Access Points opsporen met de PDA

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Access Points opsporen met de PDA



Bericht door Aloys »

Hoi,

ik heb een MDA Pro-telefoon, ook wel bekend als Qtek 9000. Nogal een "koelkast", maar wel leuk!

Afbeelding

Er zit Wifi in, en met een Netstumbler-achtig programmaatje (WiFiFoFum) kan ik Access Points opsporen en meteen zien of ze beveiligd zijn. Dit programma werkt ook op PDA's.
In combinatie met bijv. een Bluetooth GPS-ontvangertje kun je AP's inclusief hun locatie opslaan en op een kaart zichtbaar maken!
Een stukje daarover heb ik geschreven op http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?p=208960#208960
Laatst gewijzigd door Aloys op do 19 jun 2008, 8:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

Je kunt ook netstumbler gebruiken. Er is een light versie die op pda's draait.

Zie hier Ministumbler
Liedwien
Berichten: 1010
Lid geworden op: zo 08 jun 2003, 0:21



Bericht door Liedwien »

Leuk, Aloys! Zodra die van ons terug is, gaan we al die dingen die jij hebt uitgezocht eens proberen!

We hebben 'm door tijdgebrek nauwelijks kunnen gebruiken, aan de kant gelegd en toen we er vorige week allerlei dingen op wilden gaan zetten, deed 'ie niets meer. :shock: :cry:

T-Mobile biedt als leentoestel een gewone telefoon aan. Tja, daar navigeer je niet echt lekker mee en internetten/mailen zit er ook al niet in.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen



Bericht door 't Busje »

Het Camperforum ziet er op een HP iPAQ 1950 prima uit.
De ingebouwde iPAQ Wireless pakt Access Points prima op.

Evert
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Ik kan ze prima opsporen, met de MDA. Lukte me alleen niet om verbinding te maken, dat moet ik nog even uitzoeken...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 6401
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:21
Locatie: Kamerik
Contacteer:



Bericht door Stef »

Aloys schreef:Ik kan ze prima opsporen, met de MDA. Lukte me alleen niet om verbinding te maken, dat moet ik nog even uitzoeken...
Dat probleem had ik ook met mijn MDA Vario. Open netwerken genoeg in Frankrijk maar ik kwam er niet op.
Terwijl ik thuis prima kan inloggen op ons eigen beveiligde netwerk en deze ook kan gebruiken om op te internetten.(met wep-sleutel)

Gr,
Stef.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen



Bericht door 't Busje »

De iPAQ RX1950 draait onder Windows Mobile 5 en heeft een ingebakken Internet Explorer Mobile.
Ik heb het Camperforum tot dusverre alleen thuis (op een versleuteld WPA-PSK netwerk) bekeken, maar ik verwacht dat het resultaat onderweg niet echt anders zal zijn.

Evert
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 6401
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:21
Locatie: Kamerik
Contacteer:



Bericht door Stef »

't Busje schreef:De iPAQ RX1950 draait onder Windows Mobile 5 en heeft een ingebakken Internet Explorer Mobile.
Evert
Daar draaien de MDA Vario en de Pro ook op.

Gr,
Stef.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen



Bericht door 't Busje »

Beste Aloys en Stef,

Jullie reacties hebben me nieuwsgierig gemaakt. Ik ben vanavond eens in de buurt gaan wandelen met mijn PDA. Onderweg heb ik twee open netwerken gevonden, waarmee ik zonder probleem toegang tot internet en het Camperforum kreeg (niet uit de cache, want verschillende forums). De verbinding was niet altijd even geweldig, maar dat is niet verbazingwekkend met vrijstaande huizen en diepe voortuinen. Het gaat een beetje ver om in de voortuin van een vreemde te staan internetten :wink: .
Ik heb ook enkele "open" netwerken gevonden die toch om een netwerksleutel vroegen en niet toegankelijk waren. Ik weet niet wat "open" in dit verband betekent.

Evert
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Ik zal het ook eens proberen. Moet ik wel wandelend de buurt in, met mijn telefoon :lol:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 6401
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:21
Locatie: Kamerik
Contacteer:



Bericht door Stef »

Goed idee Evert.
Het is lekker weer, ik ben ook even aan de wandel.

Gr,
Stef.
avbrande
Berichten: 4998
Lid geworden op: zo 07 aug 2005, 14:12



Bericht door avbrande »

Stef schreef:
Aloys schreef:Ik kan ze prima opsporen, met de MDA. Lukte me alleen niet om verbinding te maken, dat moet ik nog even uitzoeken...
Dat probleem had ik ook met mijn MDA Vario. Open netwerken genoeg in Frankrijk maar ik kwam er niet op.
Terwijl ik thuis prima kan inloggen op ons eigen beveiligde netwerk en deze ook kan gebruiken om op te internetten.(met wep-sleutel)

Gr,
Stef.
Dan wordt MAC filterring gebruikt. Dus als de router jouw Mac adres niet kent kom je ook niet binnen in dat netwerk!
Ton The Camperman ------- Hymer E610 1996 ------- Fiat Ducato 2,5 TDI ------- Maxi-chassis 230
Afbeelding

*Vroeger dacht ik altijd "later", later dit, later dat, enz.
Ik zeg niet langer later, ik vervul vandáág mijn (camper)dromen!!*
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen



Bericht door 't Busje »

Als je ziet hoeveel huis-, tuin- en keukennetwerken volledig open staan, vraag ik me af hoe vaak MAC-filtering aan staat. Je moet het MAC-adres van je WiFi kaartje al kunnen vinden om MAC-filtering toe te passen.
Ik denk dat het probleem er meer in zit dat je rondrijdend met de auto al te ver van het AP af bent op het moment dat het gesignaleerd wordt.
Het bereik van een thuis-AP is circa 25 meter. Daar ben je met de auto zo doorheen, omdat je al langs de rand van het bereik rijdt.

Maar ik ben benieuwd naar de wandelingen van Aloys en Stef.

Evert
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 6401
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:21
Locatie: Kamerik
Contacteer:



Bericht door Stef »

Even een kleine update. Gisteravond bleek ik nog onvoldoende accucapaciteit te hebben om te gaan te gaan testen. Zul je altijd zien.
Vanavond geen tijd gehad.
Ik hoop morgen de honden even mee te kunnen nemen voor een uitgebreide wandeling.

Het probleem zat hem trouwens niet in de afstand tot de AP's.
We stonden ook een dag of 5 in St. Maries de la mere en ik heb op m'n gemakkie door het dorp gelopen, de Vario als een wichelroede voor me houdend. De signaalsterkte was menigmaal fantastisch maar ik kwam er gewoon niet op ondanks het feit dat ze niet beveiligd waren. Dit was bij een stuk of 10 het geval, redelijk frusterend dus.
Als ik even tijd heb dan zoek ik hier in het dorp met de laptop in de auto even een netwerk op waar ik op kan, vervolgens zal ik het met de Vario proberen. Met de laptop heb ik trouwens bijna nooit problemen om in den vreemde te internetten. Dat zal toch me met die telefoon ook moeten lukken.
Misschien toch een instelling, al die Fransozen de MAC-filtering aan lijkt me sterk.

Gr,
Stef.
Laatst gewijzigd door Stef op do 24 aug 2006, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie