Vakantie een zoektocht naar plek om te wonen

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door appellover »

Ff reageren.
Kwam niet naar Spanje om te werken,lijfrente en overwaarde huis in Apeldoorn konden we 10 jaar goed van leven.
Als je nog moet werken blijf in Nederland ,de vriend van mijn kleindochter komt uit Madrid en werkt nu bij DSM in NL ,tegen 3 keer het salaris als in Spanje.
Zomers is het ons te warm ,vooral voor de honden,wij hebben airco maar onze honden moeten toch steeds naar buiten ondanks 40 graden.
Heb eerst 12 jaar in Zuid-Frankrijk gewoond en zelf een huis gebouwd, was mijn droom ,zelf huis tekenen en dan zelf bouwen .Heerlijke tijd.In de winter met caravan paar maanden naar de Algarve .
Maar werd ons te veel werk ,groot huis,5000 m grond.Frankrijk is ook duur geworden.
Dus alles verkocht voor heel goede prijs ( unieke locatie) .
Geen plus value omdat we er 10 jaar gewoond hadden.
Nu zijn we weer onderweg naar huis ,nog even bij de buren in Frankrijk langs .
Dan 2 maanden thuis en in december weer paar maanden naar de Algarve en rest van Portugal.
Wij vinden dat heerlijk leven.
Nee spreek geen woord Spaans ,ook niet nodig ,in ons dorp geen Spanjaard,allemaal uit Noord Europa ,Belgen ,Nederlanders ,Britten ,veel Noren.
Gr.Ron.
( Jelle wil ander plekkie en tussen Spanjaarden wonen )
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Zadowolony »

Met belangstelling volg ik altijd “ik vertrek” en “ het roer om” en sta verbaasd hoe onvoorbereid men alles in Nederland verkoopt en gewoon vertrekt. Vaak zonder de taal te spreken.
Als je jong bent kan ik dat nog begrijpen, je hebt immers weinig te verliezen. Maar hoe ouder je wordt hoe meer je hebt opgebouwd en hoe moeilijker het is alles achter je te laten.
In een strenge winter zou ik ook zo wel willen overstappen, maar daar zit je dan in een vreemd land waar je de taal niet van spreekt, het systeem niet kent en met niemand binding hebt. Voor de Spanjaarden ben je gewoon een allochtoon).
Tuurlijk kan je weer vrienden maken, maar is de band dan net zo close als met de mensen die je van kinds af aan kent? Is een mooi huis en een warm klimaat voldoende om gelukkig te zijn, of mis je familie en de sociale omgeving?
Waarom niet eerst , zoals al werd geopperd, eerst een tijdje met camper het land verkennen en ervaren hoe dat voelt? En waar je het het meest thuis voelt? In Nederland is het al een verschil of je in de Bible Belt terecht komt of in het Bourgondische Brabant . Dat streek verschil zal je in Spanje ook wel hebben.
Zelf ook jaren in het buitenland gewoond en weet dat het gras niet altijd groener is bij de buren .
Ben benieuwd naar jullie overwegingen.
erichendri
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door erichendri »

Mijn gepensioneerde oom doet het volgende :
Huis verkocht en klein appartament gekocht.
Stacaravan in de Ardennen waar hij in de zomerperiode is.
Vanaf oktober met redelijk grote caravan naar Benidorm tot april.
Het bevalt hem erg goed daar.
Veel gelijk gestemden die daar ook elk jaar komen overwinteren.
Als ik het zo hoor een gezellige boel.
Je zou dan ook kunnen kiezen om elk jaar in een andere kuststreek te gaan staan.
Met je rubber door de blubber.
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Autocaravana »

We hebben bijna tot ons pensioen 14 jaar in Spanje gewoond en gewerkt. Toen (4 jaar geleden) vonden we het tijd om terug te gaan naar Nederland, dat wil zeggen voor het zomerhalfjaar. Het winterhalfjaar reizen we naar Spanje en de rest van de wereld. Zonde om je te binden aan één plek, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Waar je moet gaan wonen (als je het toch per se wilt) is afhankelijk van je behoeften. Wil je opgenomen worden in de lokale gemeenschap dan moet je naar een dorp met weinig buitenlanders.
Wil je weinig Spanjaarden ontmoeten dan ga je naar een urbanisatie waar alleen buitenlanders wonen. Keus genoeg.

Het is overigens opvallend dat veel gepensioneerden maar tijdelijk in Spanje gaan wonen. Na een jaar of tien keren ze weer terug om allerlei redenen, zoals dichter bij de kinderen en kleinkinderen willen zijn, gezondheid, overlijden partner, verveling, heimwee.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Zijspan
Berichten: 2574
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Zijspan »

Wij zitten lekker in Portugal en dat is net als Spanje, het leven lacht ons toe hier met onze riante pensioen die hier bruto komt op de bank.
Groen is hier ook wel, maar in zomer water geven dan blijft het groen, fijne atmosfeer hier niet koud wel warm hier maar daar kwamen we voor, en tijd hebben voor alles dat is het hier wel.
En voordat je vertrekt alles in orde zetten in Nl en leer wat buitenlandse taal.
Zijn ook nadelen hoor, familie zit verder weg en het is hier meer zelf uitzoeken hoe alles werkt, dat doen we samen met de buren(Portugezen) die erg goed Engels spreken en behulpzaam zijn, en wij helpen hun weer.
Maar gaan niet meer in Nl wonen met de belasting druk daar en het snelle leven.
Wij zijn nog niet aan aow leeftijd maar gewoon gegaan.
Huizen zijn veel goedkoper hier maar dan zit er wel werk aan!
Eerst om een nif nummer en utente nummer dan kom je al een eind hier, wij kochten hier een auto en brachten een camper mee die voeren we in, maar er zijn diverse kantoortjes die niet samenwerken waar je langs moet gaan.
En weet waar je wilt gaan wonen in welke regio, zuiden is duur maar goed weer, noorden is groen dus vaak regen.
Wij wonen in midden Portugal tegen de grens Spanje, waarom ? Daar kwamen we ons huis tegen wat ons aanstond en te koop was.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door AadenAnke »

Wij hebben een best goed en vol sociaal netwerk wat we geen van 2 zouden willen missen. De kinderen en kleinzoon willen we vaak zien zij wonen binnen 15 km van ons dus goed te doen. Als we na 4 weken thuis komen is het onderweg naar huis al ff afspreken wanneer wie bij wie langs gaat. Kan 100 km verderop in Nederland het zelfde huis voor 30% minder kopen maar wij vinden dat al te ver uit de buurt.
Heb je niet die sociale binding met je omgeving is dat een heel ander verhaal. Maar het gezegde over oude bomen die je niet moet verplaatsen komt natuurlijk wel ergens vandaan! Ga je net met pensioen ben je nog redelijk gezond en fit maar wat als je over een paar jaar van alles en nog wat gaat mankeren of de partner weg valt. Hier in Nederland zijn vele ouderen in hun eigen omgeving al eenzaam laat staan in de vreemde. Ik zie het bij mijn schoonvader een voor zijn 86 jaar een gezonde en fitte man maar nu een 4 jaar alleen. Anke gaat er als we thuis zijn toch wel eens in de 10 dagen heen heen en weer een 165km maar als je belt is het altijd ik heb nog niemand gezien vandaag. Kaas halen op de markt woensdagmorgen om ff 8 uur en dan een praatje van 2 minuten met de kaasboer daar kijkt hij op maandag al naar uit.
Een huis hebben is nog geen thuis hebben en op vakantie gaan zonder thuis te kunnen komen daar wil ik niet aan denken. Verder kunnen we natuurlijk van alles en nog wat opnoemen wat we minder vinden in Nederland Maar het is toch echt een verdomd goed thuisland en ja betalen best wat belasting maar daar krijgen we ook best veel voor terug. Ik vindt het zuiden van Europa prachtig en reis er graag rond. Maar ben zo blij dat ik in Nederland woon waar ik gelukkig best wat belasting mag betalen ondanks dat als ik in april op de aangifte zie hoeveel dat is ik altijd ff een kracht term laat horen :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Zadowolony »

Helemaal mee eens, Aad.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door appellover »

Nooit aan emigreren beginnen Aad.Binnen korte tijd mis je de familie en je sociale leven.
Wij hebben dat toen afgebouwd en hebben geen moeite mee om maar 1x keer per jaar kinderen en kleinkinderen te zien.
Geen heimwee.
Wel veel kontakt via whatsapp,maar dat was er in onze begintijd nog niet,dus stuk makkelijker geworden.
Weet natuurlijk niet of we ooit nog teruggaan naar Nederland ,maar voorlopig geen plannen ,bevalt uitstekend in Spanje.
Wij zijn nogal avontuurlijk ingesteld ,zien wel hoe het gaat.
Hoef niet zo veel zekerheid en alles verzekeren,beetje mazzel hebben.
Gaat niet alleen om inkomstenbelasting,ook wegenbelasting,onroerendgoed belasting,ziektekosten ,energienota enz.
Blijf in Europa wonen en voor paar tientjes vliegen we op en neer naar kinderen als dat nodig is.
Gr.Ron


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door AadenAnke »

Emigreren is iets voor als je jong bent en iets gaat opbouwen. Nee dat ga ik zeker niet doen. 1 X per jaar de kinderen en kleinzoon zien nee dat is een 50 tot 70 keer te weinig. Mijn mening en gevoel zal voor iedereen anders zijn. De band die je met je kinderen en zo heb zal daar ook een rol in spelen

Gr Aad
Beroepsreiziger

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Beroepsreiziger »

Over de belastingdruk.
Ik zou willen dat ik elk jaar een miljoen of meer moest betalen. :mrgreen:

Als je veel moet betalen, heb je ook genoeg. :silent:

Ik geloof niet dat ik iemand die het arm heeft, ooit heb horen klagen over belastingdruk.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Marco Polo »

Blijkbaar is zijspan als belastingvluchteling al een stapje verder ;-)
Gesponsord door de rest van de EU.
Beroepsreiziger

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Beroepsreiziger »

Zadowolony schreef:
wo 15 sep 2021, 11:03
en met niemand binding hebt......

Tuurlijk kan je weer vrienden maken, maar is de band dan net zo close als met de mensen die je van kinds af aan kent?
Nieuwe vrienden klinkt misschien makkelijk, maar ga maar eens na welke nieuwe vrienden je de laatste jaren gemaakt heb?
De meeste maak je toch als je jonger ben.

In NL heb je als Nederlanders altijd iets van binding. Zeg bv: Stom he, ik vind het gewoon lekker.
En elke Nederlander weet waar je het over heb.

Ga in het buitenland wonen, en je heb die binding nooit met die mensen.

Oudjes, want dat zijn de meeste hier wel. Mogen graag over vroeger praten.
Omdat we het over Spanje hebben, met een Spanjool kan je het er wel over hebben, maar hij kent onze vroeger niet, en wij de hunne niet.

En wat zie je dan, de Nederlanders in het buitenland zoeken elkaar gedeeltelijk dan toch weer op.
Al is het maar via internet.

Als de nieuwe haring er is, denk ik niet dat veel van je Spaanse vrienden daar echt naar uit kijken.
Maar met je Spaanse vrienden naar stierengevechten te gaan kijken, lijk me ook niet iets waar je als Nederlander naar uitkijkt.

En dan krijg je wat je zovaak hoort, De buitenlanders in NL zoeken elkaar op. Ja zo integreren ze natuurlijk nooit.
Maar de Nederlanders in het buitenland doen eigenlijk niks anders. :silent:
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Marco Polo »

Maar volgens mij is het doel toch duidelijk?
Gaat niet om de andere cultuur maar om de lagere belastingdruk in combinatie met een vaak aangenamer klimaat.
Beroepsreiziger

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Beroepsreiziger »

Marco Polo schreef:
wo 15 sep 2021, 23:12
Blijkbaar is zijspan als belastingvluchteling al een stapje verder ;-)
Gesponsord door de rest van de EU.
Dat denk ik niet.
Jij doelt op dit stukje.
met onze riante pensioen die hier bruto komt op de bank.
Ik noem dat niks meer als ruige praat.
Want zijspan zal gewoon belasting moeten betalen in Portugal.

Misschien dat zijspan het niet doet...... Maar ook de Portugezenbelastingdienst werkt niet zo snel. Maar die vergeten ook niks.

Hij schrijft zelf dat het op de bank komt.
Als je een inkomstenformulier van de belasting krijgt, staat daar je inkomen al ingevuld.
Hoe zou de belastingdienst dat nu weten?

We hebben het in NL gezien met de kindertoeslag.
Na jaren komt ineens een brief van de belasting..... We krijgen nog zoveel van U van de afgelopen jaren. :DD
Plaats reactie