Vakantie een zoektocht naar plek om te wonen

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door veetee »

Vind ik ook. Maar je draagt af in de algemene pot, waaruit iemand die nooit gewerkt krijgt toch óók AOW krijgt (dat is anders als bij een pensioen).
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8652
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door seth_space »

Meine schreef:
do 21 okt 2021, 21:10
Ik heb mijn hele leven AOW premie afgedragen. Ik blijf onverminderd vinden dat ik er volledig recht op heb.
Er is ook niemand die je dat recht ontneemt. je opmerking is echter gewoon onjuist.
Dankzij de goede sociale maatregelen in NL krijgt iedereen AOW.
Daar kunnen heel veel landen nog van leren. ( incl Duitsland trouwens waar pensioenen al helemaal een lastig verhaal vormen)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80379
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Dafluc »

Verdere opmerkingen over kennis opgedaan op een ander forum vanaf nu hier achterwege laten. Het voegt niets toe en is op de man.
Afbeelding
Meine
Berichten: 4738
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Meine »

Hier in Duitsland hebben gepensioneerden het inderdaad niet best, sommigen zitten onder de 600 euro per maand. In een huisje met elektroheizung in het land met de hoogste stroomprijzen van de Eu.

Doorwerken tot de dood er op volgt is hier vrij gewoon.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1930
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Zadowolony »

Elk land heeft zijn voor en nadelen. Nederland is de laatste jaren minder prettig geworden op een aantal vlakken, maar vergeleken met heel wat andere landen mogen we hier nog niet mopperen.
Zeker op het platteland is het nog heerlijk wonen, mensen kennen elkaar en in nood helpt men elkaar.

Nadeel van buitenland is dat je een taal meestal nooit zo leert spreken als je eigen taal en daar gewoon een allochtoon bent . Afhankelijk van anderen als het om allerlei zakelijke / moeilijke dingen gaat (belasting etc). Moet je tegen kunnen.

Enige grote nadeel van Nederland is het weer, voor de rest vind ik het hier prettig.

En heel veel anderen denken er zo over als we zien hoeveel mensen zich dagelijks melden voor asiel.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door appellover »

Iedereen krijgt AOW maar ,
Je moet 50 jaar in Nederland ingeschreven staan.
Ik ben op mijn 55 ste uitgeschreven en 9x2% =18 % minder AOW.Heb aow premie niet doorbetaald ,wat wel mogelijk is.
Maar heb dat uitgerekend en pas na mijn negenste is break even.
Het verschil is dat je ieder jaar een bewijs van leven moet sturen ,totaal 4 stuks in ons geval.Na inhouding van ziektekostenpremie met de woonlandfactor krijgen we iedere 15 de van de maand alles bruto overgemaakt.
Eigenlijk hoop administratie dat ze voor elke aower die in buitenland woont de premie naar buitenland moet overmaken.
Heb nooit gehoord wie dat eigenlijk betaald ,die extra kosten.
Ze hebben het er maar druk mee die CAK.
Het is niet mogelijk om zelf die premie te regelen als je aow krijgt .
Heb dat geprobeerd toen ik in Frankrijk woonde en voor mijn carte vital 7,20€ pm betaalde en toen ik aow kreeg en ze het dus vanuit NL regelde 10 voudige ging betalen ruim 70 €.
Veel brieven ,mailtjes en bellen maar hielp niks ,wet is wet.
Kans is dus groot dat je ondanks de woonlandfactor te duur uit bent maar niks aan te doen.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door FrankJC »

Zadowolony schreef:
do 21 okt 2021, 21:38
Nadeel van buitenland is dat je een taal meestal nooit zo leert spreken als je eigen taal en daar gewoon een allochtoon bent.
Dat is in NL ook zo, toen ik in 1973 van A'dam naar een Drents dorp verhuisde was ik een buitenlander cq import en ik ben nog steeds import, ik spreek het dialect niet maar versta alles.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door veetee »

Van allochtonen die reeds 50 jaar NL wonen verwachten wij ook dar ze de taal leren, dus wat let je? 🤔😉
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1930
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Zadowolony »

Mee eens, taal moet je leren. Maar als 65 plusser krijg je waarschijnlijk nooit meer de nuances en uitdrukkingen goed onder de knie, tenzij je een talen knobbel hebt.

Toen wij bezig waren een vakantiehuis in Polen te kopen hebben wij een jaar lang elke week privé les Pools gehad en zaten we drie avonden in de week te studeren.
Vakantiehuis is niet door gegaan (is een caravan en later een camper geworden) en het Pools is inmiddels alweer aardig weggezakt. Maar nog steeds een favoriet land!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Aloys »

Dus gezellig wordt het niet, tenzij je tussen allemaal andere Nederlanders gaat wonen.
En dan is het nog sterk de vraag of die nou toevallig gezelliger zijn dan de landgenoten waar je nú, hier in Nederland, tussen woont...

Ik heb sterk de indruk dat het daar, in een land waarvan je de taal niet beheerst, eenzamer zal zijn dan hier.
Je kunt je ook afvragen: wat heb ik gemeen met die mensen daar? Hoe kom ik met ze in contact?

Mijn hobby, al meer dan 40 jaar, is radiozendamateur. Een redelijk hechte, internationale gemeenschap van mensen van verschillende rangen en standen. Waar ik ook kom, komen we andere zendamateurs tegen dan hebben we vaak meteen een klik. Zo werden we als studenten gevraagd om in Zuid-Limburg een paar weken op iemands riante bungalow te komen passen en heb ik 'radiovrienden' in het noorden van Zweden die regelmatig vragen: wanneer komen jullie weer eens op bezoek?
Zou ik in Spanje wonen, dan werd ik meteen lid van de dichtstbijzijnde afdeling van de Spaanse radioamateurs en binnen de kortste keren zouden we daar vrienden maken (Femma is ook gelicenseerd radioamateur).

Wanneer je niets gemeenschappelijk hebt met die mensen daar en hun taal niet spreekt, tja, dan lijkt me dat best moeilijk...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door appellover »

Ach,zo zijn we allemaal verschillend ( gelukkig).
Ik spreek dagenlang niemand,nou ja mijn vrouw .
Jelle wil graag gezellig kontakt met buren ,ik heb er geen enkele behoefte aan,ben blij dat ze er niet zijn.
Sta ook graag helemaal alleen met camper ,heerlijk.
Maar ieder is verschillend.Houwen zo.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Aloys »

Wij ook Ron, wij hebben niet altijd behoefte aan anderen. Wij zijn dagenlang samen thuis en vervelen ons geen moment. Femma is redelijk 'op zichzelf' en houdt absoluut niet van typische vrouwendingen als samen koffie drinken, winkelen enz. Wij hebben geen kinderen, dus ook geen kleinkinderen. En dan vallen er al gauw een heleboel gespreksonderwerpen af! :lol3:

Ik ben hier in de buurt dus ook degene die de contacten met (sommige) buren onderhoudt! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Meine
Berichten: 4738
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Meine »

In het buitenland hangt het er vanaf hoe je jezelf opstelt. Wij wonen in de Eifel en ik spreek redelijk goed Duits. Mijn wederhelft nauwelijks. Door mijn werk op de bus spreek ik dagelijks Duitsers. Mijn accent ervaar ik niet als een probleem. (Zie Prins Bernhard, zijn accent was niet het probleem in Nl). Ook het kontakt met de buren is beter en prettiger als in Nederland. Als het zo van pas komt helpt men elkaar. Als ik weer thuis kom met de bus heeft de winterdienst zijn parkeerplekje naast mijn huis even sneeuwvrij geschoven bijvoorbeeld.

Mijn vrouw maakt moeilijker kontakt met Duitsers, de taal is dan een probleem. Maar er wonen hier veel Nederlanders, er is meer dan voldoende aanspraak. Al met al bevalt het prima hier, maar er is niets vanzelfsprekend. Spreek de taal en zoek het kontakt met de locals.
hermanusb
Berichten: 320
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door hermanusb »

Meine schreef:
do 21 okt 2021, 21:32
Hier in Duitsland hebben gepensioneerden het inderdaad niet best, sommigen zitten onder de 600 euro per maand. In een huisje met elektroheizung in het land met de hoogste stroomprijzen van de Eu.

Doorwerken tot de dood er op volgt is hier vrij gewoon.
Klopt.

Is letterlijk op mijn werk gebeurd.
Daar kwamen altijd op zaterdag oude duitse mannen schoonmaken,
(Nog steeds maar nu wat jonger)

Boven de 70 jaar want hij had geen pensioen.
Kreeg bij ons een hartstilstand overleed in de ambulance en is er de reden van dat we daarna AED’s kregen
Plaats reactie