niet voor serieus gebruik z'on GSM (ik zeg liever Smartphone)?
Sinds 2010 navigeer ik met iGO op smartphones. Toen ging mijn dedicated Route 66 waar ook al lang iGO op stond met pensioen. Dat was trouwens een 3,5" als ik me goed herinner.
Ook mijn eerste smartphone was 3,5" en de huidige is 5".
Dus 5 jaar ervaring met de Toyota is zo'n 180.000 km over heel Europa en 150.000 km met de Jumper idem.
Ook naar de kleinste dorpjes en op coördinaat naar wandelstartpunten en fotopunten bij evenementen.
Alle telefoons worden ook op mijn motor gebruikt.
Naar volle tevredenheid.
En gelukkiger dan mijn vriend met zijn 5 jr oude Honda met dik en duur ingebouwd klapscherm waarvoor Honda simpelweg geen updates meer levert.
En veiliger want geen 8" of 10" inch voor mijn neus of rechts naast mijn knieën.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door Zwerfsteen »

Ik hoop dat TS zich inmiddels goed genoeg heeft ingelezen om voor hem de beste keuze te maken.
Het gaat hier inmiddels op een wedstrijdje ver plassen te lijken. :wink:
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door kampo »

De grote tablet steunen zijn ook niet compatibel met airbags.
Blijft boeiend om de informatie, voor en nadelen, eens op een rijtje te zetten.
Dat heeft niets met verplassen te maken :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door Zwerfsteen »

Dan een apart topic tabletsteunen maken, nu dekt de naam de lading niet.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door Gino608D »

jielus schreef:
zo 06 sep 2020, 14:04
Dat is goed nieuws!

Hoe plaats jij nieuwe waypoints op de Garmin? Basecamp en dan ook via wifi?
Kun je mappen en bestanden zien via wifi?

16Gb extra micro SD?
Via WIFI kan nog niet. Garmin heeft nu Explore. Dat is een website waar je routes etc kunt maken. https://explore.garmin.com/
Als je op de link klikt zie je dat er nog niet veel toestellen ondersteund worden. Ik verwacht dat dat wel gaat komen, maar ik denk dat je dan eerst een ander toestel dient te kopen.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door lassche »

Wat betreft functionaliteit van het navigatieprogramma heb ik nog geen argument voorbij zien komen waarom je voor een Garmin zou moeten kiezen i.p.v. een tablet of smartphone met IGO.

Een van de voordelen van IGO is dat het draait op zowel Android als WinCE. En daarmee heb je zelf de keuze over de grootte van het scherm.

Wil je het apparaat recht voor je, dan zet je het op een apparaat met een 5" scherm zodat het zicht niet belemmerd wordt. Liever een groter scherm? Dan op een apparaat met 7", 8", 9" of 10" scherm.

Verder kost IGO maar een fractie van wat een Garmin kost.




Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door kampo »

Argumenten nee ik noem het gekende nadelen van een tablet:
Bij mijn Samsung Note 10 duurt het na het opstarten soms wel 3 minuten eer de GPS sensor zijn locatie kan vinden. Dat heeft misschien ook te maken met de minder goede positie aan de voorruit.
Onderweg moet ik soms al eens kaarten downloaden wegens vergeten vooraf te doen.
Met sim kaartje gaat dat vlot maar zonder sim kaartje moet ik met de smartphone een mobiele hotspot maken en dat is gedoe.
De temperatuur aan de voorruit is een probleem bij lange ritten in de zomer.
Al de andere geïnstalleerde programma's op de tablet zorgen voor vervuiling en vertraging van de tablet.
Weerspiegeling en lichtintensiteit.
Vastlopen, of route verliezen, komt voor maar weinig
De lijst met voordelen van een tablet is ook lang natuurlijk.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31860
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door Bob Diesel »

de lijst van voordelen vh tablet is kilometers langer als het enige nadeel van navi device
die laatste brengt je alleen van A naar B :bang: ,kan echter voldoende zijn voor de meesten

een tablet laat je het hele alfabet bezoeken :!: :idea:
en dat kan ook een chinees van € 100 zijn , :!: met toeters en bellen l
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door henk en lila »

Telefoon heb ik toch al en met een leesbril van de Action spaar ik me een grote tablet uit :lol3:
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door TestCase »

Met 64GB geheugen, buiten evt. SDcard, kan ik 4x heel Europa meenemen aan kaarten en heb ik nog over dus geen problemen met vergeten kaarten downloaden. GPS lock is binnen 1 minuut.
En nu stop ik met 'wedstrijd ver plassen' want dat verlies ik toch op mijn leeftijd denk ik.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door lassche »

Het gaat om 2 zaken. Het navigatieprogramma en het apparaat waarop het draait.

De mogelijkheden van de programma's zullen waarschijnlijk niet zoveel verschillen. Die van de apparaten wel.





Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door Camperic »

Camperic in het derde bericht van dit topic schreef:
ma 31 aug 2020, 12:28
Over zowel betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid zijn de meningen echter zéér verdeeld.
Dit zal een lang topic worden waar je weinig wijzer van wordt verwacht ik :wink:
:lol:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: TomTom of Garmin of...



Bericht door johan1950 »

Mijn 7" Android telefoon/tablet heeft met 32 Gb voldoende ruimte voor alle kaarten voor IGO en alle CP's voor campercontact.
Als ik IGO afsluit en de tablet op standby laat staan heb ik na het opstarten binnen 60 sec een fix op minimaal 6 satellieten. Bij volle accu kan de tablet dan min 30 dagen zo blijven staan.
Als we onderweg zijn sluit ik IGO ook niet af en heb ik na het opstarten direct een fix op minstens 6 satellieten. De tablet wordt dan gevoed door een cadeautje van de postcodeloterij, een "WakaWaka Power+".
Ik heb dan een voor mij perfect navigatiesysteem voor €60.
Johan en Ina Gols
Plaats reactie