Advies: camper om in te wonen

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Pelle_A
Berichten: 4
Lid geworden op: do 03 jun 2021, 9:17

Advies: camper om in te wonen



Bericht door Pelle_A »

Hi allen,

Ik ben nieuw op het forum. Ik ben sinds een tijdje opzoek naar een nieuwe woonplek.
Een van mijn opties is om in een camper te gaan wonen. Gedeeltelijk op plekken waar ik vrij kan staan en ook langere periodes op campings.
Voor mijn toekomstige baan ben ik soms langere tijd in het buitenland. Het lijkt me dan prettig om geen doorlopende huur in Nederland te hebben en mijn eigen huis mee te kunnen nemen.
Ik ben bezig me wat te oriënteren op marktplaats.
Mijn budget is maximaal 8000 euro. Bij dit bedrag heb ik weinig geld over om op korte termijn veel te doen. Dus een wat lager bedrag waar iets meer aan moet gebeuren mag ook.
Op marktplaats worden veel Fiat ducato campers aangeboden. Dit lijkt me een aardig formaat om in te wonen en valt meestal binnen mijn budget. Wat zijn jullie ervaringen met deze campers. Wat zijn zaken waar ik op moet letten in de advertenties: motoronderhoud/km stand/zwakke plekken in het ontwerp etc.? Zijn er nog andere modellen/merken die het waard zijn om naar te zoeken?

Mochten er forumleden zijn met ervaring van langere tijd op een camper wonen kom ik ook graag met jullie in contact.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en advies.

Groeten,
Pelle
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Advies: camper om in te wonen



Bericht door kampo »

Is het wel realistisch om met een budget van slechts 8000 Euro in een camper te gaan wonen ? Je gaat waarschijnlijk van het ene probleem naar het andere. Een goede camper is gewoon veel duurder.
Normaal moet je een veel groter budget hebben. Dat mag ik misschien niet schrijven want niet sympathiek maar wel het probleem.
Bovenop is het in een camper hard om te leven met weinig comfort, in wind en weer op een slechts een paar m2. De meeste mensen werden er niet voor gebouwd.
Alles kan natuurlijk maar een stenen woning is gemakkelijker en kan goedkoper (of zelfs gratis) zijn.
Groeten Kampo
Pelle_A
Berichten: 4
Lid geworden op: do 03 jun 2021, 9:17

Re: Advies: camper om in te wonen



Bericht door Pelle_A »

kampo schreef:
do 03 jun 2021, 13:31
Is het wel realistisch om met een budget van slechts 8000 Euro in een camper te gaan wonen ? Je gaat waarschijnlijk van het ene probleem naar het andere. Een goede camper is gewoon veel duurder.
Normaal moet je een veel groter budget hebben. Dat mag ik misschien niet schrijven want niet sympathiek maar wel het probleem.
Bovenop is het in een camper hard om te leven met weinig comfort, in wind en weer op een slechts een paar m2. De meeste mensen werden er niet voor gebouwd.
Alles kan natuurlijk maar een stenen woning is gemakkelijker en kan goedkoper (of zelfs gratis) zijn.
Dag Kampo,
Dank voor je reactie. Geen probleem dat je me het afraadt. Ook naar negatief advies ben ik op zoek. Een beetje ontbering kan ik denk ik wel hebben. Ik heb een paar jaar op een stalen schip gewoond en zeil nu nog graag weken achtereen op een klein (8m) kajuitjachtje. Ik ben wel benieuwd waarom je denkt dat mijn budget te laag is, heb je voorbeelden van uitgaven waar ik misschien geen rekening mee houd? Ik vind het lastig beoordelen wat de maandelijkse lasten zijn van het camperleven.

Zaken als:
verzekering:
belasting:
sta-plaats:
onderhoud:
sparen voor grote uitgaven:

Wie een indicatie kan geven mag het invullen!
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Advies: camper om in te wonen



Bericht door pwhooftman »

Het begint met het vinden van een camper van max 8000 euro die niet lek is.....
Daarnaast zullen dat (inderdaad) de oudere Ducato's etc. zijn waar vaak niet alles meer functioneert (water, verwarming, koelkast), en om zelfstandig te wonen heb je het liefst flinke zonnepanelen.
De campers die dat allemaal op orde hebben zijn al verkocht :-).

Bovendien moet je bedenken dat je water en gas verbruikt. 's Winters zullen je elk week op water en gas uit moeten.
Het zal lastig worden om een standplaats te vinden waar je lang (bijna) gratis mag staan, dat zal toch bij een particulier 'in de achtertuin' worden, anders zul je al snel tegen enkele honderden euro's stageld per maand aankijken (als je een jaar lang blijft wellicht minder).

Al met al kent volgens mij niemand op dit forum iemand die lang op één plek in een camper woont, en dat zegt eigenlijk wel veel over de haalbaarheid.....
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Advies: camper om in te wonen



Bericht door AadenAnke »

8.000 euro is er dus eentje van begin jaren 90 misschien zelfs nog iets ouder. Dus rond de 30 jaar oud veel dingen zijn dan op dus constant reparaties zelf of laten uitvoeren. Veelal zijn de diverse kit naden wel aan enig onderhoud toe. Isolatie was toen hier en daar een stukje tempex kunststof delen vooral van het camper gedeelte sterk verouderd en dus erg bros. Ga je dat intensief gebruiken zal er snel het nodige kapot gaan.
Ikzelf kocht 7 jaar geleden een MB307D van 1985 heb er ruim 4 jaar erg veel plezier van gehad maar zeker ook heel veel tijd om het nodige te repareren in gestoken. Zeker op dit moment koop je voor 8.000 weinig (soms tref je het winnende lot uit de loterij :lol: ) succes

Gr. Aad
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Advies: camper om in te wonen



Bericht door de Jonckheer »

Wat kampo zegt klopt, je kunt voor dat bedrag geen knappe camper kopen, wel een afgeleefd hok met meer problemen dan er bouten in zitten. In ieder geval is het oud, erg oud. Dat hoeft geen probleem te zijn maar bedenk dat alle busjes van meer dan 20 jaar oud waar geen camper van is gemaakt allang gesloopt zijn. Die zelfde busjes worden met kunst en vliegwerk als camper op de weg gehouden, soms met succes maar vaak ook niet.
Je kunt zoiets doen als je auto monteur/plaatwerker/lasser bent. Om in de boten te blijven: meestal koop je een schip van bijleggen.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Advies: camper om in te wonen



Bericht door rijschoollucassen »

Staat op dit moment een Mitsubishi L030 op MP. Ruim binnen je budget. Lijkt netjes, maar neem iig iemand mee die er verstand van heeft. Koop liever niet de ellende van een ander. Is ook heel afhankelijk hoe handig je zelf bent. Bijna alles is te repareren, meeste kosten zijn vaak arbeidsloon.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Advies: camper om in te wonen



Bericht door AadenAnke »

Eentje uit utrecht :lol:

Gr. Aad
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Advies: camper om in te wonen



Bericht door Joske »

Veel hangt af van je zelfredzaamheid.
Dat spaart heel veel uurloon uit.
Want zoals al eerder gesteld, campers, in die prijsklasse, leeftijd, zonder storingen zijn een zeldzaamheid.
Maar succes, zelf heb ik 4 jaar in een camper gewoond; een prachtige tijd; ik reed soms 30.000km/jaar! Balkan door, Griekenland in sept/okt; vervolgens naar Spanje/Portugal om de winter in Marokko door te brengen.
Maar soms sta je wel eens bij een bouwmarkt voor het een en ander.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Advies: camper om in te wonen



Bericht door Pienmajer »

Als je buiten het seizoen langere tijd (enkele weken) op een camperplaats wil staan, kan dat soms tegen een gereduceerd tarief. Valt soms te bespreken met beheerder.
Vergeet bij de vaste lasten ook de kosten van de diesel niet. Ik ben,- afgezien van corona - al 3 jaar bijna continu onderweg in Europa.
In deze tijd 100.000 km gereden. Dat is circa 11.000 liter diesel bij mij. Dus zo’n € 5000 per jaar.
Pelle_A
Berichten: 4
Lid geworden op: do 03 jun 2021, 9:17

Re: Advies: camper om in te wonen



Bericht door Pelle_A »

Dank allen voor jullie reacties, goed om te lezen.
Ik werk momenteel in Utrecht en ben daarom m.u.v. van af en toe naar het buitenland wel gebonden aan de stad (of omgeving).
Ik dacht zelf aan een combinatie van campings en gratis sta-plaatsen. Misschien dat er anti-kraak plekken zijn waar ik voor langere tijd voor relatief weinig zou kunnen staan? Wat betreft onderhoud: ik ben best handig wat betreft huis/tuin/keuken klussen, maar zeker geen automonteur. Af en toe klussen aan mijn woning/boot/camper vind ik juist leuk, maar het zou jammer zijn om er een een weektaak aan te hebben om je woning droog te houden..
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Advies: camper om in te wonen



Bericht door Atoz »

Helaas hebben Kampo en anderen gelijk.
Een vaste plek op een Spaanse camping kost je 4000 per jaar. Werk je in de Benidorm we horeca heb je een plekje.

Nu ontbreekt ons toch heel wat informatie...
Ben je zo arm dat het je elke maand niets kan kosten?
Gaat de camper mee naar je buitenlandse reis? Hoeveel kilometer? Welke landen? Zomerseizoen of winter?
Hoe handig ben je zelf?
En zo handig, in welke branches? Auto Elektra hout verf snit&naad ?

Wat willen we nog weten?

Een collega van me reed met een kleine omgebouwde vrachtwagen van job naar job, buiten het werkseizoen dat hij bij ons had.
Ombouw was hilarisch, super goedkoop, maar toch goed over nagedacht.
Maar hij was een stuk van het jaar een rondreizend circusartiest. Deed ergens zijn ding en kwam na een tijdje terug, meestal lukte dat zelfs op tijd :)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Pelle_A
Berichten: 4
Lid geworden op: do 03 jun 2021, 9:17

Re: Advies: camper om in te wonen



Bericht door Pelle_A »

Ha Atoz, dank voor je bericht!
Ik zal mijn situatie even schetsen, dat was misschien niet duidelijk:

Ik woon in Utrecht, en start binnenkort (november) met een promotieonderzoek aan de Universiteit van Utrecht.
Ik heb dus (bijna) een inkomen. Hiervan mag een deel naar onderdak gaan, uiteraard. Ik wil er alleen niet veel meer aan kwijt zijn dan aan een vaste woning huren in de stad. Denk bij huurprijzen in de stad die ik bereid ben te betalen tot c.a. 600 euro per maand incl. De 8000 euro die ik noemde is op basis van wat ik nu (nog student) zou kunnen opbrengen om nu iets te kopen. Stel ik zou in een camper gaan wonen, dan kan ik heb ik dus maximaal 600 p/m te besteden voor alles dat er bij komt kijken: Langere tijd op een camping staan, belasting, verzekering, onderhoud etc. Diesel verwacht ik niet veel te gebruiken. Ik ben meestal rondom Utrecht en kan bijna alles op de fiets doen. Ik weet in ieder geval dat ik een keer naar Frankrijk ga (Brest) om hier onderzoek te doen en hetzelfde in Duitsland (Bremen). De universiteit vergoedt de kosten die ik maak om hier te komen en te verblijven.

Wat betreft mijn handigheid: ik heb veel aan boten geklust. Polyester klusjes, tuigage, standaard motoronderhoud van scheepsdiesels, eenvoudige electra dingen, verfklussen, wc's aansluiten, pompen installeren, etc. Iets kopen, de handleiding lezen en aan slag: dat werk een beetje. Ik weet niet zo heel veel van al die techniek maar vind het wel leuk er mee bezig te zijn en leer zo toch iedere keer weer iets nieuws.
Denken jullie met deze wetenschap dat het nog steeds zo onhaalbaar (lees onverstandig) is als eerder?

Ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Advies: camper om in te wonen



Bericht door Wim Corduwener »

Qua goedkope en oudere (klus)campers zijn er wel veilingsites waar ze worden geveild. Maar ook Utrecht heeft milieuzones en oude diesels daar zijn ze in steeds meer steden niet dol op. Als het zo ver komt dat je tot aankoop over gaat, dan moet je er mee rekening houden dat je met een diesel met emissieklasse 3 of lager moet parkeren op een P&R, buiten de stad.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Plaats reactie