Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels EU)

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels E



Bericht door Marius HRL »

Leerzame analyse en aanpak!
Wel vraag ik mij af of de providers die VPN-truc gaan detecteren (net als bij de pogingen om Netflix en HBO te streamen buite de VS).

Het Kennisbank-item gaat over die Three UK Mobile Broadband SIMkaarten.
Daarvoor geldt geen 60-dagen-regel, maar een drie-maanden-regel. Zie: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=15&t=8450083
Three UK staat in elk geval gebruik van de Mobile Broadband-SIM toe in dongel, MiFi en tablet (met SIM-slot).

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 330
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels E



Bericht door marchugo »

Marius,

Goed initiatief om dit in kaart te brengen.
Op de site van Three Com staat ook een dekkingskaart. Daaruit blijkt bijvoorbeeld voor Groot-Brittannië dat deze provider voornamelijk een grote steden-dekking heeft. Schotland is zelfs grotendeels wit, net als veel mooie kuststreken in Engeland en Wales. Zie:
three.com.uk/discover/network/coverage

De dekking van Threecom in andere landen hangt natuurlijk af van de lokale providers waarmee zij samenwerken.
Verder is er nog een aardig overzicht van enkele alternatieven voor prepaid data simkaartjes (inclusief Threecom, Orange Spanje, Vodafone Ierland, Ortel Duitslan) op deze site:
prepaid-data-sim-card.wiki.com/wiki/European_Union

Marc.
Marius HRL schreef:k ben aan het uitplussen wat je kunt met de data-SIMkaart van Three UK.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels E



Bericht door Marco Polo »

In de praktijk valt Schotland - met een 3 UK kaartje - heel erg mee.
Of het moet in de afgelopen 2 jaar dramatisch verslechterd zijn.
Alleen Skye was een grote blinde vlek voor diverse mobiele operators.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels E



Bericht door Marius HRL »

Beste Marc,

Dank voor je waarderende reactie!
Bij het overtypen van de URL in je bericht is iets fout gegaan. Dit is de juiste: http://prepaid-data-sim-card.wikia.com/ ... pean_Union
In het rijtje ontbreken er diverse, zoals: Vodafone Italië, Choozze NL, Si Mobile Slovenië
Een deel van de informatie is bovendien onjuist. Three UK kent bijvoorbeeld een diversiteit aan datavolume-gebaseerde bundels.

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
tha_bulldog
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 16 mar 2014, 11:46

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels E



Bericht door tha_bulldog »

Marius HRL schreef:Leerzame analyse en aanpak!
Wel vraag ik mij af of de providers die VPN-truc gaan detecteren (net als bij de pogingen om Netflix en HBO te streamen buite de VS).

Het Kennisbank-item gaat over die Three UK Mobile Broadband SIMkaarten.
Daarvoor geldt geen 60-dagen-regel, maar een drie-maanden-regel. Zie: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=15&t=8450083
Three UK staat in elk geval gebruik van de Mobile Broadband-SIM toe in dongel, MiFi en tablet (met SIM-slot).

Groeten,
Marius HRL
Klopt! Ze staan meer toe met de Mobile Broadband-SIM, maar het is in verhouding wel duurder. Ik kan in Frankrijk met de 25GB sim op deze manier toch redelijk goed naar KPN iTV Online kijken, midden in het bos waar de schotels niet naar de Astra1/2/3 kunnen kijken. Afgelopen jaar zelfs met de beamer ;)

Blokkeren kunnen ze proberen op basis van de bekende poortnummers, maar het voordeel van OpenVPN is dat je de gebruikelijke poorten kan gebruiken zoals poort 80 (HTTP), poort 25 (SMTP), 443 (HTTPS) en nog een paar andere. Als ze die dicht zetten werkt het internet niet meer.

Daarnaast zou je een aantal random pings naar google, camperforum etc kunnen uitvoeren elke 3 uur (automagisch uiteraard ;) ) Dan heb je ook normaal internetverkeer en dan maak je het de providers echt HEEL erg moeilijk :)

Wanneer je een VPN opbouwt via je PC, kan Netflix op afstand o.a. het lokale IP opvragen. Op deze manier kunnen ze zien (naast het feit dat er wel verdacht veel Netflix verbindingen naar het VPN server IP gaan) dat je een VPN dienst gebruikt om de geoblock te omzeilen. Echter, wanneer je je eigen VPN server gebruikt valt het echt niet op, want jij bent de enige die van je eigen IP gebruik maakt.

Ik heb zelf een Fritzbox 7360 (of nou ja, ik heb er twee). Als ik wifi heb op vakantie hang ik er een EnGenius ECB350 met richtantenne aan in client mode, en verbind die met de WAN poort van de Fritzbox.

De Fritzbox maakt vervolgens verbinding met mijn Fritzbox thuis en maakt een site-to-site VPN aan. Op deze manier hangen al mijn apparaten gewoon op mijn eigen Nederlandse netwerk, met m'n eigen films, m'n eigen TV streams, m'n eigen telefonie etc. En, geen gezeik met downloadverboden in bijvoorbeeld Duitsland. Een VPN biedt behalve een extra stukje veiligheid enorm veel voordelen :)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels E



Bericht door Aloys »

Marius HRL schreef:Tariefvarianten:
SIMkaart incl databundel 1 GB / 30 dagen : GBP 10,50 bij Three (eBay vanaf 19,00 euro)
SIMkaart incl databundel 3 GB / 3 maanden : GBP 20,50 bij Three (eBay vanaf 36,00 euro)
Oeps, ben ik weer dom geweest? Ik heb een Three sim gekocht in Duitsland, voor € 24,99... :oops:

Is "Rechargemysim" wel een goede keuze om de sim op te waarderen?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels EU)



Bericht door Marius HRL »

Beste Aloys,

In mijn Kennisbank-artikel staan alternatieven voor zowel de typen SIMkaart, als de verkoopadressen, als de opwaardeermogelijkheden. SaveOnRoaming en RechargeMySim leveren de beste (Nederlandstalige) service, maar zijn duurder dan andere alternatieven. Dat was met de EuroipaSIMkaarten net zo. Tegeod aankopen en opwaarderen van die Three-SIMkaarten gaat handiger.

De preloaded-SIMkaarten zijn uitsluitend via eBay verkrijgbaar en aantrekkelijk voor mensen, die de betreffende (driemaands) datavolumebundel kunnen gebruiken.
Ik weet niet welke andere aanbieders regelmatig losse dataSIMkaarten (Mobile Broadband) zonder datavolumebundel in de verkoop hebben; zoals SaveOnRoaming. Die zijn handig als je slim gebruik wilt maken van dat dagtarief. Dat kan ook met een preloaded SIMkaart, na afloop van het gebruik van de preloaded databundel.
Wees overigens (ook daarbij)alert op die driemaanden-per-jaar-FaH-regel als je werkt met losse databundels. En realiseer je dat je voor buiten-bundel-gebruik (extra) tegoed moet hebben.
Er zijn diverse redenen (opwaardeervoucher binnen 90 dagen benutten, risico driemaandenregel etc) om bij aankoop van tegoed bijv bij http://www.mobiletopup.co.uk/three te kiezen voor twee codes van 10 GBP boven een code van 20 GBP.

Ik ben inmiddels een half jaar aan het onderzoeken hoe die Three-SIMkaarten werken, om te ontrafelen hoe het werkt.
De informatievoorziening van Three is slecht, omdat de algemene Pay-as-you-go (PayG)-regels soms niet passen bij de PayG Mobile Broadband SIMkaarten. Daarom duurde het zo lang voor ik het verantwoord vond dat Kennisbankartikel te plaatsen.

BTW: heb je inmiddels ontdekt hoe je je MiFi kunt instellen via een draadloze verbinding??

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels E



Bericht door Aloys »

Ja, geen probleem. Ik was mijn oude wachtwoord kwijt, heb de E585 gereset en daarna opnieuw mijn eigen SSID,
WPA-codes en toegangscodes ingesteld. Ik moet nog uitzoeken of er ook iets aan de APN-codes veranderd moet
worden, of dat alles verder automatisch staat ingesteld.

Zonder een cent tegoed kon ik met die sim en mijn iPad verbinding maken met de Three website, en kreeg ik een
uitnodiging om een databundel te kiezen: een dag, of de drie bundels van 30 dagen. Dus het lijkt wel te gaan
werken!

Van die 3 maanden heb ik geen last: zoveel vakantie hebben we nu ook weer niet in het onderwijs, we hebben pas
een week ingeleverd! :silent: :think:

Als ik via de door jou genoemde website bestel, zijn er dan geen administratiekosten aan verbonden?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels E



Bericht door Marius HRL »

Beste Aloys,

In het Kennisbankartikel staat dat MobileTopUp 0,99 GBP provisie vraagt; aanzienlijk minder dan bij RechargeMySim.
Die drie-maanden-FaH-regeling kan wel degelijk van belang zijn! Als jij in drie willekeurige maanden -binnen een periode van 12 maanden- die Three UK SIMkaart uitsluitend in de FaH-landen benut, kan Three het gebruik ervan buiten de UK blokkeren. In dezelfde maand (in NL of de UK of een ander niet-FaH-land) een SMS-je versturen volstaat al om gebruik binnen een FaH-land NIET mee te laten tellen.

Als je een preloaded (bijv. 3 GB in 3 maanden) SIMkaart elke maand gebruikt tussen 11 juni en 10 september, kun je in theorie al VIER kalendermaanden te pakken hebben. Dan is storten van extra tegoed een vorm van verspilling.

Als jij die 'losse' Three SIMkaart gebruikt in FaH-landen gedurende de meivakantie, de zomervakantie en de herfstvakantie ZONDER SMS-je vanuit NL, kan men jouw kaart al blokkeren (we may suspend international roaming).

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels E



Bericht door Aloys »

Prima Marius, begrepen. En die GBP 0,99 had ik over het hoofd gezien, er viel ook zóveel te lezen, opeens! :D

Toch een vraagje nog: bij http://www.mobiletopup.co.uk/three kun je kiezen uit 1 tot 3 codes van een tientje
of 1 code van GBP 20,00. Per bestelling is de keuze dus 1, 2 of 3 keer een tientje óf 1 keer 20. De kosten zijn
dan GBP 0,99? Als ik 1 x 10 én 1 x 20 wil, dan zijn de kosten waarschijnlijk 2 x GBP 0,99 want dan worden het
twee afzonderlijke bestellingen?

Even kijken of ik het snap:
als ik voor GBP 25,00 die 7GB voor 30 dagen neem, dan gaat dat in op de dag van activering. Dat kan bijv.
zijn wanneer ik de Belgische grens over ga, en dan kan ik me vrij bewegen in Belgie, Frankrijk en evt. de
buurlanden?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Rolling Rodie
Moderator
Berichten: 22981
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
Locatie: Borger
Contacteer:

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels E



Bericht door Rolling Rodie »

Tijdens mijn vakantie diverse keren contact gehad met marius over dit onderwerp want bij mij liep het allemaal niet zo soepel wat trouwens ook veroorzaakt werd door een slecht werkende R36.
Mijn probleem met de simkaart was dat ik in 1e instantie zomaar 7 gig kwijt was (daar moet ik nog achteraan bellen) en dat dat ik mijn iphone niet als hotspot kon gebruiken, dat mocht alleen in de UK. Marius adviseerde mij een andere APN gebruiken maar die optie kon/kan ik niet vinden met mijn telefoon. Dus we hebben samen afwisselend de telefoon gebruikt om te internetten.

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels E



Bericht door Marius HRL »

Beste Aloys,

De minste kosten heb je met het bestellen van meerdere opwaardeercodes van 10 euro.
Die 90 dagen geldigheid betreft de vouchercode. Eenmaal opgewaardeerd is je tegoed onbeperkt houdbaar MITS de SIMkaart geen half jaar ongebruikt blijft of wordt opgewaardeerd.

De gebruiksperiode van de datavolumebundel 7 GB/30 dagen gaat in zodra je via de SIMkaart verbinding maakt met het telecomnetwerk NA het aankopen van de bundel danwel de eerste keer verbinding met een preloaded SIMkaart.
Veiligste procedure: thuis zorgen voor voldoende tegoed (en zo nodig die SMS-versturen) en onderweg via de Three-website de bundel aankopen en betalen uit je tegoed. Dataverbruik in FaH-landen gaat uit de bundel; SMS-en en dataverbruik in een niet FaH-land gaat uit je tegoed.

Je E585 geeft je verbruik te hoog aan; check het werkelijke gebruik via je My Three-account.....

Groeten,
Marius HRL
Aloys schreef:Prima Marius, begrepen. En die GBP 0,99 had ik over het hoofd gezien, er viel ook zóveel te lezen, opeens! :D

Toch een vraagje nog: bij http://www.mobiletopup.co.uk/three kun je kiezen uit 1 tot 3 codes van een tientje
of 1 code van GBP 20,00. Per bestelling is de keuze dus 1, 2 of 3 keer een tientje óf 1 keer 20. De kosten zijn
dan GBP 0,99? Als ik 1 x 10 én 1 x 20 wil, dan zijn de kosten waarschijnlijk 2 x GBP 0,99 want dan worden het
twee afzonderlijke bestellingen?

Even kijken of ik het snap:
als ik voor GBP 25,00 die 7GB voor 30 dagen neem, dan gaat dat in op de dag van activering. Dat kan bijv.
zijn wanneer ik de Belgische grens over ga, en dan kan ik me vrij bewegen in Belgie, Frankrijk en evt. de
buurlanden?
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels E



Bericht door Aloys »

Dank je Marius. Echt ideaal is het nog niet he? Als ik GBP 25 als tegoed heb en ik zet 'm in Belgie al
aan (op 7GB) dan is mijn tegoed meteen op en doet ie dus in Belgie niets, want geen FAH-land.

Jammer jammer dat mijn Europasim is verlopen, die vond ik écht ideaal. Misschien kom ik nog in
Italië, dan koop ik daar een nieuwe!

@Ro: we gaan de MiFi gebruiken, die had ik nog onderin de la liggen! :mrgreen:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels E



Bericht door Marius HRL »

Beste Aloys,

Inderdaad is je tegoed bij internetten in België snel op!

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Plaats reactie