BPM ter discussie

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Plaats reactie
Olof en Belinda
Berichten: 1371
Lid geworden op: za 31 jan 2004, 16:18

BPM ter discussie



Bericht door Olof en Belinda »

Bijgaand bericht kreeg ik vandaag van één van de Nederlandse Europarlementariërs, Toine Manders. Overal waar ik staat, moeten jullie dan ook zijn naam lezen.

In 16 van de 25 lidstaten moet je belasting betalen bij de aanschaf van een auto. De verschillen in percentages zijn behoorlijk. In Nederland bedraagt de BPM ongeveer 25% van de totale prijs en hiermee bevindt ons land zich, verrassend, in de hoogste regionen. Dit betekent in de praktijk dat je op een auto van bijvoorbeeld 20.000 euro liefst 5000 euro aan de schatkist doneert! De huidige lappendeken van BPM-tarieven in Europa vormt een belemmering voor het vrij verkeer van auto's binnen de Interne Markt. Door de relatieve hoge BPM in Nederland kunnen met name jonge tweedehandse auto's uit Nederland maar moeilijk verkocht worden in het buitenland.

Al verschillende malen heb ik bij de Europese Commissie aangedrongen op maatregelen om deze verstoring van de Interne Markt teniet te doen. Het doet mij dan ook deugd u te berichten dat mijn oproepen niet aan dovemansoren waren gericht. Afgelopen dinsdag adviseerde de Commissie aan de Lidstaten om de BPM geleidelijk uit te faseren en te integreren in de reguliere wegenbelasting of eventuele kilometerheffing. Zo kan deze maatregel met gesloten beurzen worden ingevoerd. Ook stelt de Commissie voor om de hoogte van de wegenbelasting te koppelen aan de uitstoot van CO2 om milieuvriendelijk gedrag met een financiële prikkel te stimuleren. Ik juich deze voorstellen toe. Door de BPM te vereffenen met de wegenbelasting betaal je als automobilist niet meer voor bezit maar voor gebruik, wat veel redelijker is.

Hoewel het Europees Parlement formeel niets te zeggen heeft over belastingzaken, blijkt hieruit dat door politieke druk wél zaken in beweging gezet kunnen worden. Of het daadwerkelijk zover komt is echter vers twee. De Ministers van Financiën gaan zich over de plannen van de Commissie buigen en zijn besluiten op basis van unanimiteit. Dus als één land er geen heil in ziet, gaat het feest al niet door. En dan te weten dat landen als het Verenigd Koninkrijk notoire dwarsliggers zijn op gebied van belasting omdat zij dat als een inbreuk ervaren op hun soevereiniteit. Ook vrezen sommige landen een gat in hun begroting omdat de BPM in een keer de schatkist instroomt, terwijl de wegenbelasting veel geleidelijker binnendruppelt. De inkomsten voor de fiscus in Nederland bedragen een slordige 3,3 miljard euro per jaar.

Afschaffing van de BPM is dus nog geen gelopen race maar het ligt eindelijk op tafel. De bal ligt nu bij de Nederlandse regering in de Raad. Wordt dus vervolgd!
Gr. Belinda
Richard
Berichten: 32
Lid geworden op: di 24 jun 2003, 20:33
Locatie: Almere



Bericht door Richard »

Het lijkt leuk en ik juich het ook toe om geen BPM te hoeven betalen. Maar hoe voel je je als je net de volle mep BPM hebt betaalt en ze gaan uitfaseren. Dat moet dan wel serieus goed gecompenseerd gaan worden wil je er geen last van hebben.

Ik ben benieuwd
Plaats reactie