Vakantie een zoektocht naar plek om te wonen

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door veetee »

Dat bedoel ik, we hebben wel kritiek op allochtonen die na zoveel jaar geen Nederlands spreken, maar jij hebt het ook opgegeven. Die allochtonen spreken in het begin ook belabberd en wellicht komisch Nederlands, maar alle begin is moeilijk, alleen als je volhoud wordt het beter... Ik vind het princieel hetzelfde, of het nu een andere taal of 'maar' dialect is.
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door hermanusb »

Mijn Turkse collega’s leren hun baby’s eerst Arabisch ipv Nederlands en daar gaat het al helemaal fout.
Maar ik heb sinds enige tijd ook 1 in de ploeg die werkelijk subliem Nederlands praat,
28 jaar dus het kan wel.
Alleen als hij een kind krijgt gaat deze eerst Arabisch leren want dat is voor hun de belangrijkste taal.

Het is een vervelende discussie en die hoort in deze topic dan eigenlijk ook niet thuis.

Hooguit de opmerking dat TS zsm de taal zou moeten leren.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door DiffRental »

Interessant topic is dit.
Leuk om te lezen wat de beweegredenen of juist niet zijn om in een buitenlands avontuur te stappen.

Wij denken er ook aan om binnen een aantal jaren te vertrekken, waarschijnlijk ook Spanje of Portugal.
Komende vakanties gaan we in ieder geval die kant op om te zien of het ons zou bevallen.

Om die reden ook eens naar onze AOW gekeken, blijkt dat toen wij van Nederland naar België verhuisde er wel eens wat mis ging met de premie. Ik mis 4% (2 jaar) en mijn vrouw 2% (2x1 maand).
Volgens mij was het vroeger zo dat je ingezetene moest zijn van Nederland, tegenwoordig is het ingezetene of werkzaam zijn in Nederland. Wij hebben altijd in Nederland gewerkt en/of gewoond, dus vreemd dat er kleine gaten vallen in onze AOW.
Geen schokkende bedragen die we gaan missen maar ik zou er na mijn 67ste wel recht op moeten hebben. (Wat nog wel ff gaat duren :D )
Groeten Peter
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door isoplus »

ik kom toch al heel wat jaren in Portugal, eerst met vakantie en werk en nu als bejaarde zonzoeker :-B . Grappig is dat ik regelmatig een bakkie koffie drink met even bejaarde Portugezen die mooi Nederlands spreken, geleerd op onze koopvaarders, de hoogovens of de visafslag.
De jongere spreken prima Engels, Frans of Duits. Je moet dan niet in de Nederlandse kolonie gaan koffiedrinken vanzelfsprekend.
Maar voor de plannen van Jelle is enige talenkennis wel nodig, ook in Portugal is burocratie en moet je aan regeltjes voldoen.
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Zijspan »

De taal spreken van het land waar je heen gaat is erg handig, ook wij hadden vooraf een vakantie cursus Portugees dan leer je nog niet veel maar je kan wat.
Zeker handig vanmorgen een stevige woordenwisseling met de buurvrouw die altijd haar zin wilt doordrijven, en dat allemaal over een regenwaterpijp die verkeerd zit aan onze eigen schuur op ons eigen erf!
De GNR is geweest zelfs( politie) die vinden het ook goed, de andere buren ook geen probleem dus opgelost hoop ik.
Dus wel handig dat er wat gecommuniceerd kan worden.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door AadenAnke »

Mijn ervaring is dat als men merkt dat je probeert de taal te spreken mensen overal op de wereld je willen helpen en ook hun best doen. Maar als jezelf geen enkele moeite doet andere ook niet staan te trappelen om van alles uit de kast te halen

Gr Aad
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Jelle »

Dafluc schreef:
zo 17 okt 2021, 8:45
Als je contact wil met de inheemse bevolking, en dat wil Jelle, zul je de taal moeten spreken. Dat Ron daar niet voor kiest is duidelijk.
Nu moet ik er bij vertellen dat het belangrijkste voor ons is de wetenschap dat dat mensen het leuk vinden dat we bij hen in de buurt wonen, en af en toe contact met hen hebben, af en toe een gezinnetje mee maken, soms iemand kunnen helpen, dat geeft ons een heel goed gevoel.
We hoeven zeker niet elke dag contact te hebben, haha dat is ook weer teveel van het goede.

En mensen zijn ook bij ons welkom, en mee eten is geen enkel probleem leuk gezellig, we kunnen heel goed iets missen, en kost het wat geen probleem we hoeven niet veel geld te sparen, als we maar iets achter de hand hebben voor het geval een wasmachine kapot gaat of er het duurste misschien als er een nieuwe motor in ons T5-campertje zou moeten komen, voor de rest gewoon genieten van wat je hebt en kan.

Veel spullen hoeven we ook niet te hebben, net genoeg op aangenaam te leven, koelkasten of vriezer hebben we al jaren niet meer, huishoudelijke apparatuur hebben we ook niet nodig.
Een winkel in de buurt die houd het voedsel wel koel, en houden de voorraad mooi up-to-date, natuurlijk houden we er wel altijd rekening mee dat er een kink in de kabel kan komen dat er een tijd geen voedsel aanvoer kan is dan moet je over gaan op blikvoedsel of gedroogd voedsel, dus houdbaar eten, we zijn op gegroeid in een gezin die de oorlog heeft mee gemaakt, de ouders en grootouders hadden altijd een beste voorraad, ha konden bij wijze van spreken het wel een half jaar uitzingen, tegenwoordig zouden de ouders preppers worden genoemd, haha ja dat zijn wij ook, en handige bliksems, ik heb in Engeland de bijnaam gekregen Mister-fix-it gekregen, altijd handig om vernuftig te zijn.

We zullen ook niet altijd thuis zijn, we hebben ons campertje en reizen graag, het land verkennen op zoek naar leuke plekjes zit in ons geworteld zolang het kan, we hebben met onze campertjes vele kilometers gereden.

We zijn verrast door jullie vele reactie, hartstikke tof van jullie, dat vergeten we nooit meer, dat gevoel zullen we altijd bij ons dragen, hebben we ons plekje gevonden dat houden we jullie op de hoogte.

Jammer dat ik nooit iets heb gedaan met mijn talent van uitvindingen dan hadden we jullie kunnen verwennen met een groot feest, of een envelop met een aardigheidje, voor degenen die niet konden komen.
Ben ik overdreven haha ja wel wat, ja, ik ben altijd al ander geweest, en heb daar geen spijt van, een mens moet blij met zich zelf kunnen zijn, daarom zijn wij als man en vrouw ook best blij met elkaar, we hebben ontzetten veel gemeen vele raakvlakken, prachtig toch.

Eerst maar eens een goed plekje vinden of het nu in Spanje, Portugal en aan de andere kant van de wereld als het niet anders kan.

We blijven uitzien naar jullie tips en ideeën :thumbup:
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door DiffRental »

Jelle schreef:
zo 24 okt 2021, 14:46
en af en toe contact met hen hebben, af en toe een gezinnetje mee maken, soms iemand kunnen helpen, dat geeft ons een heel goed gevoel.
Hoop dat het een schrijffoutje is. :lolno: :lolno:
Dat zou wel erg close zijn met de plaatselijke bevolking. :lol:
Groeten Peter
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Jelle »

Het blijft maar wachten.

Eerst hebben we gewacht op onze AOW om onafhankelijk te zijn toen de pandemieën, en nu de onzekere toestand rond de oorlog die de russen zijn begonnen.
De op korte termijn gevolgen zijn nog niet te overzien.
En we willen zo graag een fijn plekje opzoeken om daar op onze oude dag nog even te kunnen genieten, haha ja we zitten al in onze zeventigste leven jaar, maar voelen ons beslist niet oud, en willen nog zo graag wat genieten dat is toch ook voor ons weg gelegd. :thumbup:
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Bob Diesel »

Dan laat niks je meer tegen houden
Vertrek ,want wachten op :crazy:
kan wel eens te lang duren
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door doov »

Ik zou lekker in Groningen blijven, Jelle.
Het wordt nog slechter!
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door AadenAnke »

Ach ja later als je groot ben is nu dus nu doen of het boek sluiten! Ik zou voor het laatste kiezen maar ik ben altijd op zeker gevaren

Gr Aad
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door KTManiac »

Jelle schreef:
do 24 feb 2022, 17:12
Het blijft maar wachten.

Eerst hebben we gewacht op onze AOW om onafhankelijk te zijn toen de pandemieën, en nu de onzekere toestand rond de oorlog die de russen zijn begonnen.
De op korte termijn gevolgen zijn nog niet te overzien.
Klinkt alsof je meer op zoek bent naar redenen om het niet te doen dan naar redenen om het wel te doen.
Als dat idd zo is, sluit dan het boek maar.... Die redenen blijf je vinden.
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Jelle »

Haha mijn vrouw heeft enige bedenkingen ik kan zo vertrekken.

Ook wil ze een huisje huren, om van daar uit tripjes te ondernemen, want met het wassen gebruikt ze veel water, zeep resten veroorzaken bij haar huidirritaties, vooral op de hoofdhuid, en zo maar ergens onbeheerd staan geeft haar veel teveel spanning, ook daar in ben ik makkelijker.
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
Plaats reactie