Zo regel je een laadpaal
Bij een VvE
Als u een oplaadpunt wilt op uw eigen parkeerplaats, heeft u toestemming nodig van de algemene ledenvergadering van uw VvE. Een VvE mag aan de plaatsing voorwaarden stellen. Als het VvE Modelreglement 2017 (artikel 28.3) van toepassing is, kunt u volstaan met een melding dat u een laadpaal heeft. Die moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zoals dat een erkende installateur het oplaadpunt aanbrengt en dat u achteraf een certificaat of garantiedocument kunt laten zien. Ook moet de opstalverzekeraar toestemming geven.
Privé laadpaal?
- seth_space
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Privé laadpaal?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Privé laadpaal?
Dat ligt nogal ingewikkeld, Paul. In de eerste uitleg ga ik er vanuit dat de binnenplaats eigendom is van de VvE. Om een laadpaal te laten plaatsen, zal je dat eerst moeten voorleggen aan de bewoners in een vergadering en wat jouw plannen zijn en wat er precies gaat gebeuren. Als je toestemming hebt gekregen, kan je pas een volgende stap zetten.
Ik vrees dat het graven van een sleuf voor de kabel, prijzig zal zijn. 80 meter is niet niks. Alle kosten komen voor jouw rekening.
Is de binnenplaats geen eigendom, dan ontkom je niet aan het voorleggen aan de VvE en toestemming van de gemeente. Immers, in het gebouw wil je wat kabels aanleggen en in de gemeente grond wil je een kabel aanleggen.
Verder zal je een regeling treffen voor de betaling van de stroom aan de VvE. Die betalingen verschijnen dan ook in de vergadering ter controle elk jaar.
Dit is wat ik ervan weet. In ons appartementen complex heeft er een bewoner ook een eigen laadpaal. In dit geval zijn eigen garage. Daar is flink wat gesteggel over geweest, omdat de bewoner (bestuurslid ook nog) het niet voorgelegd had. Meneer had toestemming gegeven om door de fundatie een gat te laten boren. Ik vind dat het hele akkefietje van geen kant klopt en rammelt aan alle kanten. De betaling van de stroomkosten gaan weer wel goed.
Wat mij handiger lijkt is het aanvragen van een laadpaal bij(op) de gemeente(grond). Voordat die paal er staat kan er wat tijd over gaan. De kosten ervan worden, dacht ik, door de gemeente gedragen. En zij leggen alles aan en regelen de plek en toestemmingen.
Arie
Ik vrees dat het graven van een sleuf voor de kabel, prijzig zal zijn. 80 meter is niet niks. Alle kosten komen voor jouw rekening.
Is de binnenplaats geen eigendom, dan ontkom je niet aan het voorleggen aan de VvE en toestemming van de gemeente. Immers, in het gebouw wil je wat kabels aanleggen en in de gemeente grond wil je een kabel aanleggen.
Verder zal je een regeling treffen voor de betaling van de stroom aan de VvE. Die betalingen verschijnen dan ook in de vergadering ter controle elk jaar.
Dit is wat ik ervan weet. In ons appartementen complex heeft er een bewoner ook een eigen laadpaal. In dit geval zijn eigen garage. Daar is flink wat gesteggel over geweest, omdat de bewoner (bestuurslid ook nog) het niet voorgelegd had. Meneer had toestemming gegeven om door de fundatie een gat te laten boren. Ik vind dat het hele akkefietje van geen kant klopt en rammelt aan alle kanten. De betaling van de stroomkosten gaan weer wel goed.
Wat mij handiger lijkt is het aanvragen van een laadpaal bij(op) de gemeente(grond). Voordat die paal er staat kan er wat tijd over gaan. De kosten ervan worden, dacht ik, door de gemeente gedragen. En zij leggen alles aan en regelen de plek en toestemmingen.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Privé laadpaal?
Je verhaal klopt wel ongeveer, Arie.
Mijn parkeerplaats is mijn eigendom.
De rest van de binnenplaats aats is van de VVE.
Indien ik mijn auto bij een paal in de publieke ruimte zou willen opladen, moet ik ook een parkeervergunning hebben, anders mag ik er niet staan....
Paul
Mijn parkeerplaats is mijn eigendom.
De rest van de binnenplaats aats is van de VVE.
Indien ik mijn auto bij een paal in de publieke ruimte zou willen opladen, moet ik ook een parkeervergunning hebben, anders mag ik er niet staan....
Paul
- dethleffsi6810
- Berichten: 248
- Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
- Locatie: brabant-valkenswaard
Re: Privé laadpaal?
zo'n batterij wil ik ook wel voor opslag thuisKroppie schreef: ↑wo 06 okt 2021, 9:06batterij??
https://www.duurzaamnieuws.nl/met-deze- ... k-opladen/
jos
Theo
-
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: Privé laadpaal?
In dat geval zal je eerst de toestemming van de VVE nodig hebben voor het leggen en aansluiten van de kabel op het appartement/flat waar je woont, vervolgens zal je de regionale netbeheerder (RNB) moeten vragen om een meetpunt aan te leggen en moet je een aanbieder of installateur vinden voor de aanleg van de laadpaal en het aanbrengen van de kabel.
Zolang het op eigen terrein is heb je volgens mij niets met de gemeente te maken, je hebt alleen met de VVE, je naaste buren van de parkeerplaats en de RNB te maken.
Re: Privé laadpaal?
Ja zo komt men er achter dat de overgang naar electric nog wel wat voeten in de aarde heeft.
Gr Aad
Gr Aad
-
- Berichten: 3735
- Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45
Re: Privé laadpaal?
Laatst gewijzigd door janmetdoka op do 02 nov 2023, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 18590
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
- Locatie: Provincie Groningen
Re: Privé laadpaal?
Volgens mij maakt dit alleen maar duidelijker dat het energienet het helemaal niet aan kan.dethleffsi6810 schreef: ↑wo 06 okt 2021, 12:51zo'n batterij wil ik ook wel voor opslag thuisKroppie schreef: ↑wo 06 okt 2021, 9:06batterij??
https://www.duurzaamnieuws.nl/met-deze- ... k-opladen/
jos
Slava Ukraini
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Re: Privé laadpaal?
is dus een mooie combinatie, zonnepanelen op dak en een batterij in de schuur, hoeft er niets teruggeleverd en geleverd te worden, dus geen extra belasting van het stroom net, en het maximum rendement van je eigen panelen.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Privé laadpaal?
Wat bij ons in het klein gebeurt in de camper, moet in het groot gebeuren in heel Nederland.
N.l. leidingdikte aanpassen aan de hoeveelheid stroom/volt/watt wat door de leiding moet.
Reken maar eens uit hoeveel megawatt er gebruikt gaat worden bij het opladen van ongeveer 8,7 miljoen elektrische auto's.
Mijn kennis daarover schiet tekort, maar er zullen hier wel een paar megawatt hoofden de berekening kunnen doen.
N.l. leidingdikte aanpassen aan de hoeveelheid stroom/volt/watt wat door de leiding moet.
Reken maar eens uit hoeveel megawatt er gebruikt gaat worden bij het opladen van ongeveer 8,7 miljoen elektrische auto's.
Mijn kennis daarover schiet tekort, maar er zullen hier wel een paar megawatt hoofden de berekening kunnen doen.
Groet, Ron Greven
Re: Privé laadpaal?
hoogspanningskabels van een halve of hele meter doorsnede,
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 18590
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
- Locatie: Provincie Groningen
Re: Privé laadpaal?
Of inzetten op waterstof.
Slava Ukraini
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19158
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Privé laadpaal?
Zomaar 'n mogelijkheid: veel zonnepanelen. Bij de eigenaar van een elektrische auto thuis, maar ook op de daken van kantoren en bedrijfsgebouwen, waarmee de accu's van elektrisch rijdend personeel onder kantooruren kan worden opgeladen. Op die manier krijg je meer spreiding.
En werk je thuis, dan kun je de auto ook gebruiken als opslag voor je eigen overtollig opgewekte energie.
Zag van de week een wijngaard met zonnepanelen erboven, een mooie combinatie. Ik ben geen onverdeeld voorstander van zonneparken, zonde van de verspilde ruimte. Ik zie meer in de combinatie met ander grondgebruik. In zuid-Frankrijk zag ik een parkeerplaats van een grote supermarkt, deels overdekt met zonnepanelen. De supermarkt goedkope stroom, de auto's lekker in de schaduw.
Er is denk ik nog een wereld te winnen met zonnepanelen, ook voor het opladen van elektrische auto's.
En werk je thuis, dan kun je de auto ook gebruiken als opslag voor je eigen overtollig opgewekte energie.
Zag van de week een wijngaard met zonnepanelen erboven, een mooie combinatie. Ik ben geen onverdeeld voorstander van zonneparken, zonde van de verspilde ruimte. Ik zie meer in de combinatie met ander grondgebruik. In zuid-Frankrijk zag ik een parkeerplaats van een grote supermarkt, deels overdekt met zonnepanelen. De supermarkt goedkope stroom, de auto's lekker in de schaduw.
Er is denk ik nog een wereld te winnen met zonnepanelen, ook voor het opladen van elektrische auto's.
Re: Privé laadpaal?
Ben ik momenteel mee aan 't stoeien, heb voor een prikkie een 25tal UPS accu's van 28Ah elk op de kop kunnen tikken.
Een kennis die in de Solar panelen zit vogelt nu uit welke omvormer en wat er verder nodig is om het geheel aan elkaar te knopen.
Wordt vervolgd.
Vopper
1mei dag van het pensioen🤓