Fon Access Point: gratis WiFi voor iedereen?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
rolly
Berichten: 785
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 10:17



Bericht door rolly »

berriaaf schreef:Sinds vandaag ook Fonera lid. Nu maar afwachten hoe lang het duurt tot dat het Access Point kastje wordt afgeleverd.
Berriaaf,

Sedert verleden week lid maar pas gisteren de bestelling, overschrijving van 20 EURO via VISA kaart. Kreeg antwoord dat de leverings tijd 3 weken kon zijn, kijk er naar uit om het aan te sluiten en te gebruiken :-)
Sweden expert
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Dag Aloys,

Ook ik vind de mogelijkheden van Fon/Fonera buitengewoon aantrekkelijk! En het principe van elkaar helpen, spreekt mij erg aan. Net het Camperforum ;-)

Maar net als Jos/Inferno aarzel ik. Ik heb dat verhaal van die meneer Björck goed gelezen en ben van mening dat het aanduiden van de reactie van Jos met "beren op de weg" niet helemaal fair is. Wie had een paar jaar gelden mogelijk gehouden dat wormen en virussen de besturing van complete PC's zouden kunnen overnemen?

Het gaat hier om persoonlijke zaken als vertrouwen en verantwoordelijkheid.
Zolang providers het aansluiten van een Fonera niet verbieden (maar ook daarna) is het ieders eigen keuze/verantwoordelijkheid of hij/zij wel z'n toegang tot het snelle Internet wil openzetten voor derden ('legaal' via Fon of via een hack).
Het aspect verantwoordelijkheid heeft betrekking op het bieden van toegang aan derden (al dan niet uitgenodigd) voor het doorgeven van eventueel illegale inhoud of het verrichten van illegale handelingen via jouw aansluiting (dit geldt overigens ook nu al als je een onbeveiligd draadloos netwerk hebt!)

Waar de Fonera wordt aangesloten achter je router heeft de Fonera in beginsel toegang tot je netwerk (dat betekent niet dat de Fon-gast die toegang ook heeft! Björck beschrijft het technisch haalbare scenario dat de firmware van de Fonera door kwaadwillenden wordt gewijzigd.
Alleen uitvoering van die firmware in ROM (read-only-memory) kan dat voorkomen.

Je hebt volkomen gelijk dat de mensen van Fon geen incompetente klungels zijn. Maar......... krijg jij ook regelmatig van die berichten dat er ernstige veiligheidslekken zijn geconstateerd in de software van dhr. B. Gates c.s. ???

Het leven bestaat (ook) uit risico's nemen. Wat betreft mijn PC benut ik firewalls, virusscanners en beveiligde routers om ellende en schade te voorkomen. Zo goed als er gasten zijn, die desondanks 'bij wijze van hobby' proberen die beveiligingen te omzeilen, zijn er ook figuren die dat Fon-netwerk zullen proberen open te breken.
Tot voor kort dacht ik dat een WEP-beveiliging met een goede sleutel afdoende was voor de beveiliging van m'n draadloze netwerk. Tot ik op internet een instructie vond hoe je elke WEP-beveiliging binnen 10 minuten gekraakt hebt.
Hoe lang is jouw en mijn WPA-beveiliging waterdicht? Jij vertrouwt er (vooralsnog) op dat die beveiliging afdoende is, anders sloot je geen Fonera aan op je router. Maar dacht je dat niet ook van de WEP-beveiligde voorganger van je router?

De reactie van Fon op dat artikel van Björck ontbreekt nog. Ik denk dat ik daar op wacht, voor ik meedoe.
Ik heb overigens soortgelijke aarzelingen bij programma's als Skype etc.

Groeten,
Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
avus
Berichten: 21
Lid geworden op: za 28 feb 2004, 13:55
Locatie: Nijmegen

Promotiecode



Bericht door avus »

Hallo
Mocht er nog iemand een promotiecode over hebben, dan houd ik mij aanbevolen, zodat er ook in Nijmegen oost een gratis wifi punt bij kan komen.
alvast bedankt

garoeten
Bert
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

Bedank voor support Marius.
Aloys, het gaat mij er beslist niet om een product als Fonera af te kraken. Maar als je even verder kijkt op Google dan vindt je tientalle instructies om de beveiliging die Fonera heeft aangebracht te veranderen. Dan zal je zeggen, wat maakt het mij nou uit wat iemand met zijn AP doet? Maar het risico is zeker niet ondenkbaar dat een groepje randfiguren zich opwerpen als Fonera's en vervolgens vie de aangepast AP's al het verkeer dat ze van Aliens en bills en linussen ontvangen weg te sniffen. op die manier actief allerlei belangrijke informatie van je afsnoepen om daarmee aan de gang te gaan.
Wat willen mensen op vakantie op internet doen?
even Camperforum kijken? daar zoek ik echt geen ap voor hoe leuk ik het ook vindt. Ik zal best kijken als ik toch verbonden ben maar ik ga er niet voor op pad.
Waarom dan wel? Om even te kijken hoe het met het Saldo is gesteld...
Waar of niet?
De kans dat een Ap op een goed bereikbare plaats in een vakantie gebied daarvoor gebruikt gaat worden, hoe groot is die denk je?
Je kun er je kop voor in het zand steken maar als ik het hier kan verzinnen, denk je dat ik dan de enige ben? De integriteit van al de bank communicatie middelen is allang niet meer gegarandeerd zodra je geen vaste verbinding meer hebt. Dus denken dat die niet te kraken is is niet eens aan de orde. Een goed gejat signaal neemt jou hele banksessie over nadat je hebt ingelogd en stuurt jou gewoon een time out en jij maar proberen opnieuw in te loggen terwijl je wordt leegeplunderd.

Dat kan kan je dus met een gehackt Fon accesspoint en dat is zeer Lucratief. Zeker omdat je een gehackt AP ook op afstand kan beheren ipv Fon.
Kan je tenminste gewoon in Afrika blijven.

Het volgende bezwaar is een pricipieel commercieel bezwaar. Het doel van Fonera is het stichten van een wereld dekkend wifi netwerk dat zij helemaal alleen vanuit Spanje kunnen beheren. Zij hebben alle rechten op jou AP en niemand garandeerd je dat dat alleen op de fon kant is. Wie garandeerd mijn dat mijn surfgedrag niet op een dag onderwerp wordt van een gerichte commeciele actie aan mijn adres? Daarnaast gaan we in de nabije toekomst mobiel bellen via wifi normaal vinden. Het is de volgende stap in telecom land. Wat denk jij dat Fon gaat doen met al die door de gebruikers betaalde AP's?

Hoe langer ik erover nadenk deste meer redenen zie ik om het niet te doen. Het staat wat mij betreft ieder vrij om het wel te doen hoor, maar er mag best een kritische noot aan worden toegevoegd.

Doe vooral wat je leuk vind maar wees jezelf bewust van de risico's die je loopt.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel



Bericht door Cee Pee »

Op Texel heb ik geen Fon punt kunnen vinden dus als ik via iemand lid kan worden kan ik het realiseren, er is ruimte zat bij mij voor de deur om de camper even te parkeren.

Graag hoor ik van iemand

Groeten Cor.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19158
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Hoi Jos,

er zit wel wat in, in wat je schrijft, maar ik vind dat allemaal erg theoretisch. Het is net als met virussen: ik zit al bijna 15 jaar op internet en heb 2 of 3 keer een virusbesmetting gehad, in alle gevallen door mijn eigen domme schuld (klikken op iets waar je van te voren al twijfels bij hebt).
Je kunt exact zo'n verhaal houden over het gebruik van de computer in het algemeen, en de aansluiting op internet in het bijzonder. En dan de mensen afraden om een computer aan te schaffen, of, als ze wel een computer hebben, vooral niet een internet-aansluiting te nemen!
Eén van mijn buren is om het leven gekomen terwijl hij, nota bene voor zijn eigen huis, de straat over stak! Blijf ik nou de rest van mijn leven binnen zitten? Dacht het niet...

Zoals je al schreef, het leven zit vol risico's. En persoonlijk schat ik dit risico in als een heeeeeeeel kleintje. Zes weken heb ik dat Fon_AP al, en er is nog niet één gast voorbij gekomen. Wie wil mijn netwerkje nou hacken?

Ik zou het leuk vinden als er zo nu en dan een mede-camperaar, die in Kampen komt overnachten, bij mij even zijn post ophaalt. Of het forum bezoekt (dat kan iedereen, ook niet-leden: het forum is de website die ik als "gratis toegankelijk" heb opgegeven!)
Daar heb ik zelfs nog de aanschaf van een extra (buiten)antenne voor over, om het bereik zo optimaal mogelijk te maken.

En wat voor mij natuurlijk belangrijk is: ik heb zélf op reis access points nodig. Ik heb wel een T-Mobile-kaartje in mijn laptop, maar dat kost € 8,00 per Mb! En dan is het toch fantastisch dat ik niet meer hoef te zoeken naar steeds schaarser wordende onbeveiligde Access Points, waar ik "stiekum" even kan internetten?
TomTom brengt mij snel en probleemloos naar een mede-clublid, waar ik op mijn gemak even kan internetten, gratis en voor niets!

Deur giet ut moar umme! :lol:

ps: je gaat voor mijn gevoel wel érg ver als je Fon als een mogelijke samenzwering gaat zien. Als blijkt dat er achter Fon een 'duivelse' organisatie schuil gaat, dan trekken we de stekker er toch weer uit en gooien ons AP'tje in de Kliko? Trouwens Fon wordt gesponsord door Google (ik dacht met € 21 miljoen) en dat is ook al zo'n dubieuze club, die ál onze internet-activiteiten in de gaten houdt en vastlegt... :?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Liedwien
Berichten: 1010
Lid geworden op: zo 08 jun 2003, 0:21



Bericht door Liedwien »

Ik begrijp de zorgen van Jos en anderen, maar ik ben met Aloys eens dat er wellicht te veel beren gezien worden. Met andere woorden: ik ga binnenkort ook maar eens een FONner worden (hoe heet zoiets ook alweer?). 8)
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

Aloys,

Niets duivels aan hoor, Maarre toevallig lees ik gisteren op Nu.nl (van KPN) dat Google een mobiele telefoon gaat uitbrengen... :shock:
Maar nogmaals laat niemand zich storen aan mijn bijdrage. Het is 'slechts' de andere kant van het verhaal.
En doe ermee wat je goeddunkt, dat doe ik ook :wink:

Oh ja en qua security ben ik gewoon een beetje ehh hoe zal ik het zeggen...
hooked...

Maar ja je kan maar een vak hebben.
bluebird
Berichten: 299
Lid geworden op: za 13 mar 2004, 20:12



Bericht door bluebird »

Hoi,

Ik denk dat er in Dr88 ook een Fonero bijkomt. Een prachtig initiatief, heb er wel vertrouwen in.

Al actieve Fonero's:

Wat is in de praktijk het bereik van je Fon -zender? Moet ik denken in 20, 30, 40 of meer meters??Enne,... het bereik kun je groter maken met een andere antenne? Daar al ervaringen mee op het forum?

Even terug komend op het verhaal van Inferno over inbreken op Fon AP-points: geldt dit dan niet voor elk draadloos (router) net- werk? Als je een Fon AP kunt kraken, moet dat ook lukken met elk WPA beveiligd draadloos net- werk toch?

Bluebird
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19158
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Jos, ik hoop niet dat ik te fel reageerde :wink:
Ik ben gewoon érg enthousiast van dit systeem, en dan ben ik geloof ik net een terriër, ik bijt me er nogal in vast...

Wat het bereik betreft: dat is goed, beter dan veel apparaatjes uit de winkel. Maar het is toch sterk afhankelijk van waar je het kastje neerzet. Denk aan tussen de 10 en 50 meter. Als ik merk dat er mensen gebruik maken van mijn AP'tje, bijv. camperaars die Kampen bezoeken, dan overweeg ik een eenvoudige buitenantenne om het bereik wat groter te maken (en tegelijk het zend- én ontvangstsignaal wat sterker).

Maar op zich is dat niet nodig. Wie bij mij wil internetten kan het best naar het parkeer-pleintje aan de achterkant van de woning rijden. Aan die kant staat het zendertje voor het raam op de eerste verdieping.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
SunMaster
Berichten: 1421
Lid geworden op: zo 18 apr 2004, 0:31
Locatie: Kleve (D)



Bericht door SunMaster »

Aloys schreef:bijv. camperaars die Kampen bezoeken, dan overweeg ik een eenvoudige buitenantenne om het bereik wat groter te maken (en tegelijk het zend- én ontvangstsignaal wat sterker).
Als we vanaf de camperplaats in Kampen kunnen internetten is het wel goed hoor Aloys. :lol: :lol:

Groeten,
Jaap
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19158
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Dan mag ik wel een schotel die kant uit richten!! :lol:

Maar als ik nou eens iemand zou kunnen benaderen op het gemeentehuis...? Dan kunnen alle campers internetten!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

ik zag op de fon site iets over een uitnodiging..??
zijn die er of kom je er niet onderuit om toch die 44 euro te betalen..??
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Dag Bluebird,

Het gaat in dit geval niet speciaal om de toegangsbeveiliging van draadloze netwerken in het algemeen: WPA is nog niet./nauwelijks te kraken, WEP-beveiliging kraak je in 10 minuten.

Het gaat om de risico's van een Fonera-AccessPoint (AP) aangesloten op jouw router. De Linux-beheerprogrammatuur van zo'n Fonera is opgeslagen in herschrijfbaar geheugen (ROM) en kan door Fon op afstand worden aangepast. Die meneer Björck ziet daarin risico's: als Fon dat op afstand kan, kan ook een hacker die beheerprogramma's aanpassen en de Fonera's op afstand bedienen. Björck ziet o.a. het risico van afkijken van jouw privé-internetverkeer, inbraak in je systeem en misbruik van jouw Fonera en/of heel veel Fonera's tegelijk voor het verspreiden van spam of andere illegale acties (massale aanval op websites etc).

Het is natuurlijk deels een theoretische discussie (vergelijkbaar met die over de stemcomputers), maar nadat makers van computerwormen in de praktijk demonstreerden hoe ze duizenden computers tegelijk naar hun hand konden zetten, is het risico iets minder theoretisch. En je PC kun je nog beveiligen met virusscanners, firewalls etc, maar wat er in dat Fonera-kastje gebeurt onttrekt zich volledig aan je beeld.

En laten we ons met z'n allen realiseren dat alleen dankzij de waakzaamheid van kritische lieden als Björck en andere slimpies er voortdurend zwakke plekken worden opgespoord in computerprogramma's en -systemen, voordat hackers die kunnen misbruiken.

Een tijdje geleden demonstreerde een van mijn computervrindjes hoe hij simpel kon rondkijken in de (slecht beveiligde) PC van iemand, die spam bleek te verspreiden.

Net als Aloys is mij de ellende van virussen etc. nagenoeg bespaard gebleven, maar voorkomen is beter dan....

Groeten,

Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Plaats reactie