Wielblokken voor singles (of dummies)

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Camperella
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 25 okt 2020, 8:53

Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door Camperella »

Dag allen, ik reis vaak alleen en ik vind het een gehannes om m'n camper op de wielblokken te krijgen (uiteraard alleen blokken als het nodig is..)
Wil liefst onafhankelijk zijn, snap wel dat campinggasten vaak zooo behulpzaam zijn etc maar ik wil zoiets gewoon ook zelf kunnen zonder 17 keer heen en weer, heen en weer, eruit, verplaatsen, nog es proberen etc
Het leek me logisch dat er ook "blokken voor dummy's" zouden zijn, dus extra breed ofzo. Met gat zodat je middels touw de breedte altijd goed gokt.
Lijkt er niet op dat ik die vind. Zelf maar wat zagen dacht ik, maar liever iets van lichtgewicht.

Hebben jullie tips? Of zijn er tips om in je up in minder dan 17keer juist op de blokken te komen?

(Foto ter illustratie, zo sta ik nu ergens in Frankrijk in de zon :roll: )

Alvast dank!!!
Groetjes
Camperella :)
Bijlagen
IMG_20210905_175119.jpg
IMG_20210905_175119.jpg (456.9 KiB) 903 keer bekeken
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door dieseltje+ »

Extra set kopen en naast elkaar of:
https://www.flat-jack.nl/
of de dure oplossing
https://www.decocamper.nl/nl/tesa-level ... gKdafD_BwE

Of losse krikjes, zo doe ik dat. Staat je camper ook stabieler.
Laatst gewijzigd door dieseltje+ op zo 05 sep 2021, 17:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door Schovie »

Google op Flat-jacks.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door veetee »

Het scheelt ook al een stuk als je tegen de onderkant van die dingen op de foto een stukje multiplex of liever betonplex schroeft, dan zakt 't niet meteen weg in de ondergrond.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6778
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door evdoetelaar+larana »

Er zijn meerdere mogelijkheden:
a. extra brede oprijblokken (bijv. van Milenco) > duurder dan de standaard blokken
b. een dubbele set > nadeel is extra volume
c. FlatJack > laag gewicht en weinig volume > voor extra stabiliteit de krik plaatsen > duurder dan de blokken
d. Emuk Airlift > als FlatJack, maar met meer hoogte > ook veel duurder dan FlatJack.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 882
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door FrankdB »

Wij gebruiken Quattro2 blokken van Milenco. Die zien er iets robuuster en breder uit dan op de getoonde foto. Ze zijn denk ik voor wat zwaardere wagens en in eerste instantie vond ik ze te overdreven.

Maar in de praktijk werken ze prima. De camper plaatsen waar je haar wilt hebben, ietsje achteruit, wielen recht!, blok(ken) er onder, en langzaam erop.

De verwijzing naar een touw begrijp ik niet zo goed: als je blok(ken) onder je wiel(en) zet, valt er niet zoveel te gokken.

Frank
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door iSonic »

Volgens mij moet het ook gewoon zo kunnen met de blokken die je hebt. Ik zet hem stil en kijk even met de waterpas waar hij omhoog moet. Dan schuif ik de blokken tegen de banden aan waar ze onder moeten precies in het midden. Als er links voor eentje ligt kijk ik uit het raampje of ik er goed op sta en er niet overheen rij.

Als hij niet links vooraan ligt kun je een blok naast je deur leggen en iets neerleggen aan voor en achter kant van het blok. Neem een vast punt op je auto bij wat achterkant blok is en rij door tot dat punt vlak voor het object is wat einde blok is. Koppeling in trappen en voet op de rem. Handrem aantrekken motor uit en koppeling op
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door Meine »

Wat mankeert er toch aan singles, dat zij niet recht op een blok kunnen rijden?
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door seth_space »

Als je de vraag goed leest: ofwel een partner ofwel een oplossing.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door dieseltje+ »

Heb de indruk dat TS van een afstandje de blokken oprijdt, dat zal voor de meeste lastiger zijn, i.p.v. de blokken voor/tegen de wielen aanlegt en er dan op rijdt. Dat verkleint ook behoorlijk de kans dat het wiel er maar half opstaat zoals op de foto.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door seth_space »

Camparella.
Zoals dieseltje al aangeeft.
Zet je stuur in de rechtuit stand en leg de blokken tegen de band aan.
Als er hoogteverschil tussen links en rechts is, leg je de hoogste tegen de band en de andere een paar cm/ afh van hoogteverschil precies recht voor de band.
Je zou eventueel een spiegel schuin voor/naast de blok kunnen zetten zodat je vanuit de stuurpositie de blok ziet. Je weet dan wanneer je moet stoppen..
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door gjvonk »

Ik legde vaak een tak naast het linker voorwiel, op gelijke afstand van het midden van het wiel zodat de afstand overeenkomt met het oprijden van het blok. En dan met het raam open en je hoofd naar buiten kijken tot het midden van je linker voorwiel bij de tak is. Een steen kan ook en op een halfverharding lukt het trekken van een streep in de grond soms ook.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Camperella
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 25 okt 2020, 8:53

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door Camperella »

Super bedankt voor de reacties!
Ik rij er inderdaad vanaf een afstand op, ik dacht dat ik 'een gangetje' moest maken, ga het bij de volgende stop proberen met de blokken tegen de banden aan.
Ook de tip van een vast punt op de camper kiezen in combinatie met voorkant blok (al dan niet met tak of spiegel) simpel maar geniaal, nooit aan gedacht.
Dat gaat vast beter de volgende keer.

Bredere blokken van Milenco, check.
Plaatje eronder tegen wegzakken: top!

De flat jacks lijken me wel een vriendelijke oplossing, beter voor de banden ook? (die bij aankomst superwarm zijn en dan op zo'n blok moeten staan) maar inderdaad wel prijzig, en lijkt me alsnog wel even een gedoe met oppompen (ene kant... Andere kant.. ene kant weer.. etc) twee krikken (met plaat) is ook een optie inderdaad.

Met het googlen op Milenco zag ik ook deze aluminium levellers: https://www.obelink.nl/milenco-aluminium-leveller.html (ook prijzig, 160 €/st)

Maar ik zelf ga het eerst eens met bovenstaande tips proberen :-)

Dank allen!

Groetjes
Camperella :-)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door Aloys »

Dus tegen de banden aanleggen, en dan er tegenop rijden. Dat zou je misschien eens moeten oefenen.
Stukje erop, stukje eraf. Het is een soort hellingproef.

Daarbij zo weinig mogelijk gas geven, probeer te voorkomen dat je er met gierende motor tegenop gaat.

Het linkerblok onder het voorwiel kan ik zien wanneer ik mijn deur openhoud en iets naar buiten leun. Dan kijk ik net onder de deur door. Dus moet de voorkant iets omhoog, dan kan ik dat prima in mijn eentje.
Gisteravond moest de rechterkant iets omhoog, anders liggen we in bed met het hoofd lager, dat is niet fijn. Het was niet veel, dus blokken tegen de rechter voor- en achterband en op gevoel iets omhoog. Daarna in de eerste versnelling én op de handrem.

Nog een tip: loopt het terrein iets af, en moet je daarom blokken onder de voorwielen? Dan leg je de blokken vóór de banden. Je 'balanceert' de situatie: is de helling steil genoeg dan loopt de auto er vanzelf op, bij wijze van spreken! :D
Sommigen leggen de blokken dan achter de voorwielen en rijden dan achteruit. Dat is moeilijker: je rijdt dan achteruit tégen de blokken op, maar ook tégen de helling op. Dat is dubbel! En... er komt dan extra veel naar voren gerichte kracht op de remmen en versnellingsbak (die je dan ook in zijn achteruit moet achterlaten).

Ik gebruik overigens van die brede, zwarte blokken van Thule met drie 'etages': https://www.dewitschijndel.nl/thule-levellers/

Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb uitgelegd.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie