GSM-antenne?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Franskia
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 02 mei 2016, 20:09

GSM-antenne?



Bericht door Franskia »

Ik zoek geen Wifi-antenne maar een antenne voor mijn GSM. Ik ben regelmatig met de camper in het grensgebied en als er geen wifi beschikbaar is, wijk ik uit naar internet via de gsm. Echter is vaak het GSM signaal belabberd, zodat je met geluk wel nog kunt bellen en gebeld worden, maar geen bruikbaar internet hebt. Voor de wifi gebruik ik zo nodig een ALFA wifi versterker, maar is er ook zoiets voor de gsm ??
Abri079
Berichten: 1035
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: GSM antenne



Bericht door Abri079 »

Wil je een externe antenne die je aansluit op je telefoon of wil je een 3 of 4 G versterker, welke telefoon heb je?
Google eens op gsm antenne extern en zie wat er mogelijk is.
Camper_01

Re: GSM antenne



Bericht door Camper_01 »

Altijd mogelijk om een vaste telefoon met buitenantenne op de camper te monteren. Heb deze zelf ook nog steeds in mijn personen auto.
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: GSM antenne



Bericht door Schoentje »

Hoi Fransiska,

Ja die bestaat. Ook van Alfa de “Tube U4G” deze kan zowel op de Alfa R36 als de nieuwe Alfa R36A aangesloten worden.

Heb de “Tube U4G” zelf sinds kort gemonteerd in combi met de R36. Let wel op dat je de nieuwste Firmware op de R36 cq R36A installeert anders herkennen ze elkaar niet goed.

Stap zelf binnenkort van de R36 over op de snellere R36A.

Succes

Twan
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: GSM antenne



Bericht door WiSpi »

Dag Twan,

Wat zijn jou ervaringen met deze Alpha. Op Amazon is men niet zo heel erg tevreden.

Groet, Wim
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: GSM antenne



Bericht door Camperic »

Schoentje schreef:
do 23 aug 2018, 17:11
Ja die bestaat. Ook van Alfa de “Tube U4G” deze kan zowel op de Alfa R36 als de nieuwe Alfa R36A aangesloten worden.

Heb de “Tube U4G” zelf sinds kort gemonteerd in combi met de R36.
Interessant, dit houd ik in gedachte :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: GSM antenne



Bericht door Schoentje »

Hoi Wim,

Heb een en ander pas zeer recent gemonteerd. Eerste indruk, na firmware update, is goed. Ga dit weekend naar Düsseldorf en kan dan verder testen hoe een en ander onder roaming werkt.

Hou je op de hoogte.

Grt Twan
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Franskia
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 02 mei 2016, 20:09

Re: GSM antenne



Bericht door Franskia »

Mijn telefoon is een Motorola G5. Ik zie dat de Tube U4G antenne een simkaart slot heeft en dat is nu net niet de bedoeling. Ik wil niet een extra simkaart aanschaffen of deze telkens uit de telefoon halen. Ik vind wel externe antennes, maar kan niet ontdekken hoe ik deze aan de telefoon kan aansluiten.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: GSM antenne



Bericht door Peter LMC »

WiSpi schreef:
do 23 aug 2018, 18:14
Dag Twan,

Wat zijn jou ervaringen met deze Alpha. Op Amazon is men niet zo heel erg tevreden.

Groet, Wim
Welke bedoel je. De R36 :?:
Of de antenne :?:
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: GSM antenne



Bericht door Schoentje »

Met testen bedoel ik de combi U4G met R36.

Mijn opzet is dat ik een eigen WiFi netwerk in en om mijn camper maak met de R36 (kan ook de snellere R36A die net op de markt is).

De externe data verbinding wordt bij mij gemaakt met of de Tube U4G (4G GSM data) of met een AWUS036NHRv2 (WiFi) met externe dakantenne (beide staan standaard op het dak waarbij de externe WiFi antenne op een opklapbare mast gemonteerd is) die ik afhankelijk van het aanbod (WiFi of 4G) via het wisselen van een USB verbinding aan mijn R36 koppel.

Bij het wisselen van WiFi naar 4G en vv moet ik uiteraard wel de instelling in de R36 aanpassen maar dat is een kleinigheid.

Ik heb dus geen opzet waarbij ik een directe verbinding maak met mijn Mac of iPad iPhone etc. Dit kan wat betreft de iPad en iPhone in het geheel niet en wat betreft mijn Mac zou dat wel kunnen met de U4G maar niet met de AWUS036NHRv2 omdat er voor de laatste geen Mac driver bestaat. Wel Windows drivers.

Ik heb heel bewust voor een eigen WiFi netwerk gekozen omdat we met meerdere devices (5 gezinsleden) reizen en voor zover met computers betreffen zijn het altijd Mac’s. We delen dus de verbinding.

De externe WiFi verbinding worden gebruikt om of op data bundels te besparen (daar waar het 4G betreft) of om een open of camping netwerk wat we met de kleine antennes in de devices niet of onvoldoende kunnen ontvangen (de grote antenne op het dak heeft echt een giga bereik) toch te kunnen gebruiken.

De externe U4G verbinding wordt gebruikt als we GEEN externe WiFi hebben en we devices (iPad’s en Mac’s) willen gebruiken die geen eigen 4G verbinding (SIM slot) hebben.
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: GSM antenne



Bericht door PE1OPQ Theo »

Franskia schreef:
do 23 aug 2018, 19:41
Mijn telefoon is een Motorola G5. Ik zie dat de Tube U4G antenne een simkaart slot heeft en dat is nu net niet de bedoeling. Ik wil niet een extra simkaart aanschaffen of deze telkens uit de telefoon halen. Ik vind wel externe antennes, maar kan niet ontdekken hoe ik deze aan de telefoon kan aansluiten.
Op een smartphone kun je geen externe antenne aansluiten.
Dat kon vroeger, toen de telefoon nog phone was, wel.

Theo
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: GSM-antenne?



Bericht door blizard »

De Tube is geen LTE antenne, maar een versterkte WiFi antenne
Google maar op mimo 4g repeater
Het 4G signaal op de Alfa komt uit de USB dongle, en kan niet spectaculair zijn
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: GSM-antenne?



Bericht door Aloys »

Dus de eindconclusie: het is heel moeilijk of onmogelijk om de ontvangst van het GSM-signaal van een
moderne smartphone te verbeteren?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: GSM-antenne?



Bericht door Schoentje »

Hoi Aloys, de ontvangst winst beperkt zich met mijn opzet (waarschijnlijk) tot het hebben van een grotere antenne en het buiten op het dak geplaatst zijn van de antenne. Heb deze effecten nog onvoldoende kunnen testen maar zal dit zeker gaan testen in situaties waar ik op mijn iPhone met "mini interne antenne" duidelijk minder ontvangst heb. (Bij max ontvangst op mijn iPhone zal er zeker geen winst te behalen via de "Tube U4G".

De rede voor het plaatsen van de "Tube U4G" is bij mij, zoals uit de beschrijving van mijn opzet blijkt, ingegeven door het bij gebrek aan een externe WiFi bron als "internet voeding" voor mijn interne WiFi netwerk, kunnen beschikken over 4G als "internet voeding" voor die devices die niet zelf over een 4G mogelijkheid beschikken.

Uiteraard zijn er meer oplossingen in de sfeer van een MiFi of het in "hotspot" zetten van je Smart Phone om devices zonder eigen 4G mogelijkheden toch van internet te voorzien. Dat laatste hebben wij tot op heden eigenlijk altijd gedaan maar bleek in onze situatie niet altijd optimaal waardoor we, mede omdat sommige gezinsleden 4G databundels binnen de KPN abo's kunnen delen, voor de oplossing met de "Alfa Tube U4G" gekozen hebben met een eigen Sim kaart en een minimaal basis abo (scherpe prijs ivm extra kortingen van toepassing als gevolg van meerdere Abo's op het zelfde adres). Data Budget van de 4G Sim in de "Alfa Tube U4G" wordt bij behoeft tijdens trips gevuld vanuit andere KPN Abo's.

Grt Twan
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Plaats reactie