Vraag over rijbewijskeuring 75+

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Vraag over rijbewijskeuring 75+



Bericht door thole »

:lol:
verder zeiken we nergens over :wink:
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Vraag over rijbewijskeuring 75+



Bericht door Adfur »

Going schreef:
vr 26 mar 2021, 15:22
Nee, niet naar de oogarts.
De keuringsarts test je gezichtsveld met of letterwoorden of de O's waar ergens een slotje uit is als bij vrachtwagens nummerplaten.
Als dat goed is geeft hij gewoon goed aan in zijn rapport. Wel vraagt hij wanneer de staar is gedaan en noteert dat ook.
Nu 3x zo gehad. De laatste was 75+ met C
Dat wilde ik horen, dank.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vraag over rijbewijskeuring 75+



Bericht door de Jonckheer »

Je moet zoiets gewoon niet melden want doe je dat wel ben je aan de beurt. Ik was zo dom om te melden dat ik oogdruppels gebruik en hoppa, moet elke 5 jaar naar dezelfde oogarts waar ik al onder controle ben, alleen mag ik dat dan zelf betalen. Als je geen risico ziekte hebt moet je "alles goed" invullen, staar is geen risico én geen ziekte. Ik heb er 2 gehad en er alleen maar op vooruit gegaan.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Vraag over rijbewijskeuring 75+



Bericht door hathi »

Juist Nico bij de test,komen ze er vanzelf achter of je goede ogen hebt, en veel meer testen ze ,buiten je bloeddruk en urine ook niet het is vlug verdiend geld, ,voor de keuringsarts ,voor de fotograaf,voor de gezondheid verklaring papieren,voor het gemeentehuis
Hans
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Vraag over rijbewijskeuring 75+



Bericht door bertt »

Ja, je noemt de fotograaf. Ik heb gisteren zelf met de smartphone via de app van "Pasfoto.nu" een pasfoto gemaakt. Kwam vandaag geprint via de post binnen. € 6,95 (6 stuks) met garantie. Als het niet geaccepteerd wordt, geld terug. Maar ik heb het kritisch bekeken met de Rijksoverheid voorwaarden voor pasfoto's , maar ziet er gewoon goed uit.
Ja, het wordt moeilijk als de basis ook niet veel is. (Ik zal jullie voor zijn :wink: )

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vraag over rijbewijskeuring 75+



Bericht door AadenAnke »

de Jonckheer schreef:
vr 26 mar 2021, 19:40
Je moet zoiets gewoon niet melden want doe je dat wel ben je aan de beurt. Ik was zo dom om te melden dat ik oogdruppels gebruik en hoppa, moet elke 5 jaar naar dezelfde oogarts waar ik al onder controle ben, alleen mag ik dat dan zelf betalen. Als je geen risico ziekte hebt moet je "alles goed" invullen, staar is geen risico én geen ziekte. Ik heb er 2 gehad en er alleen maar op vooruit gegaan.
Dat vindt ik een slecht advies Nico. Zoiets verzwijgen moet je in mijn ogen nooit doen. Stel dat het ooit fout gaat en je rijdt er een dood of zwaar invalide al of niet jouw schuld en of ze het wel of niet uitvinden
"Je kijkt wel elke morgen in de spiegel" en dan ga je de vraag aan je zelf stellen wat als?
Ik heb in mijn 43 jaar als beroepschauffeur een aantal bomen van kerels die dit schuldloos overkwam binnen een jaar het asfalt zien verlaten door elke keer die vraag "wat als" zeker als dan blijkt dat er iets met je gezichtsvermogen fout is! Zou je met die vraag kunnen leven zonder schuld gevoel? Ik niet!

Gr. Aad
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vraag over rijbewijskeuring 75+



Bericht door de Jonckheer »

Daarom schrijf ik ook dat als je een risico ziekte hebt moet je dat melden. Ik moet elke 5 jaar naar de oogarts en waarom? Ze accepteren een uitslag van een ogentest door diezelfde oogarts niet (uitdraai van het ziekenhuis), nee, ik moet naar de oogarts en daar exact dezelfde test doen die ik dan zelf moet betalen. Let wel, dezelfde test, waarvan de oogarts zegt "wat een flauwekul dat ze die uitdraai niet accepteren". Bij het CBR zitten kennelijk ambtenaren die het leuk vinden om je geld uit je zak te trekken waar ze notabene zelf niets aan hebben of het is pesterij, daar lijkt het ook op. Als er iets niet goed is heb je gelijk maar als je iets hebt wat onder controle is elk half jaar en daarvan de bewijzen opstuurt tegelijk met de uitslagen van die onderzoeken is het kolder dat je dan een paar honderd € voor Jan met de korte achternaam moet aftikken. Vandaar mijn welgemeende advies om op te letten wat je invult.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Vraag over rijbewijskeuring 75+



Bericht door Going »

De keuringsarts test je zicht met of zonder bril, net wat je zelf aangeeft.
Zonder bril testen, dan vraagt de arts heus wel of je staar bent behandeld. Er zijn niet veel 75+ die zonder bril ver kunnen zien.
Met bril getest, krijg je brildragend als aantekening op je rijbewijs.
De keuze is aan jezelf. Maar als je zonder bril goed test dan ondanks de staar aantekening ben je gewoon goedgekeurd. Dit is bij mij 3x zo gegaan
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vraag over rijbewijskeuring 75+



Bericht door de Jonckheer »

Staar heeft niets te maken met of je wel of niet ver kunt zien, het is een vertroebeling van de ooglens waardoor je minder scherp kunt zien en de kleuren flets zijn. Het is een langzaam proces en kan prima worden verholpen door plaatsing van nieuwe lenzen. Op latere leeftijd wordt scherp stellen een probleem, vandaar dat vrijwel iedereen aan de bril moet. Het is een misvatting dat je ogen slechter worden als je een bril nodig hebt, scherp stellen is een kwestie van de spiertjes die het scherpstellen regelen en heeft op zich niets met de kwaliteit van je ogen van doen.

Er gaan over ogen heel veel onzin verhalen en onjuistheden rond. Zo zou het niet uitmaken of je vaak ingespannen zit te turen volgens deskundigen, dat zal wel maar mijn ervaring is anders. Op de lagere school zat ik vanaf de derde klas achterin de klas vanwege mijn lengte. In de 5e klas had ik een meester die eigenlijk te klein schreef op het bord waardoor ik dat heel moeilijk kon lezen en constant moest turen. Klagen hielp niet, hij lachte erom, de sukkel. Het resultaat was dat ik aan het einde van dat schooljaar aan een bril moest voor de rest van mijn leven terwijl ik daarvoor zo goed kon zien dat ik wel piloot kon worden volgens een controle arts.

Overigens heeft de keuringsarts mij niet gevraagd of ik een staaroperatie heb ondergaan dus mogelijk is dat niet relevant.
Gebruikersavatar
Jan Adriaan
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 16:38
Contacteer:

Re: Vraag over rijbewijskeuring 75+



Bericht door Jan Adriaan »

Beste mensen . Mijn vrouw is geopereerd aan staar in beide ogen. Wij zijn beiden 75 jaar oud. Vorige maand zijn we beiden medisch gekeurd voor verlenging van ons groot rijbewijs. Beiden zijn we goed gekeurd. Mijn vrouw heeft wel de aantekening dat er een 2e bril in de wagen moet liggen. We kunnen nu weer 5 jaar vooruit. Trouwens de dag na de keuring was de goedkeuring al binnen van het CBS.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Vraag over rijbewijskeuring 75+



Bericht door Marco Polo »

@ Nico
Er staat een specifieke vraag naar Staar op je eigen verklaring.
Evenals de vraag of je er nog voor onder behandeling bent.

De keuringsarts zal hier niet naar hoeven vragen tenzij je naar waarheid positief antwoord op 1 of beide vragen ;-)

Dit even ter zijde ;-)
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Vraag over rijbewijskeuring 75+



Bericht door bertt »

Net gekeurd, 5 min binnen, € 50 armer. Een uurloon van € 600 :wink: , de volgende zat er al dat ik weg ging.
Wat een komedie.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Vraag over rijbewijskeuring 75+



Bericht door Adfur »

bertt schreef:
za 03 apr 2021, 11:27
Net gekeurd, 5 min binnen, € 50 armer. Een uurloon van € 600 :wink: , de volgende zat er al dat ik weg ging.
Wat een komedie.
Bert
Maar wel lekker dat je rijbewijs weer wordt verlengd.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Vraag over rijbewijskeuring 75+



Bericht door bertt »

Natuurlijk, had ik er bij mogen zetten. :wink: Ik probeer ook gezond te blijven, tot nu toe lukt dat en natuurlijk ook een gedeelte mazzel dat je niet iets ernstigs heb gekregen.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Plaats reactie