Vakantie een zoektocht naar plek om te wonen

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Zadowolony »

appellover schreef:Afbeelding
Voor 160 k een penthouse aan het strand.
Wij wilden ook eerst naar de Algarve maar de huizenprijzen zijn daar stuk hoger ,maar noorden is stuk goedkoper ,helaas ook minder weer.
Gr.Ron


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Heb je daar een linkje van?
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door dedruivenplukker »

Jelle schreef:
do 16 sep 2021, 14:26
Wij betalen nu aan huur €418,- per maand,
Zie dat maar eens terug te krijgen, mocht je terug willen komen. Lijkt mij een hele opgave.

Vrienden van ons zijn in Spanje gebleven met de camper en huurden een kleine finca aan de Guadiana.
De winter was koud en nat en bijverwarmen een hele opgave omdat het een goedkoop niet geïsoleerd gebouwtje was en alles moest per boot of te voet via een modderpad komen.
Dure spullen werden gestolen, er was veel armoede ook bij de bootjesmensen die daar overwinterden en andere klimatologische vluchtelingen.

Na een winter zijn ze naar de Canarische eilanden vertrokken, daar is het wel altijd mooi weer.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door appellover »

Het linkje:

https://www.aplaceinthesun.com/property ... rcia-spain.

Heb het al een keer uit de doeken gedaan maar bij deze;
Mijn vrouw had erg veel last van fibro myalgie (weken delen reuma).
Alles geprobeerd ,pillen ,alternatief,een operatie ,niks hielp haar van die pijn af ,ze heeft er meer dan 10 jaar mee gelopen .
Dokter : u moet naar warm land verhuizen.
Nou dat doe je niet zo maar ff als je 53 jaar bent.
Maar er zat niks anders op,eerst maar eens proberen,chalet gehuurd in zuid frankrijk en is ze met de hond paar maanden naar toe gegaan ,alleen ,ik moest werken.
Na 2 maanden was alle pijn weg ,heerlijk ,maar wat nu?
Na lange overwegingen toch maar besloten om te vertrekken uit Nederland ,alles verkocht en in oude Adria achter de Mercedes vertrokken,iedereen vond ons stel mafkezen,familie,collega,s ,waar ga jullie naar toe ? Nou naar warm plekkie.
De fibro was voorbij ,stuk grond gekocht en huis erop gebouwd in de buurt van Carcassonne.
Ik werkte nog steeds en moest steeds terug met Ryanair,had kamer gehuurd in Hoenderloo,nieuwe Citroen Berlingo met grijs BN nummer ,want moest toch vervoer hebben en de Mercedes stond in Frankrijk.
Ging na een klein jaar toch probleem worden met dat reizen ,dus baan opgezegd en met aanhangwagen vol naar vrouw in Frankrijk.
We gingen dus wel voor beter klimaat maar was wel een goede rede voor.Gezondheid.
De gezondheidzorg in Spanje is ook prima ,staat zelfs hoger aangeschreven dan Nederland maar denk dat dat komt de wachtlijsten in Nederland.
Mijn vrouw is aan kanker geopereerd,ik heb nieuwe hartkleppen van een stier,prostaat eruit,allemaal zonder problemen hoor,had geen ervaring met ziekenhuizen maar ik vond het top in Spanje.
Wij hebben nooit de behoefte gehad om voorgoed naar Nederland terug te willen.Maar zeg nooit nooit.
Denk dat als ik wegval mijn vrouw terug wil ,als ik alleen kom blijf ik in Spanje denk ik,kan heel goed tegen alleen zijn ( met hond en iPad).
We zitten nu met camper in Frankrijk,weer alleen ,en hele middag regen met 19 graden en thuis zon en 30 graden,nou met gierende banden maar terug naar huis ,zo’n hekel aan kou en regen ,vooral in de camper .
Gr.Ron.
Afbeelding

Officiele camperplaats met een kraan ,warme douche ,4G mast op 20 meter en toch helemaal alleen.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Laatst gewijzigd door appellover op za 18 sep 2021, 17:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Zadowolony »

Dank je, Ron, leuk om erbij te hebben.

Ik heb wel eens de indruk dat mannen beter tegen alleen zijn kunnen .
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Jelle »

Mooi @appellover dat je weer wat over jullie zelf met ons hebt gedeeld. :clap:
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Jelle »

Wat is het verschil tussen Portugezen en Spanjaarden.

Waarom vragen wij dat, we willen ons graag thuis voelen in één van de landen omdat het de bedoeling is om er voorgoed te blijven.

Nu is dus de keuze tussen de Portugezen en Spanjaarden, en als dat niets word dan maar naar de andere kant van de wereld.

We zien uit naar jullie goedgemede reacties.
Laatst gewijzigd door Jelle op za 16 okt 2021, 0:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door seth_space »

Ik weet niet of denken in generalisaties een echt beeld geeft van mensen.
Kijk naar de vermeende verschillen in Nederland en projecteer die op veel grotere landen met lokaal grote verschillen in cultuur.
De Spanjaard bestaat evenmin als de Portugees of de Nederlander.
Maak dus keuzes op je eigen gevoel.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door hermanusb »

Ik vraag me af of definitief verkassen de oplossing is.
Gewoon met de camper weggaan, Nederlandse zorg houden en lekker naar de zon rijden en na de winter weer naar huis in Groningen.

Half Sept in kleine etappes de zon opzoeken.
April weer terug.

Niet de fiscale voordelen van het leven in Spanje of Portugal.
Maar in de winter wel het mooie weer voor je partner.

En nog steeds een huis in NL.
Mbv campercontact en park4night apps kun je voldoende gratis of goedkope camperplekkes vinden.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door appellover »

Ben in 2002 uit Nederland vertrokken en nooit een seconde spijt gehad.
Ik vind Portugezen wat prettiger dan Spanjaarden.
Spreek geen Spaans maar is niet nodig ,Engels is voertaal .
Hier in de omgeving wonen geen Spanjaarden,buren zijn Nederlanders ,Belgen en Brit.Met Spanjaarden hebben wij geen enkel kontakt.
Wat voor bedrijf of dienst je zoekt ,altijd wel Nederlands bedrijf te vinden hier.
Nadeel hier: de dichtsbijzijnde Action is ver weg in Frankrijk,wel veel Chinese warenhuizen maar is toch anders.
Met zorg heb ik slechte ervaringen in Portugal (ziekenhuis Portimao) dat is in Spanje top.
In Portugal (Algarve) kun bij partikuliere zorg wel goed terecht ( Alvor Hospital).
Leven in Portugal is wat duurder dan Spanje maar ruim derde goedkoper dan Nederland.
Het weer is natuurlijk belangrijkste ,komende tijd zon en 25 graden wel saai maar bevalt prima.
Nee, ik hoef niet meer in Nederland te wonen,veel te druk en duur.

Gr.Ron
Laatst gewijzigd door appellover op za 16 okt 2021, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Peter+Annie »

appellover schreef:
di 14 sep 2021, 23:00

Langs alle costa’s en Algarve is engels de voertaal.Dus Spaanse les is niet nodig.

Gr.Ron.
Als je je beperkt tot de,in verhouding kleine, Nederlandse gemeenschap heb je gelijk.
T.S. wil duidelijk ook contact met de oorspronkelijke bevolking daar.
Buiten de jeugd ,die een beetje Engels spreekt moet je bij de autochtone bevolking niet met Engels aankomen,zelfs niet met Frans of Portugees,hun natuurlijke buurlanden.
Spaans spreken is in Catalunya of Baskenland al een heikel punt.

IK heb de laatste 20 jaar van mijn arbeidzame leven regelmatig in Spanje gewerkt,maar het vinden van iemand die ook iets anders dan Spaans sprak was een crime.
In de tijd van Franco,toen degene die nu daar de ouderen zijn, werd er helemaal geen buitenlandse taal onderwezen:
Spanje is een wereldmacht,en als ze met ons willen onderhandelen doen ze dat maar in het Spaans,
Aldus de generallissimo. :mrgreen:
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door appellover »

Die tijden zijn helemaal anders geworden,miljoenen huizen zijn er gebouwd voor de Noord Europeanen.Hier is een Noorse kolonie die zelfs een Noorse basischool hebben.Veel Finnen,Zweden,Ijsland en spreken allemaal Engels.
Engelsen en Belgen zijn het meest vertegenwoordigd.
Paar dagen geleden was mijn buurman op tv bij SBS 6 die projectontwikkelaar hier is ,komt geen Spanjaard meer aan te pas.
Bouwvakkers net zoals in Nederland allemaal oostblokkers.
Van Benidorm tot Sagres is het grote europese bejaardenhuis,en allemaal vanwege het weer .
Heb geen beste ervaring met sommige Spanjaarden,zien je als wandelende pinautomaat,vandaar dat ik graag met Nederlanders te doen heb hier.
Heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat personeel geen engels sprak,in restaurants menukaart in 4 talen,denk dat er weinig Spanjaarden komen.
In ziekenhuis eerste wat ze vragen : Engels of Spaans.
In Torrevieja was zelfs Nederlands en Belgisch personeel die regelmatig praatje kwamen maken.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Uitgeschreven

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Uitgeschreven »

Mijn broer overleed in een ziekenhuis in Barcelona vanwege longkanker. Hij sprak vloeiend Catalaans met het verplegend personeel. Toen wij daar waren om de crematie te regelen sprak iedereen in het ziekenhuis vloeiend Engels. Taal is het probleem niet.

Groet,
Martin
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door Bob Diesel »

Was onlangs in ZH Castellon tochblij dat ik een beetje Spaans brabbel
De Chirurg sprak Engels
Het personeel zo goed als niks
En 1 die duits sprak om dat ze 6 jaar in Zwitserland had gewerkt
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vakantie en zoektocht naar plek om te wonen



Bericht door kampo »

Barcelona ?
Dat klopt natuurlijk niet.
De meeste Spanjaarden spreken nog steeds geen Engels, of belabberd slecht.
In de toeristen getto's inderdaad iets beter.
Administratieve zaken zoals het regelen van een erfenis, rijbewijs, vergunning, juridisch, ... is steeds in de lokale taal.
Sociaal en cultureel mis je heel wat als je je enkel in Engels moet behelpen.
Of ga je naar Spanje om tussen de Nederlanders te zitten ?
Groeten Kampo
Plaats reactie