GPS-ontvangst valt weg

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Plaats reactie
Gré
Berichten: 506
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:54
Locatie: Ugchelen

GPS-ontvangst valt weg



Bericht door Gré »

Onderwyeg valt soms zo maar mijn gps ontvangst weg. Vooral wanneer het erg slecht weer is, met name vaak in Oostenrijk en Zuid-Duitsland.
Ik werk met een losse gps ontvanger en laptop met daarop route 66 2005 geïnstalleerd.
Soms krijg ik zelfs bij opstarten de melding dat de gps ontvanger niet te vinden is.
Heeft iemand ook dezelfde problemen?
Zou het een oplossing zijn om een nieuwe modernere ontvanger aan te schaffen die meer saterlieten kan ontvangen?
Groetjes Gré
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen



Bericht door 't Busje »

In principe moet een GPS-ontvanger rondom de horizon kunnen zien. Dat lukt achter de voorruit van een camper of auto dus al nooit. Als je dan bovendien in een dal langs een steile wand en/of onder bomen rijdt, wordt er nog meer "zicht" afgeschermd en is er onvoldoende informatie voor een "fix".
Je kunt een losse GPS ontvanger daarom het beste op het dak zetten.

Bij mijn weten heeft slecht weer niet of nauwelijks invloed. Ik heb daar tenminste nooit iets van gemerkt.

Als je GPS-ontvanger erg oud is, kan de interne accu op zijn. Dat betekent dat er elke keer een "koude start" gemaakt moet worden, wat onder slechte omstandigheden tot 10 minuten kan duren.

Evert
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Hymercamp »

Inderdaad, een GPS onvanger moet kunnen ZIEN. Hij "kijkt" wel door het plastic van je dakluik heen.
Gevels van huizen in een stad bijvoorbeeld belemmeren, vooral bij een alkoofcamper, het "uitzicht" en zal er ineens geen sateliet meer "te zien" zijn. Het dak van de wagen is de beste oplossing, zodat hij rondom de hemel kan afzoeken naar satelieten.
Op mijn site heb ik mijn oplossing (de beschrijving van de GPS-muisinbouw) bij mijn alkoofcamper beschreven, de GPS antenne onder het dakluik dus. Waar ik ook ben, altijd heb ik een prima ontvangst (behalve in tunnels en viaducten.... :lol: )

Groet, Willem
Robin
Berichten: 11
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:03
Locatie: Oegstgeest



Bericht door Robin »

Afgezien van afscherming door gebouwen en dergelijke, kan het inderdaad zo zijn dat ongunstige weersomstandigheden (hoeft geen noodweer te zijn) het satellietsignaal verzwakken, soms dagen achter elkaar.

Ook 'zonnestormen' kunnen voor zoveel achtergrondstraling zorgen dat satellietontvangst moeilijker wordt. Als je ontvanger toch al op een ongunstige plek zit kan dat net het verschil maken tussen wel een positie en geen positie.

Succes,
Robin
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 300 tekens.
Plaats reactie