Onze bossen in Nederland

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
HarvdLaan
Berichten: 85
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 22:33

Onze bossen in Nederland



Bericht door HarvdLaan »

Google niet te veel op " bomenkap " want je wordt er misselijk van.
Al jaren erger ik mij aan de ongebreidelde bomenkap in Nederland!
Al googelend kwam ik deze link tegen.
https://petities.nl/petitions/stop-groo ... ?locale=nl

Ik denk dat wij de Nederlandse natuur veel goeds doen door deze petitie te tekenen.
Ook hier in Groningen blijft geen boom staan.
Dit is natuurlijk de kans om onze laatste bomen in de biomassa op te stoken alvorens Groningen in de aardbodem verdwijnt.

Svp. Teken die petitie 
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Onze bossen in Nederland



Bericht door EasyBee »

Ik neem aan dat TS deze bedoelt https://petities.nl/petitions/stop-groo ... ?locale=nl

En ja, ondertekend.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Onze bossen in Nederland



Bericht door Autocaravana »

Helaas is dit een wel erg eenzijdig verhaal. Ik zal deze petitie dan ook niet tekenen.
Kijk bijv. voor een genuanceerder beeld eens op:
https://www.natuurmonumenten.nl/standpu ... n-bomenkap
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Onze bossen in Nederland



Bericht door KTManiac »

:thumbup: Ik onderteken idd om dezelfde reden niet.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Onze bossen in Nederland



Bericht door de Jonckheer »

Er worden overal en op grote schaal bomen gekapt, soms met een enorme k*t smoes als "ze staan te dicht bij de rijbaan" terwijl ze er al 100 jaar staan. Nou, teken vooral niet maar het begint aardig te lijken op wat die slimme Spaanse koning deed om zijn armada te bouwen, nl alle bossen kappen. En dat komt nooit meer terug, vandaar dat Spanje bijna één grote kale vlakte is zonder oerbossen. Hier gaan monumentale bomen rechtstreeks de bio centrale in. Dat valt niet te ontkennen of te nuanceren want het is gewoon waar. Nog met subsidie ook, helemaal gek zijn ze geworden...
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Onze bossen in Nederland



Bericht door Zwerfsteen »

In april 2019 stond in dagblad Trouw een artikel dat Natuurmonumenten zou stoppen met het kappen van bos.
https://www.trouw.nl/nieuws/natuurmonum ... ~b3efd915/
Het zit achter een betaalmuur maar er blijft op het scherm een rand open waar je het kunt lezen.
Zou het nu na 2 jaar opeens anders wezen?
Ik teken juist wel, de opgenomen CO2 en de door de bomen afgegeven O2 kan natuurlijk nooit door jonge aanplant gecompenseerd worden.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Onze bossen in Nederland



Bericht door doov »

Heerlijk al die petities.
Je kunt het zo gek niet verzinnen of er is wel een petitie voor.
Niet dat het helpt, maar mensen krijgen er wel een goed gevoel van.
Zowel van het tekenen als juist niet.
Uit principe behoor ik tot de laatste groep.
Ik voel me er goed bij.
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Onze bossen in Nederland



Bericht door Autocaravana »

de opgenomen CO2 en de door de bomen afgegeven O2 kan natuurlijk nooit door jonge aanplant gecompenseerd worden
Lees nu eerst eens hoe het echt zit. In Nederlandse bossen is de aangroei al decennia lang groter dan de kap. Gekapte bomen halen bovendien voor lange tijd CO2 uit de atmosfeer omdat het is vastgelegd in constructiehout. Slechts 10% wordt verbrand. Jonge bossen leggen meer CO2 vast dan oude bossen en produceren dus ook meer zuurstof.
vandaar dat Spanje bijna één grote kale vlakte is zonder oerbossen. Hier gaan monumentale bomen rechtstreeks de bio centrale in.
Over feiten zou geen discussie moeten bestaan.
Wat Spanje betreft: https://www.spanjevandaag.com/24/03/202 ... te-bossen/ Het areaal daar neemt trouwens steeds toe. Ook Nederland krijgt er bos bij.
De prijs voor zaaghout is hoog en stijgend zodat je wel gek zou zijn om bomen te verkopen als biobrandstof. Dat gebeurt dan ook niet.

Een andere kwestie is of je laanbomen moet kappen, bv. vanwege veiligheid of verkeer. Daar heb ik ook vaak vraagtekens bij.
Laatst gewijzigd door Autocaravana op vr 07 mei 2021, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
roma
Berichten: 4524
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Onze bossen in Nederland



Bericht door roma »

Zo heeft de gemeente Zuidplas (=Nieuwerkerk, Zevenhuizen, Moordrecht, Moerkapelle) het onzalige plan opgevat om de Zuidplaspolder vol te bouwen met 8000 woningen. Wordt Het Vijfde Dorp genoemd. Google er maar eens op.
Kortom: het Groene Hart met mooi polderland wordt het Betonnen Hart.
Uitgeschreven

Re: Onze bossen in Nederland



Bericht door Uitgeschreven »

Je kunt ook lid worden van de Bomenstichting. Dat zet wellicht meer zoden in het bos dan een petitie waar niemand zich aan stoort.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Onze bossen in Nederland



Bericht door Zwerfsteen »

Er worden ook bomen gekapt om zogenaamd het heidelandschap terug te krijgen, dat vind ik dan geen natuurbeheer maar landschapbeheer.
We zullen het wel niet eens worden.
Autocaravana schreef:
vr 07 mei 2021, 17:21
Lees nu eerst eens hoe het echt zit. In Nederlandse bossen is de aangroei al decennia lang groter dan de kap. Gekapte bomen halen bovendien voor lange tijd CO2 uit de atmosfeer omdat het is vastgelegd in constructiehout. Slechts 10% wordt verbrand. Jonge bossen leggen meer CO2 vast dan oude bossen en produceren dus ook meer zuurstof.
Je hebt gelijk dat het blad van een jonge boom meer CO2 opneemt dan het blad van een oude boom.
Maar, een oude boom heeft veel meer bladeren dus je stelling gaat niet op.

Overigens wil men hier een bos kappen wat ooit door Staatsbosbeheer is aangeplant als compensatie voor de aangelegde 2e maasvlakte.
Daar wil men dan woningen op bouwen, daar kan Natuurmonumenten wel niets aan doen maar een boom is een boom en die moeten we behouden.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Onze bossen in Nederland



Bericht door KTManiac »

Autocaravana schreef:
vr 07 mei 2021, 17:21
Een andere kwestie is of je laanbomen moet kappen, bv. vanwege veiligheid of verkeer. Daar heb ik ook vaak vraagtekens bij.
Inderdaad, nooit! Je moet gewoon van je telefoon afblijven als je rijdt. Dat zet meer zoden aan de dijk.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Onze bossen in Nederland



Bericht door seth_space »

doov schreef:
vr 07 mei 2021, 17:13
Je kunt het zo gek niet verzinnen of er is wel een petitie voor.
Niet dat het helpt, maar mensen krijgen er wel een goed gevoel van.
Dat zal dan wel erg selectief lezen zijn. Voorbeeld van een heel recente petitie die meteen een effect had betrof het 538 feest in Breda.
En zo zijn er moeiteloos veel petities te nomen die we; degelijk veel invloed hebben.
Maar bewust niet kiezen is ook ook kiezen, dat vergeet men nogal eens.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Onze bossen in Nederland



Bericht door metatoon »

Waar ik absoluut niet mee eens ben,is dat Staatsbosbeheer plannen heeft voor grootschalig kap
in Schoorl.
Er moeten daar zogenaamde grijze duinen ontstaan.

Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Plaats reactie