Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door Marco Polo »

Feitelijk was gewoon de afspraak.
Alle landen aan de digitale code.
Alleen dat was ingangsdatum 1 juli + max 6 weken.
(Dus in principe moeten alle Europese landen zo’n beetje eind volgende week met de code kunnen werken).
Alleen duurde dat velen te lang ;-)
En was het gele boekje wel bekend.
De Fransen hadden gelijk al iets digitaals wat over gegoten kon worden in de internationale code.
Wij in feite ook alleen kostte het koppelen van de verschillende systemen wat moeite.
Maar heb nu dus zelf de ervaring dat het vrij snel gaat.
Duitsland is met een inhaalslag bezig.
Die doen gewoon mee met het DCC systeem maar veel mensen moeten daarvoor hun impfpass via de lokale huisarts of apotheek laten valideren en in het systeem van het Duitse RIVM laten zetten.
Dat loopt pas 1 a 1,5 maand en heeft even stilgelegen toen er veiligheidsproblemen aan het licht kwamen.
De boekjes waren in juni overigens voor minder dan de prijs van een spoedtest online te krijgen.
Vooraf ingevuld met gegevens van foto’s die mensen vol trots op Facebook hadden gepost.
Weet niet of dit nog steeds zo is.
Behalve op het vliegveld maakt volgens mij bijna niemand zich druk over de documentatie waar mensen mee aan komen zetten.
Noorwegen schijnt nogal streng te zijn - daar kom je ook alleen met een groene code binnen - maar daar houd het onderhand wel mee op.
Vliegen binnen Europa lukt je waarschijnlijk niet met een geel boekje.
Het Nederlandse grondpersoneel controleert en heeft geen zin in gezeur met allerlei vage documenten.

Eigenlijk was dat ook onze hoop en verwachting van een paar maanden geleden.
Als het er maar een beetje officieel uitziet is het al heel snel goed :-)

En eigenlijk kan je de gele boekjes natuurlijk ook zelf completeren, als je de prikken gehad hebt ;-)
Het heeft geen officiële waarde binnen de huidige pandemie.
Die kan alleen de WHO eraan toe kennen.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door Marco Polo »

https://www.apotheke-adhoc.de/nachricht ... ng-noetig/

Dit is waar een Duitse apotheker op moet letten - of in ieder geval wat handreikingen daartoe - als ze een inentingsbewijs aangeboden krijgen voor omzetting naar het systeem van het Robert Koch instituut.

Nauwkeurige inspectie van het document.
‘Kruisverhoor” van de klant
Eventueel navraag doen bij de arts die ingeënt zou hebben
En als laatste onderbuik gevoel.

Zie dat een CP beheerder of een restaurant eigenaar nog niet doen als hij een willekeurig papieren inentingsbewijs voor zijn neus krijgt.
Bij buitenlanders is het gewoon ondoenlijk.
Daarom is het een beetje apart dat je toch diverse ervaringen hoort waarbij de Europees afgesproken QR niet eens uitgelezen kan worden.

Maar goed, alles voor de klantvriendelijkheid natuurlijk.
Is al genoeg geld verloren.

Alle papieren die je maar hebt mee in het dashboardkastje en gaan met die banaan…ehm camper :D

ps: als je iets verder op die apothekerssite kijkt is het niet gek dat de Duitsers nog aan hun papieren boekjes “hangen”.
Meest recente bericht is van gisteren. 1 groot drama voor de apothekers om de gegevens van mensen op het portaal van de overheid in te vullen en digitale certificaten aan te maken.
Gebruikersavatar
noneku
Berichten: 1640
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 20:07
Locatie: Limburg

Re: Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door noneku »

Marco Polo schreef:
di 03 aug 2021, 12:39
GGD blijkt nu sneller te zijn dan het licht.
Ja klopt. Wij hebben gisteren beide een onnodige 2e prik gehaald. Zojuist de app opnieuw geïnstalleerd en voila, alles staat erin. NL code automatisch geldig over 13 dagen.
En we hebben ook maar gelijk de gele boekjes aangeschaft. Mijn 1e prik AZ heb ik zojuist bij de huisarts in het gele boekje laten zetten. Ik heb nu 1e prik AZ, 2e prik Pfizer. Echtgenoot 2 × Pfizer, en beide corona gehad.
tdj
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 18:06
Locatie: Zuid-Beveland

Re: Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door tdj »

Dat in het verleden de methode van het gele boekje is ontstaan en overal werd geaccepteerd, is in de basis omdat in je eigen veiligheidsbelang is dat het de waarheid bevat en er eigenlijk geen reden was om te frauderen want daar had je op termijn altijd zelf een (gezondheids)nadeel van. Echter nu met covid-19 is er een (relatief grote) groep die het risico bij besmetting erg onderschatten en vooral overal aan deel willen nemen of naar binnen willen zonder gedoe. Ineens is er nu een reden om te frauderen door een groep die denkt er zelf geen gezondsheidsnadeel mee op te lopen. Het gevolg is dat de min of meer intrinsiek betrouwbaarheid van het gele boekje ook is verdwenen. Helaas wordt dat niet gecommuniceerd en roepen grote groepen vooral dat het zo'n goede methode is, maar dat is gebasseerd op de intrinsiek betrouwbaarheid het verleden. Om diezelfde reden is ook het papiertje dat je bij de ggd, huisarts etc. kreeg ook geen officieel document.

Hoe zouden we het vinden als iedereen een blanko paspoort kon kopen en dat kon invullen, hoeveel mensen zouden er dan ineens een west-europeese nationaliteit krijgen?
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door thole »

Dat kan allemaal wel waar zijn, de afgelopen tijd in Duitsland 3x op een cp en 1 x in een restaurant het gele boekje gebruikt om te bewijzen dat we 2x gevaccineerd waren.
QR code konden ze niet lezen, gele boekje is heel bekend in Duitsland.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door Marco Polo »

Dat zeg ik.
Alles wat maar een beetje officieel lijkt - al dan niet geplastificeerd - in het dashboardkastje en gaan met die banaan…..ehm camper.

Als het maar werkt.
En je zelf voorzichtig blijft doen ;-)
In NL hebben ze ook slinkse omwegen weten te vinden voor de QR code’s.
Is in D nog een stuk makkelijker.
Zeker voor buitenlanders.
Garanties tot de deur.

We kunnen in ieder geval weer reizen.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door Zwerfsteen »

Daar zou ik toch niet altijd op durven rekenen.
In Duitsland is het gele boekje geaccepteerd en zeker de Duitse evenknie is officieel.
Een zelf geknutseld en geplastificeerd kaartje zal niet iedereen overtuigen denk ik.
Maar er zullen best wel andere reacties komen.
In ieder geval ben ik blij dat ik en de QR code en het gele boekje heb.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door thole »

Wij ook :thumbup:
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door Marco Polo »

Zijn er nog niet aan toe om terug te keren uit het zonnige zuiden.
Anders zou ik het wel eens willen zien ;-)
Overigens kan ik weinig anders laten zien dan de QR code.
Heb maar 1 prik gehad - genoteerd in het gele boekje door GGD met sticker maar zonder officieel ogend stempel - en een hersteld melding, waar die 1e prik op gebaseerd is.
Alleen na 180 dagen krijg je geen hersteld melding meer van RIVM.

Hoeft ook niet want ik heb een groene QR.
Dat de Duitsers het dan weer, als voortrekker van allerlei Europese zaken, schromelijk af laten weten op het gebied van vrijheid van reizen en deelnemen aan het openbare leven binnen de grenzen van de bondsrepubliek mag op zijn zachtst gezegd jammer genoemd worden.
Schandelijk is misschien een beter woord.
Ongeloofwaardig.
Zeker omdat ze niet gevaccineerden uit alle macht willen gaan weren uit het openbare leven.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door Zwerfsteen »

Tja, ik weet het niet, het voelt wat dubbel.
Maar ik weet wel dat ik niet graag in een vol stadion met schreeuwende en zingende toeschouwers, naast een niet-gevaccineerde zou willen zitten.
Gelukkig hou ik niet van voetbal maar het gaat om het idee.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door Marco Polo »

Geeft niet maar als je een systeem bedenkt om het vrije verkeer van personen binnen de EU weer mogelijk te maken moet je ook zorgen dat mensen van buiten de BRD ook dingen kunnen doen in de republiek.
Lijkt mij althans.
Als alleen politie en douane die QR code’s kunnen controleren heb je er feitelijk nog weinig aan natuurlijk.
En dat is dit keer niet de fout van Hugo ;-)

Heb het idee dat de Duitsers nog steeds een beetje in hun eigen coronabubbel zitten.

In tegenstelling tot de rest van Europa.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door Zwerfsteen »

Niet alleen de Duitsers, ik schreef al eerder dat dochterlief enkele dagen geleden met het gele boekje toegang kreeg in een Frans museum.
De Qr code kon men niet lezen.
Hoe de Fransen het daar doen weet ik niet.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door Kroppie »

en zo denkt ieder an ze eige

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Het “gele boekje” en andere vaccinatiebewijzen



Bericht door Zwerfsteen »

Regel 1 bij de EHBO. :wink:
Groet,
Leny en Pieter
Plaats reactie