Vakantie een zoektocht naar plek om te wonen

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Dafluc »

Als je contact wil met de inheemse bevolking, en dat wil Jelle, zul je de taal moeten spreken. Dat Ron daar niet voor kiest is duidelijk.
Afbeelding
Uitgeschreven

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Uitgeschreven »

kampo schreef:
zo 17 okt 2021, 8:35
Barcelona ?
Dat klopt natuurlijk niet.
De meeste Spanjaarden spreken nog steeds geen Engels, of belabberd slecht.
In de toeristen getto's inderdaad iets beter.
Administratieve zaken zoals het regelen van een erfenis, rijbewijs, vergunning, juridisch, ... is steeds in de lokale taal.
Sociaal en cultureel mis je heel wat als je je enkel in Engels moet behelpen.
Of ga je naar Spanje om tussen de Nederlanders te zitten ?
Waar was je tijdens de gesprekken, ik heb je niet gezien. Maar gelukkig zijn er die het beter weten en me kunnen corrigeren.

Groet.
Martin
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Zijspan »

Ik was pas bij de GNR (politiebureau)in Onze woonplaats in Portugal om eens aangifte te doen.
Op mijn verzoek of er soms een was die Engels sprak werd negatief geantwoord dus in mijn voorbereiding had ik alles op papier gezet in Portugees.
Er werd aandachtig gelezen en overlegd en ik kreeg in keuring Engels antwoord en ze gaan in gesprek met de eigenaar vd honden die hier is komen wonen en zowat de 24 uur blaffen( alle 8 honden)
Laatst gewijzigd door Zijspan op zo 17 okt 2021, 12:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door appellover »

Rijbewijs,belasting ,verzekeringen enz. heb ik mannetje voor Dimitri (segurantis.com) Belg die al dat soort dingen regelt.
Was tijd geleden bij notaris ivm erfenis ,alle papieren waren vertaalt in Nederlands.
Moet wel vermelden dat aan de costa’s heel veel “buitenlanders” wonen ,hoofdzakelijk senioren die niet meer hoeven te werken.
Spanjaarden zijn heel blij met al die “in hun ogen rijke”bewoners.
Weet niemand in de omgeving hier die werkt.
Natuurlijk is de situatie anders in het binnenland maar we willen (bijna) allemaal langs de kust wonen vanwege het weer.
Woon al tijdje hier in Spanje en er komen steeds meer senioren uit EU, of het zijn tweede huizen die zomers verhuurt worden.
Veel heel grote villas zie nooit iemand ,behalve de zwembad en tuinman.Zomers 2 maanden verhuur ,maar dan ben ik niet hier dus zie nooit een bewoner.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door thole »

Dat Ron er voor kiest om tussen Nederlands en Engelssprekenden te wonen, onze keus zo het niet zijn, maar dat kan en mag natuurlijk.
Maar dat menu kaarten 4-talig zijn in restaurants zal alleen in toeristenoorden zo zijn. Onze ervaring van decennia Spanje bezoek is dat het met de kennis van het Engels over het algemeen belabberd is buiten de genoemde oorden. Jongeren hebben wat meer kennis van Engels maar weg van de kust zul je maar weinig Engels sprekende ouderen tegenkomen.
We zijn op onze reis in Catalonië belandt en hier zijn ze 2-talig ( net als in meer regio's), Catalaans en Castiliaans. De jonge verkoper in een bakkerij moest aan een collega vragen wat maisbrood in het Castilliaans was.
Menukaarten in het binnenland zijn alleen in het Castilliaans. In Andalusië in Rincon de la Victoria moest ik vanwege een blessure naar een particuliere kliniek, Niemand sprak Engels, zelfs de orthopeed niet.
Dan ben je toch blij dat je een paar woorden Spaans spreekt en bij specifieke termen heb je een vertaalapp bij de hand.

Of Spanjaarden werkelijk zo blij zijn met de rijke buitenlanders valt te bezien , hoogstens diegenen die er hun boterham aan verdienen.
De huizenprijzen stijgen ook in Spanje, de inkomensongelijkheid is toegenomen ( Spanje staat op de 6e plaats in Europa wbt inkomensverschillen), de koopkracht daalt al jaren en ook in Spanje rijzen de energieprijzen de pan uit.
Concreet hebben 3,3 miljoen inwoners van Spanje momenteel niet de financiële middelen om onvoorziene uitgaven te kunnen doen, om iedere twee dagen een warme maaltijd met vlees, vis of kip te eten of hun woning te verwarmen tot een aangename temperatuur. 
Dat is de minder zonnige kant van Spanje een land wat toeristen hard nodig heeft.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Meine »

Zeker als het budget beperkt is, is er bij spijt bijna geen weg meer terug naar Nederland. Een betaalbare huurwoning is er namelijk op een redelijke termijn niet meer te krijgen in Nl.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door appellover »

Verwijderd Luc
Laatst gewijzigd door appellover op zo 17 okt 2021, 13:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Dafluc »

Ik denk dat Meine het over Jelle had Ron.
Afbeelding
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door appellover »

Oh,sorry Luc
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Meine »

Dafluc schreef:
zo 17 okt 2021, 14:33
Ik denk dat Meine het over Jelle had Ron.
Klopt :thumbup:
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Jelle »

Meine schreef:
zo 17 okt 2021, 11:38
Zeker als het budget beperkt is, is er bij spijt bijna geen weg meer terug naar Nederland. Een betaalbare huurwoning is er namelijk op een redelijke termijn niet meer te krijgen in Nl.
Dat is zeker een punt @Meine,

We hebben nog nooit zo ideaal gewoond als we het nu hebben, en de huurprijs is ook nog eens best laag, de verwachting is ook dat de huren een stuk om hoog gaan, ook omdat er steeds veel mensen uit het buiten land er bij komen, en er zijn er al zoveel hier komen wonen.
En jongeren gaan ook steeds meer zelfstandig wonen.

Mijn vrouw heeft er steeds meer moeite met grauwe weer in NL, en heeft een sterke behoefte om meer onder de mensen te komen, die wat meer socialere zijn, zoals we dat vroeger hebben mee gemaakt, dat we met onze AOW nu meer kunnen doen vooral in de landen waar we het hier over hebben, ook al moeten we in armoede leven in landen hier verder vandaan, als we het maar gezelliger hebben met elkaar, dan maakt het allemaal niet zo veel uit voor ons.

Vele ouderen van onze leeftijd en ouder zitten in een diep dal, een zeer grote verveling stralen ze uit, lopen met trieste gezichten rond, hangen zowat de hele dag rond de flat of zitten in het winkelcentrum op bankjes maar kijken naar mensen die langs komen, of kijken maar de hele dag naar de Tv, het lijkt wel als elke dag hun te veel is Bah wat een leven, wij hebben dan nog dat we er wat van willen maken, hebben haast elke dag hebben wel iets waar we pret om hebben, we zijn als vele jaren bezig met het overleven, de eindjes aan elkaar knopend, nu hebben we het wat royaler met de AOW, en de grenzen staan voor ons open.

Wat wij de mensen te bieden hebben:
We zijn brandschone, goud eerlijke fijne mensen houden van mooie muziek en dansen.
Het doet ons goed zachtaardig goede mensen te helpen, en plezier met elkaar te maken.
Ik ben aardig handig en vernuftig met veel geduld al die puntjes kunnen helpen.
In NL hebben we ook vaak mensen geholpen, maar bouwden bij die mensen niet op, het werd zelf niet gewaardeerd.

Fijn dat we op een social forum zitten met fijne mensen, die ook van het leven weten te genieten,
en het fijn vinden om elkaar te helpen :clap:

Portugal begin steeds meer onze aandacht te trekken, we hebben fijne reacties via de PB gekregen.
Maar welke omgeving zou voor ons het beste zijn???
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door FrankJC »

Ik weet niet wat ik hiervan moet denken. 'Leven in armoede in een ver land maakt niet uit als het maar gezellig is'. :crazy:
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door bently »

Ik lees : als we het maar gezelliger hebben met elkaar.
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Meine »

Ja, en als je dat nu thuis niet vindt, dan is de vlucht naar ver weg niet de oplossing.

Jelle woont zoals hij zelf aangeeft nu ideaal tegen een lage huur. Wat ga je winnen daar in Portugal? Ja het klimaat. Maar verder?
Plaats reactie