Vakantie een zoektocht naar plek om te wonen

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Vakantie een zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Jelle »

Wij willen binnen kort een echt vakantie ondernemen, en tegelijk zoeken naar een plek om daar te wonen, wie denkt met ons mee.

We hebben nu beiden onze AOW en kunnen naar een warmer gebied toe om daar een piep klein huisje te gaan huren en te wonen, hopelijk voor goed.

We hebben Spanje in gedachte, belangrijk voor ons:
Het moet er niet te dor zijn, natuur met aardige wat begroeiing is wel gewenst.
We hopen dat we komen wonen waar de bevolking nog vriendelijk is, en leuke buitenlanders accepteren, en ook van ons kunnen genieten.

Wij hopen daar nog wat fijne jaren te mogen beleven, jullie hulp zal beloond worden door dat we jullie op de hoogte houden met ervaringen en foto's, twee oudjes die jullie een goed gevoel geven, door de hulp die jullie ons geven.
Wij zijn best hele fijne mensen die ontzetten veel hebben mee gemaakt, heel veel in eenzaamheid hebben geleefd, maar jong van hart zijn, en nooit bij de pakken zijn gaan neer zitten.

Dit zal onze eerste echte vakantie worden, met ons T5-campertje het is eenvoudig omgebouwd tot camper.
Laatst gewijzigd door Jelle op wo 17 aug 2022, 12:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door the kapitein »

Zijn jullie eerder in Spanje geweest?
Dat lijkt me namelijk handig om een regio te zoeken die je bevalt.
Bent u de taal machtig?

Ik ben er nog nooit geweest. Dus aan mij heeft u niet veel. Maar deze twee dingen zouden voor mij belangrijk zijn ivm het zoeken. Spanje is namelijk heel groot.

Succes. Ben benieuwd.

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door thole »

Jelle, qua groen zou ik denken aan Cantabrië.
Maar je zult je ter dege moeten voorbereiden, een online cursus Spaans gaan volgen, ik neem aan dat je Spaans nog niet beheerst.
In Spanje wordt weinig Engels gesproken.
Ook moet je kijken naar wat de vestigingseisen zijn voor buitenlanders die daar huren denk ik.
En zo zijn er meer dingen, wellicht dat Appellover (Ron), de nodige tips voor je heeft.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door seth_space »

Lijkt me inderdaad zinvol om een pb aan Ron te sturen.
Die kan je ook wat info geven over je wao en uitbetaling daarvan in Spanje bijv.
Er zijn delen aan de kust waar je jezelf in het Engels prima kunt redden.. Wil je echt betrokken worden bij een dorp dan is Spaanse les wel zinvol.
Je kunt online al gratis best wat opsteken.
Bijv via deze app: (Engels naar Spaans)
Duolingo
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door appellover »

We hebben al kontakt gehad.
Even wat algemene zaken met wonen in Spanje.
Langs alle costa’s en Algarve is engels de voertaal.Dus Spaanse les is niet nodig.
Een gestor zorgt voor de belasting,rijbewijs,verzekeringen ,NIE nummer ,enz.
Zorg dat je zo snel mogelijk een NIE nummer hebt en ingezetene bent,dan kom je in de ziektekostenverzekering voor 47,50€ pm zonder eigen risico.
Auto en camper verkopen in Nederland en koop in Spanje ,geen moeilijke import en wegenbelasting is paar tientjes per jaar.
Alle pensioenen,aow wordt bruto naar Spaanse bank overgemaakt als je dat wil.
Je moet 1 x per jaar een bewijs van leven bij gemeente halen,bij ons in dorp iedere donderdag een hele stapel van al de buitenlanders.
Verder is er niet zo veel verschil met Nederland ,behalve het weer en leven is 1/3 goedkoper.
Gr.Ron.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Laatst gewijzigd door appellover op di 14 sep 2021, 23:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Beroepsreiziger

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Beroepsreiziger »

Jelle schreef:
di 14 sep 2021, 18:55
Wij willen binnen kort een echt vakantie ondernemen, en tegelijk zoeken naar een plek om daar te wonen, wie denkt met ons mee.

We hebben nu beiden onze AOW en kunnen naar een warmer gebied toe om daar een piep klein huisje te gaan huren en te wonen, hopelijk voor goed.

Dit zal onze eerste echte vakantie worden, met ons T5-campertje het is eenvoudig omgebouwd tot camper, jammer zonder does.
Waarom aan een ander vragen waar je zou moeten gaan wonen?
Als je zelf nog geen idee heb, waarom dan al over wonen spreken?

Ik zou zeggen blijf op papier in NL wonen, koop een grote camper, en ga 365 dagen per jaar op vakantie.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door seth_space »

Ron, ik hoef het aan jou niet uit te leggen maar wat aow betreft.

Nederland heeft met Spanje een belastingverdrag gesloten, waarin is vastgelegd dat ontvangers van een AOW-pensioen of bedrijfspensioen belasting verschuldigd zijn in Spanje. Vraag hiervoor een vrijstelling inhouding loonbelasting/premie volksverzekeringen aan bij de Nederlandse belastingdienst.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Beroepsreiziger

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Beroepsreiziger »

appellover schreef:
di 14 sep 2021, 23:00
Langs alle costa’s en Algarveis engels de voertaal.Dus Spaanse les is niet nodig.
Vraag is dan weer, spreken de topicstarters ook Engels?
In hun profiel staat dat ze in Grongingen wonen, misschien spreken ze vloeiend Duits?

Op vakantie Engels praten is iets anders als Engels praten als je ergens woont.
Beroepsreiziger

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Beroepsreiziger »

seth_space schreef:
di 14 sep 2021, 23:21
Ron, ik hoef het aan jou niet uit te leggen maar wat aow betreft.

Nederland heeft met Spanje een belastingverdrag gesloten, waarin is vastgelegd dat ontvangers van een AOW-pensioen of bedrijfspensioen belasting verschuldigd zijn in Spanje. Vraag hiervoor een vrijstelling inhouding loonbelasting/premie volksverzekeringen aan bij de Nederlandse belastingdienst.
Dat is 1 van de dingen die als eerste geregeld waren bij de oprichting van de EU.
En volgens mij is het tussen alle landen van de EU.

Je heb het nu over de AOW, maar het gaat in principe over alle inkomen.

Een voorbeeldje.
Als je een eigen huis heb in NL, verkoop die eerst voor je emmigreerd!!
Woon je al in het buitenland, en verkoop je dan je huis in NL, dan is je overwaarde inkomen, en betaal je er 25% belasing over!
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door appellover »

Mijn advies zou zijn ,blijf niet in Nederland wonen ,Nederland is duur land om te wonen.
Je kunt het over algemeen aardig meten met minimumloon, NL 1700€ en Spanje 1100€.
Natuurlijk gaan de meeste niet naar Spanje om te werken of omdat het goedkoper leven is maar komen voor het weer,300 dagen zon.
Is voor ons ook belangrijkste : het weer.
Ben in 2002 met 55 jaar vertrokken uit NL ,de dag na mijn laatste werkdag,alles opgezegd en verkocht,auto met bn kenteken,alle lijfrente verzilverd en bij gemeente opgegeven verhuis naar zonnige plek.Toen ik 65 werd pas weer aan de bel getrokken omdat ik aow moest aanvragen,ging zonder problemen wel minus 20% omdat ik niks betaald had sinds mijn 55 ste.Moest 10 jaar wegblijven uit NL ivm conserverend vermogen.Omdat alle lijfrente toen aftrekbaar was moest je bij verzilveren belasting betalen in NL.Na 10 jaar buiten NL wonen werd het kwijtgescholden.Lijfrente was toen rond 8,5% ,gouden tijden.
In Frankrijk en Spanje betaal je alleen belasting over echt ontvangen rente ,dus anders dan in NL.Nu rente 0 is betaal je dus ook niks.
Betaal nu belasting in Spanje ,ongeveer 4%.
Als ik weer in Nederland zou willen wonen krijg ik totaal ander leven.
Gr.Ron.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
Beroepsreiziger

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Beroepsreiziger »

appellover schreef:
di 14 sep 2021, 23:43
Mijn advies zou zijn ,blijf niet in Nederland wonen ,Nederland is duur land om te wonen.
Je kunt het over algemeen aardig meten met minimumloon, NL 1700€ en Spanje 1100€.
Ik wil hier wel even op reageren.

Ja je verhaal gaat wel op, als je niet meer hoef te werken.

Want klagen dat NL een duur land is 1, maar vergeet niet waar je je 'vermogen' vandaan/opgebouwd heb.

De Grijze generatie Nederlanders hebben hun vermogen voor een deel te danken aan de hoge huizenprijzen in NL.
Huis in NL ooit gekocht voor 100.000GLD, en nu verkocht voor 4 ton in €
Met 3,5 ton op de bank worden heelveel landen natuurlijk lekker wonen.

Spanje of Zuid Europa weg zetten als landen die beter zijn als NL gaat natuurlijk niet op.
Want als dat zo was, dan hoefde de EU geen Miljarden over temaken naar die landen aan steun.

Zou je het advies ook geven aan de jeugd in NL?
Ga in Spanje wonen, want daar is het meer betaalbaarder.
Is er dan ook werk?

En je kan NL een duur land vinden, maar NL is wel een verzorgingsstaat!!!!
Wereldwijd staat NL daar wel om bekend.

Je vergelijking minimum loon gaat ook niet op, want dan kan je beter in Azie gaan wonen.
Daar is het minimum loon 1 Dollar per dag.
En ook lekker weer!

En weer is ook maar weer he.
In Nov 15c in NL is koud. 15c in Maart, dan word het al weer lekker weer.

In Spanje na 4 Maanden 30-40c, dan word Dec met 20c ook koud.
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Jelle »

Fijn dat jullie mee denken.
Ja het is best wel een onderneming om er van uit te gaan dat we een plek zoeken om er permanent te blijven.

the kapitein
he Wij pikken redelijk een taal op, maar jullie hebben gelijk om een cursus te nemen, wat voor gratis cursus is dan het beste.
Ja we zijn wel een paar keren in Spanje geweest maar hoofdzakelijk in het zuiden.

Kunnen jullie ook een taal cursus online advies geven het liefs gratis, en betrouwbaar. :wink:
We gebruiken hoofdzakelijk een wat jaren oude eenvoudige laptop.
Als Hotspot gebruiken we een Tablett met een simkaartje er in.

Op de andere berichtjes geven we nog een reactie het is nu een beetje laat 5:01
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door thole »

Beroepsreiziger :thumbup:
Langs alle costa’s en Algarve is engels de voertaal.Dus Spaanse les is niet nodig.
We hebben in Nederland de verplichting voor immigranten van buiten de EU om een inburgeringscursus te volgen zodat ze de taal enigszins beheersen en deel kunnen nemen aan de samenleving.
Als ik zou gaan wonen in een of ander buitenland dan zou ik op zijn minst de taal wat willen beheersen zodat we ook met de inwoners daar kunnen communiceren anders blijf je in de eigen bubbel en dat zouden wij als armoe ervaren. Ieder mens is natuurlijk anders maar lijkt me wel iets om mee te nemen Jelle in je afwegingen om naar Spanje te verhuizen.

Jelle als je googelt kun je zeker 3 verschillende on line gratis cursussen vinden om Spaans te leren, ik heb je verder niet inhoudelijk bekeken want we zijn in Spanje en zijn met andere dingen bezig :P
https://supergoedspaansleren.nl/gratis- ... PQEALw_wcB


Afgezien van het feit of Jelle wel aan een van de costa's zou willen wonen is het ook duurder om daar een huisje te huren.
Dus Jelle welk gedeelte , je hebt het alleen over groen?
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Bob Diesel »

Tegengas

Ron vlucht vanwege het mooie weer naar NL :wink:

Dus die warmte is ook niet alles

Die voor buitenlanders gebouwde urbanisatie,s zijn
Vaak spookdorpen ,waar buiten de seizoenen niks te doen is en altijd fiesta is het ook niet

Hebben het idee ooit ook gehad
Maar iedere x als we weer in SP komen
En goed rond kijken zijn we blij dat we het niet gedaan hebben, en al helemaal als je ziet hoe ze soms aan het bouwen zijn

Buurmans gras is altijd groener
In SP is dat meestal kunstgras of onkruid
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie