Ervaring trailer neuswielmover?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
snoopy
Berichten: 904
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:03
Locatie: Zutphen

Ervaring trailer neuswielmover?



Bericht door snoopy »

Wie heeft er ervaring met een mover die ipv het neuswiel van een trailer komt. een zogeheten neuswiel of mini mover. Bij voorbeeld deze

https://www.spulliesxl.nl/product/spull ... -12v-350w/

Wij moeten door gezondheid een trailer bij ons hebben. Maar die moet af en toe afgekoppeld worden en wat verzet worden. Vaak is dan (vooral het rijdend krijgen) net te zwaar. Nu zie je van die neuswiel movers maar ik lees nogal wat negatieve berichten over b.v. slippen wieltje over gras enz.
Trailer gewicht is niet echt veel (max 500 Kg denk ik) kogeldruk is niet zo hoog maar dat is te verzwaren met een voet er op 8-)
Wie heeft er echt ervaring mee? Hoor het heel graag

Henk
Volg je hart want dat klopt.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: ervaring trailer neuswiel mover



Bericht door isoplus »

Ik heb een caravanmover onder de aanhanger gebouwd, dat ging prima.
Er komt wel 65 kg bij het aanhangergewicht, de besturing en acculader 230/12 zaten in de disselbak, de accu hing onder de aanhanger achter de as.
Niet ingewikkeld en werkte prima, met de mover op de banden had je geen rem meer nodig bij parkeren.
De goedkoopste mover kan dit makkelijk aan, ik heb het bij een 1500 kg aanhanger gedaan waarop een Fiat 500 vervoerd werd.
Helaas heb ik de aanhanger verkocht.
Dit lijkt mij makkelijker als dat gedoe met een neuswiel-mover maar is natuurlijk een kwestie van prijs.
Mij kostte dat hele spulletje met (zelf) inbouwen destijds (2010 ) 1200 euro, daar ga je het nu niet meer mee redden.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: ervaring trailer neuswiel mover



Bericht door Wim Corduwener »

Als je het over een trailer hebt dan ga ik er vanuit dat er twee assen onder zitten. Een trailer heeft naar verhouding veel minder kogeldruk dan een aanhanger of caravan met een enkele as waardoor ik denk dat een neuswielmover veel minder grip heeft.
Maar, ik ben geen ervaringsdeskundige. Op het Caravanforum werd overigens dezelfde vraag gesteld.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Ervaring trailer neuswielmover?



Bericht door isoplus »

Een trailer van 500kg? Ik denk dat het gewoon een 1 as aanhanger is, maar dat gaan we nog horen :wink:
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Ervaring trailer neuswielmover?



Bericht door rijschoollucassen »

Er bestaat ook een mover op rupsbanden voor onder de koppeling. Heeft vast en zeker meer grip dan het bandje van het neuswiel. Is ook helemaal op zichzelf staand, dwz geen losse accu's of in te bouwen delen..

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Ervaring trailer neuswielmover?



Bericht door EasyBee »

Ik heb in de loop van de jaren al een paar keer van dit soort apparaten voorbij zien komen op campings.
Zowel het ding wat rijschoollucassen beschrijft als wat snoopy beschrijft. Het was telkens wel grappig om te zien, maar weinig effectief.
Nog wel een beetje grip op harde droge ondergrond, maar op zachte of natte ondergrond een drama. Zonde van het geld. Dat ding op rupsbanden zag er bovendien uit alsof pappa met zijn radiografisch bediende speelgoedtank aan het spelen was.
Een caravan of aanhanger met een mover is een heel ander verhaal. Er drukken veel meer kilo's op (ook nog eens) veel grotere banden.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Ervaring trailer neuswielmover?



Bericht door rijschoollucassen »

Ik denk dat de reden waarom je een hulpmiddel zoekt voor de aanhanger juist van belang is wanneer het net even lastig wordt. Ik denk dat een neuswiel mover het nou net op dat moment ook niet meer aan kan. Die rupsbanden zullen net iets meer grip hebben, maar ook die zullen het al gauw laten afweten. Een echte mover zal toch het beste voldoen.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ervaring trailer neuswielmover?



Bericht door de Jonckheer »

Leren om dat aanhangertje met de camper op z'n plek te zetten is een betere optie. Vaak kan dat gewoon, ik doe dat soms ook. Zoek een leeg parkeerterrein op en leer achteruit te rijden als je dat nog niet kunt. Moeilijk is dat niet en door oefenen gaat dat later vanzelf. Want om nou een hoop geld uit te geven aan iets wat niet werkt is ook weer zoiets...
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Ervaring trailer neuswielmover?



Bericht door rijschoollucassen »

Op zich helemaal mee eens, maar een 500kg karretje zal vrij kort zijn, wat het een stuk lastiger maakt, zeker als ie compleet achter de camper verdwijnt en het op je camera moet doen. Mijn grote tandemas lesaanhanger ging met de auto op de plaats, mijn motor trailer drukte ik wel even met de hand op de plek. Op veel CP's ben je denk ik al lang blij als er een verloren hoekje beschikbaar is voor je karretje. Ik kan me de vraag van TS goed voorstellen.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ervaring trailer neuswielmover?



Bericht door de Jonckheer »

Klopt, hoe korter hoe lastiger. Oplossing is de dissel verlengen en de breedte zichtbaar maken dmv breedtelichten op (uitschuifbare) pijpjes monteren. Op die manier draait ie minder snel weg en zijn de breedtelichten zichtbaar in de spiegels. Een mover is een betere oplossing natuurlijk maar betekent extra gewicht van motor en accu wat dan van het laadvermogen van de aanhanger af gaat. Ook heb je er nog een accu bij die onderhoud nodig heeft. Als dat, plus de nogal hoge prijs, geen probleem is zou ik het zo doen.
snoopy
Berichten: 904
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:03
Locatie: Zutphen

Re: Ervaring trailer neuswielmover?



Bericht door snoopy »

Allereerst dank voor alle antwoorden. En eigenlijk ook alle antwoorden die ik (eerder) had moeten geven.

Trailer is wel +/- 3,25 meter lang en 1,50 breed en enkel as (gesloten Hapert) maar wordt gewoon minimaal beladen. Misschien een keer tot 750 maar dan zal je het gehad hebben schat ik. Heb hem zo gemaakt dat hij in de zijspiegels van de camper te zien is, breedte lichten verlengt, je ziet hem in achteruitrijcamera en achteruitrijcamera op trailer.

Achteruit rijden is geen echt probleem, parkeer desnoods achteruit in ergens tussen, maar de klep van de trailer zit achteraan de trailer dus met hem achteruit neerzetten kan je vaak niet meer de klep openen + uit rij ruimte hebben. Moet je dus eerst de spullen er uit en dan weer neerzetten. Zoek juist iets wat makkelijk is. Wil de spullen er 's-nachts ook in kunnen opbergen. Dus vaak trailer dicht tegen de camper ernaast met klep naar voren of op een P terrein zodat niemand er last van heeft.

Zo'n rupsband is leuk maar gaat gewoon om kracht om te trekken. Die rups zal zeker beter werken maar hoe krijg je die aan die/een motor???

Caravan mover is mooi maar me te duur. Kan ik de mensen die even willen helpen heel wat koppen koffie voor geven 8-) :P

Al vast dank en als iemand nog wat weer heeeel graag. Anders soms hulp gevraagd :-) Maar ja dat doen wij niet snel.
Henk
Volg je hart want dat klopt.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Ervaring trailer neuswielmover?



Bericht door rijschoollucassen »

Die rupsband mover kan van een trekhaak kogel voorzien worden. Accu zit ingebouwd. Heb even gegoogled voor een plaatje, maar zag ook een prijskaartje. 2500€, laat dus maar.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Ervaring trailer neuswielmover?



Bericht door rongreven »

Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Antonis
Berichten: 261
Lid geworden op: vr 05 apr 2019, 8:48
Locatie: Rijsbergen bij Breda

Re: Ervaring trailer neuswielmover?



Bericht door Antonis »

Ik heb een gesloten aanhanger van ongeveer dezelfde grote alleen wat smaller, 1.30 mtr.
Ik heb ook uitgekeken naar zo'n neuswielmover maar gezien de wat mindere recensies toch niet gedaan. Ik heb op marktplaats een complete mover gekocht voor 180 € en die zit er nu op. Accu erbij en voor nog geen 290€ klaar en werkt perfect vooral daar waar het omhoog loopt.
Ton
Plaats reactie