Wielblokken voor singles (of dummies)

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door PaulBng »

hurktoilet schreef:@Paulbng: die vlieger gaat alleen op als je rechtuit wegrijdt... :idea:
Bijna rechtuit ook.
Maar je begrijpt het idee wel....

Paul

Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door cor heku »

rsz_sam_4769.jpg
rsz_sam_4769.jpg (133.92 KiB) 450 keer bekeken
Heb deze oprijdbokken.
zelf een rubber matje in de lengte doorgedaan en er onder geschroefd.
Iets langer aan oprijd en hoge kant.
Tijdens oprijden glijdt de bok nooit weg bij gladde ondergrond. Langer aan de hoge kant draagt makkelijker en het gaatje is voor het ophangen.
2 blokken met 1 hand.
Zelf rijd ik altijd achteruit de blokken op waarbij de handrem als 'hoofdrem"dient. Betere controle over het remmen als dat je voet van het gaspedaal moet.
Bij vertrek, koppeling in en rustig de handrem lossen en de camper rolt meestal zo van bokken af zonder de motor te starten.
De blokken opbergen en wegwezen.
cor
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door Aloys »

Het lijken dezelfde blokken als ik heb, alleen de mijne zijn zwart.

Als je de koppeling rustig laat opkomen hoef je geen gas te geven. De motor probeert zelf op zijn minimumtoerental te blijven, dus de brandstofpomp geeft gas bij. (Zo heb ik dat altijd begrepen.)
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door jasperenpriscilla »

wij hadden de laatste camping deze vakantie ook een leuke.

Jengelende kinderen, honger, warm en net te ver moeten rijden. Recept voor leuke situaties.

de achterkant moest omhoog, mijn vrouw legt altijd de 'bananen' neer (van die gele met 3 trapjes) ik rijd hem er achteruit op. De ene kant kwam omhoog, de andere kant bleef maar laag. Huh...? Ik rijd weer naar voren komt de andere kant omhoog :lol3: lag de ene banaan voor en de andere achter het wiel. Mooie situatie om de moppers snel weg te lachen :-B

Over het probleem van de ts, wielen recht, wij leggen de bananen altijd tegen het wiel, of net zo ver ervanaf als dat het wiel een trapje hoger moet als de andere kant. een aanloopje is bij onze camper vaak wel nodig, maar dat doen we door gewoon een stukje de andere kant op te rollen, dan een klein peutje gas en optijd stoppen (dat gaat gewoon op gevoel).
Laatst gewijzigd door jasperenpriscilla op wo 08 sep 2021, 9:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door rijschoollucassen »

Bij een verblijf van 1 of 2 dagen gebruik ik gewoon de handrem. De blokken voor of achter de wielen is afhankelijk van het terrein. Liefst rijd ik er met zo min mogelijk kracht op, dus ga ik een schuine ondergrond niet nog stijler maken door de blokken aan de hoge kant te leggen.

Sta ik langer op één plek, gebruik ik de kegjes bij de andere wielen. Na een vervelend misverstandje waarbij de vingers van mijn echtgenote betrokken waren, heb ik de kegjes voorzien van een koord. Soms haak ik daar dan een elastiek aan met een haring, zodat bij vertrek de keggen vanzelf achter de banden wegschieten.

Staat één van de voorwielen hoger op het blok, gaat de opbouw vaak wat torderen, waardoor deuren kunnen gaan klemmen. Ik laat dan de luchtvering schuin tegenover wat leeglopen. Om dat bij vertrek niet te vergeten leg ik dan mijn waterpasje op het dashboard.

Kom ik op een wat bedenkelijke ondergrond, leg ik de blokken dusdanig dat ze als het ware een aanloopje genereren en ik in een keer door kan rijden naar het pad.

En soms,
A8194822_1.jpg
A8194822_1.jpg (237.7 KiB) 384 keer bekeken
moet je weleens wat improviseren.....

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Tec
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 13:56
Locatie: Groningen

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door Tec »

Nog een laatste tip. Ik heb aan de zijkanten een handvat gemaakt.
Krijg je geen vieze handen en kun je gemakkelijk twee blokken meenemen.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door jansloos »

Heb je camera aan boord?

Kijk of er een extra bij kan?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door rijschoollucassen »

Zou dan haast een draadloze camera moeten zijn omdat de plaats van de blokken kan variëren. Als ik een extra camera kon aansluiten kwam die op de grijswater afvoer.

Hoe groot is de ramp eigenlijk, mocht je eens over de blokken heen schieten? Ben onlangs ook een keertje vergeten dat we op de blokken stonden....

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door CaradoT135 »

FrankdB schreef:
ma 06 sep 2021, 12:55
Eén reden die ik kan bedenken is dat bij te woest wegrijden de blokken achteruit gelanceerd kunnen worden?
Ik kan er nog één bedenken, als je spatlappen hebt en je legt de blokken aan de achterkant van de (voor)wielen willen de blokken bij het er afrijden wel eens omhoog wippen met als gevolg dat de spatlap een opdonder krijgt. BTW, ik rijd in de meeste gevallen van de blokken door de handrem los te laten, dat is in de meestal voldoende om de blokken vrij te krijgen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door Bob Diesel »

De ramp kan :!: Zijn
dat het blok klem slaat en bv de wielkast beschadigd of voor tegen de bumper om hoog klapt

Schade heb je vlugger als je denkt :sick:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door seth_space »

Eindelijk een onderwerp zonder de dreiging van mogelijke rampen of ongelukken dacht ik nog... :wave:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door Kroppie »

ik had een dwarsslaper, stond 1 kant hoger of lager dan draaide ik mijn dekbed om en legde mijn kussen aan de andere kant, was vlugger dan blokken of flatjacks of wat anders. :idea:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door TestCase »

Bob Diesel schreef:De ramp kan :!: Zijn
dat het blok klem slaat en bv de wielkast beschadigd of voor tegen de bumper om hoog klapt

Schade heb je vlugger als je denkt :sick:
Mijn zoon had zoiets, jong en een camper gehuurd met vrienden. Op een zweedse camping eroverheen gereden. Blok totaal klem, handzaag erbij en ze hadden twee kleinere blokken.Afbeelding

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wielblokken voor singles (of dummies)



Bericht door seth_space »

Je moest eens weten wat er allemaal kan gebeuren als je te veel gas geeft of te laat remt.
:mrgreen:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie