Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels EU)

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels E



Bericht door Marius HRL »

Beste Roderick,

Die melding over het tetheringverbod heb ik zelf nooit gehad, toen ik mijn oude Samsung smartphone in maart 2015 voor tethering gebruikte. Dit is een rare ingreep van Three, omdat je een vooraf betaalde datavolumebundel gebruikte (OP=OP). Het is een voorstelbare regel, bij hun "All-you-can-eat" (= onbeperkt) dataverbruikaanbod.
Ik gebruikte de databundel 1 GB/30 dagen probleemloos in Frankrijk en Spanje vooral en probleemloos in mijn Huawei E583c MiFi. Delen van de verbinding door gebruik van een MiFi of R36 met dongel wordt toegestaan.
Ik heb de tekst in het Kennisbankitem aangepast.

Waarom het bij jou niet steeds werkte met de R36 in combinatie met een compatibele dongel, begrijp ik nog steeds niet. De ene keer wel en de andere keer niet lijkt te wijzen op een hardwareprobleem. Misschien kunnen we daar binnenkort samen eens naar kijken.

Tenslotte........ Je raakte geen 7 GB kwijt, maar wel tegoed, omdat je onvoldoende tegoed beschikbaar had om die 7 GB-bundel aan te schaffen. Uiterst vreemd dat Three desondanks het wel beschikbare tegoed afboekte. Verstandig dat je daar achteraan gaat!

Groeten,

Marius HRL
Rolling Rodie schreef:Tijdens mijn vakantie diverse keren contact gehad met marius over dit onderwerp want bij mij liep het allemaal niet zo soepel wat trouwens ook veroorzaakt werd door een slecht werkende R36.
Mijn probleem met de simkaart was dat ik in 1e instantie zomaar 7 gig kwijt was (daar moet ik nog achteraan bellen) en dat dat ik mijn iphone niet als hotspot kon gebruiken, dat mocht alleen in de UK. Marius adviseerde mij een andere APN gebruiken maar die optie kon/kan ik niet vinden met mijn telefoon. Dus we hebben samen afwisselend de telefoon gebruikt om te internetten......
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
tha_bulldog
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 16 mar 2014, 11:46

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels E



Bericht door tha_bulldog »

Op de iPhone kun je geen aparte APN instellen om tethering in en uit te kunnen schakelen. De enige manier hoe je dat op zou kunnen lossen is het gebruik van een ander carrier settings bestand waarin tethering wel toegestaan is, maar dat is een long shot want meestal krijg je die niet ;) Deze zijn gesigned door Apple en de provider en eindigen op .ipcc.

Vanaf Android 4.1 is het niet meer mogelijk om te tetheren wanneer de simpele blokkade ingeschakeld is door providers. Zie mijn blog waar ik eerder naar gelinkt heb om te voorkomen dat je voor tethering een tweede verbinding gebruikt. Op die manier kan je met elke Android smartphone tetheren met deze simkaart.

Ik weet niet in welk land de simkaart gebruikt is dat het de ene keer wel werkte en de andere keer niet, op welk netwerk gebeurde dit? In Frankrijk heb je de zogenoemde Zone Blanches waarbij je alleen het netwerk F-Inter/F-Connect ziet en het faciliterende netwerk (SFR/Orange/Bouygues). Op het F-Inter/Connect netwerk is geen dataverbinding mogelijk, alleen op Bouygues/Orange. Dit kan een reden zijn waarom de R36 niet werkte.

Overigens voor diegenen die gezegend zijn mijn IP te kunnen zien: De hartelijke groeten vanuit Frankrijk met een 15 GBP Three bundel van 25Gigabyte, werkend op alle devices! :)
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels E



Bericht door KTManiac »

Ik wil voor de komende zomervakantie een Three UK data SIM aanschaffen maar vraag me af of ik in NL al kan checken of 't allemaal werkt in m'n MiFi. NL is immers geen FAH land.
Kan ik iets testen hier of ga ik er pas in Denemarken achter komen?
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels E



Bericht door Marius HRL »

@KTManiac,

ALS je een preloaded SIMkaart koopt, kun je het best zo kort mogelijk voor vertrek registreren en activeren, met uitgeschakeld dataverkeer. Zodra je via de SIMkaart contact maakt met een telecomprovider begint de looptijd van de preloaded databundel.
Voor het registreren volstaat een dataverbinding via WiFi, maar vereist de ontvangst van de SMS van Three UK (met de registratiecode) verbinding met een telecomprovider.
Je kunt de werking van die SIMkaart reeds in NL checken, MAAR ALS je dat wilt doen door verzending van een SMS of benutting van de datafunctie via de SIMkaart, moet je tegoed op de SIMkaart hebben en betaal je daaruit per benutte MB of verzonden SMS.
ALS je een 'losse' Three UK SIMkaart koopt, kun je thuis registreren met geblokkeerd mobiel internet en tegoed kopen. Het is echter raadzaam om pas een datavolumebundel te kopen, vlak voor vertrek uit NL (of in het land van bestemming via een toegankelijk WLAN-netwerk) en de MiFi of een ander apparaat met die SIM erin pas in te schakelen bij aankomst in het FaH-land. Want, zodra je NA AANKOOP van de datavolumebundel (VIA de SIMkaart) contact maakt met een lokale telecomprovider, begint de looptijd van de gekochte databundel.

ALS je de data-SIMkaart vaker dan drie maanden per jaar in een FaH-land wilt benutten, is voorkomen van toepassing van de driemaanden-FAH-gebruik (zie Kennisbank-artikel) raadzaam.

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels E



Bericht door KTManiac »

Dank je voor je duidelijk en volledig antwoord Marius! :bow:
Genoeg zaken om rekening mee te houden idd.
Gebruikersavatar
Rolling Rodie
Moderator
Berichten: 22981
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
Locatie: Borger
Contacteer:

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels E



Bericht door Rolling Rodie »

@marius: Heb net gebeld met Three maar ik moet de simkaart in een dongel stoppen en aansluiten op een laptop en dan terugbellen? Vind het een beetje vreemd, kunnen ze dat niet anders controleren?
Met vriendelijke groet,

Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels E



Bericht door Marius HRL »

Ze willen kunnen vaststellen dat jij de eigenaar bent van die SIMkaart en dan is dit een manier.
Omdat het een dataSIMkaart is, is gebruik in een dongel zinnig.

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Rolling Rodie
Moderator
Berichten: 22981
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
Locatie: Borger
Contacteer:

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels E



Bericht door Rolling Rodie »

Zucht, hopeloos :bang:
Ze begrijpen me niet en nou zegt ze ook nog dat ik de simkaart niet in een iphone mag gebruiken?
Met vriendelijke groet,

Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels E



Bericht door Marius HRL »

Vervelend voor je!
In mijn Kennisbankartikel maakte ik al melding van de niet-eenduidige spelregels van Three.
Niet bedoeld voor gebruik in smartphones. Elders: tethering in iPhone wordt geblokkeerd.
In een dongel of MiFi mag wel; in een oudere Android-smartphone ging goed.

Wij benutten nu zo'n Three-kaart in Frankrijk; in ern E583c.

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels E



Bericht door KTManiac »

Three UK kaartje vandaag ontvangen en geregistreerd.
Via RechargemySIM vervolgens Three UK tegoed gekocht en het tegoed voucher geactiveerd bij Three UK, dat tegoed is nu ook zichtbaar op My3Account bij Three UK.
Hiervan op de Three UK site nog geen databundel gekocht, daarmee wacht ik dus tot een dagje voor vertrek.

Wel even gechecked of ik 't werkt in m'n Huawei MiFi, en geen enkel probleem. Meteen dataconnectie.
MiFi rap weer uitgezet want ik betaal in NL buiten bundel roaming kosten uiteraard nu.....

Lijkt allemaal wat gecompliceerd maar met je uitleg is 't eigenlijk heel simpel! :D
Dank je Marius! :thumbup:
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels E



Bericht door Marius HRL »

Recent is er bij Three UK het een en ander veranderd in de bruikbaarheid.
Goed nieuws is het feit dat inmiddels 42 landen (EU en daarbuiten) beschouwd worden als Feel-at-Home-landen (FaH)

Doordat ook Nederland een FaH-land geworden is, is gebruik in NL niet langer een mogelijkheid om de beperking rond het aantal maanden waarin je per jaar uitsluitend in FaH-landen kunt internetten, te omzeilen.
Bovendien is het maximaal aantal toegestane kalendermaanden, waarin je de SIMkaart uitsluitend in een FaH-land gebruikt, verlaagd van drie naar twee. Overschrijding van die regel kan leiden tot blokkering van verder gebruik in FAH-landen.
Three UK geeft aan dat de gebruiker een waarschuwing krijgt voordat die opschorting van roaming doorgevoerd wordt.
Mij is onduidelijk hoe deze spelregel gehanteerd gaat worden.

De gebruiksmogelijkheden van Three-UK-SIMkaarten zijn dus drastisch veranderd.

Ik zie vooral mogelijkheden voor het gebruik van 'voorgeladen' data-SIMkaarten, zoals :
* 1 GB / 30 dagen (eBay: 14 euro)
* 3 GB / 3 maanden (eBay: 19 euro); veiligheidshalve te benutten in 2 maanden
De meeste eBay-adverteerders hebben de wijziging van het aantal FaH-landen nog niet doorgevoerd...

Ik heb het Kennisbank-item over deze SIMkaarten inmiddels bijgewerkt: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=15&t=8450083
Graag ervaringen in deze open berichtendraad posten!

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels EU)



Bericht door GeMa »

Misschien vloeken in de kerk, maar waarom zo ingewikkeld?

Ik heb recent een KPN unlimited abonnement afgesloten voor 25 euro.

Onbeperkt data in NL (fair use 5 Gb p/d, gratis diezelfde dag iedere keer met 1 Gb te verhogen) en 25 Gb p/m binnen de EU. Met als bonus 150 min/SMS per maand.

Dus, geen gedoe met een buitenlandse kaart, (veel) meer Gb's en thetering geen probleem.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels EU)



Bericht door KTManiac »

Wellicht heb je gemist dat dit topic al weer van een tijdje terug dateert.... :wink:
Ik gebruik m'n Three UK kaart nu inderdaad ook niet meer nee, maar een jaar of 5 geleden was het een heel interessante manier om betaalbaar data in het buitenland te kunnen gebruiken.
Nu inderdaad gezien de ontwikkelingen van de afgelopen jaren niet echt aktueel meer.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Three UK data-SIMkaart: een tarief in 19 landen (deels EU)



Bericht door GeMa »

8-)
KTManiac schreef:
di 30 mar 2021, 9:32
Wellicht heb je gemist dat dit topic al weer van een tijdje terug dateert.... :wink:
Ik gebruik m'n Three UK kaart nu inderdaad ook niet meer nee, maar een jaar of 5 geleden was het een heel interessante manier om betaalbaar data in het buitenland te kunnen gebruiken.
Nu inderdaad gezien de ontwikkelingen van de afgelopen jaren niet echt aktueel meer.
Plaats reactie