Verschillende merknamen zelfde campers

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Verschillende merknamen zelfde campers



Bericht door Marco Polo »

Technische componenten zijn voor vrijwel alle campers hetzelfde.
Zal dus waarschijnlijk om afwerking gaan.
Afwerking kost tijd -> geld
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Verschillende merknamen zelfde campers



Bericht door gjvonk »

Dafluc schreef:Eriba is het caravanmerk van Hymer. Die heeft geen buscampers.
Heeft misschien niet meer, maar had zeker wel: google eens op afbeeldingen van Eriba buscamper: met name in Frankrijk kom je nogal eens buscampers type x250 tegen waar niet de naam Hymer op de grill staat, maar echt Eriba.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Verschillende merknamen zelfde campers



Bericht door gjvonk »

Marco Polo schreef:Technische componenten zijn voor vrijwel alle campers hetzelfde.
Zal dus waarschijnlijk om afwerking gaan.
Afwerking kost tijd -> geld
En een hoogglans hard gelakt meubelpaneel is duurder dan een een met plastic folie in houtdecor afgewerkte variant, net zo als Alcantara, leer of een geweven stof duurder zijn dan een kunstvezel bekleding.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Verschillende merknamen zelfde campers



Bericht door Marco Polo »

Je stelt die vraag hier maar helaas ben je net te laat voor de Messe.
Als je daar eens de diverse merken naloopt en kijkt naar afwerking en details (hoe men bijvoorbeeld bekabeling al dan niet netjes heeft weggewerkt e.d.) heb je al een antwoord.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Verschillende merknamen zelfde campers



Bericht door Marco Polo »

Sommige merken laten ook de kwaliteit versloffen en dan betaal je voor de naam.
Maar dat duurt natuurlijk niet heel lang.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Verschillende merknamen zelfde campers



Bericht door Marinus »

iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Verschillende merknamen zelfde campers



Bericht door iSonic »

gjvonk schreef:
wo 22 sep 2021, 9:55
Dafluc schreef:Je hebt het dan wel over budgetmerken. Wel goed om rekening mee te houden bij een vergelijk. En niet alle merken uit een groep zijn gelijk of vergelijkbaar.
Hoe groot zal het technische verschil zijn tussen een budget en luxe uitvoering? Hangt bij de budget uitvoering een deur aan 2 scharnieren en bij de luxe variant aan 3, worden er mindere kwaliteit technische componenten toegepast? Of is het budget verschil vooral te vinden in luxueuzer afgewerkte meubelpanelen, andere bekledingsstoffen en andere / luxere af fabriek accessoire opties?

Is dit niet vooral een verhaal wat gecreëerd wordt door de marketing meisjes en jongens? Wat vooral een beroep doet op emotie en ego?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Ik denk dat je daar deels gelijk hebt. De budget modellen zijn niet slecht. Ze zijn wat meer basic kwa looks. Er zijn weinig innovaties op hoe je een camper bouwt maar over het algemeen zie je die innovaties eerst op duurdere merken/modellen.

De duurdere merken zien er over het algemeen wat beter uit ( is ook een kwestie van smaak). Er is wat meer tijd besteed aan zaken mooi wegwerken, krommingen in panelen net wat duurder materiaal. Etc etc

Maar over het algemeen.hebben ze allemaal een dometic type 6 verwarming, koelkast en dakluiken (of een ander bekend merk). Ook hier: dometic maakt ramen die vrijwel vlak liggen met de buitenplaat. Zijn duurder maar voegt het echt wat toe?

De meeste staan op een fiat, Ford of soms Renault. Soms met camper chassis soms niet. Dat maakt blijkbaar niet uit want zowel budget als duur staan op camper chassis of andersom.

Dus ja bij een duur merk betaal je voor de looks en de naam en een klein stukje luxe. Kwa duurzaamheid doen ze niet voor elkaar onder.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Verschillende merknamen zelfde campers



Bericht door Marco Polo »

Net zoals bij een echt huis dus.
Wil je meer bling bling betaal je meer ;-)

Maar meer zorg kan zich natuurlijk ook vertalen in meer kwaliteit.
Heb dan van verhalen van Franse wagens dat ze uit de fabriek al een renovatie nodig hadden :D

Maar uiteindelijk zal daar geen verschil in zitten qua A of B merk van dezelfde club binnen bijvoorbeeld Trigano of Hymer.

Ook de luxe merken hebben hun dingetjes.
Blijft handwerk.

Soms hebben de wat goedkopere merken nog wel slimmer design dan de duurdere maar verklooien dit dan weer met goedkopere materialen.

Als je er dan zelf tijd in stopt om dit te verbeteren - en er de handigheid voor hebt - heb je ook aan een relatief goedkopere wagen natuurlijk een goede ;-)
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Verschillende merknamen zelfde campers



Bericht door macfocus »

iSonic schreef:
wo 22 sep 2021, 7:55
Carado, sunlight, glucksmobil.
Daar hoort Capron bij. Maar kort gemaakt onder die nama, rond 2012.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Tec
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 13:56
Locatie: Groningen

Re: Verschillende merknamen zelfde campers



Bericht door Tec »

Marinus, mooi overzicht van klasse waarin een camper valt.
Waar staan de afkortingen: AK TI VI KW in de rechter kolom voor?
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80315
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Verschillende merknamen zelfde campers



Bericht door Dafluc »

@gjVonk: Zo kun je kiezen voor betere kwaliteit ook noemen. Maar er zijn inmiddels prima budgetmerken die amper onderdoen. Zoals Malibu van Carthago.
Afbeelding
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Verschillende merknamen zelfde campers



Bericht door evdoetelaar+larana »

Tec schreef:
wo 22 sep 2021, 12:42
Marinus, mooi overzicht van klasse waarin een camper valt.
Waar staan de afkortingen: AK TI VI KW in de rechter kolom voor?
Alkoof
Teilintegriert
Vollintegriert
Kastenwagen (buscamper)
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Verschillende merknamen zelfde campers



Bericht door gjvonk »

@Marinus: zeker een mooi overzicht. Ik heb het even geprint.

En qua afwerking: daarin mogen smaken verschillen. Ik moet je wel eerlijk zeggen dat voor ons praktische bruikbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en eenvoudig te reinigen/onderhouden/herstellen zwaarder weegt dan uiterlijk en design: ik heb liever bank- en stoelovertrekken die ik zelf in de wasmachine kan wassen, dan een wit leren bekleding. Liever een meubelpaneel wat recht, goedkoper en krasbestendiger is dan een spectaculair gebogen hoogglans gelakte keukenblok deur. Een technisch goede afwerking met duidelijk schema's en netjes aangelegde kabels en leidingen vind ik wel belangrijk.

Ik ben weer heel wat wijzer; we hebben ook nog tijd genoeg. Mooi om met dit overzicht op zak naar beurzen te gaan en het internet af te speuren. Als we weer gaan kopen wordt het toch een jonge 2e hands die, gezien de toekomst, wel aan de Euro 6 criteria moet voldoen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Verschillende merknamen zelfde campers



Bericht door TestCase »

Misschien een beetje off topic. Ik heb een paar van die 'b'merken afgelopen maar al snel geconcludeerd dat dat niets voor mij was. Bij sommigen zijn bijv. platen scheef gezaagd en/of scheef gemonteerd, kieren van 1mm en soms groter. Ik zou mij constant lopen ergeren. En ja, het komt uit de breedte of lengte.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie