Vrachtwagen / paardenwagen / camper: verzekering en wegenbelasting ervaringen?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Redwine
Berichten: 1
Lid geworden op: di 02 feb 2021, 0:35

Vrachtwagen / paardenwagen / camper: verzekering en wegenbelasting ervaringen?



Bericht door Redwine »

Beste mensen,

Voordat jullie zeggen dat dit onderwerp wel besproken is; dat is waar, echter is er nog veel onduidelijkheid na twee uur googelen.

Ik ben bezig met Rijbewijs C, dit omdat ik een voertuig zwaarder als 3.5 ton zelf wil ombouwen tot huis, waar ik daadwerkelijk in wil gaan wonen ( rond Europa en verder! )

Ik wil een bakwagen / kleine vrachtwagen tot 12 ton kopen, zat te denken aan Mercedez atego / DAF LF soortgelijke machines ( als een soort expeditie voertuig) , deze ombouwen tot huis, en hierin gaan wonen, rondreizen in Europa en Rusland.

Nu is zoals vele het vraagstuk ontstaan met betrekking tot het juridische...

* Wat ik begrepen heb is dat wanneer je hem ombouwt tot camper, dat het word aangemerkt als een personenauto met kamperinrichting. Hebben mensen ervaring met een voertuig zwaarder dan 7.5 ton met deze registratie, wat zijn de voor / na delen van deze keuring? Kosten / verzekeren / reizen etc.

* Nu vertelde mij een kraker dat het juist beter was om hem als paardenwagen geregistreerd te hebben voor de verzekering / wegenbelasting. Echter weet ik niet of dit juridisch en financieel gunstig is, zeker wanneer je wilt rondreizen... Heeft iemand hiermee ervaring?

* Hem tot vrachtwagen behouden lijkt het voordeligst, echter heb ik vernomen dat het verzekeren een doorn in het oog is voor particulieren. Misschien heeft iemand raad of ervaring met het laten verzekeren op bedrijf en hem toch als camper / huis te gebruiken...

Het is een knelling, ik hoor graag van jullie! :mrgreen:
Plaats reactie